Viser søkeresultater 61 til 70 av 77
-
22-03-07, 18:26 #61
Jeg har ingen kjertel og har ikke hatt antistoffer. Når kjertelen er fjernet, så kan en ikke utvikle antistoffer?
Jeg har noe problem med å gå over 2 grain Armour. Får ikke direkte hypersymptomer men ubehag. 20 ug Liothyronin fordelt på 10 ug morgen og ettermiddag var direkte plagsomt.
Skal ikke en lege vite at sykdommer og inflammasjoner i kroppen senker TSH??? Og hvor finner jeg det mon tro. Jeg har gått med ubehandlet astma ihvertfall et år-18 mnd. Minst. Kan sykdom påvirke opptak av medisiner?
Jeg kjøpte en cøliakitest og den er ikke helt sikker. En kan ha det hvis en ikke har utslag på en slik test. Ã… få testet seg for "noe med tarmen" hos legen er ikke så lett når en ser ut som ei budeie.
Kraftig med rundt ansikt og røde kinn.
Jeg er enig i at lavkarbo er bra men det er litt vanskelig å leve på livet ut. Det er sukker/karbohydrater i så mye matvarer som en bruker når det skal lages mat fort. Følelsen av opptur var når jeg var i ketose, og da kan en ikke bruke noe halvfabrikata eller ferdigmat.
-
23-03-07, 22:13 #62
Astma er jo definitivt en infalmmasjon. Det er jo selve definisjonen, en infalmmasjon i lungene og bronkiene. Blir verre av visse stoffer, og aspirin og NSAIDs kan gjøre det verre pga leukotriener.
Tenkte på tarmen siden du kanskje har fått dårligere opptak, siden ft4 og ft3 er gått ned såvidt jeg husker. Når de får ned på samme dose så har det vel med dårligere opptak å gjøre, alternativt asmaen (da får man en NTI og kroppen senker ft4 og ft3)
Det står om NTI i Bjøro og Aanderuds bok om thyreoideasykdommer, og i mange artikler som man kansøke på i medline, og så videre.
en annen artikkel er må Medscape, www.medscape.com/viewarticle/452667_print noe lenger ned. Står mye rart der men mam må lete noe. Det er enslags sammenfatning og de har tatt mye fra NACB-dokumentene. Men det er en liten ting dr som angår oss med lav TSSH, de sier noe om behandlig av dem med sentral hypothyreose. (da er TSH lav)
-
23-03-07, 22:47 #63
Jeg skal låne Bjøro og Aanderuds bok på biblioteket igjen. Jeg fikk inntrykk av at legen"skyldte på" de lave verdiene av FT4 og FT3 med at jeg bruker Armour. At det kunne være ustabile mengder T4 ogT3 i Armour.
Hah. Jeg fikk da sagt noe om FDA og at det kontrolleres på lik linje med alle andre legemiddel. Og syntetisk T4 har vært mer ustabilt!
Nei nå tar jeg 150 ug Levaxin + 1 grain Armour. Skal bli spennende å se hvor dette går hen. Liothyroninen likte kroppen min absolutt ikke.
-
24-03-07, 18:47 #64
Jeg husker spsdielt en som først var hypo med en TSh på bare 2,5 og tall fremdeles innenfor referanseområdet, som viste seg å trenge 3,5 til 4,5 grain . (den høyere dosen først). Så det varierer.
hennes ft3 ble litt over referanseområdet når hun hadde det bra.
Hun hadde slitne binyrer også og ble ganske bra til slutt. Fikk barn midt oppi det hele.
Du er jo milevis unna når det gjelder ft4 og ft3.
Det er alltid noen få som greier seg fint med lav ft4.
-
25-03-07, 09:32 #65
Ã… jobbe skift - kan en få endret arbeidstiden?
Dette er et langt innlegg som de fleste andre innleggene mine!
Som de fleste andre her har jeg mine gode og dårlige dager. Og en jobb jeg helst bør klare å beholde. Både pga framtidig pensjonsinntekt, og levestandard nå.
I den sammenheng så kjenner jeg at rutiner er viktig. Stå opp til noenlunde samme tid, ta medisinene til noenlunde samme tid, få NOK søvn, ikke slite seg ut osv.
I 2003 hadde jeg samme arbeidstid hver dag, fra 07 - 15. Jeg er fortsatt i samme jobben, men arbeidstiden er endret til 06 - 14 og 14 - 21 annen hver dag. Det har gjort alt så mye verre for meg. Når jeg drar fra jobben 21 så tar det litt tid før jeg kommer hjem, og så MÃ… jeg sove straks fordi jeg skal stå opp 05 for å rekke å spise og ordne meg, pluss dra til jobben. Det er knapt 7 timer imellom hvor jeg MÃ… sove.
Og prøver jeg å sove litt lenger når jeg har senvakt så blir rytmen forstyrret. Jeg kan ikke ta igjen tapt hvile, for da kansje jeg ikke sovner om kvelden når jeg skal stå opp 05. Og i år har jeg fått astma så nå har jeg både stoffskiftet, astma og en tendens til depresjon når ting blir tungt for meg. Det er utrolig viktig for psyken min at jeg føler meg bra kroppslig.
Jeg har tenkt å søke om deltid, men føler at det er urettferdig på en måte. Jeg straffes ekstra hardt fordi arbeidstiden er endret. Hvis jeg ikke klarer å jobbe heltid så mister jeg inntekter nå og framtidige pensjonsinntekter. Og gudene skal vite at jeg ikke har noe statusjobb med god inntekt. Jeg har et tungt fysisk yrke hvor jeg trenger hver krone.
Jeg jobber på en postterminal og det er muligheter å få annet arbeid og en jevnere arbeidstid. Men hverken Posten eller lederen for avdelingen min kommer løpende for å sy puter under armene mine, for å si det sånn!
Hva bør jeg gjøre? Kontakte legen og få han til å skrive noe om at det er viktig med faste rutiner når en har autoimmune sykdommer? La legen ta det med Posten? Jeg har prøvd å be om annen arbeidstid selv men ikke nådd fram. :( Jeg har jobbet 80% en periode og det fungerte bedre men så er det den økonomiske siden. Jeg tviler på at jeg får noe delvis uføretrygd før jeg blir mye verre. Det er jo strammet inn så hardt.
-
25-03-07, 11:37 #66
Jeg ville tatt det opp med lege, og fått et skriv fra han. Skjønner ikke hvorfor det ikke skulle gå at du feks fikk samme skift hver dag, det skulle jo være gjennomførbart. Når det gjeldet trygderettigheter så tror jeg du må ha gått under yrkesretta, og medisinsk attføring ei stund før evt tidsbegrenset uføretrygd er en mulighet. Gikk i 8 år på yrkesretta og med attføring, før jeg fikk tidsbegrensa.
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
25-03-07, 12:30 #67madonna Gjest
Om du blir sykemeldt i en viss grad grunnet dette og bedriften er en IA bedrift plikter de å hjelpe deg. Viktig med dokumentasjon fra lege, siden tross alt de aller fleste "friske" også vil ha dagtid jobb, og minst mulig skift.. Det som også hadde vært mulighet hadde kanskje vært å jobbet en uke på hvert skift?
-
25-03-07, 19:25 #68
Jeg er ikke sykmeldt ennå, men forrige periode med denne arbeidstiden sitter som spikret i minnet og gjør at jeg gruer meg forferdelig til å jobbe igjen.
Jeg klarte å jobbe på en måte, men brøt mer eller mindre sammen hjemme flere ganger.
Så søkte jeg om redusert arbeidstid og å få 2 timer mindre hver dag. Jeg fikk avslag og prøvde å snakke med sjefen og forklare hvor vanskelig det var. Hun sto steinhardt på at hvis jeg ville jobbe 80% så måtte jeg ta ut en hel fridag i uka. Det løste ikke problemene de andre 4 dagene.
Jeg måtte gå til organisasjonen for å få hjelp, og vise til at jeg hadde barn i barnehagen osv osv. Da fikk jeg "lov" til det.
Nå har jeg barselpermisjon, og ammer ennå. Da tar jeg ut den lovfestete ammefri slik at jeg får noe kortere dager. Og så har jeg masse ferie til gode. Men høsten kommer og jeg ammer vel ikke til veslejenta begynner på skolen!
Nei alle vil ha mer normal arbeidstid igjen, og det er en begrenset mengde jobber med bedre arbeidstid. Og jeg har ikke vært av de heldige som har fått det. Jeg ville helst forebygge sykmelding, men hvis ikke så får jeg bare bli sykmeldt da. Jeg får snakke med legen om dette.
-
25-03-07, 21:41 #69
Tror ikke det er lov å ha så lite hviletid mellom vaktene, jfr arbeidsmiljöloven.
Fikk konstantert hypotyreose i april 06
Carpe diem
-
25-03-07, 21:48 #70
I USA er man dekket av en bestemmelse som gjelder finskjonshemminger eller noe sånt (disability act og noe mer heterdet) når man har endokrine sykdommer, deribland hypothyreose. Da må de tilpasse arbeidet noe.
De på forumene skriver at de har fått lov å sitte ned i ti minutter to ganger om dagen og sånt.
Her i Norge så har vi nen krav, men jeg husker ikke helt hva.....
Jeg husker når jeg var ipraksis og vakta sluttet kl 10 og neste begynte halv åtte og reisen tok en time og et kvarter hver vei, at det ble vanskelig å sove og man ikke var uthvilt. Det forstyrret søvnen min i mange måneder fremover. Måtte ta zolpidem til slutt i en liten periode. Og det var bare sånne slft noen ganger, ikke tre gange i uken.....Nei, det er et forferdelig påfunn, det å veksle skift annenhver dag.
Nå er vi med hypothyreose og sånt også regnet som funskjonshemmede, og NTF er med i FFO.
Der i FFO har vi rettighessenteret som har en nettside også.
Og så har jeg postet en link om tilretteleging å arbeidsplassen noen uker siden, hva var det? Det var noe som passet inn her ihvertfall.
Lignende tråder
-
Sover bort dagen
Av Yvette i forumet SøvnSvar: 17Siste melding: 08-03-11, 14:28 -
Operert med påfølgende lavt stoffskifte
Av Sofiemor i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 37Siste melding: 20-12-09, 01:19 -
Patrick Swayze er gået bort
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 1Siste melding: 16-09-09, 14:06 -
Hender som dovner bort
Av Laila K i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-10-07, 19:10 -
Jeg trodde at når man opererte bort skjoldkjertelen så bla stoffskifte lavt. Feil?
Av Hege i forumet OperasjonssalenSvar: 8Siste melding: 11-04-05, 20:39
Svar med sitat
Bokmerker