Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Standard Plager etter leppebiopsi

Jeg er under utredning for Sjøgrens, og har mange symptomer på det. Legen sendte meg til en ønh-spesialist som tok en leppebiopsi. Dette er nå 2 uker siden, og jeg har fortsatt masse plager pga det forbaska inngrepet

Lurer på om noen andre her har tatt leppebiopsi, og hva som er normalt?

Og er ikke en leppe-biopsi en slags "siste utvei" - noe de gjør hvis de ikke andre prøvene gir noe svar?

Ønh-legen strevde noe forferdelig under biopsien, det var blod overalt og jeg så ut som jeg hadde fått juling etterpå. Den første uka hadde jeg skikkelig verandaleppe og jeg var blå over hele haka, og jeg levde på oppskåret banan og annen myk mat.
    5 dager etter inngrepet begynte det å blø, men legen sa jeg skulle se det an. Stingene forsvant etter 11 dager, men det er fortsatt vondt. Såret ser ut til å være grodd, men leppa er hard og litt nummen og det kjennes som den er en hard klump inni.

Jeg er livredd for at dette blir min nye hverdag, at det faktisk er noe jeg må leve med

Noen som har vært gjennom det samme?
    Veldig takknemlig for innspill her, for jeg føler så sterkt at noe er galt...
    Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.
    For 3 år siden kom smellen...

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Plager etter leppebiopsi

Du har nok fått litt "juling" under biopsien. Det høres ut som om det har oppstått en liten blødning. Føler du at dette er verre enn du ble forespeilet, bør du kontakte ønh legen som utførte biopsien for å utelukke infeksjon eller andre komplikasjoner.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Takk for svar

Det var langt verre enn forespeilet, jeg ble ikke fortalt annet enn at det skulle taes en liten prøve av leppa. Dumme meg så for meg et lite stikk, men skjønte jo at jeg hadde "blitt lurt" da sykesøster begynte å kle meg inn med papir i tilfelle "søl" som hun sa...

Så det kan være en blødning inni der selv om det har grodd? Den kulen var ikke der for noen dager siden, ihvertfall var den ikke så hard... så kanskje jeg burde ta en telefon i morra og spørre?

Er jo livredd for at de må skjære opp på nytt...
    Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Jeg hadde ikke noen spesielle plager etter jeg tok biopsi. Ville nok forhørt meg med legen.

Lykke til.
    Anti TPO sier "Hashimoto's". Legene sier "ME".
    Det som er vanskelig med ME-diagnosen er at man ikke får noe hjelp
    .

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Typiske infeksjonstegn er rødt, varmt og hovent.
    Blødning vil ikke være så varm. Når du sjekker temperaturen, om det er temp forskjell fra der du ble stukket og til et friskt sted av leppen, så bruker du håndbaken for å sammenligne. Noen ganger blir det slik fordi de plundrer litt med å komme til akkurat de cellene det skal taes prøve av. En blødning vil bli bedre (mindre hovent og vondt) og en infeksjon vil ofte bli verre. Det du beskriver høres mest ut som en blødning, men er du i tvil så ring bare til legen som tok prøven. Bedre å mase en gang for mye enn en gang for lite.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Sitat Opprinnelig skrevet av jolene Vis post
    Jeg hadde ikke noen spesielle plager etter jeg tok biopsi. Ville nok forhørt meg med legen.

Lykke til.
    Jeg hadde heller ingen spes. plager etterpå. Men jeg var tilbake og tok stingene etter ca en uke, de skulle ikke sitte til de falt ut av seg selv. Jeg kan fortsatt kjenne litt arr-dannelse der såret var. Det er nå 2 år siden.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Sitat Opprinnelig skrevet av Puselille Vis post
    J

Og er ikke en leppe-biopsi en slags "siste utvei" - noe de gjør hvis de ikke andre prøvene gir noe svar?

.
    Jo, hvis blodprøver ikke kan bekrefte Sjøgrens, tas leppebiopsi. Man får ikke nødvendigvis noen diagnose likevel. I mitt tilfelle viste biopsien at spyttkjertlene var "dårlige", men ikke ille nok; "mild kronisk sialadenitt, stuvning og fibrose. Kan ikke bekrefte Sjøgrens" heter det i svaret.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Typiske infeksjonstegn er rødt, varmt og hovent.
    Blødning vil ikke være så varm. Når du sjekker temperaturen, om det er temp forskjell fra der du ble stukket og til et friskt sted av leppen, så bruker du håndbaken for å sammenligne. Noen ganger blir det slik fordi de plundrer litt med å komme til akkurat de cellene det skal taes prøve av. En blødning vil bli bedre (mindre hovent og vondt) og en infeksjon vil ofte bli verre. Det du beskriver høres mest ut som en blødning, men er du i tvil så ring bare til legen som tok prøven. Bedre å mase en gang for mye enn en gang for lite.
    Nå var det veldig vanskelig å komme til med håndbaken inni munnen, men det virker ikke som det er særlig varmt der. På utsiden av leppa er jeg ihvertfall kald over det hele. Men det er hovent, det prikker litt og det vises en liten kul på utsiden (under leppa, øverst på haka)
    Synes det hører sannsynlig ut med en blødning ja. Det er som et slags "press", ikke sånn betennelsesvondt men veldig ubehagelig. Skal ringe i morgen og spørre uansett om det blir verre eller bedre. Jeg er flink til å mase

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    Jeg hadde heller ingen spes. plager etterpå. Men jeg var tilbake og tok stingene etter ca en uke, de skulle ikke sitte til de falt ut av seg selv. Jeg kan fortsatt kjenne litt arr-dannelse der såret var. Det er nå 2 år siden.
    Det første stinget mitt ramla ut etter 5 dager, og det gikk greit. Det som satt i 11 dager var VONDT, det rev jo i såret selv om det begynte å gro. Prøve å få kjæresten (som er sykepleier) til å ta stinget, men det satt så godt fast at jeg torde ikke annet enn å la det være.

Har du noen andre plager enn arrdannelse? Det er ikke vondt eller noen harde kuler der enda?
    Har også hørt noen skrekkhistorier om nedsatt følsomhet i leppa, men håper det hører til sjeldenhetene...

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    Jo, hvis blodprøver ikke kan bekrefte Sjøgrens, tas leppebiopsi. Man får ikke nødvendigvis noen diagnose likevel. I mitt tilfelle viste biopsien at spyttkjertlene var "dårlige", men ikke ille nok; "mild kronisk sialadenitt, stuvning og fibrose. Kan ikke bekrefte Sjøgrens" heter det i svaret.
    Legen har såvidt jeg vet ikke tatt blodprøver enda. Han sa at dette var eneste og beste måten å stille diagnose på, og jeg begynte ikke å lese om dette før ETTER biopsien... Jeg trodde jo det var et enkelt og ukomplisert inngrep, men nå føler jeg at han har "begynt i feil ende" om dere skjønner

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Jeg har ingen plager av det nå, ikke kuler eller smerter.

Slik jeg har forstått det er vevsprøve fra leppa siste undersøkelse, etter sjekk av tåreproduksjon, spyttproduksjon og blodprøver. Dette iflg. et hefte om Sjøgrens utgitt av Norsk Revmatikerforbund.

Jeg synes også inngrepet var større enn jeg fikk inntrykk av da jeg leste om det på forhånd. Jeg var tilbake på jobb etterpå, men måtte gjemme meg bort pga hoven leppe med en stor dott gasbind under. Så jo ikke ut ...

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. etter graviditeten...
    Av lotten i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 24-02-09, 23:24
  2. Etter ett år på Neo Mercazole...
    Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 28-03-08, 17:51
  3. Høy puls etter mat...
    Av Irgni i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 8
    Siste melding: 16-02-07, 19:13
  4. Diagnose hypo. Sliter veldig med psykiske plager og stressproblemer
    Av Thomas i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 32
    Siste melding: 28-09-06, 21:51
  5. Ang. kroppslige plager - som nedenfor
    Av ung mor i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 07-04-05, 11:21

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine