Side 4 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 50
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Lavt stoffskifte?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    [I]
    Har jeg forstået det ret - har du ret til prøvebehandling, uden at skulle slå knuder på dig selv for at finde rette "strategi" eller tigge om det. Har jeg forstået det ret? Blondie? Andre?
    Du har helt rett, Anisa.
    Stortinget hadde en behandlingsgruppe for noen år siden (2005?) som jobbet med brukermedvirkning. De har laget en ganske lang utredning som tar for seg alle aspekter ved brukermedvirkning. Her er selvsagt hovedfokuset på de som ikke klarer å snakke for seg selv, men at det er behov for en slik utredning er det vel ingen tvil om. Også for oss som klarer å snakke for oss selv (bare vi får tenkt oss om et par dager) Konklusjonen i utredningen er at helsevesnet skal ha mer forkus på brukermedvirkning. Merket dette godt når jeg var på videreutdanning for et par år siden. Synd fokuset ikke er like stort i praksis.

Min anbefaling til alle er at dere bruker disse ordene: "brukermedvirkning" og "pasientrettigheter" under legekonsultasjonen. Da våkner legen der bak PC'en

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Vestlandet, Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    17

Heisan igjen

Jeg må bare spørre om et par ting, som jeg lurer på om det også kan ha noe med stoffskiftet å gjøre ...

Jeg klør meg ihjel ... på hele kroppen. Begynte for et halvt års tid siden. Jeg smører og smører, og det lindrer en liten stund. Har ingen utslett eller noe som kan vise hvorfor jeg klør. Noen ganger tar jeg meg i å sitte og klø og klø, til jeg neste klorer hull på huden. Kan det være pga stoffskiftet??

Er mye tørr på øynene.

Har lest en del rundt på forumet her nå. Legen er vekke hele denne uken.
    Jeg skal ringe legen i neste uke - men hvorfor er det et så UTROLIG tiltak å ringe til legen??? Jeg kjenner jeg orker knapt tanken på det Det handler ikke om at jeg ikke tørr - men det er så tungt.
    Noen dager er jeg så trøtt at jeg har mest lyst til å sette meg ned og grine. Elsker mitt arbeid, men jeg klarer aldri komme meg tidsnok opp og avsted til jobb. Må bare ligge litt til, og litt til, og litt til .... Og mine elskede barn. Jeg skammer meg over meg selv noen ganger, når vi er ferdig med en helg og jeg har ikke funnet på noe særlig kjekt med dem. Enhver sjanse jeg har, så legger jeg meg ned. Jeg får overhodet ikke sove, men det er så fantastisk godt å bare ligge og hvile kroppen ....

Sorry .. måtte bare få syte litt. Håper jo at alt dette har noe med stoffskiftet å gjøre. Men så tenker jeg: kan det virkelig være så "lett"??
    Sist endret av IMAK; 15-10-10 kl 06:58 Begrunnelse: stavefeil som irriterte
    Sitter med en TPO på 572 og venter på at legen skal fortelle meg hva som skjer videre

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Tørr hud er ett av symptomene iallfall. Kløe har jeg ikke direkte hørt om /vært borti, men tørr hud klør jo også ofte?

For min egen del kan jeg si at 95-98% av alle "uvesentlige småplager" som jeg har/har hatt har forsvunnet med god (og høy!) medisinering.

Dette gjelder - for å nevne noen eksempler:
    - trykkfølsomme legger
    - vonde håndledd som sovner om natta
    - håravfall
    - lite kroppshår (legger/bryn/armhuler) Ikke at jeg så problemet, men det VAR et symptom
    - dårlig/urolig søvn
    - stort søvnbehov (trøtt etter 10-12 timers søvn)
    - tiltaksløshet
    - negativ (alt er et "ork", ingenting er gøy)
    - tørr hud
    - sprø negler
    - frossenhet (ble kun varm i badekaret)
    - lav målt kroppstemperatur
    - iskalde bein
    - svimmelhet
    - synsforstyrrelser (tunellsyn)
    - dårlig koordinasjon (ved bilkjøring etc)
    - dårlig konsentrasjon
    - hukommelssvikt (måtte begynne med kalender og lapper...)
    - lav toleranse for støy (tv i bakgrunnen, radio under kjøring, kollegaer som prater etc)
    - irritabillitet/sinne/humørsvingninger/labil
    Til og med musearmen min er nesten borte og kjønnsdriften er bedre.

Nå skal det sies at jeg har hatt en nesten fanatisk omsnuing til å ta større mengder vitaminer/mineraler også i denne tiden. Men jeg er like sikker på at kun vitaminer ikke hadde hjulpet.

Så ja, jeg vil si at "til det motsatte er bevist" så skal du gå ut ifra at sånne rare, nye plager tilhører stoffskiftet. Dette griper inn i hvor mye næringsstoffer som hver enkelt celle i kroppen din får - og det siste kroppen "slår av for å spare strøm" er hjerte og hjerne... Dermed kan alle uforklarlige hudplager rett og slett være at celler i det området er sulteforet.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

At du gruer deg for å ringe legen skjønner jeg godt. Du har ikke krefter til å ta opp kampen og virke overbevisende. Og du forventer kanskje motstand. Er du som jeg var har du ikke mye futt og kraft å ta av nå.
    Og derfor synes jeg at du skal forsøke å ha noen med deg på disse samtalene. Noen som kan si de nødvendige ordene om det stokker seg for deg.
    Eller sett deg og skrive det. For min del var det løsningen - å levere 2 sider med symptomer og tanker til legen, i stedet for å forsøke å snakke, knekke sammen og gå med uforrettet sak. Det kommer an på hva som faller deg lettest og hva du tror vil virke med din lege.

Det du kan gjøre selv, er iallfall å starte med selentilskudd.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Lightbulb Sv: Lavt stoffskifte?

Sitat Opprinnelig skrevet av IMAK Vis post
    ...men hvorfor er det et så UTROLIG tiltak å ringe til legen??? Jeg kjenner jeg orker knapt tanken på det Det handler ikke om at jeg ikke tørr - men det er så tungt.
    Det hedder "tiltaksløshet" (på dansk: "initiativløshed") og er et af de primære symptomer på lavt stofskifte. Nævnt ofte i forummet Belastningene ved å være usynlig syk og Stoffskifte og kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Noen dager er jeg så trøtt at jeg har mest lyst til å sette meg ned og grine. Elsker mitt arbeid, men jeg klarer aldri komme meg tidsnok opp og avsted til jobb. Må bare ligge litt til, og litt til, og litt til ....
    På jobb med lavt stoffskifte

Og mine elskede barn. Jeg skammer meg over meg selv noen ganger, når vi er ferdig med en helg og jeg har ikke funnet på noe særlig kjekt med dem.
    Å være mamma med lavt stoffskifte i forummet Familielivet med stoffskiftesykdom
    Men så tenker jeg: kan det virkelig være så "lett"??
    Ja, det kan være så "lett".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Tørre øyne: be om henvisning til øyelege. Gå på apoteket og kjøp kunstig tårevæske (finne si alle prisklasser). Dersom du har fått tørre øyne, altså øyne som forblir tørre, har du rett til å få kunstig tårevæske på blå respt. Ta vare på øynene dine, og start med tårevæske dersom problemet ikke gir seg.

Husk når du føler deg tiltaksløs at det er et symtom. Kroppen din trenger hjelp
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Enig med deg, Anisa. Jeg tenker også at slik kløe kan skyldes nevrologiske symptomer, selv om selvsagt tørr hud i seg selv kan gi kløe. Jeg har også hatt mye nevrologiske utslag, med blant annet kløe. Så du skjønner IMAK, det er så "enkelt".

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Vestlandet, Norge
    Alder
    53
    Meldinger
    17

Jeg satt i møte på jobb da jeg fikk tlf fra legen i dag. Han var innom jobb og fant melding om at jeg ville snakke med ham. Jeg startet med å si at jeg ikke ville vente mer. Jeg fortalte at jeg har vært innom et forum på nettet og skrevet med mange andre som har problemer med stoffskiftet.
    Han sa at han ønsket at jeg i alle fall skulle vente seks uker til, og så ta en ny blodprøve. Han sa at prøvene viser at jeg kommer til å måtte starte med Levaxin, det er bare et tidsspørsmål. Men han vil avvente og se at de andre verdiene havner utenfor referanseområdet. Han sa han følger den metoden de bruker på endokrinologisk pol.klinikk i forhold til sånne som meg med autoimmun tyreoditt.

Jeg kjente jeg orket ikke. Satt i viktig møte i forhold til en pasient, og kjente at jeg hadde problemer med å spore av til meg selv og min situasjon. Jeg feiget ut
    Det ble så vanskelig når han henviste til det "ekspertene" på endo.pol.klinikken sier ... følte meg faktisk dum når jeg hadde sagt at jeg ikke ville vente.
    Hadde det vært en annen jeg skulle "kjempe for" - så vet jeg at jeg hadde stått linen ut ... det har jeg gjort mange ganger for pasienter ... men det var så vanskelig.
    Beklager at jeg var så feig. Jeg hadde virkelig fått masse støtte og oppbakking her inne. Kjenner meg skikkelig dum nå.
    Sitter med en TPO på 572 og venter på at legen skal fortelle meg hva som skjer videre

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg synes du skal gå tilbake og spørre h*n rett ut
    "Hvorfor skal jeg vente og få det verre når det er uungåelig, og jeg allerede har det ille? Jeg synes livet mitt er mer verdt enn en verdi på en blodprøve."

Og ja, det er lett å bøye unna "autoriteter" - men husk at det er din egen helse du kjemper for. Å vente vil bare gjøre deg verre.

Beklager at jeg er så brutal, men sånn ER det.
    Sist endret av smgj; 15-10-10 kl 19:20 Begrunnelse: At jeg hele tiden staver feil...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Du må bare kjempe litt for deg selv en gang i blandt også IMAK.....
    Ring tilbake å forklar situasjonen din og at du har så store problemer at du ikke vil vente. Tilstanden din forventes å utvikle seg så det kommer nok ikke som en bombe på legen.

Så vet du sikkert også at det er Endokrinologene som legger løpet for primærlegene i det området sykehuset rår over.
    Legen føler sikkert et lojalitetsbehov, men må jo inneha en viss selvråderett.
    Hvem sa noe om frie yrker ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 4 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 19:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn