Side 3 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 52
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Anti-TPO rundt 1300

Jo, det var omtrent hva jeg mente, men uttrykkte dårlig.
    Er man syk, så er men det. En diagnose kan jo formodentlig bedre på sin situasjon.
    Om det gjelder ubetingnet - og for oss med lavt stoffskifte er jeg nok mer reservert til.

Selv i familiære forhold er det mange som sliter med å nå frem med hva vi sliter med.
    Til og med mange leger tror jo at vi er friske bare vi får Levaxin.......

Vel - mange blir friske rainbow - la ikke mine betenkeligheter legge en demper på din optimisme. Den er i de fleste tilfeller berettiget. Statistisk er det mest sansynlig at du er blant de som blir friske.

En god ting har du jo oppdaget - egen viten om sykdommen er ikek bare bra for oss - den er helt nødvendig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av rainbow Vis post
    En diagnose gir støtte og forståelse, både i helsevesenet, i familien og i samfunnet generelt. Jeg er lei av at det stilles helt urealistiske krav og forventninger til hva jeg skal klare å prestere i hverdagen.
    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Er man syk, så er men det. En diagnose kan jo formodentlig bedre på sin situasjon. Om det gjelder ubetingnet - og for oss med lavt stoffskifte er jeg nok mer reservert til.

Selv i familiære forhold er det mange som sliter med å nå frem med hva vi sliter med. Til og med mange leger tror jo at vi er friske bare vi får Levaxin.......
    Enig med n`Finn. Spar dig selv for yderligere belastning, som følger med skuffelserne forbundet med, at en hypothyreose-diagnose (eller andre diagnoser på "usynlige" sygdomme) pr automatik kommer til at vække forståelse for een og ens situation i omgivelserne. Det sker kun undtagelsesvist for de få, mens de fleste bliver ved med at trække det (alt for) store læs i dagligdagen, fordi samfundet og familierne ikke forstår hvad de ikke selv kan se/røre ved.

Dermed er det ikke sagt, at du ikke skulle blive en af de heldige. Men skulle det gå anderledes, spild ikke din kostbare energi på at forvente fra andre, hvad de måske ikke er i stand til at indse/yde. Mange mennesker lider under den begrænsning, at hvad de ikke selv kan se og røre ved - det tror de ikke på. Og så er de (den type) endda stolte af det....

Rigtig god bedring til dig
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Spar dig selv for yderligere belastning, som følger med skuffelserne forbundet med, at en hypothyreose-diagnose (eller andre diagnoser på "usynlige" sygdomme) pr automatik kommer til at vække forståelse for een og ens situation i omgivelserne.
    Forstår at det er velmente råd fra dere begge (n´Finn og Anisa). Forstår også at en diagnose ikke automatisk gir støtte og forståelse,var vel litt uklar på hva jeg mente med dette Men det gir i det minste et grunnlag. Hva fremtiden vil bringe er det vel ingen av oss som vet

Så, hvis jeg har gitt uttrykk av at jeg er urealistisk optimistisk, har jeg nok ikke forklart meg godt nok At jeg sannsynligvis nærmer meg en forklaring på helseproblemene mine formidler simpelthen et snev av håp, og jeg klamrer meg fast til det for alt det er verdt Sannsynligvis mest fordi jeg desperat trenger det akkurat nå

Hær inne på forumet har jeg imidlertid fått mye hjelp og moralsk støtte, og det kan jeg ikke takke nok for

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg (vi?) har nok latt ett snev av "vær føre var" prinsippet skinne gjennom i svar.
    Eller kanskje er det bare empati.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Eller kanskje er det bare empati.....
    Empati.... n`Finn og Rainbow Empati og sympati
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Ja, så sant at empati og sympati bygger på erfaringslikhet, så har dere vel begge et godt grunnlag Det er vel akkurat det som er så fint med dette forumet. At egne (gode/dårlige) erfaringer ligger til grunn for de rådene man får

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    37

Så var besøket hos nevrologen over. Ingen funn med tanke på nevroogisk sykdom. Lette forandringer på EEG, som nevrologen knyttet opp mot tretthet (lurte på om jeg var døsig under undersøkelsen, men nei, var egentlig veldig opptatt av å bli ferdig siden jeg var frosen og tissetrengt ). Han mente at det helt sikkert måtte være en forklaring på den tilstanden jeg var i for 5 1/5 år siden, men at det nå bare ville være spekulasjoner (og det har han jo rett i, finnes jo ikke EN blodprøve fra den tiden siden legen mente det bare var stress). Stoffskiftet mente nevrologen var helt normalt. Er jo innenfør referanseområde (TSH 2.7, Ft4 13 ref. 12-23) og slike verdier ser han jo ofte hos sine pasienter. At TSH øker mens Ft4 går ned ville han heller ikke tillegge noen betydning, siden stoffskiftet hele tiden svinger innenfor referanseområdet. At anti -TPO er forhøyet mener han er urelevant, og ingen poeng i å utrede videre, siden man uansett ikke gjør noe med en evt. betennelse. Mente derfor også at jeg burde legge fra meg ideen om stoffskifteproblemer, og heller fokusere på å få en bedre arbeidsfordeling i hjemmet

Så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre videre Fungerer jo relativt bra når jeg går i redusert stilling og lar være å trene. Når jeg øker arbeidsmengden har jeg jo derimot overskudd til lite uteom Har ikke særlig lyst til å gå tilbake til å ha problemer med å ta meg av mine egne barn, de bør vel egentlig være en topp prioritet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vel - topp prioritet må jo DU ha da rainbow !
    Ellers går det jo dårlig med alt det andre.......

Man kan si mye om tolking av de foreliggende prøvesvar.
    Men først om selve prøvene som tas.
    De er jo ikke stoffskifteprøver, men mengdemålinger av stoffskiftehormoner som enten er på lager eller av hormoner som styrer kjertelens produksjon, eller som er påvirket av den tilstanden kroppen er i.

Man kan ikke si noe definitivt om hvordan stoffskiftet er ut fra hvor mye som er på lager.
    Det er mye bedre å se på de målingene man kan ta av parametere som er stoffskiftefølsomme. (av typen totalkolesterol og SHBH) (det er mange fler)

Tolkingen.
    Og da blir jo hans tolking etter det jeg kan bedømme feil.
    Jeg synes også logikken svikter betydelig, som her : "At anti -TPO er forhøyet mener han er urelevant, og ingen poeng i å utrede videre, siden man uansett ikke gjør noe med en evt. betennelse."

Jeg håper virkelig ikke at denne tankerekken brukes av andre i helsesystemet vårt. Det er viktig for oss å leve i en viss forutsigbarhet. Vi vil gjerne vite hva vi kan forvente, og ingen liker å leve med tanker som skaper usikkerhet om fremtia. Det er ikke altid mulig, men det er det her - og da syns jeg det skal komme pasienten til gode !

Jeg syns jo at det er mye viktigere for deg å finne ut om den positive anti-TPO virkelig refklekterer en sykdom i kjertelen - eller ikke. Og det finnes jo FNB-prøver som kan gi svar på dette.

Han gir seg etter min mening ut for å svare på endokrinologiske spørsmål, noe han ikke er spesialist i. Samtidig overser han sine egne funn og klarer ikke å tolke dem inn i en stoffskiftesammenheng.
    Det er klart at de tretthetstegn grafen viser kan ha noe med din stoffskiftetilstand å gjøre !
    Jeg hadde iallfall tilsvarende EEG som det som refereres, men det var før jeg fikk diagnosen. Altså da jeg var skikkelig syk.
    Funnet ble bekreftet flere ganger da, men jeg har ikke tatt EEG etter at jeg startet behandling.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Hei Rainbow

Nå begynner ting å snevre seg inn mht diagnoser. Du må ikke gi deg nå! Krev time hos endokrinolog for å prøve thyroxin. Og husk binyrene som er nevnt tidligere i tråden. Blir du ikke henvist til en dyktig endokrinolog, bør du tenke på å søke leger på egen hånd. Det er viktig at du prioiterer deg selv og helsen din!

Håper du har noen som støtter deg!

Medlem siden
    Dec 2008
    Meldinger
    77

Hei
    Du bør skifte lege! Med en Anti-TPO på 1300 har du hashimotos - og da føler du deg elendig selv med T4 og T3 innenfor referanseverdiene. ifølge min lege bør T4 ligger over referanseverdien for at vi med hashimotos skal føle oss bra. Det gjelder 95 prosent.

Selv har jeg en T4 på rundt 13 nå og Anti-TPO på 1300 og jeg føler meg ikke bra.

Så si alle symptomene du lister opp kjenner jeg meg igjen i.

ME-pasienter har i tillegg konstant feber. Ofte er feberen det symptomet som utelukker at det er bare snakk om lavt stoffskifte.

Sørg derimot for å få en lege som ikke medisinerer etter TSH, men symptomer.

Lykke til

hilsen
    Vår

Side 3 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Min Anti -tpo....
    Av Tiffen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 18-02-12, 12:13
  2. tanker rundt å lese andres erfaringer
    Av Gerd i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 23-05-07, 18:42
  3. sååå mange rundt min alder her!!:=)
    Av isa1 i forumet Presentasjoner
    Svar: 1
    Siste melding: 17-02-07, 11:53
  4. Anti-TPO
    Av Anne Ma i forumet Nyttige linker