Side 4 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 51
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Vekt og levaxin

Jeg merket effekt av levaxin umiddelbart. Dette har jeg notert i løpet av den første og andre uka på levaxin
    - humør: rett opp fra å være langt på minussiden
    - kviser: ja, mange små (kan nok kanskje være stoffskiftets påvirkning på utskillelsen av andre kvinnehormoner...???) Gikk over etter kort tid.
    - matlyst: ja, SKUMMELT stor. Men dette gikk over i løpet av en ukes tid.
    - den tørre huden forsvant som dugg for solen
    - gikk fra å alltid fryse til "uregelmessig termostat"/nattesvetting (dette gikk så over til jevn varm temperatur i løpet av neste uke eller så)
    - jeg begynte å hvile skikkelig når jeg sover i stedet for å våkne utslitt
    - tiltak: ja, mer - men utholdenheten, stamina, i kroppen lar vente på seg. Kommer sakte. (Den har gått jevnt oppover på meg den tiden jeg har hatt medisin, men er ikke på topp ennå.)
    - begynte å drømme av og til igjen

Heggeli sier i sin bok at når man har kjørt kroppen "uten olje" i lenger tid vil det ta lang tid før cellene får rettet opp all skade som har skjedd - selv når det er "olje" i systemet. Jeg tror det er en god analogi. Noen steder i kroppen hjelper tilskuddet umiddlebart, andre steder tar det tid - og det tar enda lenger tid å rette opp alle sekundærplager vi har fått fordi vi har "kjørt med strupet motor" over tid.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Du tror jo helt rett - til et økt stoffskifte går det med mer brennstoff.
    For mitt vedkommende, var årsaken at Levaxinen ikke virket.
    Så - hvorfor ble jeg da stående på Levaxin i 16år uten at legene (og de var mange) ikke gjorde noe ?

Jo - de var enige om at det skyldes "noe annet". Dårlig evne til håndtere det daglige psykiske hadde jo heller ikke noe med Levaxinen å gjøre.
    Heller ikke magesmertene, ikke engang at jeg frøs og var kald hadde noe med Levaxinen å gjøre ......
    Og MYE mer !
    For blodprøvene var jo fine.

Der vil jeg bare skyte inn at måleinstrumentene måler jo det de er selektive for, og de kan ikke vite om det de måler virker.

Man kan heller ikke vite om alt dette rett og slett blir slik når man velger å tilføre kroppen kun T4 og ikke alle de andre kjertelproduktene.
    For DET har de ikke undersøkt.

Men jeg har gjort det - og jeg fikk et nytt liv jeg iallfall.
    Er bra av alle nevnte symptomer også etter 6år.

Jeg har en søster på Levaxin.
    Hun klarer deg bra - sier hun. Jeg ser jo at hun har problemer med vektkontrollen, men i følge henne og hennes lege har det ikke noe med Levaxinen å gjøre. Det har med å gjøre at hun ikke kan spise brød, ris, pasta og poteter.
    At DET, etter min mening må ha en åpenbar årsak, ser man bort fra.

Levaxin er syntetisk T4.
    Den opptas maximalt med 80% avhengig av tarminnholdet.
    Den binder seg til TBG og noen andre blodproteiner med det samme og dette fungerer jo som kroppens lager av T4.
    Så går det ca. 3uker før none ganske få av disse blir frie fra sin binding til blodproteinet. Det er ca. 0,03% som er frie, og det er kun fra disse frie det lages stoffskiftehormoner.
    Disse behandles så av de-jodinasen og blir til stoffskiftehormoner (T3).

Så du skulle jo ikke merke noe så tidlig........
    Men det er ting og tang man ikke vet så mye om her i verden da.....
    Merker du noe, så gjør du det - og la deg ikke overkjøre av bransjesjargongen !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

De 3 ukene kan vedkommende som sa det opprinnelig bare tørke seg med. Det er MIN mening.

Kroppen min er riktignok rar, men så mye rart finner den ikke på "av seg selv" - på én gang. (Hadde det vært 2-3 ting kunne jeg nok ha avskrevet det som tilfeldigheter - eller virkningen av sykemelding/lettelse, men ikke alt det der, og spesielt ikke matlysten... den er standard veldig jevn for min del.)

En annen ting er at jeg har notert vekt over lenger tid. Jeg ser at jeg etter starten for levaxin har gått opp ca 1kg for så å gå den ned igjen. Til morgenen i dag har jeg nøyaktig samme vekt som den dagen jeg fikk levaxin. Jeg har spist det jeg har ønsket i denne perioden, men har nok faktisk dreiet noe bort fra fettfattig kost. (Jeg spiste før GR-rettet med grove karbohydrater, proteiner og lite - men sunt - fett. Nå smører jeg brødskiva, men spiser forøvrig som før.)

Så det er ikke sikkert at du kommer til å legge på deg selv om matlysten stiger - iallfall ikke om du sørger for at den maten du spiser ikke er bare tomme kalorier - det er jo byggeelementene i maten kroppen vil ha tak i.

Jeg tenkte som så at nå som kroppen skal igang igjen så er det viktig at den får de byggesteinene den trenger - så slanking er ikke aktuelt i dette stadiet. Derimot har jeg kjørt på med d3+k2, b-total, jern (målt lav hos meg) og multivitamin. (Jern og kalsiumtilskudd bør tidsmessig tas langt unna levaxin.) Videre er planen å gå igang med selen for å kanskje få antiTPOen ned.

Jeg tenker at de kiloene som gikk på før diagnosen får jeg ta opp kampen mot seinere. Når kroppen er mer i water.

Lykke til - nå er vi jo alle individuelle, så jeg håper at du lytter aktivt til det kroppen din sier - og gir den tid.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    62
    Meldinger
    88

Kjære Mann28 og evt. andre.

Jeg begynte med Levaxin i begynnelsen av april i år, pga lavt stoffskifte. Har alltid vært slank, men etter at sykdommen hadde fått utviklet seg i noen år med flere og flere symptomer på lavt stoffskifte uten at vekta ble påvirket la jeg plutselig på meg 6 kg i løpet av 4 måneder (fra desember til april). Vektøkningen kom liksom "uten grunn" - jeg passet på hva jeg spiste, trente regelmessig, osv.

Jeg har fått høre fra flere hold (både fra legen min og fra folk her inne på forumet), at etter at man begynner behandling av Levaxin er det ofte slik at vekten begynner å gå nedover igjen. Men at dette er en laaaaangsom prosess som faktisk kan ta flere år.

Før jeg begynte med Levaxin, virket det som jeg gikk opp i vekt fra uke til uke - veier meg alltid om morgenen før jeg spiser eller drikker noe - og med en sånn digital vekt vises jo ikke bare hele kilo men også desimaler for gram (100) så det var ikke bare innbilning.

I begynnelsen av april begynte jeg altså med Levaxin, først 10 dgr med 37,5 mcg per dag, deretter 75 mcg per dag. Selv om jeg foreløpig ikke har merket bedring når det gjelder symptomer som utmattelse, tretthet, frysing, hodepine, problemer med konsentrasjon og hukommelse osv, så stoppet faktisk vektøkningen omtrent med en gang. Og etter en måned hadde jeg gått ned 1 kg, uten å gjøre noe spesielt for det. etter 6 uker på Levaxin var jeg til kontroll hos legen - stoffskiftet var fortsatt lavt selv om blodprøvene viste en stor forbedring siden sist - så min daglige dose ble økt til 100 mcg per dag. Fortsatt ingen vektøkning, har istedet gått ned et 1/2 kilo til.

Så for mitt vedkommende er det tydelig at et eller annet har forandret seg i kroppen min etter at jeg begynte med Levaxin. Fastlegen min sier at hans erfaring med stoffskiftepasienter viser at selv om det er store individuelle variasjoner i responsen på Levaxin, blir de fleste merkbart bedre i løpet av det første året. Noen merker en bedring av symptomene på sykdommen nesten umiddelbart, mens det kan ta lengre tid for andre - 6-12 måneder. Det er jo også slik at jo lenger tid sykdommen har fått utvikle seg uten behandling, jo lenger tid trenger kroppen på å komme seg tilbake til noenlunde "normalt" gjenge.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    27

Jeg opplevde det samme som deg, gikk tre kilo opp da jeg startet på Levaxin... Ikke veldig gøy med tanke på alle de andre kiloene jeg har fått snikende på meg før jeg fikk behandling..
    Men etter ca tre mnd på Levaxin, så har det stabilisert seg, har faktisk gått ned tre kilo siste to ukene, uten å gjøre spes for det :o)

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    20

Idag er 3.dagen med bedre form enn på lenge! mulig det er placebo eller andre grunner enn levaxin. Men det vil vel tiden vise...

Så grunnen til økt vekt er pga økt matlyst? Og ikke vannansamlinger o.l?
    Leste også en plass at kroppsbyggere brukte tyroksin for å deffe til konkurranser, men det er kanskje en annen type da?

Takker for alle svar! Fantastisk forum dette

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

PÅlaceboeffekt er innbilning - ikke tro at du er offer for innbildning - du kian stole på hva du føler !
    Jo mye må være vann. Jeg gikk iallfall uhyre fort ned når jeg fikk et virksomt hormon. De siste 5 kg tok nesten et år og var vel ikke vann da.

Og ja, kroppsbyggere (du mener "utstillere") misbruker både Levaxin og Liothyronin for å fjerne underhudsfett før konkurranser (les utstillinger)
    Alle kjenner de psykiske konsekvenser - likevel pågår dette.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Jeg hadde god effekt med en gang, men det var bare noen dager så "roa" kroppen seg eller hva jeg skal si. Så ble jeg dårligere enn noen gang, og jeg gikk opp 1 kg i uka i 2 mnd, og det enda jeg ikke hadde lyst på søtt, og knapt spiste.

Hos meg stoppet det med høyere dose, men jeg har ikke gått ned noen av kiloene. Men jeg varierer veldig i vekt på grunn av væske i kroppen. Slik var det ikke før Levaxin.

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    20

Hei! Håper ikke at det er samme forløpet jeg har i vente, med vektøkning og dårlig form igjen. Siste jeg trenger nå. Hvordan utviklet det seg videre og er du fin i formen nå?

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Jeg er langt bedre, men fin form er jeg ikke i. Men jeg har begynt å leve igjen.

Men husk dette fungerer ulikt, så kanskje du er heldig og alt fungerer fint? Krysser fingrene for deg!

Side 4 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år
    Av Vår i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 36
    Siste melding: 13-12-10, 17:40
  2. Sønn med symptomer på lavt stoffskifte men blodprøver innenfor normalen
    Av sisi i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 3
    Siste melding: 07-04-10, 10:16
  3. Jeg har de fleste symptomer på lavt stoffskifte
    Av Imse i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 31-08-09, 11:58
  4. Psykiske symptomer og lavt stoffskifte
    Av Maxern i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 9
    Siste melding: 25-10-08, 10:27
  5. Svar: 6
    Siste melding: 18-04-08, 19:52

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn