Side 5 av 5 Først 12345
Viser søkeresultater 41 til 50 av 50
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hvorfor kan de nekte å ta disse prøvene - er de ikke standard ved stoffskifte-utredning?

Men hvis de kan nekte, så kan de vel i alle fall ikke nekte å henvise en til en endokrinolog? Og der kan man så igjen spørre om å få tatt disse prøvene...? Og går denne ikke med på det, hva er i så fall begrunnelsen?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard Re: Legebesøk i går

Sitat Opprinnelig skrevet av -diab-
    Gikk rett fra 25 til 75 microgram.
    Hei diab!

Det er mange beretninger her i forumet om folks dårlige erfaringer med å øke dosen på kort tid! Dosen bør økes "pent og pyntelig" over tid. Dr. Egil Haug anbefaler 25mcg pr. dag i økning: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Er det 25 du har gått på da ?
    Men de prøvesvara der hadde jeg nok ikke gått for mer enn det joni foreslår. Det kan være å gå fra asken til ilden for å si det slik.
    Jeg ville økt med 25 hver måned til jeg fikk problemer - så en tilbake.
    Stoffskiftedosering er kunsten å finne den dosen som er like under den du maximalt tåler.
    For å finne denne må man bare gå sakte fram ........
    åvære jævlig tolmodig .......

Men for å finne ut om du virkelig har kjertelproblemer må man bare ta antistoffprøvene !!!
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    58

Standard

Lenge siden denne tråden var oppe (og sporet av), men nå har jeg øket dosen med Levaxin til 50 µg, og svettinga er tilbake for fullt, etter noen få dager da det virket som det hadde stabilisert seg. Ikke er det særlig varmt heller for tida, så det har visst ingen sammenheng med temperaturen ellers.

Hvis jeg gjør noe som helst, så er det like før det drypper svette. Det er bare så pyton!

Håper at det snart roer seg, før det sikkert tar seg opp igjen dersom jeg skal øke videre...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei diab

Kjenner meg igjen i det du beskriver. Hos meg kommer og går det. Tror det må ha med hormonbalansen i kroppen min å gjøre, for det er alltid verst rundt mens.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    58

Standard Kan noen hjelpe meg å se på tallene her?

I dag fikk jeg endelig somla meg til å ringe legekontoret og få oppgitt alle stoffskifteprøvene som jeg har tatt.

Jeg er så i tvil om jeg har hypothyreose, så det hadde vært fint om noen kunne sagt noe om disse tallene:

29.06.04: TSH: 1,88 FT4: 17,2
    09.07.04: TSH: 1,88 FT4: 17,2
    13.06.05: TSH: 2,44 FT4: 12,5
    02.10.06: TSH: 2,72 FT4: 13,1
    30.05.07: TSH: 2,58 FT4: 11,5 (Start Levaxin 25 µg)
    11.07.07: TSH: 2,04 FT4: 13,9 (Økte til Levaxin 50 µg)

Det var etter den prøven i mai i år at jeg begynte på Levaxin, 25 µg.

Og etter den prøven i juli (som er ganske usikker siden jeg ikke visste at jeg ikke skulle ta medisin og faste før prøve) ville legen øke til 75 µg, men etter råd her inne og på linker dere henviste meg til så økte jeg bare til 50 µg.

Jeg har forøvrig mange symptomer på lavt stoffskifte, og sliter veldig med kreftene, konsentrasjonen og hukommelsen for tida.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    49
    Meldinger
    539

Standard

De siste prøvene du har tatt, har du da gått på Levaxin? (selv fastende)

Da synes jeg at TSH er høy og FT4 er lav. Så det tyder nok på at du har hypotyrose da.

Mulig du bør vurdere å gå opp litt til på Levaxinen.

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    58

Standard

Det er kun på den siste prøven jeg har gått på Levaxin. Og etter som jeg har forstått ting, så skal denne siste prøven vise et kunstig lavt stoffskifte, siden jeg hadde tatt medisin en times tid før prøven ble tatt. Så egentlig skulle nok disse talla vært verre.

Neste uke har jeg brukt 50 µg i 4 uker, og skal ta nye prøver. Tror jeg kommer til å øke etter det.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    49
    Meldinger
    539

Standard

Jeg tror nok du gjør riktig å øke litt til. Ta det sakte men sikkert

Jeg er optimal med TSH på 0.2 eller mindre og FT4 på rundt 22 eller 23.
    TSHen min er bra, men FT4 bruker litt tid på å bevege seg oppover...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

De prøvene du viser her er funksjonsprøver. De viser hvordan systemet fungerer. De gir ingen klare holdepunkter for at du har laft stoffskifte.
    Fordi du har symtomer som tyder i den retningen kan man prøve andre undersøkelsesmetoder.

Det finnes prøver som kan si noe om helsetilstanden til systemet, altså om det er angrepet av sykdom.
    Den vanligste å ta når en mistenker underfunksjon er anti-TPO.
    Om den slår ut (er positiv) så er kjertelen angrepet av antistoff som ødelegger den og da har du eller er på vei til å få lavt stoffskifte.
    Har du tatt den ?

Så finnes det en mengde sekundære prøver som sier noe om hvordan kroppen har det med den stoffskiftetilstanden du lever med. Legen bør vite hvilke disse er.
    Med kort hukommelse nevnes : SHBG Karotener kolesterol elektrolytter - i det heletatt bør så mange som mulig av disse måles med det samme en symptom-mistanke foreligger.
    Det samme gjelde de som tross behandling har symptomer.
    Syns jeg .....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 5 av 5 Først 12345

Lignende tråder

1. Symptomer Hypothyreose
    Av gjest i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 15
    Siste melding: 02-08-09, 02:36
  2. Hypothyreose. Lege utilgjengelig, litt doseringshjelp, takk
    Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 22-01-09, 16:10
  3. Har jeg hypothyreose?
    Av snowbird i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 01-12-06, 00:52
  4. Ingen tvil lenger: diagnose hypotyreose.
    Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 20
    Siste melding: 02-07-06, 12:54

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn