Side 5 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 52
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Anti-TPO rundt 1300

Jo - man skal jo stole på seg selv.
    Det er jo det jeg prøver å si når jeg anbefaler at man lærer hvordan man kan små-justerer dosen sin selv.
    Men - når det gjelder kroppstemperaturen kan man ikke bedømme denne etter om man fryser eller svetter.
    Man kan ha en lav kroppstemperatur - og enda svette, og omvendt.

Og den eneste kroppstemp som er brukbar i bedømmelsen av hvordan stoffskiftet er - er morgentemp med det samme man våkner.
    (Broda Barnes metode)

Så reguleres jo kroppstempen om dagen, og flere forhold er involvert i dette.
    I vurderingen må man ta hensyn til at det er når temperaturen stiger at man fryser - og når den faller, så føler man seg varm og kan svette.
    Og jeg ser mange som vurderer feil her......
    Litt om dette :
    http://menneskekroppen.no/kropp_og_s...er_feber_.html

Så er vel hashitoxicosis en slags medisinsk "slang". En sammentrekkning av : Hashimoto's Toxicosis
    Prøv å søke mer på dette.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Standard Sv: Anti-TPO rundt 1300

Ja, fant en del mere da jeg søkte på Hashimoto's Toxicosis. Takk for hjelpen n`Finn

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Standard Smerter/press fra kjertelen?

Er mye plaget med heshet, og irritasjon i halsen. Har vært undersøkt av ØNH- lege og fått avkreftet at det er noe galt med stemmebåndene mine (sangerknuter,kreft osv). Kjenner også innimellom smerter og press i området hvor kjertelen sitter. Har ingen synlig struma. Kan ikke kjenne noe unormalt på utsiden, men så vet jeg vel ikke helt sikkert hvordan det skal kjennes ut heller. Når jeg puster dypt inn, eller godt ut stråler dette opp til kjeve/fortenner og ned til brystet (rett under halsgropen). Føler at det er slitsomt å puste, at jeg liksom ubevisst blir litt anspendt i pusten for å unngå å trekke pusten dypt eller puste godt ut.

Noen her inne som har opplevd lignende (at smerten/presset i kjertelen stråler opp eller ned)?

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Standard Sv: Smerter/press fra kjertelen?

Hei Rainbow

Jeg er også plaget med dette, har vært på ultralyd etc. men det er ikke funnet noe galt. Dette kommer og går med meg, det er ikke like ille hele tiden men har vart i lange perioder. Jeg og legen min har funnet ut at i perioder hvor jeg har veldig høye antistoff (Anti Tpo) så er betennelsen veldig aktiv og da blir disse plagene ekstra ille. Jeg har Hashimotos og mener at det kommer av dette, er det det du også har?

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Hei Siven, og takk for svar

Har fortsatt ikke fått diagnosen Hashimotos, men jeg har høye verdier av anti-TPO, symptomer på lavt stoffskift, prøvene viser at jeg ligger nederst i referanseområdet for fT4 (13, 12-23), og TSH har økt fra 1,2 for et år siden til 2,7 for et par mnd siden. Men ifølge legen er dette et magert grunnlag for å starte behandling. Det gir kun grunnlag for å følge opp med stoffskifteprøver et par ganger i året

Plagene med halsen har kommet gradvis over måneder, og den siste tiden har jeg hatt problemer med å sove om natten pga dette. Gruer meg veldig til å ta det opp med legen. Bare enda et nytt symptom som ikke vises utenpå. Blir nok tatt for å være en liten hypokonder Men hvis ikke dette går over av seg selv blir jeg nok nødt til å be om henvisning til UL av kjertelen.

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Hei igjen

Jeg var på ditt nivå for ca 4 år siden og min lege (nr 2) mente det var like greit å begynne behandling med en gang og det gjorde jeg, tør ikke å tenke på hvordan det hadde vært viss ikke. Det går fortsatt opp og ned for meg periodevis, men uten medisin hadde det ikke gått i det hele tatt!!!

Regner med du har en del symptomer som frysing, tretthet osv.
    Helt ærlig så hadde jeg skiftet lege viss jeg var deg Det er jo så tydelig med økende TSH, nedover med FT4 og forhøyede antistoff, det er alle signal på Hashimotos i hvert fall ut i fra det jeg har lært og erfart, men jeg er ikke lege!!

Lykke til i alle fall

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    120

Hei Rainbow!

Jeg gikk også i lang tid med smerter/press i halsen og trodde stadig vekk at jeg var i ferd med å blir forkjølet. Til slutt ble summen av alle plager så stor at jeg gikk til lege og ba om at hun tok stoffskifteprøver. Prøvene viste at jeg hadde anti-TPO på over 1000, men det var ikke snakk om å starte behandling fordi de andre prøvene var innenfor den ufattelig irriterende normalen! Ett av de første tegnene jeg får på underdosering nå er dette presset i halsen. Jeg vil tro at at det ville være lurt å få startet en behandling så snart som mulig. Plagene blir jo bare verre og verre, selv om legene ikke tror det.

Lykke til!

Lisa

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Ja, har nok desverre en rekke sympt. på hypo, bl.a frysing og tretthet. Det variererer veldig mye fra da til dag, og i perioder er jeg bedre. Avhenger mye av hvor travel hverdagen er. Skulle veldig gjerne ha startet behandling nå, for jeg er selv ganske overbevist om at det er stoffskiftet som er problemet. Hvor lang tid gikk det før du fikk behandling Lisa61

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    120

Det gikk flere år og legen startet først behandling da jeg fikk så hovne og vonde ankler at jeg hadde veldig vondt for å gå. Jeg begynte da på Levaxin, men jeg startet på Armour i mars 2008.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Tragisk at man skal gå å vente på at tilstanden skal bli mye verre, og muligens totalt uutholdelig før man får behandling. Var stoffskrifteprøvene utenfor referanseområdet da du endelig fikk behandling Lisa?

Har bestemt meg for å holde ut halsplagene til neste legetime. I mellomtiden får jeg holde meg borte fra goitrogener. Spiste nemlig rå kål dagen før presset i halsen økte som verst, og lurer på om det ikke kan være en sammenheng

Side 5 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Min Anti -tpo....
    Av Tiffen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 18-02-12, 12:13
  2. tanker rundt å lese andres erfaringer
    Av Gerd i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 23-05-07, 18:42
  3. sååå mange rundt min alder her!!:=)
    Av isa1 i forumet Presentasjoner
    Svar: 1
    Siste melding: 17-02-07, 11:53
  4. Anti-TPO
    Av Anne Ma i forumet Nyttige linker