Side 3 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 90
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Aker kommenterer :
    Diagnostisk informasjon: Anti-Tg stiger ofte ved autoimmun sykdom i skjoldbruskkjertelen, særlig ved Hashimotos tyreoiditt. Den er imidlertid et mindre sensitivt parameter ved denne sykdommen enn anti-TPO.
    Anti-Tg må ikke forveksles med Tg (tyreoglobulin) som brukes som tumormarkør og oppfølging av pasienter ved tyreoideacancer. Tg bestemmes ikke ved Hormonlaboratoriet. Slike prøver kan sendes til Klinisk kjemisk avd., Det Norske Radiumhospital. Bemerk at tilstedeværelse av anti-Tg kan påvirke måleresultatene av Tg.
    Indikasjon for måling: Ved måling av tyreoglobulin må man bestemme anti-Tg for å utelukke interferens i analysen.
    Kommentar: Ved spørsmål om autoimmun tyreoditt får man meget liten tilleggsinformasjon utover det man får ved bestemmelse av anti-TPO. Det er derfor ingen grunn til å måle anti-Tg rutinemessig ved mistanke om tyreoideasykdom.
    Ja og der har man grunnen til at jeg er så syk som jeg er. Hadde det målt andre antistoffer enn anti-TPO hadde jeg fått hjelp leeenge før jeg fikk det. Slike ting terger meg noe helt enormt. Men hadde de målt TG så hadde de jo raskt funnet ut om en har anti-TG. Mine TG resultater er jo helt skrudde.. Slike ting burde være rutine hvis man ikke finner årsak til allesymptomene. Med slike anbefalinger fra Aker så er det mange flere som vil lide min skjebne desverre..

Det sies jo at TRAS ikke er noe de med lavt stoffskifte har, men det er jo mange fler som har det "enn de sier". Dette er et temaet, antistoffer, er et tema med mange fasetter..
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

TRAS er også bare en test da, og den burde brukes mer.
    Flere testlaboratorier fjernet rubrikken for denne på prøvearket med den begrunnelse at dette ikke var noen screeningtest. Noe som kan ha hindret pasienter i å få se et mer fullstendig bilde av sykdommen sin.

Disse antistoffene virker ikke inne i kjertelen, men på kjertelens TSH-reseptor og antistoffene fratar hjernen kontrollen og overtar styringen av kjertelproduksjonen.
    Antistoffer som virker på TSH-reseptoren kan virke helt motsatt for pasienten. Inndelt i hovedgrupper er testen følsom for både blokkerende og stimulerende antistoffer, og et positivt utslag forteller ikke hvilken type den er positiv for. Det avgjøres av funksjonsprøvene.
    Denne antistofftypen ødelegger ikke kjertelen og det finnes medisin som tar sikte på fjerning av antistoffene og full helbredelse for pasienten.
    Testen vil i motsetning til anti-TPO avspeile behandlingsresultatet og brukes ofte under behandling, bla. for å vite når behandlingen skal opphøre.

Anti-TPO opptrer ofte sammen med TRAS og bidrar til uklare forhold omkring en diagnose.
    Testen er heller ikke så mye brukt og dette kan være skummelt.
    En pasient som gir falskt utslag på anti-TPO hvor en blokkerende TRAS ikke oppdages får hypothyreose selv om tilstanden er kurabel.

Atrofi.
    Alt som ikke funker i kroppen tilbakedannes eller fjernes. En kjertel som ikke fungerer fjernes enten den er syk eller ikke.
    Det ser man ikke bare ved primære tilstander men også sekundære tilstander fører til atrofi. Da er jo kjertelen helt i orden og uten påvirkning av noen antistoffer og forsvinner bare fordi den ikke blir brukt.
    Og noen ganger går dette fort - få år er nok.
    Mange har kommet til ultralyd hvor resultatet er null ekko - kjertelen finnes ikke lenger.
    Og da har ikke kroppen noe å krige mot heller, så da opphører jo antistoffene........
    Men ikke alltid, noen produserer faktisk antistoffer resten av livet, uten grunn.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg er veldig glad for at de har de testene jeg da
    For jeg har prøvd meg i helsevesnet uten kliniske funn. Og det kan jeg love det er en helt grusom opplevelse. Snakk om å blir traumatisert..
    Og hvilken enorm lettelse da de endelig fant noe på blodprøver. Så selv om jeg delvis er enig med deg n'Finn i at blodprøver ikke viser hele bildet, så kan f.eks. jeg faktisk reguleses bra med å følge TSH, T4 og T3. Jeg er en standard pasient i det henseende ;)

Ã… si at antistoffene ikke virker i kjertelen lyder litt feil i mine ører. For i det store og det hele betyr det jo ingen ting. Det er antistoffene i kroppen som resulterer i at kjertelen blir ødelagt. Så om de virker fysisk inne i kjertelen eller ikke er jo underordnet slik jeg ser det. Man har ikke antistoffer i kroppen uten grunn, og siden vi har en autoimun sykdom så angriper kroppen seg selv og antistoffene er vel egentlig resultatet av den krigen.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

gluten er kjent for å trigge antistoffer, så hvis man får trigget atitsoffer pga gluten så bør man nok holde seg unna. Nordisk melk er spesielt ille å trigge autoimmune sykdommer, det er jo derfor vi har så mye diabetes 1. Vi mennesker skulle egentlig ha holdt oss til geitemelk som ikke er så ille immunologisk sett.
    Og tenk hvor mye kyr bidrar til drivhuseffekten, mer enn bilene.....

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    68

Standard Spørsmål fra en frustrert...........

Hei

Jeg håper noen kan hjelpe med med å tolke min prøve svar. Jeg har i mange år slitt men utallige problemer/symptomer uten å komme noen vei med legen. Allt er ok som vanlig. "Det sitter i hodet ditt" har jeg hørt ofte. Nei det sitter ikke i hodet mitt. Man inbiller seg ikke at man fryser, eller er svimmel. Alle stoffskifte symptomer passer med mine problemer og har defor snakket med legen om dette. Jeg har også utviklet(har kanskje alltid hatt dette) gluten og melke intoleranse. Blir SKIKKELIG dårlig. Siste nå er at jeg mistenker Soya da jeg bruker dette endel. Med en en så lav fT4 på 10,9 har legen min gått med på å prøve Levaxin da jeg har de klassiske symptomene som:

- fryser uansett
    - skjelver
    - deprimert (av og på, også innenfor samme dag)
    - tørr hud
    - sliten/trøtt
    - hvilepuls på 54 (utrent)
    - hjertebank
    ++++ mange fler

Kan det være tilfellet at jeg har lavt stoffskifte med med en fT4 på 10,9 og TSH på 1,3 ? Har undersøkt så langt tilbake som mulig og ser at jeg har alltid har hatt veldig lav fT4. Vet ikke hva denne var før jeg ble syk.

Mine siste prøvesvar (uten levaxin). Jeg har tidligere oppgitt min TSH til 3.8 men dette viste seg å være feil info fra legen.

S-Ferretin - 141 Ref: 20-300
    S-Folat - 7,1 Ref: >5,7
    S-Fritt T3 - 3,8 Ref: 2,3-5,7
    S-Fritt T4 - 10,9 Ref: 9,0-22,0
    TSH - 1,3 Ref: 0,20-4,0
    S-Kalium (K) - 4,5 Ref: 3,6-5,0
    S-Kalsium (CA) - 2,26 Ref:2,15-2,51
    S-HDL-kolesterol - 0,9 Ref: 0,8-2,1
    S-kolesterol - 4,0 Ref: 3,3-6,9
    S-LDL - kolesterol - 2,8 Ref: 1,4-4,7
    S-Magnesium - 0,86 Ref: 0,71-0,94
    S-Vitamin B12- 295 Ref: 170-650
    S-Vitamin D - 43 Ref: 50-150

Takker for svar.

Persa
    Hilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du har jo litt lav D-vitamin, men det er ikke uvanlig på denne årstia, men du bør vel avhjelpe ?
    Du har ingen antistoffprøver.
    Hvis de er negative bør du ta en prolaktinprøve og ta det videre derfra.
    Det er ikke riktig at fT4 skal være så lav, men du har nok fT3 - som man har ved begynnende kjertelproblemer selv om fT4 er lav.
    Og kolesterolet hart ikke steget som det kan gjøre når kroppen har lavt stoffskifte. Hvilepulsen høres for lav ut, og hvis du har bank med så lav puls er den for lav.
    Det er jo kortisolet som styrer hvilepulsen og adrenalin som øker den når du belaster kroppen.
    fT4 er også med i det bildet, men det er komplissert å forklare.
    Jeg synes det kan være lurt å undersøke binyrene også.
    Men hovedproblemstillingen er at så lav fT4 burde resultert i en høyere TSH så en bør undersøke om kjertelen styres riktig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

JA, du kan ha problemer med stoffskiftet selv om blodprøvene er fine!!!

For mange år siden gikk jeg til legen med ei liste lang som et uår med symptomer. Da var TSH 1.5 og FT4 13. Etter den tid gikk ting nedover og nedover. Som deg fikk jeg også beskjed om at det bare satt i hodet mitt, og at jeg var frisk som en fisk. Det var jo det alle prøvesvar tilsa. Det tok meg 10 år før jeg fikk utslag på prøvene, da var jeg mer død enn levende. Jeg sluttet å røyke og da viste trollet det stygge hodet sitt ;) Sånn fant jeg svar på det som var så galt i kroppen min.

Du bør få legen din til å ta en thyreoideautredning. For det vil avsløre om du har stoffskifteproblemer eller ikke. Eller om det kan være andre årsaker til problemene. Stoffskiftet "hermer"mange andre tilstander. SÃ… det bør du bruke i forhold til legen din hvis han viker når du ber h*n om disse prøvene.

S-THS
    S-Thyroxin fritt
    S-Thyroxin
    Thrijodthyronin
    S-Thyroxinbindende globulin
    S-Thyroglobulin
    S-Thyroglobulin antistoff
    S-Thyr.perox-antistoff
    S-THS receptor-antistoff

Hvis legen din stritter imot bør du h*n lese boken til Per Egil Hegge, OG SÃ… MÃ… DU IKKE STILLE SPØRSMÃ…L! Det er en historie om Hegges kone som aldri har hatt utslag på blodprøver, men som er syk av Hypothyreosen.
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    68

Standard

Takker for svar.

Er jo ganske sikker på at dette har med stoffskifte å gjøre. Jeg er jo litt skeptisk til å prøve Levaxin da jeg er redd for å ødelegge stoffskifte mitt hvis det ikke er dette som er problemet. Altså at jeg ender opp sykere enn jeg er. Jeg har lest boken til Hegge + masse andre artikler fra USA. Det er på denne måten jeg har havnet på dette forumet. Hva er en thyreoideautredning? Er det disse blodprøvene du nevner? Vil disse kunne gi meg svar?

Hva mener du her ?

"Jeg sluttet å røyke og da viste trollet det stygge hodet sitt Sånn fant jeg svar på det som var så galt i kroppen min."

Persa
    Hilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er ft4 som er stoffskiftehormonet her, og vi har hatt end el inne på forumet med symptomer og ft4 på 12 og 13, så 10 er ganske typisk for ens om har symptomer.

Har du hatt noen skader på hypofysen før? Blødning under fødsel? Det kan være årsaken til at TSH (som er et hypofysehormon) ikke har steget som den skulle når ft4 er såpass lav.

Du ødelegger ikke stoffskiftet av å prøve lavasin i et halvt år for eksempel.

det som man muligens er redd for, er at folk går på en så stof dose levaxin at TSH blir 0 lenge og da skrumper skjoldkjertelen inn etter halvannet år eller sånn. Ingen fare med mindre dose og kortere tid.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei

Ja det er blodprøver som kan gi deg svar på mye. Det er forskjellige antistoffer som kan være med på å ødelegge kjertelen, og de er med på denne utredningen

"Jeg sluttet å røyke og da viste trollet det stygge hodet sitt Sånn fant jeg svar på det som var så galt i kroppen min."
    Hos meg viste sykdommen seg på blodprøvene mine da jeg sluttet å røyke. Røyking holder stoffskiftet falskt høyt. Og det gikk bare et par måneder etter røykeslutt før det var klart på blodprøvene at det ikke var i hodet mitt alt skjedde, men at det var lavt stoffskifte. Dessverre så ble det ikke tatt antistoffprøver osv av meg før etter diagnosen kom. Hadde de gjort det hadde de funnet ut av det før.
    Hilsen Anne Ma

Side 3 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. Svar: 0
    Siste melding: 14-10-09, 19:31
  4. stor skjoldbukskjertel uten stoffskifte
    Av CRYSTAL i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 10
    Siste melding: 31-01-07, 17:10
  5. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28

Bokmerker