Viser søkeresultater 41 til 50 av 83
-
25-07-11, 08:44 #41
Presentasjon Tussemaja :)
Heisann
En presentasjon av meg
Jeg er en dame på straks 40 år. Har 3 barn er er gift med verdens beste mann. Vi har vært gift i 20 år nå <3
Jeg har "alltid" vært trøtt, men det har vært pga lav blodprosent og lavt jernlager. Legene har ment at dette kommer av store mensblødninger.
Da jeg var 18, omkom begge mine foreldre i en bilulykke. Jeg syns selv jeg har klart meg godt likevel, men leger har " brukt dette mot meg" når jeg har prøvd å få hjelp til å få mere overskudd.
Har også vært hos psykolog pga dette, men hun mente at jeg ikke trengte noe hjelp, for det virket som jeg har bearbeidet dette godt.
De siste 5-6 årene har jeg flere ganger vært hos fastlegen, og turnuskandidat ( for legen min hadde ikke time..), og jeg har sjekket mange ting for å finne ut hva som feiler meg...Tror ikke stoffskifte har vært sjekket..
Jeg prøvde for 4 år siden hormonspiral for å slippe store mensblødninger. Da legen mente at dette var grunn til lav blodprosent og lavt ferritin.
Bivirkningene var fæle, puppene var så vonde at jeg sov med bh, og å dusje var vondt. Jeg fikk migrene minst 1 gang i mnd, mot kanskje 3 ganger i året før....
Mensblødningene ble ikke borte, det ble mindre men oftere...
Etter 18 mnd orket jeg ikke mere og fjernet spiralen. Og fikk verre blødninger enn jeg noen gang hadde hatt, og migrene 3 ganger i mnd...
Dro tilbake til legen og han anbefalte at jeg fjernet livmoren min. Dette gjorde jeg for 10 mnd siden. Og for en lettelse, ikke hatt migrene siden
Men oppi alt dette har jeg spurt om stoffskifteprøver, noen legen bare tok en gang, og jeg visste lite om dette, så jeg godtok når legen sa alt var bra.
Helt frem til mars i år. Da fikk jeg tatt nye prøver og fikk de skrevet ut og kontaktet forumet her, og fant ut at jeg har jo lavt stoffskifte.... Ventet på at legen skulle kontakte meg, men etter 2 mnd bestillte jeg time selv, og kom til en annen lege.... Han fant ut at jeg var lav, og bestillte time hos spesialist, etter 4 uker igjen fikk jeg begynne på levaxin, 100 mcg. Har nå brukt dette i 4 uker uten å merke den store forandringen...
Har en datter som har skrivd litt på forumet her, hun har muligens stoffskifteproblemer, hun skriver under navnet "tossa" her.
Har en datter til på 16 som skal til legen på onsdag og sjekkes ut. Hun har strevd med angst de siste årene, og etter å ha lest her MÅ jeg jo bare sjekke ut stoffskifte hennes.
Dette var litt om meg
Klem Tussemaja
-
25-07-11, 16:01 #42
Sv: Presentasjon Tussemaja :)
Hei Tussemaja

Velkommen hit. Du har hatt din del i livet vil jeg si. Og det at din tragedie har blitt brukt mot deg er jo bare trist. Men ikke overraskende.
Det du nevner med tilførsel av hormoner og migrene kjenner jeg godt til. Jeg prøvde p-piller en kort tid for mange år siden og opplevde migrene flere ganger i uka. Jeg fikk aura like etter at jeg stod opp om morgenen.
Det som er lurt er å få utskrift av blodprøvene dine (både de fra tidligere og de du tar nå). Det gjelder også jentene dine.
Jeg ønsker dere lykke til mot bedre helse
-
29-07-11, 10:37 #43
Sv: Levaxin og bivirkninger
Heisann

I dag er det 5 uker siden jeg startet med levaxin.
Om jeg er noe bedre vet jeg ikke, har hatt 3 uker ferie, og det gjør jo at jeg har noe mere overskudd...
Men puppene mine er vonde, og blitt større :/, kan det ha noe å si.. Medisinen er jo hormoner, men vil det påvirke sånn? Strevde også med vonde bryster når jeg brukte hormonspiral :(
Jeg er ikke gravid, for jeg har fjernet livmoren ( bare så ikke noen lurer på det ;) )
Skal til legen på mandag, vet ikke helt hva jeg skal si til han..
Klem Tussemaja
-
30-07-11, 21:51 #44
Jeg ble også varm da jeg startet på Levaxin. Var helt forferdelig. Det verste jeg visste var varme føtter, så da jeg ble varm igjen var det ikke noe deilig. Jeg begynte på vinteren, så jeg var ikke så ille som deg, men jeg begynte å svette igjen jeg også. Slike ting gjorde jeg jo heller aldri før.
Intressant det du sier om brystene. Jeg har hatt en del vondt i brystene jeg også, men har det ikke lenger nå. Brytene er nok også større ja. Det har jeg ikke tenkt på. Har jo samme størrelse på BH, som da jeg ammet for flere år siden, selv om jeg har gått ned i vekt. Normalt blir jo de mindre da. Tenkte opprinnelig det var vektoppgangen jeg ikk da jeg begynte på levaxin, men den er jo nesten borte og likevel har jeg ikke gått ned i størrelse der.
Intressant å høre om flere har opplevd det tussemaja her beskriver.
-
30-07-11, 22:40 #45
Jeg kan ikke huske å ha merket meg noe sånt selv. Men jeg husker godt å ha sett et før og etter bilde av en ung dame etter oppstart av thyroid (mener det var for gammelt til å kunne være syntetisk behandling). På før bildet har jenta knapt bryster, mens på etter bildet har hun mer utviklede bryster. Hormoner henger sammen og uten det ene hormonet (stoffskiftehormon) blir det redusert produksjon av andre hormoner (kjønnshormoner). Så for meg høres dette helt naturlig ut.
-
31-07-11, 01:56 #46
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9300
Billedet viser en 27-årig kvinde med hypothyreose, før og efter påbegyndt behandling (over 13 måneder) med desiccated thyroid.
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
31-07-11, 17:59 #47
Der fant du den, ja:-)
-
01-08-11, 19:25 #48
Hehe.
Skjønner hva dere mener.. Men jeg har mere kroppen til en 40 åring som har fått tre barn.....
Men ser jo at puppene mine ikke er så slappe som de var for 5 uker siden ;)
Har også tatt bilde av ansiktet mitt, før og nå, og ser det er også blitt anderledes.
Klem Tussemaja
-
08-08-11, 11:47 #49
Sv: Jeg har "alle" symptomer på lavt stoffskifte, men legen sier prøvene mine er bra.
Hei
Da har jeg fått svar på blodprøver som er tatt 6 uker etter oppstart av levaxin.
S-TSH 0,03* (0,5-3,6)
S-FRIT4 24,2* (11-23)
FRI T3 6,2 (3,5-6,5)
fikk brev av legen dagen etter, med beskjed om stoffskifte er for høyt og jeg skal gå ned til en halv tablett daglig..
Merker forøvrig ikke at jeg er overdosert, mulig det vil komme hvis jeg ikke trapper ned eller?
Hva tenker dere?
Nå er jeg i utrolig god form, orker så masse mere enn jeg har gjort på lenge, sover godt om nettene ( det ble bedre etter at jeg begynte å ta tablett på kvelden).
Oppdaget også at prikking og flimring foran øynene er borte
Burde jeg trappe ned med medisin?
Tidligere blodprøvesvar som jeg hadde før medisinstart:
S-TSH 1,4 ( mlU/L 0,5-3,6)
S-THYR-TPO 216 kU/L (står ikke referanseverdi, men en *ved tallet....)
S-Frit4 10,8 (pmol/L 11,0-23,0)
S-FOLAT 8,4 (7,6- Står ikke øvre verdi, bare verdier 7,7- 12,2 utelukker ikke mangel.
FERR 13 (ug/L 15-200) ( fjernet livmoren for 6 mnd siden pga av store blødninger og FERR nede i 4!!!)
Håper på svar
Tussemaja
-
08-08-11, 12:57 #50
Sv: Jeg har "alle" symptomer på lavt stoffskifte, men legen sier prøvene mine er bra.
Så lenge du ikke har noen symptomer på overdosering (bl.a. hjerteklapp, ekstrem svetting, fryse uten grunn) - skjønner jeg ikke hvorfor du skal gå ned. Spesielt siden du føler deg så bra for tida! Og å gå ned til 50 mcgr per dag bare fordi FT4 er litt høy, synes jeg høres ut som en veldig stor reduksjon som med stor sannsynlighet vil føre til at du får tilbake mange av de "gamle" symptomene du har slitt med tidligere...?
Men dersom du ønsker å prøve en liten reduksjon, så finnes det faktisk Levaxin tabletter også på 75 mcgr - synes det er rart at legen din ikke nevnte det (såvidt jeg vet finnes tablettene i styrke 25, 50, 75, 100 og 125 mcgr).
Ellers vil jeg bare nevne at jeg leste litt lenger opp i tråden din, der du og andre har skrevet om endring av brystene etter påbegynt behandling. Jeg har faktisk ikke tenkt over det før, men det stemmer for meg også. Jeg har gått litt ned i vekt det siste halvåret, men brystene har fortsatt samme str (man sier jo at ved vekttap er det der vekta forsvinner først....?). Og de er faktisk strammere i "fisken" og mindre "hengende" enn de har vært på mange år. Men endringene har kommet såpass umerkelig at jeg ikke oppdaget det før nå.
Lignende tråder
-
Kan jeg ha lavt stoffskifte problemer om prøvene mine er helt fine?
Av Lucky i forumet DagbokerSvar: 16Siste melding: 25-06-14, 15:44 -
Legen sier jeg er OK
Av kurt i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 33Siste melding: 25-06-11, 07:16 -
Legen min sier jeg er overdosert
Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 58Siste melding: 17-03-10, 18:09 -
Mitt stoffskifte var lavt...og prøvene var 2 år gamle
Av snoopy i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 5Siste melding: 10-01-08, 12:47

Svar med sitat

Bokmerker