Viser søkeresultater 31 til 36 av 36
-
04-03-14, 19:59 #31
Sv: Depresjon pga. lavt stoffskifte? Trenger virkelig gode råd
Jeg har avtale med legen om nye blodprøver etter seks uker på Levaxin og legetime uken etter for vurdering av justering da. I følge legen min vil ikke prøvene vise stor endring før etter seks uker, men tror jeg blir godt ivaretatt med oppfølging der (virker det som). Håper i hvert fall det stemmer!
Tjorven
-
04-03-14, 21:54 #32
Kære du
Jeg tror at du har fået en FEJL-diagnose i dine yngre år, uanset at elektrochok har hjulpet dengang.
Hvis du har børn - hvor gammel var du da du har fået dit første barn? Har du haft depressioner inden eller kom de først senere?
Man kan ikke svare på dit spørgsmål om, hvad er knudestruma uden først at forstå hvad struma er... Struma er en forstørret skjoldbruskkirtel og processen mod forstørrelsen af skjoldbruskkirtlen starter så godt som altid pga. jodmangel. Endda behøver denne jodmangel ikke være særlig udpræget, men alene en mild jodmangel er nok til at stimulere skjoldbruskkirtlen til overvækst.
På endokrinologernes egen hjemmeside Thyroid Disease Manager.org, i artiklen Multinodular Goiter kan man bl.a. læse at dannelsen af simpel struma sker i den normale biologiske process, hvor skjoldbruskkirtlen (lige som alle andre organer) fornys og - i dette tilfælde - de hormonproducerende follikler erstattes af en ny generation af follikler. Summen af forskningsresultater fra mange studier tyder på, at det er jodmangel eller forringelse af metabolismen af jod i skjoldbruskkirtlen (måske på grund af medfødte biokemiske defekter) som fører til stigning af TSH.
Når TSH stiger - stimuleres disse "follikler" til at producere mere thyreoideahormon. Hvis der er ikke jod nok til formålet - forsøger thyreoidea-væv at kompensere for jodmangel, ved at forøge antallet af disse follikler ("hyperplasi") for - på denne måde, at forsøge at "finde" og "genvinde" de jod-atomer, som ellers befinder sig i kroppen. Hvis der ikke er flere jod-atomer at finde og genvinde... fortsætter kirtlen med at vokse, og efterhånden som jodmangelen fortsætter - og de ellers normale gendannelser af skjoldbruskkirtlens follikler, bliver ved med at gentage sig - begynder knudedannelser. På et eller andet tidspunkt opnår denne multiknude-struma en stationær tilstand, hvor TSH kan blive "normaliseret" eller endda lavt - UANSET at lavt stofskifte fortsætter eller endda kan blive værre. TSH alene egner sig altså ikke til at vurdere thyreoidea-status ved stationær multiknude-struma. Der skal bruges T3, T4, FT3, FT4 og rT3.
Så længe TSH er forhøjet, høj eller bare stigende, betyder det at multiknude-processen i din skjoldbruskkirtel er fortsat i gang. Det bekræftes også af at TG (thyroglobulin) er forhøjet, og dit blodstatus (LEUKO, LYMF, MCH, MCV) siger også klart og tydeligt at der er noget i gang i din krop, som den reagerer på.
Hvorom alt er er det en kendsgerning at du - lige nu - har en multiknude-struma med "kolde" knuder. "Kolde" knuder betyder, at det er knuder som IKKE selv produceret thyreoideahormoner, hvilket også bekræftes af dine thyreoidea-prøver + TSH. Problemet med "kolde" knuder er, at de - på et eller andet tidspunkt - kan forvandle sig til "varme" dvs. hormonproducerende, og fra lavt stofskifte går man over til højt stofskifte. Og det bedste råd du nu kunne få er - simpelthen at dosere Levaxin tilstrækkeligt til at supprimere TSH til under ref.omr. fordi det faktisk er det eneste som lige nu kan standse struma- og knude-processen. 50 mcg Levaxin er altså ikke nok og så må jeg bare håbe, at den læge du næste gang skal til - kan forstå problemet.
Dine blodprøver for IGG og IGM siger klart og tydeligt, at dit immunsystem er svækket og det bedste råd jeg her kan give dig er at du med det samme lægger din kost om til en kost som er fri for gluten, fri for sukker, moderat til lav stivelse, helt fri for mælkeprodukter (undt. smør), helt fri for æggehvider og helt fri for flerumættede planteolier. Hvis du gør det - da kan du være i stand til at beskytte dit immunsystem mod overbelastning, som dit immunsystemet lige nu - med de lave IGG og IGM - ikke ville kunne håndtere. Det er heller ikke utænkeligt, at dit alment dårlig befindende lige nu, er ikke kun skjoldbruskkirtel-relateret, men også stammer fra den kamp som dit immunsystem fører nu mod de dele af din kost, som over-aktiverer det, i stedet for at berolige.
Jeg håber du kan forstå, at omlægning af kosten kan (forholdsvis hurtigt) lette din daglige tilværelse og spare dig for flere af de tunge symptomer, som plager dig nu.
Jeg vil også sige, at som jeg ser på dit "tilfælde" - er det en meget kompliceret (på helsefronten) fremtid du går i møde, og jeg er bange for at du simpelthen er for træt, for udmattet og for slidt, til at kunne håndtere fremtidig kontakt til læger og behandlinger. Har du nogen du stoler på og er tryg ved, i din familie, som gerne kunne blive din bisidder i dine fremtidige kontakter med læger?
Fordi det bliver "kompliceret" for dig at være patient i fremtiden ("kolde" knuder, "varme" knuder, stofskifte ned, stofskifte op osv. osv.), ville det være bedst (for dig), at du fremover kunne have en bisidder med, når du skal til lægetimer og ellers når behandlingerne foreslås og overvejes. Der er nødt til at være nogen, som lytter med og som ikke er bange for, selv at læse lidt om det som bliver foreslået i behandling osv. Eller - i det mindste - nogen som er ikke bange for at udtrykke en støtte til dig, når du sidder over for en læge.
Grunden til at jeg foreslår en bisidder er, at effekten af selve behandlingsprocessen af multiknude-struma (og det den kan blive til med tiden) - kan blive meget indgribende i dit daglige liv, fordi lægerne meget ofte vælger den behandling for patienten, som er "hurtigst" og til mindst ulejlighed for dem selv, at efterbehandle. Det betyder at der foreligger en reel mulighed for, at du evt. kan blive foreslået behandling som måske kan være unødvendigt omfattende (som f.eks. at skyde hovedet af, for at kurere hovedpine - billedligt talt). Når en bisidder er altid med, ved vi at alene dette kan få lægen til at tænke sig bedre om, tillige med at en bisidder kan også forebygge at patienten bliver overhørt eller ikke troet på.
Jeg håber at du har nogen, du gerne vil have til at være din bisidder, fordi hele resten af dit liv bliver påvirket af den måde, du og din sygdom behandles på i det første år efter diagnosen. Senere, når du får det bedre, får mere overskud og flere kræfter, kan du jo sagtens varetage det videre forløb selv, men lige nu bør du ikke stå alene overfor det system, som skal tage vare på din sygdom i den nærmeste fremtid. Håber det bedste for dig.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
05-03-14, 03:18 #33
Takk for godt og utfyllende svar Anisa!
Jeg har en datter på 21 og hadde depresjoner både før og etter jeg fikk henne. Jeg tror nok også depresjonsdiagnosen jeg fikk var riktig, for jeg merker at jeg er en helt annen person nå som jeg ikke er deprimert lenger.
Omlegging av kost har jeg forstått kan være gunstig, men veldig vanskelig da både jeg og min mann sliter med dårlig matlyst og problemer med å få i oss nok av det vi trenger. Jeg har også en gammel spiseforstyrrelse som jeg ikke er helt kvitt, så våger dessverre ikke gjøre noe med kosten før jeg eventuelt kan få tett oppfølging av ernæringsfysiolog.
Må også nevne at de fire ukene jeg har brukt Levaxin nå allerede har forbedret formen min utrolig, hadde ikke trodd på en slik forskjell om jeg ikke hadde opplevd den selv!
Alt rundt stoffskifte er fortsatt veldig nytt for meg, så prøver å få med meg det viktigste og ta med meg videre, så faller nok mer og mer på plass.
Planen min videre nå er som følger:
17.3. nye blodprøver
24.3. legetime for å se på om Levaxinen skal økes.
Blir også henvist til endokrinolog (?) for biopsi av knutene og videre behandling.
Tror mitt største problem akkurat nå er at jeg ikke eier tålmodighet og helst skulle hatt alle svarene senest i forrige uke. Men, som det sies, veien blir til mens man går. Forhåpentligvis lærer jeg litt underveis også.
Tjorven
-
05-03-14, 06:27 #34
At man kan bli deprimert av å ha en uoppdaget sykdom som sliter på kroppen er selvsagt. Men da er det ikke en primærdiagnose, men et symptom. Og problemet skal behandles via årsaken, og symptombehandling er kun lindring, ikke tilfriskning. Små, men vesentlige forskjeller.
Med ditt komplekse bilde ville jeg ha anbefalt Heggeli. Der har de også ernæringsfysiologer med det "verdensbildet" som har vist seg å virke for så mange av oss, gang på gang...Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
05-03-14, 15:13 #35
Hej Tjorven,
Du nævnte, at du taber dig - det har jeg også gjort. Eller på en anden måde, jeg har heller ikke taget på af at få for lavt stofskifte.
Da jeg fik diagnosen for 2 år siden, gik jeg også fuldstændig kold i alt den information og alt det, jeg lige pludselig skulle gøre anderledes. Men nu har jeg fundet mig en retning - så mit budskab til dig er, at tage det lidt adgangen. Jeg har forsøgt med at gøre det hele på en gang med det resultat, at jeg følte mig mere syg og meget træt. Men med små skridt er jeg nået langt.
Jeg har set så mange steder, at kostomlægning vil hjælpe rigtig meget på både diabetes og stofskiftet. Og den generelle trivsel.
Min erfaring er også, at det hjælper at have en bisidder med. Det ændrer på den simple ting at lægen ikke taler ned til mig.
Tina
-
05-03-14, 15:44 #36
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
depresjon, ME, lavt stoffskifte????
Av underhill i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 4Siste melding: 10-05-12, 09:56 -
Lavt stoffskifte, Borrelia, eller kanskje depresjon?
Av Stavanger i forumet Lavt stoffskifte av BorrelioseSvar: 3Siste melding: 11-06-09, 21:51 -
Mer slankemas... trenger virkelig tips!
Av jane i forumet Helbred og kostholdSvar: 8Siste melding: 26-10-07, 20:37 -
Depresjon og lavt stoffskifte
Av -diab- i forumet DepresjonSvar: 4Siste melding: 27-07-07, 00:10 -
ny her: lavt stoffskifte, våkenhet, psyke, depresjon
Av sloevingen i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 13Siste melding: 26-12-06, 14:16
Svar med sitat
Men hvis du ikke kan bruge de oplysninger du får... hvad er det du selv ønsker, at forummet (jeg/vi) gør for dig?

Bokmerker