Side 4 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 52
    Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Standard Sv: Anti-TPO rundt 1300

Ja, jeg burde vel ha skiftet lege IGJEN Hver gang jeg foreslår utredning med tanke på hashimoto får jeg til svar at det ikke er hensiktsmessig å bruke tid på dette, når man uansett ikke kan gjøre noe for å stoppe den. Men etter min mening må jo målet være å avdekke om kjertelen er i ferd med å bli ødelagt. Hvis så er tilfelle må det jo være like greit å starte behandling. Hvorfor utsette det uungåelige Tross alt er det jo en stor sannsynighet for at jeg vil få det langt bedre. Og om man da kan unngå ytterligere sykemeldinger vil jo det også være langt mindre kostbart for samfunnet. Men i stedet vil altså min lege at jeg skal gå å vente,for det kan jo ta MAAAANGE år før en evt. hashimoto vil ødelegge kjertelen helt. I mellomtiden kan jeg jo gå å vente, i uvitenhet. Min livskvalitet blir forringet, og jeg kan gå til og fra sykemeldt og koste samfunnet masse penger. Har vel litt vanskelig for å se logikken i det

Men til dette med anti-TPO. Trodde ikke at det har noe å si HVOR høy den er. Altså, en anti-TPO på 300 kan være like alvorlig som en anti-TPO på 1300? Og så behøver vel ikke en forhøyet anti-TPO å være ensbetydende med Hashimoto Har jo også lest flere steder at noen har forhøyet anti-TPO hele livet, uten å utvikle sykdom. Er jo her min fastlege hevder at jeg sannsynligvis hører inn under

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    16

Kan lavt BT ha sammenheng med binyreproblemer hvis en har lavt stoffskifte altså eller?

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Kanuette: Tror kanskje det kan være lurt å legge spørsmålet under binyrer. Er mange her på forumet som kan mye om binyrefunksjonen i forbindelse med stoffskiftesykdom. Binyreinsuffisens eller dårlig binyrefunksjon kan ha sammenheng med lavt BT. Dette skyldes hovedsakelig at nedsatt produksjon av steroidhormonet aldosteron, som produseres i binyrebarken. Dette hormonet er med på å styre væske og elektrolyttbalansen i kroppen, og vil derfor ha innvirkning på BT.

Selv har jeg normalt et BT på rundt 115/65, men nå ligger jeg på 100/55 og i lange perioder har jeg vært under 90/55. Lavt BT er jo selvfølgelig ikke ensbetydende med dårlige binyrer. Det finnes også andre måter å undersøke binyrefunskjonen selv på. Under binyrer finner du en egen tråd om dette.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Selve anti-TPO testen er ikke noen god test.
    Den gir ikke helt 100% korrekte svar - bare 85-90%.

10% av de som måler positivt utvikler ikke hypothyreose - sies det.

Går man inn i tallmaterialet, er det i svar mellom 36 og 100 usikkerheten oppstår. Det jeg har sett er at jo høyere prøvesvar jo sikkrere.

Så er det endel misforståelser i behandlermiljøet.
    Man blander sammen funksjonen av de to mest brukte antistofftestene : TRAS og anti-TPO.

TRAS reflekterer alvorligheten i angrepet og kan derfor brukes til å følge hvor godt behandlingen virker. Denne brukes altså til å se hvor effektivt thyreoistatika er istand til å knuse antistoffene.

Anti-TPO kan ikke brukes på denne måten. Prøvesvaret reflekterer ikke alvorligheten i angrepet, og disse antistoffene kan pr. dato ikke kures bort.
    Som du skriver Rainbow, så kan kjertelen gå ad-undas (til bølgene) raskere hos en som har 300 enn en som har 1300.
    Dermed er gjentagende målinger uten verdi.
    Har man en gang fått påvist slike antistoffer VET man hvordan det går.
    Antistoffene forsvinner ikke før siste rest av kjertelvev er borte, og noen ganger ikke da heller.

MEN.
    At man konkluderer med at det ikke er nødvendig å kvalitetssikkre et funn på 1300 er jeg sterkt uenig i !
    Det er DE som gjør deg usikker - DE bør isteden bestrebe seg på å sikkre deg visshet i situasjonen.
    Og det finnes jo finnålsbiopsi som kan gi deg den vissheten.

Dessuten burde de behandle deg og dine symptomer - ikke blodprøver, som de jo forøvrig velger å ikke gjøre i dette tilfellet.

Så da er det vel den lange veien igjen da Rainbow........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Takk n`FINN Ja, har som deg lest at det er snakk om lave positive verdier hos dem som ikke utvikler hypotyreose. Jeg befinner meg i hvert fall ikke i denne gråsonen Skal til legen i morgen, og gjøre et nytt forsøk på å være overtalende. Skal pønske ut en taktikk. Synd jeg ikke har en mannlig fastlege, da kunne jeg kanskje ha brukt min kvinnelig sjarm

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det tror jeg også - den er jo STOOOR
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Sitter å ser over de siste blodprøvesvarene mine, og legger merke til noe som gjentar seg.

Korrigert S-Kalsium holder seg lav 2,9, 2,18, 2,22(ref. 2,17-2,47)

S-albumin er høy 46, 51, 47 (ref. 36-48).

Ferritin er lav 17 og 24 (ref. 15-200)

Forstår det slik at korrigert kalsium er lav på grunn av at albumin er høy. Men hvorfor er albumin høy? Dehydrering sier labratoriehåndboken Men kan disse prøvene ha noe med stoffskiftet å gjøre? n`Finn sier noe om stoffskiftefølsomme parametere. Er det noen sammenheng her?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det der kan jeg ikke mye om.
    Jeg syns det e rart at Albumin er høy når det ioniserte Kalsium er i laveste laget.
    Man burde nok målt PTH også, og D-vitamin er jo også viktig i denne sammenhengen.
    Jeg er ikke kompetent til å tolke i dette systemet, men det er det sikkert andre som er.

Alle de nevnte prøvene bør tas i samme prøven og tolkes samtidig.

Kanskje du har lavt D-vitamin ?
    Mange har jo det og det gir seg forskjellige utslag.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Oj, det gikk da overraskende bra Har gjort en avtale med legen at vi avventer nye prøvesvar, og hvis de nye svarene er lik de forrige (eller lavere) blir jeg henvist til endokrinolog. Så kan han avgjøre om det er hensiktsmessig med en evt. prøvemedisinering. Var også enig om at anti-TPOen min gir grunnlag for tett oppfølging av stoffskiftet

Noen andre her inne som er plaget med ømme lymfeknuter på halsen Kan dette ha noen sammenheng med autoimmun betennelse i kjertelen

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Fikk denne uken svar på de nye stoffskifteprøvene. TSH 2,4 (ref. 0,2-4) og fT4 12,1 (9-22). Med andre ord ikke noen store endringer siden sist, men så er det jo heller ikke lenge siden jeg tok de forrige prøvene. Venter fortsatt svar på D-vitaminstatus.

Siden jeg den siste tiden har hatt symptomer som jeg lurer på passer bedre under hypertyreose enn hypotyreose har jeg letet litt rundt på nett om svingninger i stoffskifte. Kommer over noe som heter hashitoxicosis, hvor kjertelen innimellom går over til å overprodusere Noen som har hørt om dette, evt. har erfaring med det? Fant lite informasjon når jeg søkte på nett.

Har kortere perioder (fra noen dager til en uke) hvor jeg plutselig får masse energi og arbeidslyst. Svetter faktisk litt, og synes det er varmt når andre fryser (helt motsatt av mitt vanlige meg). Men får ikke gjort så mye selv om energien er der, siden jeg begynner å skjelve i kroppen, føler meg svimmel og veldig kraftløs i armer og bein. Magen blir også urolig og jeg er gjerne et kilo lettere etter noen dager med denne formen. Synes det er rent merkelig, spesielt at frysingen går over til svetting

Side 4 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Min Anti -tpo....
    Av Tiffen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 18-02-12, 12:13
  2. tanker rundt å lese andres erfaringer
    Av Gerd i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 23-05-07, 18:42
  3. sååå mange rundt min alder her!!:=)
    Av isa1 i forumet Presentasjoner
    Svar: 1
    Siste melding: 17-02-07, 11:53
  4. Anti-TPO
    Av Anne Ma i forumet Nyttige linker