Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    63
    Meldinger
    15

Standard Høj Thyroid dosis !!

Hej
    Jeg vil lige starte med at sige 1000 tak til alle jer der har overskud til at skrive de mange fantastiske velfunderede indlæg. Det har været en stor hjælp for mig, da jeg skulle hjælpe min mand med at få naturlige stofskifte hormoner.

Min mand har gået med et ubehandlet for lavt stofskifte i 10 år. Startede på eltroxin 05, liothyronine 08, Ny eltroxin 09, euthyrox 09 og har fra april md. 10fået Erfa Thyroid.

Jeg har lige et spørgsmål vedr. dosis:

Min mand får nu 5.6 gran Thyroid og føler et behov for at hæve dosis.
    Er der nogen der har et forslag til hvad han evt. mangler at få tjek på,(Her tænker jeg på en evt. bagvedliggende grund til den nok lidt høj slut dosis)
    når man ser bort fra følgende.

Han får masser af vitaminer og mineraler ( B6,B9,B12D,C,kalk,selen,melatonin,omnimin,EPGLA olier)
    Probiotika, aminosyrer.
    Hydrocortisol,adrenal cortex ( binyrestøtte)
    testet for fødevareintollorance
    organix test ( nordic clinic )
    spytprøve ( kortisol, DHEA)
    Han har fulgt en glutenfri, mælkefri diæt, samt behandlet svamp og dårlig bakterieflora i fordøjelses kanalen.

ps. Han har en stor muskelmasse, og fik tidligere det der svarer til 240 mcg eltroxin.

God aften
    Hej fra Iluna

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Høj Thyroid dosis !!

Hej
    Siger du godt nok, at din mand får over 5 grains Erfa om dagen?

Det lyder vildt. Jeg har ikke meget erfaring med området, men jeg tror, det kunne være noget, der skulle kikkes lidt efter i sømmene

Jeg selv fik 200 µ Euthyrox og får nu 3 grains Erfa om dagen. Tror, jeg kan sætte dosis lidt ned, når jeg efterhånden har mere d-vitamin at gøre med. Jeg skal formentlig have et sted mellem 80-100 µ d-vitamin om dagen for at ligge lunt i svinget. Prøv at læse om d-vitamin her på forummet - det har sin egen tråd. D-vitamin har blandt meget andet en stor for ikke at sige afgørende effekt på stofskiftet. Og det ser ud til, man skal ha' mere, når stofskiftet er lavt. Spiser man mere d-vitamin, kan man måske nå et punkt, hvor man skal have mindre medicin.
    Læs fx her: https://www.stofskifteforum.dk/showt...ight=D-vitamin

Det kunne nok også være en god idé at sætte dit indlæg her ud i sin egen tråd. Så får du nok flere svar, tror jeg.

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    63
    Meldinger
    15

Smile Sv: Høj Thyroid dosis !!

Hej Nielsigne.

Tak for dit svar.

Vedr. D vitamin, så vi opmærksomme på at D vitamin er en slags "hormon" som er yderst nødvendig for stofskiftet etc.
    Han har længe fået et stort tilskud af D vitamin og hans D vitamin (25OH-D3) er på 111 (ref.50-160), som skulle være helt fint.

God dag
    Hej fra Iluna

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg forstår deg slik at bekymringen går i retning av for høy dose ?

Min erfaring er at man kan rett og slett ikke holde ut å gå med for høy dose.
    Så antar jeg også at en moderat forhøyet dose kan være både nødvendig og godt for kroppen i en begrenset periode. Det er med på å starte opp systemer som har ligget i brakk. (som jeg ser det)

Han vil sansynligvis merke en for høy dose på et urolig hjerte under innsovning og når han ellers er i ro.

Så kan det jo være at 6G ikke er for høy dose.....
    Man kan mistenke at tarmopptaket er dårlig. Hvis det er, vil T3 gå inn 100% mens T4 lider og deler av dosen blir ikke tatt opp.
    Det er normalt at kun 80% av T4 blir tatt opp, og det kan bli verre under ugunstige forhold.
    ERFA bør tas med det samme han våkner uten annet til å forstyrre opptaket.
    Almindelig mat kan inntas etter en time. Jeg venter ovte kun en halv time, og merker ikke noe av den grunn.

Dårlig opptak kan spores i forskjellen mellom blodprøvene fT4 og fT3.
    ERFA vil alltid gi forhøyet fT3 når fT4 er der den skal være, men en ennu større forskjell mellom disse vil være forenlig med opptaksproblemer.

Min erfaring er også at Dvitamin (D3) har meget stor betydning for dosen.
    Min dose var 5G for to år siden. Så målte jeg S-OH-25D3 til 39 og startet på D3-tabletter, noe som fikk Armour-dosen til å falle som en sten.
    Den var nede i 2,5G i en måned, men gikk så et år på 3G.
    Så har jeg hatt en glidende overgang til ERFA og bruker idag 4G + 150µgD3. Nå skal jeg sette ned D3 til 100µg (4000IU) fordi jeg planlegger for MYE SOL i sommer ;)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Standard

Hej Iluna

Velkommen herind
    Jeg kan desværre ikke hjælpe, men jeg håber du får nogle gode svar.

Tanja

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    63
    Meldinger
    15

Hej Hansen.

Mange tak for dit svar, som jeg vil prøve at arbejde videre ud fra.

Du skulle vel ikke have nogle gode link vedr. optagelsen af T3, og T4 fra tarmen ?

Hej fra Iluna

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Så håper jeg du klarer Engelsk godt nok - på nordiske språk er det ikke mye å finne (som ellers)

http://www.hotthyroidology.com/edito...al_HT05_09.pdf
    http://www.thyroid.org/patients/note.../08_08_21.html

Osså kaffen da : http://en.wikipedia.org/wiki/Levothyroxine
    Men også sundere alternativer.... : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1884777/
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Her er en translatør. Den er selvfølgelig ikke bedre enn translatører vanligvis er (altså dårlig), men det kan kanskje hjelpe litt dersom man står helt fast underveis
    http://translate.google.com/#
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    63
    Meldinger
    15

Hej
    Mange tak for nogle spændende link, jeg skal lige bruge lidt tid på at få dem nærlæst

Heldigvis har jeg en uddannelse som omhandler både anatomi, fysik/kemi og sprog, så for mig er det rimelig let med at læse engelsk

Også Tak for oversættelses vejlidningen.
    Hvor er i altså søde og omsorgsfulde.

Hej fra Iluna

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    63
    Meldinger
    15

Sitat Opprinnelig skrevet av Tornerose Vis post
    Jeg lurte på om man blir 100% frisk med thyroid?
    Hejsa

Om man blir' helt frisk med erfa thyroid, kan jeg desværre endnu ikke svare på, men kan da fortælle en del positive oplevelser vedr. min mands overgang til erfa thyroid.

Efter 5 år på eltroxin/euthyrox/liothyronine, var min mand til sidst så dårlig, at han nærmest var sengeliggende det meste af dagen og havde det altså temmelig dårligt.

Inden opstart på thyroid, blev han behandlet for overvækst af dårlige tarmbakterier, svamp og fødevare intollerance (gluten/sukkerfri diæt).
    Han har i flere år taget et stort tilskud af vitaminer, mineraler og olier.
    Han ryger ikke og drikker ikke alcohol og kaffe.
    Været på udrensningskur.
    Har ingen almalgamfyldninger i tænderne.
    Han har taget hydrokortisol/binyreekstrakt for trætte binyre (Har ikke længere binyretræthed).

Trods alle disse tiltag, har min mand først fået det bedre efter skift til Thyroid fra erfa.

Han har nu fået erfa thyroid i ca. 4 md. og har fået det meget bedre.
    Han har tabt sig ca. 10 kg., trods større madindtag - har fået en del energi igen - er ikke længere sengeliggende - kan deltage i mange af familiens gøremål - har nu sjældent brain fog - Lider ikke længere af konstant mavesyre anfald - er begyndt at windsurfe igen og har på gode dage overskud til at drille/lege med vores unger.

Ja, jeg føler at jeg har har fået min mand tilbage til familie livet igen og det er super skønt.

Han har stadig dårlige dage indimellem, hvor han ikke orker ret meget, men ifølge min overbevisning, kan det godt tage lang tid (½ - 2 år) før hele kroppens komplekse hormonsystem er kommet i ballance igen.
    Man må altså væbne sig med tålmodighed. (hvilket ikke er så svært, når man kan se at det går i den positive retning med helbredet).

Hej fra
    Ilona

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Kan ikke øge dosis pga binyretræthed?
    Av Honeyhob i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 08-01-10, 11:56
  2. Armour Thyroid - dosis, erfaringer
    Av Louise i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 25
    Siste melding: 21-06-07, 23:34
  3. Dosis - hvor meget må man øge?
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 12-03-07, 13:07

Bokmerker

Regler for innlegg