Viser søkeresultater 31 til 40 av 61
Tråd: Theas dagbok
-
07-02-11, 11:24 #31
Sv: Theas dagbok
Takk for svar, alle sammen!

Oj! Jeg trodde alltid det var når man ble hyper at man sov dårlig. Sånn det er nå er jeg alltid trøtt, men får ikke ordentlig søvnkvalitet. Verst er det om kvelden, at jeg ikke sovner. Det har faktisk bedret seg de siste nettene, så kanskje kroppen min begynner å merke doseøkning
Jeg tar det før jeg står opp, og så sliten som jeg er bruker jeg lang tid på å stå opp og ordne meg frokost, så det går nok en time fra jeg tar levaxin til jeg spiser
Jeg prøver å ikke drikke kaffe til frokosten (jeg drikker te, er jo koffein i det også, men mindre i hvert fall), men er det dumt å drikke en kaffekopp eller to (ikke mer) utpå ettermiddagen?
Hmmm... Ja, jeg er ofte forkjøla og får luftveisinfeksjoner i tillegg, og mellomørene mine har jeg gitt opp... De tror alltid jeg er forkjøla. Væske, tette øretrompeter... Men jeg har hatt dårlig immunforsvar så lenge jeg kan huske, og spesielt etter at jeg for 6 år siden dro utenlands for å studere. Stoffskifteproblemer fikk jeg ikke diagnostisert før sommeren 2009. Så jeg vet ikke om det har noe å si... Men det ville sikkert hjulpet immunforsvaret mitt hvis jeg var riktig medisinert.
Jeg sjekka litt om binyretretthet på forumet her nå, virker som det letteste er å bestille prøver fra noe som heter scandlab? Hvordan fungerer det? Så litt kranglete ut å skulle få legen til å sjekke det, i hvert fall på denne tråden:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11836
Hæh? ÅTTE personer og ikke ordentlige forhold? Hva er det for slags vitenskaplig undersøkelse...
Da er det ikke godt å vite hva man skal tro, hvis alle undersøkelser foregår på den måten der.
-
07-02-11, 11:48 #32
Jeg tror at om man ikke spiser eller drikker annet enn vann den første halvtimen-timen etter levaxin så er det greit, jeg. Det viktigste er nok å gjøre det konsekvent "likt" for å få et stabilt opptak. Enten man velger å ta den om morgenen eller om kvelden. (Undersøkelsen spekulerte forresten i at det var sportsoffene i kaffen, ikke koffeinet, som hemmet opptaket.)
Jeg sov også dårligere før medisineringen ble "riktigere" (vanskelig for å sove stabilt, våknet lett, sovnet ikke igjen selv om jeg var konstant trøtt osv...). Tipper det er det samme for deg, jeg.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
07-02-11, 11:54 #33
jeg har bladd bakover til juli 2009 i Clinical Thyroidology for Patients på thyroid.org, for jeg mener jeg fant noe om kaffe der. Nå gir jeg meg - men det følgende er interessant.
Om det allerede er kjent her så skader det vel ikke å gjenta:
http://www.thyroid.org/patients/ct/v...s_v35_5_6.html
Subklinisk hypotyreose en risikofaktor for iskemisk hjertesykdom (type hjerteinfarkt og angina pectoris). Reanalyse av Wickhamstudien.
Denne er samme gate, bygger på en japansk/brasiliansk studie:
http://www.thyroid.org/patients/ct/v...v35_13_14.html
Det er altså IKKE risikofritt å gå ubehandlet med "subklinisk" hypotyreose.
Wickamstudien, interessant mtp på langsiktige risikofaktorer for å utvikle hypotyreose:
http://www.thyroid.org/patients/ct/v...s_v34_5_6.html
Jerene
(lurer på hva hun brukte tiden sin på før Sonjas Stoffskifteforum, og på om kanskje hun burde spre aktivitetene sine litt mer før hun blir totalnerdet)Sist endret av Jerene; 07-02-11 kl 11:59 Begrunnelse: Fjerne linjeskift
-
07-02-11, 12:07 #34
Forskjellen er vel mer at en sover lite vs mye, altså forholdsvis mye når dosen er for lav og forholdsvis lite når den kommer høyt.
Jeg har faktisk sovet mye bedre og våknet mye mer uthvilt etter 6 timer med høye blodverdier på T3 og T4, enn jeg har gjort med lave verdier og 9 timers søvn. Så søvnlengde og kvalitet er også noe som kan brukes til å vurdere medisindosen din.
Når det går over stag med alt for mye medisin så sover du slett ikke - det er mer i den gaten.
-
07-02-11, 12:12 #35
Å herregud. Og legen min som sa at jeg gjerne kunne gå ubehandlet da jeg ble diagnostisert, fordi det er jo så plagsomt å ta en pille hver dag. Jeg vil si det er mer plagsomt å få hjerteinfarkt.
Jeg har ett par spørsmål, siden dere er så mye mer kunnskapsrike på dette feltet enn meg. Jeg sitter og leser Starr-boka Hypothyroidism Type 2, og han skriver om prednisolon. Noe om at det kan hjelpe på binyretretthet eller noe. Jeg må til øre/nese/hals-lege pga dårlig fungerende øretrompeter og væske i mellomørene, og ett av alternativene min allmennlege fortalte om var prednisolon-tabletter. Har noen her erfaring med prednisolon og stoffskifteproblemer? Hvis det virker inn på binyrene uten at jeg vet hvordan mine fungerer, så hadde det vært fint å vite, om det kan være skadelig. Det høres drastisk ut i hvert fall, siden det senker immunforsvaret
Men jeg vil mye heller det, enn å stikke hull på trommehinnene. Jeg vil ikke gjøre noe som kan ødelegge hørselen min!
Neste spørsmål er om medisiner. Jeg har aldri klart å komme fram til riktig dose på levaxin, siden legene har blitt redde hver gang TSH har blitt lav og bedt meg gå ned igjen. Burde jeg fortsette å prøve levaxin til jeg kommer fram til en dose som er bra for meg, eller er ERFA en "mirakelkur" jeg burde prøve med en gang?
-
07-02-11, 12:30 #36
Unnskyld at jeg ler. - Det er jo altså nye undersøkelser, Ting Tar Tid.
Melder meg ut på det med binyrene, så slipper jeg å dumme meg ut.
Kanskje du er blitt fanget i den klassiske "så snart jeg har gått opp og føler meg mye friskere, vil legen at jeg skal ned igjen"? Eller har du aldri følt det helt store utbyttet?
- Jeg har bladd tilbake og sett på verdiene dine. Det er godt mulig du kan bli bedre ved å øke slik at du kommer i den øvre tredjedelen på T4, og gjerne på T3. Det vet du i grunnen ikke før du har prøvd. Hvis T3 ikke henger med i økningen er det på tide å vurdere andre medisiner som inneholder T3. NB at legen neppe blir henrykt.
-
07-02-11, 12:34 #37
Erfa er som veldig mange andre ting en mirakelkur for de som det virker på.

Det er nå en gang sånn at "one size fits all" er en gedigen løgn. Den påstanden gjelder for levaxin og jeg vil også påstå at det gjelder for Erfa. Når det er sagt er vel min personlige erfaring at jeg har det bedre på Erfa enn da jeg hadde det "bra" på levaxin. Og jeg var en av dem som levaxin virket bra på, og jeg forventet ikke det store ved byttet.
Om man får det bra på Erfa avhenger av mange ting. Jeg tror at siden den virker bedre for de aller fleste - så stiller den også sterkere krav til resten av kroppen - at støttesystemene fungerer. Derav alle binyreproblemer ...
Om du har TSH-fiksert lege så vil den kampen bli verre på Erfa fordi på Erfa vil TSH falle ytterligere (siden den inneholder t3 som presser TSH godt ned) når du har det bra.
Jeg vil si at om du har tid og råd og har lyst til å forsøke Erfa (og jeg tror som sagt den er bedre enn levaxin for de aller fleste) så vil jeg anbefale deg å gjøre det i sammarbeid med en lege på Heggeli Helhetsmedisin. Det finnes en mann der som er flink med både stoffskifte, behandling med Erfa og alle sammenhengene rundt det der. Inklusive mage/tarm og vitaminer/mineraler som støttesystem for et velbehandlet stoffskifte.
Og... om du VIRKELIG vil forsøke Erfa - så ikke vent for lenge. Det er bedre å begynne veien før man er for langt nedkjørt. For selv om Erfa virker for de aller fleste er det et "#¤&#/#¤&s styr" å få kommet seg i balanse på den også.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
07-02-11, 12:41 #38
Mannen på Heggeli er bra, og han har laaang kø, selv om det er dyrt (1395 for første gangs konsultasjon, dobbelttime). Bare å bestille, du rekker godt å eksperimentere med en økt Levaxindose i mellomtida ...
Mulig han setter deg på en kombinasjon med Erfa/Armour og Levaxin, for at TSH ikke skal bli alt for lavt, men jeg har ikke inntrykk av at TSH var alfa og omega der i gården.
-
07-02-11, 13:20 #39
Hei TheaK!

Da jeg snakket med endokrinologen om binyretrøtthet, sa hun at man skulle ta hydrokortison i tilfelle man skulle medisinere. Langvarig bruk av Prednisolon kunne forhindre at egenproduksjonen av kortisol kom igang igjen. Men om dette gjelder også en begrenset bruk mot en infeksjon, vet jeg ikke. Sorry!
-
07-02-11, 13:26 #40
Sånn litt på siden:
Har du forsøkt akupunktur mot mellomøre/bihuleproblemene? Det hjelper meg ganske bra i de verste periodene. Hjelper mer for bihulene enn mellomøret i mitt tilfelle, men får man lettet bihulene kjennes hele smæla bedre ut...
En annen ting er at det nok kan hende dette også kan bli bedre ved rett medisinering... Husk at svellende vev er et problem med lavt stoffskifte og jeg vil tippe at det også kan presse på øretrompeten og krympe denne.... på samme måte som at nerver kommer i klem.
Når du sier det så har jeg ikke hatt bihuleproblemer etter at jeg fikk medisin for stoffskiftet... Men jeg vet altså ikke om det har sammenheng altså.
Edit:
Jupp - ser ut som at tilbakevendende bihuleinfiksjoner også kan være et følgeproblem under lavt stoffskifte...
http://www.umm.edu/patiented/article...s_000062_2.htm•Chronic medical disorders that cause inflammation in the airways or persistent thickened stagnant mucus (such as diabetes, AIDS, other disorders of the immune system, hypothyroidism, cystic fibrosis, Kartagener's syndrome, and Wegener's granulomatosis)
http://adam.about.com/reports/Sinusitis.htm
Den gode nyheten er jo da at om du får stoffskiftet under kontroll kan det hende mye annet kommer seg også.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Maikas dagbok
Av maika i forumet DagbokerSvar: 17Siste melding: 09-03-12, 14:12 -
Min dagbok
Av Marina73 i forumet DagbokerSvar: 32Siste melding: 14-05-11, 10:39 -
Vimselitens dagbok
Av Vimseliten i forumet DagbokerSvar: 8Siste melding: 06-02-09, 01:29 -
~~des65 sin dagbok!~~
Av des65 i forumet DagbokerSvar: 19Siste melding: 21-07-05, 12:35

Svar med sitat

Bokmerker