Viser søkeresultater 21 til 22 av 22
-
07-10-09, 23:38 #21
Sv: Denne uken fikk min samboer diagnosen hashimotos
Nå kom jeg på at det jo ikke bør være noe galt med hypofysen så lenge man har høy tsh.
-
08-10-09, 11:09 #22
Sv: Denne uken fikk min samboer diagnosen hashimotos
Vel, det er jo hypofysen som produserer TSH. (blandt andre)
Så den må jo da være iorden - ellers kan den jo ikke produsere noe.
Men den produserer på oppdrag fra en annen kjertel oppider - hypotalamus.
Dette er en sensor - et følsomhetsorgan som (bl.a.) føler hvor mye fT3 og fT4 som er i blodet. Så sender den hormonet TRH til hypofysen for å fortelle hvor mye TSH denne skal produsere.
Det kan virke litt innviklet, men det er ikke så fælt.
Når det er feil i en av disse to kaller man det for sentral hypothyreose. Altså en tilstan der det lave stoffskiftet skyldes styringen av kjertelen (og ikke selve kjertelen)
Mer spesifikt kaller man det tertiær hyp. når feilen er lokalisert til hypotalamus.
Og sentral feil oppdages gjerne på den måten at man ikke finner kjertelantistoffer og at TSH er lav. Enten null, elelr en fast liten verdi.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
Av Carro i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 76Siste melding: 10-02-10, 14:24 -
Min trenings-motivasjon da jeg fikk diagnosen i 1997
Av Thomas W H i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 0Siste melding: 16-08-09, 12:02 -
Forvirret over Hashimotos info
Av Xaka i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 14Siste melding: 10-04-09, 13:52 -
Diagnosen
Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 26-08-07, 21:30
Svar med sitat
Bokmerker