Side 8 av 10 Først 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 71 til 80 av 93
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Armour Thyroid: Veiledning for leger

Det er ingen publiserte kliniske studier på bruken av Armour.
    Er denne legen helt historieløs? Det finnes mange studier!

Armour bør heller ikke brukes ved insulinresistens, metabolsk syndrom og diabetes type 2.
    Hmm, kjenner mange med diabetes som forteller at diabetesen ble bedret etter thyroidbruk.

Det er meget viktig å ikke overdrive T3 dosen. En bør vanligvis ikke overskride total døgndose på 15(-20) mcg T3. Armour 90 mg (= 1 "grain") inneholder T3 13,5 mcg, en bør sjelden foreskrive større døgndose Armour enn 90 mg (unntaksvis 120 mg). Typiske døgndoser er 60 og 9Omg, dosert som 30+30 og 60+30 mg.
    Ja, dette ble forsøkt på meg, jeg kan ikke fungere på så lav dose. Lurer på hvor mange av pasientene som blir underbehandlet, følger de ikke TSH på klinikken også?

Unngå høyere enkeltdoseinntak av T3 enn 10 mcg (Armour 60 mg / 1 grain inneholder 9 mcg) grunnet rask absorpsjon og større mulighet for hypertyreote symptomer etter tablettinntak med T3. T4/T3-ratioen i Armour (4,22) er trolig for lav i forhold til optimal humansubstitusjon, og ren Armour-behandling gir gjerne lav/lav normal frott T4 og høy/høy normal fritt T3. Derfor bør det ved bruk av Armour gis et tillegg med ren T4 (Levaxin) på 12,5-50 mcg for å få opp T4/T3-ratioen (optimalt 7-8?). Denne Levaxin-dosen tas fortrinnsvis sammen med morgendosen Armour.
    Her er forklaringen på hvorfor de mikser Levaxin sammen med thyroid.

Denne veledningen er trist lesestoff
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Thumbs down Sv: Armour Thyroid: Veiledning for leger

THYRA 2007

Sitat Opprinnelig skrevet av Joni Vis post
    Fra THYRA, nr. 4:
    "Armour Thyroid: Veiledning for leger.
    På bakgrunn av mange spørsmål til NTF om behandling med Armour Thyroid (ekstrakt av skjoldkjertel til svin), har lege Lars Omdal utarbeidet en veiledning for leger. Pasienter som mener de kan ha nytte av å prøve Armour, må ta dette opp med sin fastlege. Siden legen vil trenge medisinsk informasjon om bruk av Armour, kan pasienten henvende seg til NTF`s sekretariat med legens navn og adresse, og veileding vil bli sendt til legen.

I veiledningen gjøres det rede for at det ikke finnes kontrollerte kliniske studier på bruken av Armour, men klinisk erfaring er at en del pasienter responderer bra. Andre merker ingen forskjell fra behandling med Levaxin, og noen opplever T3-relaterte bivirkninger. Det gjøres oppmerksom på potensiell uheldig virkning av Armour på tilstander som hjertesykdom, insulinresistens, diabetes type 2, osteporose og nedsatt bentetthet".

"Lars Omdal intervjues i Thyra nr. 1-2008.
    I Thyra nr. 1-2008 er det lege Lars Omdal som står for tur i vår intervjuserie av medlemmene i NTFs faglige råd. Han vil der si mer om sine erfaringer med å bruke Armour i behandlingen av noen pasienter som ikke oppnår god nok effekt av behandlingen med Levaxin eller kombinasjonsbehandling med Levaxin og Liothyronin."
    THYRA 2013

I siste Thyra står det bl.a. slik:

"Armour og Erfa inneholder en annen mengde T3 og T4 enn det mennesker trenger. Disse preparatene inneholder for mye T3 i forhold til T4, det vil si at man alltid må kombinere animalske preparater med (syntetisk/red.) thyroxin".

Dessverre intet nytt under solen.

Relatert: Intervju med Lars Omdal.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post

"Armour og Erfa inneholder en annen mengde T3 og T4 enn det mennesker trenger. Disse preparatene inneholder for mye T3 i forhold til T4, det vil si at man alltid må kombinere animalske preparater med (syntetisk/red.) thyroxin".

Dessverre intet nytt under solen.
    Det skulle være forbudt at trykke den slags vrøvl/ tull. Og det er det vel i virkeligheden også? Man har da ikke lov at vildlede folk om medicin?!

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Armour Thyroid: Veiledning for leger

Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post
    THYRA 2013

Heller ikke Levaxin alene eller i kombination med Liothyronin indeholder mængden af T4 med eller uden kombination med T3, som mennesker trenger! Faktisk indeholder hverken Levaxin eller Liothyronin hormoner i den form som en sund skjoldbruskkirtel ellers producerer. Mere om det om lidt...

Denne Thyra's/Omdals påstand ville kun være korrekt, hvis alle patienter var ens, og blev behandlet med ens standarddoser mcg/kg af enten syntetisk eller naturligt.

Det gør patienterne ikke!

Patienterne bliver (under)behandlet med individuelt tilpassede medicindoser, uanset syntetisk eller naturligt.

Hvis denne påstand om en annen mengde T3 og T4 enn det mennesker trenger skulle være korrekt - hvordan (bort)forklares mon, at patienterne behandles med forskellige doseringer af enten syntetisk T4 eller med flere kombinationer af T4/T3 ?

Når dette er sagt, så... er der en anden ting, Thyra og Omdal ikke har fattet, eller vil helst skjule for medlemmer/patienter...

Der findes ikke "rent" (ægte) T4 i Levaxin!

Der findes ikke "rent" (ægte) T3 i Liothyronin.

Det som findes i disse tabletter er nogle patenterede "stoffer" som end ikke ligner T3 eller T4.

Disse "stoffer" er designet og patenteret til det formål, at de på vejen gennem mave/tarm til levere, i leveren skal hydroliseres til T4- eller T3-lignende stoffer - hormon-analoger - som blodprøverne kan aflæse som om de var de ægte T4 og T3.

Forresten findes der over hundrede af disse designet og patenteret kemiske stoffer, der gerne skulle ende som T4-like og/eller T3-like efter turen gennem mave/tarm og leveren. Og ingen af disse "stoffer" har været i nærheden af formlen til kroppens egne thyreoidea-hormoner. Ingen! Bare tænk på den berygtede "formel-ændring" af Eltroxin, der har ødelagt livet for så mange danske patienter, og ikke kun danske. Man har forsøgt at bilde folk ind, at det kun var ændring i tablet-hjælpestoffer som producenten har foretaget, mens i virkeligheden handlede det om at producenten patenterede (eller har købt) et nyt pro-T4-stof der viste sig at forværre patienternes hypothyreose fordi selv den reducerede virkning, som syntetiske lægemidler ellers har, kunne den formel-ændrede Eltroxin end ikke levere. Der kan (forhåbentlig) ikke være nogen, som i fulde alvor kan tro på, at et ellers alment anvendt tablethjælpestof, lige pludseligt skulle vise sig at være goitrogen og give folk hypothyreose? No way. Det var løgn for fulde gardiner.

Der findes ikke blodanalyser, der kan skelne mellem ægte T3/T4 og de uægte som kommer fra de syntetiske tabletter, derfor forstår læger ikke forskellen mellem ellers de samme blodresultater hos henholdsvis patienter i behandling med Levaxin eller Levaxin/Liothyronin, og nøjagtig de samme tal hos patienter behandlet med Armour/Erfa.

Hvorfor har så mange Levaxin-patienter med bestemte kombinationer af T4/T3 tal fortsat symptomer, hvorimod Thyroid-patienter med nøjagtig samme kombinationer af tal - har det bedre?

Det bliver værre endnu:

Hvorfor har så mange Levaxin-patienter med flot og "pænt" T4-tal, fortsat symptomer, hvorimod Thyroid-patienter med langt lavere T4 - har det bedre end dem med det "pæne" syntetiske T4-tal?

Hvordan kan det gå til, hvis Thyra/Omdal har ret?

De har ikke ret!

Til Thyra/Omdal kan jeg kun sige følgende: hold (for fanden!) op med at behandle styrke- og doserings-spørgsmål som det var en opskrift på muffins, hjemme i køkkenet hos moaar!

Det kan godt være at denne "metode" vil gøre muffins bedre når de kommer ud af ovnen, men anvendt på mennesker vil denne muffins-metode til at beregne medicindoseringen - kun gøre livet værre for patienter.

Amatørerne fra alskens foreninger har lov og ret til at vrøvle, men man skulle (for fanden!) gerne have ret til at forvente sig noget mere, og rette, af akademisk uddannede læger, uddannet for offentlige midler! Medmindre de er bundet af andre aftaler! I det hele taget, stinker det langt væk af ringeagt for hypo-patienternes intelligens. Som om patientforeningen/lægen i skøn forening regner med at hypo-hjerner ikke kan skelne mellem løgn og latin, og kan derfor bindes alverdens groteske påstande på ærmet. Thyroid USP har været eneherskende, effektive lægemiddel mod effekten af thyreoideasygdomme i over 70 år inden det syntetiske efterligning af T4 så dagens lys. Hvordan kan det være, at lægerne og patienterne har i over 70 år klaret sig uden tillæg af Levaxin? Jeg spørger bare!

Den (bio)kemiske forskel mellem Levaxin- / Liothyronin-tabletter og tabletter af Armour Thyroid /Erfa Thyroid er følgende: I Levaxin og Liothyronin findes ingen thyreoideahormoner, hvorimod i tabletterne af Armour Thyroid /Erfa Thyroid findes færdig-dannede og allerede transportprotein-indpakkede thyreoidea-hormoner og Calcitonin.

Det som sker med Levaxin- / Liothyronin-tabletter efter at de er slugt er, at "stofferne" skal først igennem mave/tarm til leveren, hvor de bliver omdannet til T4- og T3-lignende - forudsat at både patientens mave/tarm og leveren fungerer perfekt. Fungerer patientens mave/tarm mindre perfekt, vil mængden/kvaliteten af T4 og T3-analoger blive også mindre perfekt. Alle disse T4 og T3-analoger bliver "forarbejdet" på en gang, og det betyder at - såfremt der er uregelmæssigheder med omdannelsen af T4-like til T3-like - vil T3-like mangle halvdelen af tiden mellem tablet-tider.

Det som sker med Armour Thyroid /Erfa Thyroid tabletterne efter at de er slugt er, at allerede på vejen gennem tyndtarmen begynder disse transport-protein-indpakkede thyreoideahomoner at blive optaget i blodstrømmen, og derfra bliver de "udpakket" på vejen ind til kroppens celler, efterhånden som de af kroppens mekanismer der plejer at kontrollere mængderne af nødvendige hormoner "her og nu" - sender ordren ud om at "udpakke" en ny portion T-hormoner, cellerne har brug for, igen "her og nu". Og sådan bliver det ved med, jævnt til næste gang der er tablet-tid. Forudsat rette dosering fra starten. Ved for lav dosering, virker Thyroid USP ikke meget bedre end syntetisk Levaxin.

Taget i betragtning de metoder som kroppen selv bruger til at distribuere og forsyne sine celler med rette hormon-mængder - er alt den snak som Thyra/Omdal sender ud til sagesløse u-vidende om, at "Armour og Erfa inneholder en annen mengde T3 og T4 enn det mennesker trenger. Disse preparatene inneholder for mye T3 i forhold til T4, det vil si at man alltid må kombinere animalske preparater med thyroxin" - en forvrøvlet muffins-opskrift, uden hold i menneskekroppens virkelighed.

Jeg har forleden snakket med en læge der er privat bekendt. Han har solgt sin lægepraksis og blev ansat hos en af giganter som lægemiddelsælger. Jeg har spurgt ham om, hvorfor i alverden forsker medicinalindustri ikke i kloning af skjoldbruskkirtelvæv til produktion af "organiske" thyreoideahormoner. Det ville sørme være en stor hjælp for verdens millioner af hypothyroide.

Han gloede på mig som om jeg var gal... hvad i alverden tænker du på, svarede ham mens han var ved at kvæles i anfald af latter. Skulle vi slagte den gås som lægger guldæg, spurgte han. Aldrig har et syntetisk lægemiddel, bragt så meget indtjening til den farmaceutiske industri, som da syntetisk levothyroxine blev opfundet. Hvorfor tror du at det syntetiske levothyroxin fortsat er så billig? Vi vil sælge syntetisk levothyroxin så billigt som muligt, fordi takket være den tjener vi styrtende på alle de øvrige, dyre lægemidler der bliver afsætning for pga. levothyroxin's "u-perfektion"! Desuden kan man ikke patentere naturlige thyreoideahormoner, og derfor kan det ikke betale sig for os at rode med det. Men det skal du ikke sige til nogen

Det kan godt være at nogen vil kalde det for en "konspirationsteori", men så må de gerne svare på spørgsmål om, hvordan i alverden kan det gå til, at der er et utal af lægemidler til behandling af de fleste sygdomme, mens hypothyroide må nøjes med... et! For selv om det hedder "Levaxin", eller "Euthyrox", eller "Eltroxin", eller "Synthroid", eller "levoxyl" etc. etc. - indeholder de alle lignende pro-stoffer der gerne skulle resultere i samme T4- og T3-analog. Altså, stort set, et og samme lægemiddel. Vi ved jo alle at dette er ikke et perfekt lægemiddel, så hvorfor ikke udvikle flere? Hvordan kan det være, hvis resumè af samtalen med lægemiddelsælgeren bare er en konspirationsteori?

Hvordan kan det være?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Jeg leste også dette intervjuet i Thyra med Omdal, med denne uttalelsen. Jeg har hørt det før, og visste at han mener at man ikke skal gå på Armour/Erfa Thyroid alene, men i kombinasjon med Levaxin.

Det jeg ikke har oppfattet, er hvorfor han hevder dette? Hva er problemet med at FT4 er lavt, det er jo et inaktivt hormon? Og det med lavt / ikke målbart TSH, er det den mulige benskjørheten han mener er farlig med det? Jeg tror nå at den benskjørheten heller kommer av for lave nivåer av vitamin D (og evt. K?)

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Jeg har ikke lest dette intervjuet, heldigvis. Jeg har lest «veiledningen» hans til leger, og det er mer enn nok for meg. Denne villedningen som stoffskifteforbundet behandler som en statshemmelighet.

Jeg tror han er fokusert på at man ikke skal få i seg for mye T3. Etter min mening har han funnet en kvasiløsning som gir ham status som guru på området. Dette er ikke tuftet på en god løsning for pasientene, men bare tilsynelatende.

Etter å ha lest hva pasienter som går hos ham blir satt på av medisiner, blir jeg bare mindre og mindre imponert, og mer og mer lei meg for den posisjonen han har klart å opparbeide seg blant stoffskiftesyke.

Etter min mening er det aller verste med Omdals regime at pasientene får for lite medisin. Han/de er opptatt av synlig TSH. Han blander lav TSH på naturlig medisin med høyt stoffskifte og de problemer det kan medføre.
    Han/de vil nødig at pasienten skal ha mer naturlig medisin enn 90 mg. Resten (for lite) skal være Levaxin.

Etter min mening er han et godt eksempel på et menneske som taler med to tunger.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Om jeg hadde hørt på Lars Omdal ville jeg vært full av symptomer: vært langsom, hatt lav ork, ikke klart å jobbe, følt meg sliten hele tiden, hjernen ville hatt problemer med å følge en samtale, jeg ville vært full av glemsel. Setter han mon tro andre diagnoser på sine pasienter, som ME, fatigue, fibromyalgi og aksepterer at de ikke fungerer og kanskje blir uføretrygdet (kanskje helt unødig?) bare fordi han har en fiks og helt feil ide?

Jeg har en kollega som bruker ham som lege. Vedkommende er treg, treg treg. Alt går i sneglefart. Men hun forguder ham, i likhet med alle hans pasienter, det er umulig å fortelle henne at han sannsynligvis underærnærer henne på det hun trenger aller mest, nemlig T3.

Denne legen gjør meg virkelig sinna. Les også denne artikkelen av ham.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg har en kollega som bruker ham som lege. Vedkommende er treg, treg treg. Alt går i sneglefart. Men hun forguder ham, i likhet med alle hans pasienter,

Denne legen gjør meg virkelig sinna. Les også denne artikkelen av ham.
    Det er så merkelig! Det virker som om de som er pasienter hos ham slutter å tenke selv. Hjernen skrus av, og de hører ikke på andres argumenter

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Re: Sv: Armour Thyroid: Veiledning for leger

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Det er så merkelig! Det virker som om de som er pasienter hos ham slutter å tenke selv. Hjernen skrus av, og de hører ikke på andres argumenter
    Noe som jeg da også vil påstå er et symptom på ubehandlet/dårlig behandlet stoffskifte....
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Re: Sv: Armour Thyroid: Veiledning for leger

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Noe som jeg da også vil påstå er et symptom på ubehandlet/dårlig behandlet stoffskifte....
    Jeg er hjertens enig, smgj

Men det er også noe mer. Det finnes en mengde stoffskiftepasienter som har blitt så dårlig behandlet at de tror de har kommet til himmelrik ved å møte LO. Og da tror jeg det også er snakk om at man ikke orker å innse det som virkelig er tilfellet, men tviholder på troen på guruen som man akkurat har oppdaget. Og det er forståelig.

Ha en fortsatt fin dag alle sammen

Side 8 av 10 Først 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. NTFs veiledning for leger om Armour
    Av Kevlin i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)
    Svar: 33
    Siste melding: 13-02-14, 18:27
  2. NTFs veiledning for leger om Armour
    Av Kevlin i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 32
    Siste melding: 09-02-12, 08:46
  3. Leger med erfaring med Armour?
    Av Vigdis i forumet Hos legen
    Svar: 6
    Siste melding: 02-11-09, 12:22

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg