Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
-
11-12-06, 09:50 #1
går på Neo-M på andre uka nå, skulle starte med 2 om dagen fordi kroppen min er så følsom.
I dag våknet jeg med SKIKKELIG hjertebank,og skjelver veldig.
Er det vanlig å bli litt dårligere før bedringen kommer?
Kjenner på buksene at jeg har gått ned litt i vekt også,kanskje jeg har hatt litt vann i kroppen som forsvinner.
Har de siste dagene hatt hodepine,ikke sterke smerter,men en slags varm murring.
Kan stoffskiftet øke på Neo-M?Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.
-
01-01-07, 13:28 #2
Hei sandra. Hvordan føler du deg nå? Er det like ille?
Jeg har ikke hørt om at Neo kan øke stoffskiftet, men det er kanskje naturlige svinginger som kroppen ikke klarer å regulere på egenhånd?
Først og fremst synes jegdu må ta nye prøver, jeg tok prøver hver nesten hver uke en stund. (Ikke hør på at det tar 1 uke å få svar, snakk med store bokstaver så får du svaret på to dager) Få med noen prøverekvisisjoner fra Endo som du kan bruke når du føler for det, evt. kan sikkert fastlegen hjelpe deg.
Merker du at det "koker" i kroppen også, suser i hodet og lignende? Har du hovnet opp i halsen siden du begynnte på Neo?
Jeg leste et sted at du hadde vært på MR for hypofysen? Har du tatt Ultralyd av skjoldbrukskjertelen? Hvis ikke må du KREVE å få en henvisning til Ultralyd så fort som mulig. Selv om du har høye antistoffer og selv om de de sier av "Det er bare bla-bla pga det-og-det."
Jeg har slitt i to år med å få det stabilt, både fastlegen og endo mente at sånn var det bare. Etter 10mnd med mas så fikk jeg endelig ultralyd, jeg har en knute som "forhåpentligvis" produserer tyroksin. Som følge så skifter TRAS fra stimulerende til blokkerende hele tiden så vidt jeg har forstått. Det tar ikke mere enn enn maks 1uke fra lav->høy, men minst 4 uker fra høy til lav.
Høres dette kjent ut?
Merker du noe på andre legemidler du tar? "Tåler" du lite av alt av legemidler? Eller er det spessielt Neo'en du er følsom får? Det er lenge siden jeg var borti det, men tror det er et ensym som styrer metabolismen av kjemikalier inntatt oralt. Mente det var mengden ensym P450 i lever som gjør at noen tåler mye, og andre tåler lite. Altså tar opp mye eller lite.
--
Cytochrome P450 monooxygenase system enzymes can also vary across individuals, with deficiencies occurring in 1 - 30% of people, depending on their ethnic background.
--
http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_metabolism
Mer info her...
http://abdellab.sunderland.ac.uk/Lectur ... ism01.html
Prøv å få målt pulsen og helst blodtrykket når du føler deg som værst.
Hvis du har mulighet så kan du også ta en EKG, helst lån med en hjem i et døgn, da kan du måle når du merker mest.
Jeg fikk et snitt på 138puls og blodtrykk 164/116, når jeg satt i sofaen og så på TV... Jeg fikk betablokkere på dagen, og økte Neo dosen kraftig, det hjalp helt utrolig. Jeg ble følte meg som et nytt menneske dagen etter første pillen, det var som å spise 5mg valium, jeg ble så utrolig rolig, og de 80 av de fyiske symptomene forsvant. Pulsen gikk ned til 80 og blodtrykket ca 120/80. Jeg føler meg iallefall bedre, det er det viktigste.
Har du snakket med endo om block&replace, altså tyroksin ved siden av?Kanskje best å få FT4 i nedkant først, men det skal jo stabilisere bedre...
Post gjerne noen prøvesvar neste gang du får noen. Med TRAS, og kanskje Anti-TPO hvis det er lenge siden sist.
Hold deg for all del unna stress (men det vet du) og tungt fysisk arbeide eller trening (særlig tung trening mot makspuls) til du er kvitt hjerteklappen eller iallefall har fått betablokkere. Det bryter bare ned kroppen hvis du er høyt når du trener, kroppen ikke klarer å reparere småskadene som blir i musklene. Og man mister enda mere vekt.
Et siste tips, denne har du hørt før: La ting ligge litt hjemme, tenk på deg selv og gjør ting som gjør deg glad og avslappet. Og hvis du kjenner at det koker i topplokket så ta deg en tur ut å gå, kjeft på noen trær i steden, hvis du må
Da sparer du deg selv og dine rundt deg for utrolig mye (snakker av bitter erfaring, jeg har ikke alltid vært like flink til det...)
Ta det noen dagers sykemelding hvis har muligheten, ta vare på deg, la husarbeide og ellers alt som kan skape stress ligge. Det hjelper veldig å slappe av i et par dager synes jeg.
Du må ha lykke til, selv det er et lite helvete nå, så må du tenke positivt og ta en dag om gangen. Det er jo også en mulighet å bytte endo, hvis du ikke føler at de bryr seg nok. Det er ikke alle som er like engasjerte
Håper det går bra!
God Nytt Ã…r!
Lykke til!
Det ble en lang en, men jeg håper noe kan være til hjelp.
Mvh
TrygveJeg har diagnosen Graves siden Feb. 2005. Ukjent knute Des.06. 45mg Neo-Mercazole + 60mg Pranolol. Radiojod 600MBq Jan.07. Blokkerende og stimulerende TRAS?
-
01-01-07, 16:42 #3
Hei på deg Trygve.
Tusen takk for langt innlegg.
jeg har ikke fått tatt ultrslyd av kjertelen,legen sier det ikke er nødvendig.
Rart du spurte om kjertelen har hovnet opp,for det har den,jeg har liksom blitt tykkere rundt halsen siden oppstart på neo.
Jeg har ikke fått beskjed om noe oppfølgingstime,bare beskjed om å ta kontakt hvis det blir store negative forandringer.
Jeg synes jo igrunnen det er litt rart at jeg selv skal føle meg frem på dette,så jeg skal bestille time til blodprøver nå.er veldig spent på t4 nå.
jeg tar liten dose,kun 2 tabletter i døgnet,er så KJEMPEFRISTET til å øke,men må vente til svarene foreligger.
Har gått lenge på betablokker,de hjelper mye på uroen og det harde hjertebanket.
Merker ikke den HELT store forandringen jeg hadde forventet med medisiner,jeg er ganske sikker på at dosen er for lav.
Jeg tar ingen andre medisiner pr idag,men ble satt på antidepresiva for lenge siden,ble skikkelig dårlig av det.Jeg trodde jo først det var psyken min som var helt på tur vet du.
Det var da jeg begynte å få problemer med korttidshukommelsen.
Kan antidep ødelegge den?eller er det stoffskiftet som ødelegger den?
Hvordan har DU det for tiden da?du er er veldig flink i dine svar her på forumet synes jeg, godt å ha en som deg her.god jul fra meg
Jeg ler..he he :gå og kjeft på noen trær..he he den var god.dette med TRAS er merkelige greier.
Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv,legen gjør lite uten at jeg pusher på han,jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre..jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen,for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.
Hadde jeg ikke hatt forumet her,så hadde jeg jo ikke engang vist hva jeg skulle spørre om.Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.
-
01-01-07, 22:02 #4
Hei. Jo, takk. Det går riktige veien nå ihverfall. FT4 på vei ned og gode greier... Har tilogmed lagt på meg et helt kg!
Du må bare 'stå på krava' når det gjelder ultralyd. Både fastlegen og endo'en min nektet på at det var nødvendig. Jeg måtte virkelig si kraftig ifra, jeg var litt høy på den tiden så det var lett
Fikk samtidig beskjed om å dra på privat klinikk og ta UL, "jeg måtte ikke regne med å komme inn på mange måneder" osv... Det står tilogmed på henvisningen at "pasienten er engstelig for adenom", men legen var det tydeligvis ikke så viktig for da... Det er jo godt å vite at legene passer så godt på :twisted:
Fikk forøverig time på etter to uker på Sentrum Røntgeninst. og de fant ihverfall en knute på 1,5*7mm pluss mange små, og hun som tok ultralyd lurte veldig på når jeg tok bilder sist...
Det virker som legene er mye mer redd for å henvise en gang for mye, enn en gang for lite. Jeg vet ihvertfall at de har strammet inn på Scientigrafi fordi det var så mange leger som henviste unødvendig.
Bare si at hvis du ikke får skikkelig hjelp så bytter du lege, det pleier å hjelpe.
Jeg vet ikke hvor i landet du bor og hvor mange du har å velge imellom av endo'er. Men prøv å hør litt rundt, det er jo fritt sykehusvalg, og refusjon av transport til og fra... Det viktigste er at legen er intr. i det han driver med og bryr seg om hvordan DU føler deg. Bare én time med en lege som forstår deg og lytter hjelper utrolig mye.
Både antidepresiva (ihverfall SSRI) og høyt stoffskifte virker på korttidshukommelsen. Jeg gikk på Cipralex for noen år siden (det var ingen som tenkte på å teste stoffskifte da, f.... leger) og jeg ble helt i tåkeheimen av de. Jeg glemte masse, og jeg var liksom ikke klar over at jeg hadde glemt noe heller. Jeg kom aldri på at 'oj, det hadde jeg vist glemt' før noen fortalte meg det...
Jeg merker at når jeg er innenfor normalen så husker jeg ganske greit, det er bare når FT4 kommer over 20 at jeg merker noe til det. Men det har jo sikkert mye med konsentrasjonen også... Håper bare det ikke blir permanent hvis man går med det i mange år...
----Felleskatalogen.no - Neo-Mercazole--------------
Dosering: Voksne: Initialt 20-60 mg fordelt på 2-3 doser.
Overdosering/Forgiftning: Det er ikke sannsynlig at det oppstår symptomer etter en stor enkeltdose.
----------------------------------------------------------
Startdose er altså vanligvis 4-12(!) tab/dag.
Forutsatt at du ikke er allergisk da, eller merker mye bivirkninger så kan du jo prøve å ta begge samtidig om morgenen (før frokost). Ellers så må du bare være litt ulydig
Jeg ville prøvd å ta 2*2 i en dag eller to. Det skal mye til å ta for mye, ihverfall over kort tid. Du behøver ikke fortelle legen hvis det ikke hjelper...
Jeg tar mye mer en det legen sier hvis jeg kjenner at det raser oppover, man får jo hele tiden svar på hvordan det var for en uke siden. Jeg prøver å se trenden på prøvene og regulere doseringen FØR det går før det galt. Legen venter til jeg er for høy eller for lav før de gjør noe...Jeg føler iallefall at det funker fint for meg, kan også ta et par ekstra en dag hvis jeg stresser mye med jobb eller er veldig oppjaget på hvelden.
Får du prøvesvar i løpet av et par dager så kan du jo prøve å holde ut hvis du vil...
PS. Kjenn på kjertelen med jevne mellomrom. Så vet du både hvor fort den vokser, samtidig som du kjenner om den er 'knudrete' eller har noen harde kuler. Min vokser ganske mye når jeg er høy, og det tar lang tid før den går ned etterpå.
Take Care!Jeg har diagnosen Graves siden Feb. 2005. Ukjent knute Des.06. 45mg Neo-Mercazole + 60mg Pranolol. Radiojod 600MBq Jan.07. Blokkerende og stimulerende TRAS?
-
01-01-07, 22:48 #5
-
02-01-07, 03:05 #6
Det er ikke så lett å stå på kravene synes jeg,for legen mener jeg ikke burde ha de symptomene jeg har.
Da kjenner jeg at jeg blir forbannet inni meg,samtidig som jeg lar han føle meg som en hypokonder på en måte.
Husker godt da jeg redgjorde for den veldige skjelvingen og uroen inni meg..da fikk jeg resept på sobril som ikke hjalp det grann, ble bare trøtt, da ble jeg sint og gikk tilbake og KREVDE betablokkere, fikk først slike som ikke var depot tabl. satte meg i bilen,svelget en med vann og ventet...etter 30 min føltes det som Trygve beskriver som valiumfølelse, UTROLIG deilig.
Gikk over til dep tabl fordi de andre ikke hadde lang nok varighet. tar nå 3 i døgnet.
Jeg skal prøve å ta 2+2 med neo for å føle hvordan det går.
Har selvfølgelig en dårlig periode nå,fordi vi har 6 unger daglig i huset i julen,noe som blir mye stress,ståk,og lyder.
Datteren vår,den minste på 3 år starter i barnehave om 2 dager(etter gode råd her på forumet) Det gleder jeg meg veldig til. da får jeg også mulighet til å kunne øke dosen og bli eventuelt dårlig uten å måtte forholde meg til henne hele dagen.
jeg har fått tilbake den tørre huden og eksemet, men det kan nok skyldes årstiden.
etter oppstart på neo, har det begynt å suse i ørene mine,ikke pipelyd,men som vind. Dette kommer bare når jeg har stresset og blir forvirret.
så...har jeg fått problemer med å sovne om kvelden,hjernen kobler liksom ikke ut.
godnatt til dere.Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
-
13-01-07, 15:20 #7
Hei Sandra.
Så bra at du endelig fikk betablokkere iallefall. Det hjelper litt på veien.
Jeg synes virkelig synd på deg når du forteller at du fikk sobril av legen, det må ha vært helt grusomt! Jeg har vel sagt det før, bytt lege hvis du ikke blir tatt på alvor...
Jeg sliter også med lett eksem på hendene etter at jeg begynte på Neo-M, men bare om vinteren...
Fungerer det greit med 2+2 Neo-M nå? Har du tatt noen prøver i det siste?
Håper det går bedre med deg nå. Hold ut!Jeg har diagnosen Graves siden Feb. 2005. Ukjent knute Des.06. 45mg Neo-Mercazole + 60mg Pranolol. Radiojod 600MBq Jan.07. Blokkerende og stimulerende TRAS?
-
14-01-07, 09:07 #8
jeg har ennå ikke fått tatt nye prøver..dagene går, og det er liksom så mye annet som skjer.
Dagene går så fort,greier ikke helt å ha fokus på meg selv.
Vet jeg må ta meg i nakken nå.
Har fått elveblest, sikkert pga Neo M medisinene,jeg hadde 3 Aerius tabl jeg fikk sist jeg hadde utbrudd.
Kjenner igjen eksem ja,spesielt hendene og leggene,smører med propoliskrem fra helsekosten,den er bra.
Jeg har brukt neo i mange uker nå, synes ikke di hjelper, jeg har fortsatt denne merkelige følelsen av at jeg har lavt stoffskifte, ikke høyt, selv om det er det endokrinologen sier.
Har hatt denne følelsen lenge.
har ikke turd ta dette opp med endoen, for da tror han vel jeg er helt på jordet.
Jeg har fler symptomer på lavt enn høyt. det er kun kjertebanket som stemmer inn med høyt.
Jeg er vel egentlig ganske resignert, reagerer ikke så bra på neo, er blitt ei gretten kjeftesmelle som ikke tåler å bli snakket til, er negativ og kvass, noe som fører til krangler som igjen setter meg helt ut.
Negativ sirkel.
Går opp i vekt igjen,fort på kort tid, blek , tørr hud, pistrete hår, får merker etter klær som ikke engang strammer noe særlig.
Klør på kroppen fordi huden er så tørr. klør jeg meg,så blir det slike blemmete striper og prikker. Hovnet mer opp rundt øynene.
liker ikke mitt eget utseende lenger, føler jeg blir ei fet, stygg kjerring.
Føler på en måte at det ikke er noen vits i å ta opp disse tingene med endoen, for sist sa han at det var lite mer han kunne gjøre, at han hadde gått langt for meg i min utredning og at neo var det eneste som kunne hjelpe.
uff, dette ble negativt, men det var godt å få skrevet det.
hvor lang tid pleier det vanligvis å ta før neo virker noe særlig?Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
-
14-01-07, 10:47 #9
Hvor lang tid det går før Neo-M virker, spør du. Dette tror jeg er ganske individuelt i forhold til mange faktorer, men det sies at i løpet av 4-8 bør man merke endringer.
Jeg for min del merket endringene veldig gradvis og det gikk ikke bare oppover. Dete var mange tilbakeslag også. De to største tilbakeslagene var nok da FT4 gikk ned til ca 11 (12-22) pga medisineringen. Derfor er det viktig å ta jevnlig blodprøver slik at du kan følge med på utviklingen. Det har nå gått 13 måneder med ulike doser av Neo-M og jeg føler meg ikke helt som før enda. MEN det er allikevel en enorm bedring i formen.Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
15-01-07, 10:15 #10
takk for svar brits.
Jeg regner med at det er uker du mener, ikke måneder, når du sier 4-8.
pr idag føler jeg ingen bedring, nesten en forverring av symptomene faktisk.
Jeg har endelig med hele meg tatt en avgjørelse ang kosthold og fysisk aktivitet, etter å ha sett et grusomt program om mc Donalds mat i går.
jeg spiser lite fra Mc Donald,men der SÃ… man virkelig hvordan kosthold påvirket hele personen både fysisk og psykisk.
fra idag og 30 dager fremover skal jeg IKKE spise noe godterier,mest mulig grønnsaker osv , og ta meg en gåtur hver dag.
er det noen som har forslag på GODE rensekurer for kroppen her?Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
Lignende tråder
-
Neo - Mercazole
Av nettisen i forumet Høyt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 04-04-09, 22:38 -
effekt av Neo mercazole?
Av april i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 23-05-08, 07:55 -
Etter ett år på Neo Mercazole...
Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 28-03-08, 17:51 -
Neo-mercazole: bivirkninger
Av brits i forumet Høyt stoffskifteSvar: 34Siste melding: 09-02-07, 22:10 -
Andre forums
Av nora i forumet Nyttige linkerSvar: 2Siste melding: 02-09-05, 14:51