Viser søkeresultater 51 til 60 av 200
Tråd: Lavt stoffskifte
-
05-06-07, 13:15 #51
Oppstart på Levaxin oppleves nok veldig forskjellig, og jeg har nok ingen vidunderoppskrift. Det kan være riktig å starte lavt, som du jo har gjort, men jeg tror det er viktig å øke når kroppen trenger mer. Gjør men ikke det kan man lett feiltolke de nye symptomene som oppstår og feks. tro at dette er symptomer på for høy dose.
En må ofte gå mange runder med seg selv å tenke gjennom situasjonen. Feks. : Kan en dose på 25µg skape overdosesymptomer ? Og der vil jeg jo tippe nei da .......
Det er nok slik at doseendringer krever en viss tilpassingstid, og i den tiden opplever man masse symptomer som er umulige å tolke.
Den dosen som er nødvendig er vanskelig å tippe før kjertelen blir helt uproduktiv. Symptomene er også vanskelige å tolke.
Det er mye som tyder på at når man begynner med Levaxin vil en eventuell restproduksjon i kjertelen etterhvert forsvinne. Dette fordi at en liten Levaxindose oppfattes som større enn den er og det blir da ikke produsert nok av styringshormonet TSH.
Hvis det nå er helt sikkert at du mister kjertelproduksjonen (pos. anti-TPO) og du skal på Levaxin så kan det være at du må holde ut noen symptomer en stund for å få det bedre.
vi er forskjellige, andre slipper billigere.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-06-07, 13:43 #52
Var hos legen i dag og fikk sjekket kroppen/dosen.
Hjertet var visstnok rolig (skjønner jeg ikke men, men) og ikke skalv jeg, så da kunne det ikke være overdosering. Skulle bare fortsette med 50mgh.
Hva mener du med at kjertelen blir uproduktiv n`Finn?
Er det noe som skjer når man begynner med Levaxin?
Jeg er på prøvebehandling og vil helst ikke skape mer trøbbel med kroppen enn jeg har....
-
05-06-07, 14:01 #53
Kjertelen produserer stoffskiftehormoner og hormoner som ved etterbehandling blir til bla. stoffskiftehormoner.
Når kjertelen blir uproduktiv må en forsøke å tilføre kroppen dem på andre måter.
Det er forskjellige årsaker til at kjertelen kan bli uproduktiv. Den aller vanligste er at kroppens eget immunsystem tror at kjertelen er fientlig vev og danner antistoffer mot den.
De vanligste antistoffene oppdages av anti-TPO testen.
Har man antistoffer blir denne testen positiv, og da vet man at kjertelen etterhvert blir uproduktiv. Prosessen kan ta et par år eller så.
Man lurer også på om langvarig inntak av Levaxin også kan gjøre den uproduktiv, men det er jo likegreitt hvis kjertelen likevel kommert il å bli uproduktiv.
Hvis anti-TPO testen er positiv hos må du nok forsone deg med tanken på et liv med Levaxin.........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-06-07, 15:32 #54
Jeg har skjønt det slik at Levaxinen ikke tar knekken på kjertelen. Har ikke kommet over noe som sier at den gjør skade..
Prøveperiode på Levaxin er ihverfall helt trygt
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
05-06-07, 16:51 #55
De "lærde" strides jo om dette som om alt annet. Iallfall finnes mye usikkerhet. Som jeg har forstått det så tror man det er noen kjertler som ikke kommer igang igjen etter at kjertelen har vært underdstimulert lenge. Og man mener vel lenge i stoffskiftesammenheng vel ?
Når man tilfører en liten dose Levaxin vil jo T4-nivået i blodet øke. TSH vil bli lav og understimulere kjertelen.
Om denne er av en svak type så vil den muligens ikke komme igang igjen når man stopper Levaxinen.
Omtrent slik oppfatter jeg iallfall hypotesen.
Da er det kanskje slik at man før eller siden måtte begynnt på Levaxin allikevel.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-06-07, 21:05 #56
TSH er det som sender singaler til kjertelen om å trå til og sende ut t4 og t3, og når hypofysen "skriker" mindre, sender kjertelen ut mindre t4 og t3. Og antistoffene fortsetter å angripe kjertelen og den blir mindre virksom pga antistoffene også.
Selve levaxinen angriper ikke kjertlen eller noe sånt.
-
05-06-07, 21:43 #57
Ja, men da er vi enige alle sammen ;)
Og jeg er enig med deg n'Finn, at om det er tilfellet, så er det jo det samme det ene eller det andre. Bedre å ha et regulert stoffskifte enn å vente og se om kjertelen dør av seg selv.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
06-06-07, 10:24 #58
Dere burde ha jobbet som privatparktiserende leger,
hadde fått bedre betalt for all informasjonen deres enn dere får her på forumet...
Stor takk til dere alle som hjelper meg og forstå!
-
06-06-07, 12:05 #59
hiver meg på denne tråden jeg.
jeg er og på prøvebeh, fastlegen ville ikke la meg prøve levaxin enda, menøre nese hals legen min gjorde det.
begynnte med 50 micrgr.
men justerete i forgårs ned til 25 selv, hyper sympt jeg har er veldig kjente for meg som ble innlagt som hyper i desember.
svetter som en gris, skjelver, rar i hodet,ikke matlyst,høy puls,lavtblodtrykk,høy puls, holder stadig på å besvime (ikke sikker på om det er pga levaxinen eller noe annet),liten tålmodighet...
det ble for ille så fant ut jeg heller får prøve meg litt forsiktig frem.
samme som deg har jeg mange tanker om hva som nå skjer med kjertelen, har lest litt forskjellig om det, så ikke lett å vite hva som stemmer.Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.
-
07-06-07, 07:20 #60
Er du sikker på at du har høy puls?
Hos meg føltes det sånn, men legen sa at alt var rolig.
Faktisk så ble jeg såpass mye roligere etter at jeg har vært hos legen at jeg ikke stresser så mye med å tenke på hvordan kroppen har det, så nå fortsetter jeg med 50mg og regner med at hjertebank, indre uro og trykk i brystet går over etter hvert.
Kanskje du burde ha gått og sjekket deg også Rikke?
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
Bokmerker