Viser søkeresultater 31 til 40 av 90
-
27-03-08, 20:53 #31
T4 målingen var jo lenge sett på som stoffskiftehormonet, så fant man ut at det frie T4 (ft4) var bedre å regne med. Men trengt tatt er det T3 som er stoffskiftehormonet. Det er denne som er mest akiv i stoffskiftesammenheng. For få år siden fant Italienske forekere ut at T2 også er aktiv i stoffskiftet og at denne trengs i enzymet som fjerner jodatomer fra T4. Man vet ellers svært lite om dette og enda mindre om T1 og T0. En må nesten se T4 som et råprodukt som kroppen lager en rekke hormoner av og som alle sammen har oppgaver i stoffskiftesammenheng, om enn ikke direkte. Her mangler mye viten enda.
Så har jeg sett en gang en artikkel om at nikotin gjør at hypotalamus får en nedsatt følsomhet.
Det betyr at hypofysen får signal om at det er mindre stoffskiftehormoner tilstede enn det virkelig er, og setter opp produksjonen av TSH, som igjen øker kjertelproduksjonen slik at det blir flere stoffskiftehormoner i blodet.
Og da øker jo stoffskiftet - hos friske personer.
Og det kan jo med tia langtidsoverbelaste kjertelen og da kan det sikkert skje noe hos de som har et litt svakere system.
Man hadde beregnet at det var ca.5% flere stoffskiftehormoner hos røkere.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-03-08, 15:19 #32
Takker for alle svar. Det blir selvfølgelig bli mange gjentagende spørsmål til dere som kan mye om dette men håper dere bærer over meg for det.
Etter allt jeg har lest og forstått kan jeg konkludere med at alle mine problemer og symptomer er forenelige med lavt stoffskifte. Har jo lest mye om hypotyreose 2 /(subklinisk, latent eller hva de kaller det) og føler at jeg er i denne kategorien da prøvene mine er innenfor normal området. Jeg slutte å røyke og snuse ved juletiden og ble faktisk mye dårligere etter dette.
Jeg har nå gått med 25mg Levaxin i 2 uker. Hvor lenge bør jeg vente for jeg øker til 50mg?
PersaHilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer
-
28-03-08, 16:15 #33
Det er absolutt en fordel å kjøre opp stoffskiftet sakte.
Dette er treige greier å dra igang og mye i kroppen skal dras igang - og det skaper mange symptomer som du ikke har kjent før og som er vannskelige å vite om er fra stoffskiftet og om det er for høyt eller lavt og sånn.
Noen tåler ikke hurtige økninger - alle tåler langsomme.
Det vanlige er å være forsiktig å anbefale økninger på 25µ av gangen hver 14dg når dosen er under 100µ/dag og halvparten og dobbelt så lenge når den er over.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-03-08, 18:07 #34
De pleier å si at det bør gå 6 uker nellom dose økningene
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
29-03-08, 15:43 #35
Nora skrev:
Hvordan kan blødning under fødsel påvirke TSH senere ? Jeg blødde veldig mye under fødsel for 16 år siden, 1,7 liter. ..Har du hatt noen skader på hypofysen før? Blødning under fødsel? Det kan være årsaken til at TSH (som er et hypofysehormon) ikke har steget som den skulle når ft4 er såpass lav.
-
29-03-08, 18:31 #36
Det er vel kjent at man ofte får noe som heter Sheehan Syndrom pga blødninger under fødsel. De burde opplyst deg om dette den gang. Det typiske ved Sheehan syndrom er at man får sekudær hypothyreose hvor TSH enten er uvirksom/lite virksomt, eller for lavt. Google litt på det.
Du har sekundær hypothyreose pga dette, jeg tør vedde en femtilapp på det.
Hvis du greier å skrike deg til en MR av hypofysen , vil bildet mest sannsynlig vise en empty sella eller annen skade på hypofysen.
Det er flere på forumene med slike skader, det er visst ikke så sjeldent men ofte oversett.
det heter at man ikke kan gi bryst ved sheehan, men det erikke sant, det fins mange former. det er også en autoimmun variant hvor antistoffer angriper hypofysen eller hypothalamus sakte. Larrian Gillespie har denne varianten. Leslie B på thyroid.about.com forumet (bor på Hawaii) har empty sella.
-
29-03-08, 19:01 #37
Står "litt" i Tidsskriftet om det her :
http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=453580• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-03-08, 09:43 #38
Ja, det står veldig lite på norsk, prøvde noen søk.
Her fant jeg en meget kortfattet beskrivelse som er ganske korrekt:
http://wo.uio.no/as/WebObjects/theses.w ... RKID=23617
Det fins mye mer på utenlandsk:
http://www.google.no/search?hl=no&rlz=1 ... %B8k&meta=
og
http://www.google.no/search?rlz=1T4HPEB ... %B8k&meta=
-
30-03-08, 13:31 #39
Jeg har tatt en MR av hypofysen, fordi jeg på et tidspunkt hadde forhøyet prolaktin. Endokrinologen som jeg hadde oppsøkt privat, bestilte det, for å se etter prolaktinom, dvs svulst på hypofysen. Det var ikke noen svulst, fikk jeg beskjed om. De hadde vel sagt fra hvis det var en "empty sella", også, vel. ..
Senere var prolaktin innenfor normalen igjen. Andre målinger av hormoner fra hypofysen er også ok.
Ellers har jeg mye til felles med Persa, lave verdiger av FT4 og FT3, men også lav TSH.
Med det er greit å få vite om dette, takk skal dere ha
Jeg kan ikke huske å ha fått noen informasjon på sykehuset.
-
30-03-08, 16:31 #40
"Ellers har jeg mye til felles med Persa, lave verdiger av FT4 og FT3, men også lav TSH".
De har sikkert vært inne på samme tanke og derfor undersøkt. Slik situasjon peker på hypofyse eller hypotalamusfeil.
Har du målt TRH ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
uutoimmun variant av lavt stoffskifte uten utslag på antiTPO
Av mojavi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 14-10-09, 19:31 -
stor skjoldbukskjertel uten stoffskifte
Av CRYSTAL i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 10Siste melding: 31-01-07, 17:10 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28
Svar med sitat
Bokmerker