Viser søkeresultater 71 til 77 av 77
-
26-03-07, 14:51 #71
Tror arbeidsgiver kan gjøre det. Vaktene er godtatt av Postorg.
Opprinnelig skrevet av Linn
Jeg kan bare være glad for at jeg ikke har lenger reisetid. Og nå er det akseptert å amme til barna er to år uten problemer. Det er et års "henstand" det.
Synes forøvrig alle småbarnsforeldre skulle ha redusert arbeidstid noen år, og få samme lønna. Ikke bare "premiere" de som ammer.
-
16-06-10, 15:45 #72
Lavt Stoffskifte. Jeg har ingen kjertel, alt er operert bort.
Hei, jeg er en gammel bruker av forumet som ikke har postet på årevis!

Jeg har latt meg selv "forfalle" et par år, og kommet i en nedadgående spiral. Jeg har hatt så mye stress relatert til diverse ting, så begynte jeg å glemme å ta medisinen min. Matstellet har vært elendig. Ferdigkjøpt billig brød og halvfabrikata.
Jeg har endelig fått tatt blodprøve, og den viste en TSH på 2.38 og T4 på 18. Legen er bestemt på at vi må få ned TSH, så jeg er igang med opptrapping.
Problemet for meg er å huske å ta medisinen, men jeg vil også prøve å "stive opp" meg med kosttilskudd. Det ble ikke tatt prøver av så mye annet enn stoffskiftet og ferritin, jeg har for lite jern.
Har dere et forslag til hva jeg bør skaffe av kosttilskudd relatert til lavt stoffskifte og jernmangel?
-
18-06-10, 15:42 #73
Sv: Lavt Stoffskifte. Jeg har ingen kjertel, alt er operert bort.
Ja, det tør siges... det var længe siden sidst. Jeg troede dit fravær skyldtes en varig bedring, men ser at det er så som så med den, lige pt.
"Normalt" lader man sig forfalde når alting gå godt, men du har jo ingen kirtel, så det må have været tunge sager i hverdagen, som har fået dig bort fra fokus på det hele. Du havde også en lille gutt under mistanke for hypothyreose. Håber han trives og er rask.
Det har jeg svaret på her. Måske kommer der også flere svar... trods ferietiden.
God bedring, Marge
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
29-06-10, 09:45 #74
Mangler motivasjon!
Dette er et langt innlegg, og jeg høres sikkert negativ og ”sytete”. Den korte versjonen er: Jeg burde gå ned i vekt, men mangler motivasjon til å gjøre det.
Den lange versjonen er at jeg har vært overvektig i mange år, og mine slankeforsøk er stort sett mislykkete. Det eneste som har virket, er Atkins i 2005/2006. Jeg er litt over 40 år og har BMI på 36. Har slitt med overvekt siden midten av 20-årene. Har hatt stoffskifteproblemer like lenge. Jeg kjenner at kroppen sliter hardt, det er tyngre å være 40 og overvektig enn 30 og overvektig.
Jeg har ”alle” bøkene. Atkins, Fedon, Ketolyse, Skaldeman, Bedre uten brød… you name it. Så da vet jeg hva som virker, det er bare å sette i gang? Men jeg har ikke motivasjon i det hele tatt. Jeg gruer meg faktisk, jeg har ikke lyst til å begynne. Jeg har ikke lyst til å lage mat fra bunnen av. Jeg har mistet så mye energi og tiltakslyst at det er skremmende. Jeg vil bare spise brødskive og lage mat fra halvfabrikata som Toro.
Noe av dette skyldes sikkert stoffskiftet. Jeg har brukt medisiner mot lavt stoffskifte i 10 år. En tid gikk jeg på en (Armour) stoffskiftemedisin fra USA som jeg måtte ha spesiell resept fra legen for å få. Det ble problemer med leveringen og jeg tenkte at jeg var så bra nå, jeg kunne prøve Levaxin og ta litt Liothyronin i tillegg? Jeg har ikke kontrollert stoffskiftet i 2-3 år, har gradvis blitt verre og spist elendigere og elendigere mat. Helt klart en ond sirkel.
Jeg har klart å ta tak i det problemet, jeg har endelig kommet meg til lege. Det var ikke min fortjeneste, jeg fikk ny lege og han insisterte på en stoffskiftekontroll. Bra lege. Min TSH var for lav, og jeg er satt på økning. Jeg merker null forskjell, det vil kanskje ta måneder før jeg merker noe. Hvis jeg ikke blir bedre til høsten, har han lovet meg å skrive ut papirer så jeg kan prøve å få tak i stoffskiftemedisinen fra USA igjen. (Armour Thyroid)
Jeg merket at jeg var mye bedre og hadde mer energi når jeg spiste lavkarbo. Jeg klarer bare ikke å starte på igjen. Alt føles som et ork.
Har noen råd å gi? Jeg ville gjerne ha tips om det har kommet noen ”lettvinte” lavkarbo pulverkurer eller lignende de siste årene. Hvis jeg kan få startet på noe, så vil jeg føle meg bedre og orke å starte med kostholdsomlegging og hele pakka. Håper jeg.
Også lurer jeg på om dere kan forslå noe kosttilskudd, eller hva jeg bør be om å få kontrollert når jeg skal tilbake til legen igjen. Flere år på ”søppelmat” har antagelig gitt meg mangel på det meste. Jeg har for lavt jern, det er det eneste som er målt i tillegg til stoffskiftet. Jeg tviler på at legen vet hva som bør måles.
Jeg skal be om ny måling av jern. Jeg vil også få målt D vitamin, men hva heter den prøven? Så han ikke måler D2 isteden for D3.
-
29-06-10, 10:30 #75
Sv: Mangler motivasjon!
Hej
Det lyder til at være et stykke tid siden, du har taget dig af dig selv? Måske skal du ta' på rundtur her på forummet.
Og skal du så ikke bare ha' Erfa Thyroid fra Canada?
Armour er blevet ændret, og nogle /mange kan ikke bruge den nye type. Men eftersom du har brugt Armour thyroid tidligere, er det måske ikke så svært for dig som for så mange andre at få thyroid igen?
Jeg har selv skiftet fra syntet til Erfa, og jeg synes, det er fremragende medicin, selvom jeg er lidt træt i skroget; jeg har egentlig ikke kræfter til at ha' alle de kræfter ... endnu
Og så skal du mindst ha' tilskud af d3 og fuldt op af b-vitaminer (Trio-B på recept, måske?)
Men i øvrigt lyder du egentlig ikke særlig negativ ... bare som en med for lavt stofskifte. "Alt føles som et ork." Lige præcis sådan er det jo, når man får for lidt eller for dårlig medicin.
Held og lykke med at finde det, du skal bruge!
Nielsigne
-
29-06-10, 18:43 #76
Heisann
Anbefaler deg å forsøke å fokusere på å få hormonene dine mer oppe å gå, før du mer gradvis tar tak i kosthold og trening. Når du føler deg slik som nå er det ikke lett å ha tiltak til å starte med "slanking". Du bør bare oppsøke legen på nytt, å si at du ønsker deg tilbake på thyroid igjen. Hvorfor i all verden skal du vente en stund for å se om du blir bedre? Du har i utgangspunktet ventet lenge nok nå synes jeg:-)
For å komme i gang med vektreduksjon vil jeg personlig anbefale deg å be legen din skrive ut Reductil. Ikke alle har like god effekt av dette medikamentet, så nå beskriver jeg min erfaring. Det er et medikament som reduserer appetitten din, så kan du fokusere på små, hyppige måltid. Man må ha en BMI på over 30 for å få skrevet ut dette og det har du jo. Dette medikamentet er ikke en lettvint løsning til vektreduksjon, men det gjør det lettere å motivere seg, fordi jeg mistet suget etter søtt og det er lettere å spise lite. Jeg ble veldig tørr i munnen og drakk mye vann når jeg brukte dette og det gjør jo at magen fylles med annet enn kalorier;-)
Understreker nok engang at dette ikke er en mirakelløsning, men en støtte når man bør ned i vekt og mangler motivasjon. Jeg gikk ned 17 kg på ca 3 måneder og var da på idalvekten på 66 kg (BMI på ca 23-24). Men måtte gjøre en innsats både med kosthold og trening.
-
30-06-10, 13:19 #77
Hei Marge!
Det høres tøft ut å være der du er nå. Du skriver at alt er et ork. Har du sjekket binyrene? Kanskje ligger noe av problemet der? Eller litt undermedisinert på thyroksin? Om du har gått fra Armour og tilbake til Levaxin kan det jo hende at kroppen trenger T3? Det kan gjøre alt til et ork!
Jeg ville fått legen til å sjekke alt av vitaminer og mineraler. og dosert meg opp til jeg nesten var hyper for å se om problemet lå der. og be om spyttprøve fra Aker, gratis for deg, for å sjekke binyrer.
Mat? Start i det lille, det du kan mestre. Ikke krev en revolusjon med en gang, du orker det jo ikke! Se hva du kan klare. Enten det er å droppe sukker eller noe annet. Om du klarer, prøv å øke grønnsakinntaket. Det er bra, uansett! Og husk å rose deg selv for de små tiltakene, ikke kjeft på deg selv, det kommer det aldri noe godt ut av.
Kanskje er det viktigere å finne ut hvorfor du ikke har ork nå enn å tenke slanking?• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Sover bort dagen
Av Yvette i forumet SøvnSvar: 17Siste melding: 08-03-11, 14:28 -
Operert med påfølgende lavt stoffskifte
Av Sofiemor i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 37Siste melding: 20-12-09, 01:19 -
Patrick Swayze er gået bort
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 1Siste melding: 16-09-09, 14:06 -
Hender som dovner bort
Av Laila K i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-10-07, 19:10 -
Jeg trodde at når man opererte bort skjoldkjertelen så bla stoffskifte lavt. Feil?
Av Hege i forumet OperasjonssalenSvar: 8Siste melding: 11-04-05, 20:39
Svar med sitat

Bokmerker