Side 5 av 5 Først 12345
Viser søkeresultater 41 til 46 av 46
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Tjernobyl. Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Man kan se spredningens udvikling og rækkevidde i animationen herunder:

Animationen er hjemmehørende i artiklen Spredning kan beregnes på DMIs hjemmeside.

Kortet over den totale spredning kan ses her globalt og i Europa samt dag for dag fra d. 26. april til d. 6. maj 1986.

Mit bud er, at der fortsat vil komme mange nye stofskiftesyge i hele Europa på denne konto mange år fremover. Også i Frankrig, som jo ellers så frejdigt havde påstået den gang, at den radioaktive sky havde standset ved den fransk-italienske grænse... Jeah right!
    Mens det meste af verden følger eftervirkninger af tsunamien på den japanske befolkning, nævnes fare for nuklear forurening kun marginalt. Derimod russere er meget mere fokuserede på fare for spredning af nuklear nedfald over den ganske planet. Kan man være for fokuseret når man havde lignende erfaringer for 25 år siden?

"Mon situationen ved Fukushima anlægget kan tåle sammenligning med Tjernobyl-eksplosion - der dengang var verdens største nuklear katastrofe. Det skete for 25 år siden i Ukraine, men virkningerne af forureningen er stadig mærkes i dag."

Sitat Opprinnelig skrevet av annis Vis post
    Da er det interressant at jod ble tatt ut av apotek-hyllene for ikke lenge siden fordi noen galninger lagde crystal meth med det. Synd for alle andre som kan trenge jod!?
    Ved ikke hvor man kan få jod-tabletter, men danskerne kan bede deres læge om en magistrel recept på "kaliumiodit Lugol's opløsning" og sende recepten til Glostrup Apotek. Hvor mange dråber af "Lugol'" skal indtages i vand ved behov for hurtig forebyggelse ved fare for evt. nedfald fra Fukushima - må apoteket kunne oplyse om.

Det skriver jeg fordi jeg kan se "trængslen" om denne tråd på "Who is online". Der må være masser af mennesker, der pt gør sig sine tanker, da vores medier prioriterer reportager af tsunami-effekten på Japan mere end situationen på Fukushima Daiichi kraftværket.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    498

Standard Sv: Tjernobyl. Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer

Der må være masser af mennesker, der pt gør sig sine tanker, da vores medier prioriterer reportager af tsunami-effekten på Japan mere end situationen på' Fukushima Daiichi kraftværket.
    Tror nok at det ikke er medienes skyld at atomkraftverkene i Japan nesten ikke omtales, men den Japanske myndigheten, som hele tiden benekter at det er fare på ferde. De kommer med den ene og den andre uttalelsen om kraftverket(-ene). Så man vet ikke hva man skal tro. Men stråling er det jo, fordi mange mennesker har fått stråleskader nå.
    De er nå kommet opplysninger om at det er to kraftverk som er skadet, atomkraftverket Daini, som også ligger i Fukushima, og Fukushima Daiichi kraftværk.
    Reaktor 1 og 3 er skadet, ved Fukushima Daiichi kraftværk. Mens reaktorene 1, 2, og 4, hos atomkraftverket Daini, har de nedkjølings problemer.
    Myndigheten prøver å dytte under matten/gulvteppet, hva som egentlig skjedde, når reaktor 1 hos Fukushima Daiichi kraftværk eksploderte.
    Strålingen vil bli mye værre, hvis noen av de andre reaktorene eksploderer, ikke reaktor 1 hos Fukushima Daiichi kraftværk, fordi de bruker flere radioaktive stoffer (som plutonium?), enn på reaktor 1 (Fukushima Daiichi kraftværk), der de bruker bare en type radioaktivt stoff, og vann som nedkjøling.

Leser nå at det skal være problem med et tredje kraftverk:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4059555.ece
    Det skjer ved Tokai No. 2 Kraftstasjon i landsbyen Tokai i Ibaraki Ibaraki-området nordvest i landet, 120 km fra Tokyo.

Dette er det tredje atomkraftverket i Japan som har meldt om alarmberedskap som følge av overoppheting av reaktorer.
    Som min mor pleier å si: "Alt manskjit skal dæm no lage...!!" / "All lort skal de nå lage/bygge...".
    Sist endret av helgemann; 13-03-11 kl 17:11 Begrunnelse: Litt mye surr... Får skylde på stoffskifte igjen.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Nordlending på Sørlandet
    Alder
    52
    Meldinger
    119

Standard Sv: Tjernobyl. Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer

Ved ikke hvor man kan få jod-tabletter, men danskerne kan bede deres læge om en magistrel recept på "kaliumiodit Lugol's opløsning" og sende recepten til Glostrup Apotek. Hvor mange dråber af "Lugol'" skal indtages i vand ved behov for hurtig forebyggelse ved fare for evt. nedfald fra Fukushima - må apoteket kunne oplyse om."
    Ja hvis det overhode er noen lege som går med på å skrive ut resepten. At man ikke kan få kjøpt jod over disk er en skandale!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Tjernobyl. Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer

Sitat Opprinnelig skrevet av annis Vis post
    Ved ikke hvor man kan få jod-tabletter, men danskerne kan bede deres læge om en magistrel recept på "kaliumiodit Lugol's opløsning" og sende recepten til Glostrup Apotek. Hvor mange dråber af "Lugol'" skal indtages i vand ved behov for hurtig forebyggelse ved fare for evt. nedfald fra Fukushima - må apoteket kunne oplyse om."
    Ja hvis det overhode er noen lege som går med på å skrive ut resepten. At man ikke kan få kjøpt jod over disk er en skandale!
    Fra en artikel i dag: "For at formindske risikoen for at blive ramt af det radioaktive udslip, lyder rådet fra den japanske regering, at alle skal holde sig indendørs de næste 24 timer ligesom døre og vinduer skal holdes lukket. Derudover anbefales det, at man smører sig med "betadine", hvor skjoldbruskkirtlen er, da stråling ofte rammer skjoldbruskkirtelen først."

Betadine er et jodholdigt desinfektionsmiddel og findes som salve og væske. Men af en eller anden mystisk årsag kan den gode, gammeldags "jodine" til huddesinfektion kun købes hos dyrlæger (forlyder det) eller på nettet i udlandet (Lugol's, Betadine osv.).
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Lightbulb Sv: Tjernobyl. Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer

I Politiken i dag: Danskere sikrer sig tabletter mod radioaktiv stråling.

"Jod-tabletter i produktion igen. Siden Den Kolde Krig og og eksplosionen på atomkraftværket i Tjernobyl er der ikke blevet produceret jod-tabletter i Danmark. Men den stigende efterspørgsel efter tabletterne har fået landets største apotek i Skanderborg til at sætte produktionen af jod-tabletter i gang igen. Skanderborg Apotek regnede ifølge Ritzau med at have produceret 50.000 tabletter i går. Apoteker Aage Rasmussen har fået henvendelser fra privatpersoner, andre apoteker og firmaer, der har ansatte i Japan." Læs resten af artiklen her.

Skanderborg Apoteket
    Adelgade 27
    8660 Skanderborg
    Åbent mandag-fredag 9-17, lørdag 9-12
    Tlf.: 8793 9000
    Fax: 8793 9001

Produktionsapoteket
    Åbent mandag-fredag 8-16, lørdag henvises til hovedapoteket
    Tlf.: 8793 9010
    Fax: 8793 9011

E-post

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Lightbulb Sv: Tjernobyl. Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer

Fra en artikel i dag: "For at formindske risikoen for at blive ramt af det radioaktive udslip, lyder rådet fra den japanske regering, at alle skal holde sig indendørs de næste 24 timer ligesom døre og vinduer skal holdes lukket. Derudover anbefales det, at man smører sig med "betadine", hvor skjoldbruskkirtlen er, da stråling ofte rammer skjoldbruskkirtelen først."
    Norwegian Deffence Research Establishment, Intern rapport F-616, Referanse: 287-F-136, Dato: august 1975
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 5 av 5 Først 12345

Lignende tråder

1. Radioaktivt jod eller operasjon?
    Av hilde i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandling
    Svar: 5
    Siste melding: 09-05-09, 22:19
  2. de forsker på virus og stoffskiftesykdommer
    Av nora i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 07-03-09, 20:30
  3. Behandling med radioaktivt jod
    Av LeneN i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandling