Side 4 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 50
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Også :
    Pasientens stilling (liggende/sittende) under prøvetaking spiller en rolle ved bestemmelse av høymolekylære stoffer og cellulære partikler. Det gjelder derfor også proteinbundne substanser som noen hormoner (f eks testosteron, kortisol), lipider, enzymer, kalsium, jern, kobber, vitamin B12 og andre. Verdiene er ca 10% høyere i stående enn i liggende stilling. Etter stillingsendring inntrer nytt ekvilibrium etter ca 1/2 time.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    58

Standard Endelig noen tall - hjelp til å tolke dem

I dag fikk jeg endelig tak i legekontoret og fikk prøvesvar:

TSH: 2,4
    T4: 13,9

De på legekontoret sa de var helt fine...

Disse prøvene ble tatt etter at jeg både hadde spist og tatt medisinen, kanskje en time etterpå, kanskje noe mer. Jeg bruker 25 microgram Levaxin, og er ikke i form i det hele tatt. Er virkelig disse prøvene fine? Slik jeg har forstått innlegg her inne så burde TSH'en vært lavere og T4'en høyere for at det skulle vært fint.

(Jeg har dessverre ikke noen prøvesvar fra tidligere målinger, de skal jeg skaffe meg neste gang jeg er hos legen)

Kan jeg øke dosen ut fra disse svarene selv om de mente at de var fine?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Nå har du desverre ikke lagt ut referanse verdiene, men eg vil våge å påstå at en TSH på 2.4 er før høy, serlig når du tar levaxin og T4 eller er der fri T4 er ganske lav.
    Prøver bør tas om morgenen før du tar levaxin.
    Du får ta en prat med legen din for å sjekke om du ikke kan øke dosen din. Hvis alt annet er normalt og du ikke har trøbbel med hjerte kan eg ikke se noen grunn til at du ikke skal kunne øke dosen med 25 mikrogram for dagen og se formen an. Men sjekk med legen først bare for en sikkerhets skyld.
    Vi pleier å sie at FT4 bør ligge i øvre halvdel av referanse området og noen har det best når FT4 ligger helt i topp eller kanskje litt over referanse området.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg vil si at svaret på spørsmålet ditt er et rungende ja.
    Forutsatt at du har hatt dosen så lenge at målingen blir riktig og at den er tatt på rette måten.
    Du bestemmer over din kropp. Du bestemmer om det er lurt å høre på legen eller om du selv vil øke dosen for å se om du får det bedre.

Men - og det er et ganske bestemt men - du må jo være ansvarlig mot kroppen din. Du må vite hva du driver med, og det betyr egentlig bare at du må være tolmodig og du må ikke øke dosen i vilden sky osv.
    Alle jeg har "truffet" her har vært svært så ansvarlige og søkt lærdom som de har brukt for å køe sin egen helse.

Dine vurderinger er da også helt korrekte, så stol på deg selv.
    Øker du med 25 om gangen og venter flere mnd mellom hver gang så merker du godt når du ikke skal øke mer, eller gå ett trinn tilbake.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    40

Standard

Jeg trodde jeg trengte seriøs hjelp en periode, var langt nede hele tiden. Ingen ting hjalp. Jeg hadde begynt på Levaxin, og var forstatt deprimert, men nye doser tar lang tid før de kicker inn.(6-8uker) Og man kan føle seg veldig opp og ned mens dosen virker.
    Tror du burde la dosen kicke inn og høre hva legen sier om verdiene din. er du fortsatt deprimert, men at det har gått opp og ned er det mest sannsynlig stoffskifte symtom.

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    40

Standard

Jeg har gått veldig opp i dose sidenjeg begynte på Levaxin. Tror jeg begynte å ta 50 mg om dagen. Så økte jeg dosen til 100mg 2-3dager i uka. Til slutt var jeg opp i 100mg 5dager og 200mg 2 dager i uka. Så var det en periode jeg var hyper. Veldig rastløs, klarte ikke sitte stille, selvom jeg var hjemme og hadde besøk. Måtte alltid gjøre noe. Da var doseringen for høy.

Nå er jeg nede i 100mg hver dag. så sist jeg tok prøver var den alt for høy, men det var min egen skyld. Jeg hadde prøvd meg på noen piller som ikke er farlige men det skulle øke forbrenningen osv. Det viste seg at den økte stoffskiftet mitt også. Så jeg måtte inn å ta en kontrollprøve og alt var bra da. neste gang er vel om 3måneder.

For ca 1år siden sa legen at jeg hadde hatt bra prøver den siste tiden og at jeg ikke trengte å komme inn før om 6måneder.(dette var i januar) Jeg var frisørlærling, fysisk jobb. Så jeg ble fortere sliten enn de andre. men da sommeren kom var jeg helt ferdig. Var ør i hue hele tiden og likblek. Men jeg trodde det var fordi det var den første sommeren jeg ikke hadde 2måneder ferie, og første året jeg jobbet fult. Og det var likefør ferien min, så jeg tok ikke ut noen sykemelding, noe jeg ser i ettertid jeg brde absolutt ha gjort. Men når man er så "tidlig" i diagnosen så kjenner du ikke til hva du skal kjenne etter. Jeg tenkte ikke på at det var sykdommen som gjorde meg slik.
    Det er viktig å ta vare på seg selv, ikke alltid høre på lege. Heller ta flere prøver enn man trenger om man føler for det. Det er kun du selv som kjenner hva du føler og kan bestemme. Legen kan ikke si nei til å ta en prøve av deg.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Sørlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    19

Standard Re: Endelig noen tall - hjelp til å tolke dem

Sitat Opprinnelig skrevet av -diab-
    (Jeg har dessverre ikke noen prøvesvar fra tidligere målinger, de skal jeg skaffe meg neste gang jeg er hos legen)
    Du trenger ikke å gå til legekontoret for å få prøvesvarene fra tidligere prøver Det holder å ringe kontoret og be helsesekretæren om en utskrift av alle tidligere prøver. Da jeg gjorde det, fikk jeg de i posten dagen etter.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Velkommen. Alltid kjekt med nye medlemmer.

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    58

Standard Legebesøk i går

I går var jeg hos legen. Glemte helt at jeg skulle spørre om å få alle tallene fra de prøvene jeg har hatt. Men etter ganske intens masing og diskusjon, så gikk legen med på å prøve å øke dosen med Levaxin. Gikk rett fra 25 til 75 microgram.

Hadde med ei lang liste med blodprøver som Anne Ma (tror jeg det var) har anbefalt å få tatt, men det mente legen var helt unødvendig, så det fikk jeg ikke. Det var masse antistoffer og diverse.

Først ville han øke dosen med antidepressiva, men jeg fikk altså mast meg til å heller øke Levaxin. Han har ikke helt tro på diagnosen, skjønner dere. Synes talla mine er for fine (hadde TSH 2,4 og T4 13,9). Jeg sa at siden jeg gikk på Levaxin så burde vel talla vært enda finere, ikke bare så vidt innenfor normalen?!? Og så poengterte jeg at det jo var en sammenheng mellom vitiligo og hypotyreose. I tillegg spurte jeg helt tilfeldig om noen klumper jeg har fått i huden, og da sa han at en kunne få hudforandringer også med hypo. Så da gav han endelig etter.

Nå håper jeg bare at det virkelig er hypo. Tenk hvis det ikke er det? Hva gjør jeg da? Jeg har jo nesten alle symptomene, mangler vel bare tørt hår omtrent...

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Håper at det virker for deg med økning av dosen.

Godt at du ikke gikk med på antidepressiva. Dersom du er deprimert fordi du har hypotyrose ( et av symptomene) så blir det ikke bedre med antidepressiva det er ikke bra for oss med hypotyrose.

Dårlig gjort av legen og ikke ta prøvene AnneMa foreslo , det skader jo ikke det. :evil:

Side 4 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Symptomer Hypothyreose
    Av gjest i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 15
    Siste melding: 02-08-09, 02:36
  2. Hypothyreose. Lege utilgjengelig, litt doseringshjelp, takk
    Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 22-01-09, 16:10
  3. Har jeg hypothyreose?
    Av snowbird i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 01-12-06, 00:52
  4. Ingen tvil lenger: diagnose hypotyreose.
    Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 20
    Siste melding: 02-07-06, 12:54

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn