Viser søkeresultater 31 til 40 av 46
-
29-01-09, 19:31 #31
Sv: Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer
I går så jeg en tv-udsendelse, hvor man havde interviewet en tekniker fra det svenske atomkraftværk i Forsmark om, hvor tilfældigt havde han opdaget, at der må have været sket et stort udslip i det daværende Sovjet. De kunne ganske enkelt ikke passere en radioaktivitetsluse uden at der blev slået alarm hver gang. Når de først havde med al mulig sikkerhed konstateret at der ikke var tale om lækager eller andre problemer i Forsmarks reaktorer - var det nærliggende at vende blikket mod naboen i øst.
Det ser heller ikke ud til, at eftervirkninger af dette udslip er overståede. Citat: "Tyve år efter ulykken er der stadig regler i kraft vedrørende produktion, transport og brug af fødevarer, der er forurenet med radioaktivitet fra Tjernobyl. I dele af Sverige og Finland er der regler for husdyr, herunder rensdyr, der lever i naturlige eller nær ved naturlige omgivelser. Ifølge TORCH 2006-rapporten kan radioaktiviteten fra cæsium-137 i svampe, bær og rovfisk fra visse egne af Tyskland, Østrig, Sverige, Finland, Litauen og Polen nå op på flere tusinde bequerel per kilogram, og i vildsvinekød fra Tyskland er der målt indtil 40.000 Bq/kg. Gennemsnittet er 6800 Bq/kg.; mere end 10 gange EU's grænseværdi. Som følge heraf har EU-kommissionen meddelt, at restriktionerne på visse fødevarer fra visse medlemslande derfor fortsat må opretholdes i mange år endnu. Pr. 2006 er 200.000 får på 374 gårde i Storbritannien stadig underlagt regler, der kræver, at de bliver undersøgt for stråling og muligvis ikke får lov til at indgå i fødevareforsyningen.
I Norge blev samerne ramt af forureningen ved, at deres rensdyr havde spist lav, som er særlig følsomt overfor radioaktivitet." Citat slut. (Kilde: Wiki)
Man kan se spredningens udvikling og rækkevidde i animationen herunder:

Animationen er hjemmehørende i artiklen Spredning kan beregnes på DMIs hjemmeside.
Kortet over den totale spredning kan ses her globalt og i Europa samt dag for dag fra d. 26. april til d. 6. maj 1986.
Mit bud er, at der fortsat vil komme mange nye stofskiftesyge i hele Europa på denne konto mange år fremover. Også i Frankrig, som jo ellers så frejdigt havde påstået den gang, at den radioaktive sky havde standset ved den fransk-italienske grænse... Jeah right!
Sist endret av Anisa; 06-02-14 kl 20:30
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-05-09, 11:24 #32
Vigtigt, kopieret fra tråden 30 år med hypotyreose.....
GJV: Er født i tiden med atom spregningene ved Novaia Zemla.
Anisa: Jeg kan godt huske sprængningen på Novaja Zemla. Jeg var ikke ret gammel da jeg så, at min fars ansigt blev kridhvidt da han læste i avisen om, at russerne havde detoneret den kraftigste (vist nok fortsat den kraftigste den dag i dag) brintbombe på Novaja Zemla i begyndelsen af tresserne med hvad der svarer til omkring 60 Mt TNT. Jeg husker, at Nikita Khrusjtjov spøgte offentligt med, at eksplosionen var vist blevet større end planlagt, men at han ikke havde til hensigt at drage forskerne til ansvar for det "bare fordi de havde brugt lidt for meget krudt"....
For 5 år siden har Yvette startet en tråd Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer - så vi har vist nok endnu flere syge "tilgode" at hilse velkommen her i fremtiden.
Vigtigt, kopieret fra tråden Hjelp forstår ikke helt....
GJV: OBS Mulighet for arvelig hyperkolesteromi. Her hvor jeg bor erdet flere venner med underlige sykdommer, lupus, sjøgrens, ms og arvelig betinga og forstyrra skjoldbrukskjertel. Vi e født i en tid med atomspregninger og vi sett det i forbindelse med alt, men som æ har sagt t mine venna vi kan ha fattidoms gene. Genet som slår ut pga sult, hardt ardeid og dårlig livsførsel i generasjoner kan kanskje være like virksom som atomprøvespregninger. Hvem vet?
n`Finn: Jo, jeg rydda i kjelleren etter at far døde, og fant en avis der overskriften var : Det regner Strontium 90 over oss. Den lå ikke helt tilfeldig henslengt, og han hadde nok en gang tenkt å ta vare på den.
Man målte jo i melk også, og det var vel foranledningen til at Statens strålevern ble opprettet. Så skulle vel institusjonen berolige oss når den ikke sa noe ? Og det har den vel også gjort ? Ikke sagt noe altså......
Jeg har nok hatt tendenser periodevis i hele oppveksten, men det var i 1986 det virkelig slo til. Det var jo tilveldigvis det året Tjernobyl......
GJV: Ja, med Tsjernobyl ble det helddigvis større åpenhet. Men myndighetene visste likevel hva vi ble utsatt for på 50-tallet i nord og på 60-tallet i vest. Lurer på om Japan er bedre på stoffskifte enn oss i vesten. De må etter Hiroshima fått mange erfaringer. Er det noen som vet noe om hvordan japansk medisin behandler stoffskifteproblemer?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-05-09, 12:47 #33
Jeg tror ikke at Tsjernobyl hjalp med noen ting i allefall. Jeg har tveri i mot tenkt i et par år at det kanskje var det som gjorde at jeg ble syk i 12-års alderen. Vi har nemlig en hytte i Hemsedal, som vi har besøkt regelmessig, inkludert i 1986/1987, hvor nedfallet var på topp. Vi har alltid drukket kildevann/elvevannet der oppe, kastet i oss Joika-boller, og spist lokale delikatesser som viltpølser, spekemat osv. Jeg bare lurer.....
http://www.miljostatus.no/Tema/Radio...nobyl-ulykken/
Ta en titt på kartet der. Hemsedal ligger Rett i det verste området i Norge. "Risikoen for helseskader som følge av Tsjernobyl-ulykken er svært liten." - Ja, det kan de se. Hvis vi hadde visst hele sannheten om resultatene av dette, hadde kanskje den setningen blitt omformulert.
-
23-05-09, 09:36 #34
det finnes mange typer (isotoper) av jod, til nukleærmedisinske undersøkelser (radiologi) brukes typen med kortest halveringstid - dvs det tar ikke lang tid før den ikke lenger er i vevet.. Uavhengig av din metabolisme. Jeg tror det er halveringstid på 6 timer eller noe sånt. Det injiseres og en veldig liten mengde.
Hvis det hadde vært en sammenheng mellom nukleærmedisinske undersøkelser og forekomsten av mindre funksjonell kjertel, tror du ikke forekomsten av mindre funksjonell kjertel hadde økt med bruk av nukleærmed?
-
12-07-09, 10:09 #35
Tsjernobyl som reisemål
Turistene strømmer til Tsjernobyl
Ja, det var da også litt av et reisemål...
Jeg bare lurer på hvordan det er med stråling og slikt der nå, hvordan vil det påvirke en med stoffskiftelidelser om man drar dit? Nei, jeg har ikke tenkt meg dit altså, men jeg bare lurer. For jeg har sett mange dokumentarer som tar for seg akkurat denne ulykken, og de fleste nevner at jod ble gitt til hjelpemannskapene etterpå, noen nevner også at jod ble gitt til skolebarn, til og med så langt borte som i Polen og andre østblokkland i dagene rett etterpå. De nevner også at vindretningen gjorde at de radioaktive skyene kom innover det nordlige Europa og Skandinavia i dagene rett etter ulykken. Dermed ble jo også vi eksponert for radioaktiviteten derfra. Det vil ikke forundre meg det minste om mange av oss som har fått påvist stoffskiftelidelser i en eller annen form, har fått det takket være påvirkning av nedfall fra denne ulykken.
Så når de nå arrangerer reiser dit, synes jeg det virker uforsvarlig.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
17-09-09, 10:13 #36
Sv: Tjernobyl. Radioaktivt atomnedfall og stoffskiftesykdommer
Nå har de regnet på hvor mye Tsjernobyl-ulykken har kostet Norge:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3273557.ece
Men det som ikke er tatt med i regnestykket er hvor mye det har kostet i menneskelige lidelser. Selvfølgelig er det vanskelig å beregne, men kan ikke noen forskere snart se på om det er en sammenheng mellom stoffskiftelidelser og radioaktivt nedfall?
Det har jo vært flere avisartikler og dokumentarprogrammer som viser at sykdommer i skjoldbruskkjertelen økte svært mye etter ulykken i områdene rundt anlegget.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
15-10-09, 10:49 #37
Jeg tror de ved det udmærket, men er bange for at røre ved emnet, da dette ville kræve en mega-stor indsats fra samfundet.... En indsats samfundet ikke vil spændere pengene på fordi stofskiftesygdom opfattes ikke (blandt vælgere) som noget særligt. Ingen kropslemmer rådner op og falder af og ingen dør "her-og-nu" til hyllende geigertællere, vel? Så hellere undertrykke den offentlige menings forventede reaktion, ved at underspille problemets omfang. Alene navnet på sygdommen: "lavt stofskifte" har en indbygget "ufarlighed" i sig, så hvorfor skulle samfundet tage sig af det? Samfundets repræsentanter på området "helse" og "sygdom" - lægerne - går jo forrest med negligering og undervurdering af stofskiftesygdomme og når lægerne gør - må det jo passe, ikke?
At det så kun er en stækket frist for dem, hos hvem forureningen fra Tjernobyl endnu ikke ramt barnet, hustruen eller forældre - tænker ikke mange på. Folk kærer sig sjældent om noget, som ikke rammer dem selv her-og-nu. Men denne historie er langt fra overstået. Reaktor 4 i Tjernobyl, d. 26. april 1986 kl. 1:23 har frigivet adskillige tons atombrændsel. 50 ton fordampede næsten øjeblikkeligt og blev sendt op i atmosfæren. Andre 70 ton atombrændsel og 900 ton højradioaktiv grafit blev spredt med vindene så langt som til Japan. Forureningen med bl.a. radioaktivt cæsium og plutonium - der har en halveringstid på 24.360 år - spredtes i den følgende tid over hele jordkloden. Så når man fokuserer mest på cæsium med dennes halveringstid på "kun" 30 år - mener jeg at man vildleder mere end man oplyser.
"De lyser ikke av seg selv. Men eksplosjonen i Tsjernobyl for 23 år siden gjør i høst at over 20.000 lam og sauer må vente på å bli slaktet på grunn av for høyt innhold av becquerel. (...) Økningen skyldes hovedsakelig at det er et meget bra år for sopp. Soppen inneholder større mengder radioaktivt cesium enn grønne planter, og beitedyr som spiser sopp får et høyere innhold av radioaktivitet. Halveringstiden for radioaktivt cesium er 30 år. Gode soppår gir derfor utslag på denne statistikken. Det er ventet at radioaktivitet etter Tsjernobylulykken vil finnes i Norge i mer enn 100 år fremover. Kilde: Nationen.no
Jeg ved ikke hvordan et husdyr kan "gå radioaktiviteten af sig", før det kan slagtes til menneskeføde.... når stoffets halveringstid er så lang. Vores forventede alder er jo her vores "fjende" og af en afgørende betydning for konsekvenserne af at spise "lidt" radioaktiv føde, da vi lever længe "nok" til at udvikle dermed forbundet sygdomme. Alle ved det, men ingen siger det højt og det lader til, at det er vigtigere at redde omsætningen i landbruget, end at omstille produktionen til andre fødemidler, der ikke i samme grad som fritgående dyr kan absorbere forurenede fødeemner fra undergrunden. Underligt, ingen tænker på dem, som køber og betaler for helserisikoen fra stegepanden.• Tak for at du læste mit indlæg.
-
05-11-10, 22:28 #38
Det er interressant at de brukte værmanipulasjon etter ulykken for å sende dritten i en annen retning enn den normalt ville ha havnet for at det ikke skulle ramme moskva? Så dette for etpar år siden...
Her er noe fra Wikipedia om sånt: tjernobyl står nevnt:
Russian military pilots seeded clouds over Belarus after the Chernobyl disaster to remove radioactive particles from clouds heading toward Moscow.[30]
Hva som ikke står her er at det falt ned på andre isteden. De bare flyttet på det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_seeding
-
05-11-10, 22:42 #39
-
05-03-11, 14:36 #40
Anbefales: Fall-out from Chernobyl
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
Lignende tråder
-
Radioaktivt jod eller operasjon?
Av hilde i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandlingSvar: 5Siste melding: 09-05-09, 22:19 -
de forsker på virus og stoffskiftesykdommer
Av nora i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 7Siste melding: 07-03-09, 20:30 -
Behandling med radioaktivt jod
Av LeneN i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandlingSvar: 2Siste melding: 14-08-07, 19:14 -
Barn av foreldre med stoffskiftesykdommer
Av baremei i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 0Siste melding: 21-06-05, 09:12
Svar med sitat

Bokmerker