Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 32
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Flere som bruker så stor dose D-vitamin?

Det er endel aktivitet å lese om D-vitamin, men de etablerte er forsiktige. De må snart vedgå tidligere feiltenkning, og vegrer vel så lenge som det går ?

D3, som jeg velger å kalle det - det finnes ikke noe annet for oss - er et vitamin som blir til et kraftig virkende hormon i kroppen.
    Og alt som virker har nok "antivirkning" som kan opptre både ved for mye, for lite og i en tilpassingsfase - jeg har merket meg dette.

En kan gjerne kalle det bivirkninger synes jeg.
    Jeg har merket tendenser til den kvalme følelsen jeg også Leya, og jeg hadde smerter i vristene i lang tid som ble borte da jeg en periode sluttet med D3.

Da dosen var 50-60µg merket jeg smerter fra lenderyggen - trolig fra nyrene.
    Det liker jeg ikke, og vil av den grunn ikke øke d3 dosen utover 40µ/dag.

I starten var jeg bare nødt til å halvere Armourdosen, og trodde lenge at det skulle greie seg. Nå etter jul har jeg halvert den også mye av tiden, men det går ikke kjenner jeg, og tror jeg må tenke anderledes omkring D3 og Armour.

Jeg prøver nå 2Grain/dag og så får jeg regulere D3 dosen så det blir passe.
    Det er en ørhetsfølelse i hodet som jeg kjenner mest på, og som er det første symptomet som dukker opp når dosen er feil. Om jeg neglisjerer følelsen for lenge, kommer andre symptomer også. Nå kjenner jeg også litt oppblåsthet i magen og vekta er begynt å stige litt.
    Tegn for å øke.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2008
    Meldinger
    39

Smile Sv: Flere som bruker så stor dose D-vitamin?

Hej med jer, Det er meget lang tid siden jeg har skrevet her.
    Jeg har en gammel Graves der med årene er blevet lav.jeg tager 175µ Eltroxin dgl.,bruger også store doser af D3, 100µ dgl. er holdt op med at få taget blodprøver, da lægen hænger sig i om TSH er i det område de nu syntes det skal være. Jeg har det bedre efter jeg selv tager ansvaret for min behandling.
    Det tør jeg også kun fordi jeg har kunne læse en hel del om min sygdom bl.a. her på siden. Tak for at I er der.
    Jeg har et spørgsmål ang. kalk når man nu tager så store doser D3 skal der ikke et kalktilskud til også. Jeg drikker ikke mælk men spiser lidt ost.
    Venlig hilsen
    Lilli

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

D3 hjelper til med oppdagelsen av kalsum.
    Mange tror at man derfor også skal spise kalk.

Altså, med en for lav D3 status hjelper det ikke å spise kalktabletter - det blir ikke tatt opp.
    En høy D3 status vil føre til at den kalk kroppen trenger tas opp.

Så er det absolutt ikke noe poeng i å spise så mye kalk at man kalsifiseres.
    Mange mener at vi får nok kalk - også uten melk.
    Det er høyverdigkalk i mange matvarer. Se ernæringslister.
    Se på sesamfrø.

Hvis man er i faresonen kommer man nok heller ikke utenom vitamin K2.
    Det er også et vitamin kroppen skal lage selv, og som et lavt stoffskifte skaper lave verdier av.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2008
    Meldinger
    39

He he n´fin.......kalsifiseres. Det med K2 må da lige undersøges, har aldrig hørt om det. K er det ikke Jern?.
    Tak for svaret
    Lilli

Ps har lige fundet ud af det med K1 og K2, kan bare ikke lige se sammenhængen med lavt stofskifte og K2, men jeg kan også godt være lidt tung i det :-))

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

De vitaminer kroppen selv produserer og bearbeider, blir jo behandlet med stoffskiftehastigheten.
    Et lavt stoffskifte vil senke produksjonen.
    K2 lages av restene av K1. K1 har vi rikelig av, men når produksjonshastigheten ikke laver nok K2, er det gunstig å spise litt. Det hjelper ikke å spise K1.
    Søk på den Japanske rett Nappo.........
    Osteoperose forekommer overhode ikke i Japan.
    De er som oss, et fiskespisende melkedrikkende folk - så hvorfor denne signifikante forskjell i osteoperose ?
    Den tradisjonelle retten Nappo inneholder rundt 1000µg K2.......

Man regner med at K2 har større innflytelse på osteoperose/peni enn å spise kalk.

Medlem siden
    Sep 2008
    Meldinger
    39

Har søgt og søgt på Nappo, men finder intet der har relation til kost/mad??
    Jo en ret med oksekød, men det var næppe det du mente

Hilsen
    Lilli

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Mit hode spiller meg et puss - og har visst gjort det lenge.....
    NATTO - er navnet !
    http://www.helseshoppen.no/produktde...m?prodid=93288
    http://uit.no/nyheter/tromsoflaket/1427
    http://overgang.no/tema/317/article/item/null

Jeg skrev her 29.05.09 :
    Før hørte jeg alltid at når sumarkålen kom om våren så var den full av K vitamin.
    Nå er jo alt blitt mer komplisert.
    K1 er det som er i kålen, og vi tar opp litt av det og bruker det for at blodet skal størkne - når det skal det da. Og det som ikke blir tatt opp, danner sammen med noen bakteterier i tarmen litt K2.
    Man tror forstatt at man (det er OSS det) danner nok K2, men er på glid......
    Forskningen har ikke kommet langt nok sier man - i mellomtiden dveler man ved statistikk.
    Hvorfor er det slik at ingen i Japan brekker lårhalsen, men alle i Norge gjør det ? (og i Norden ?)
    Altså hvorfor er osteoperose utbredt i Norge, men det ikke er det i Japan ?
    Vi er to fiskespisende nasjoner like langt mot nord. Og vi drikker melk.
    Så D-vitamin/kalsium forklaringen lærdiheten svinger over oss er bare tull !
    Det MÅ være noe annet som bevirker den statistiske forskjell.

Natto.
    Det er en Japansk rett som lages av Soyabønner. Gjærede Soyabønner.
    Det er ikke så lett å karakterisere denne, men brune bønner kommer visst til kort når det gjelder hva den gjør med magan......for å si det sånn.
    Og som smaksopplevelse må man slå sammen Haggis, Gamle Ole, Brunkål, Surstrømming og Årsgammal Rakafisk på en gang for å komme litt inærheten av hva vi snakker om.
    Ikke for fisefine sjeler altså.

Forskjellen er innholdet av K2. Et dugelig måltid Natto inneholder 1000µg K2.
    Og det er ingen som dauer av dette !
    Men så er det ingen som brekker beinet helller da........
    Dagsdosen i Norge er satt til 45µg - uvisst av hvilken grunn.

Så er det visst noe som heter K3 også, men ikke denne gangen.

K2 er bra for mer enn beingrinda. Det er antagelig store gevinster av K2 i flere av våre folkesykdommer.
    Så det er bare å begynne å spise.
    De jeg fikk tak i inneholdt 45µgK2 + 5µgD3. En må opp i over 20 piller for å komme i nærheten av et Nattomåltid - eller hva man skal kalle det. 30 piller var kr.120,- så kjøp på nettet. Det er MYE billigere.
    Så en par om dagen i tillegg til 50µgD3 er nok for forsiktig ?

Håper noen har innspill på dette.
    Jeg husker jo at det har vært oppe tidligere her, Anisa ?

Så er det spesielt inspill på hva dette har og si når en behandles for lavt stoffskifte.
    Alt går seinere da, også produksjon av K2, og fint om noen melder om endringer etter inntak av K2

Medlem siden
    Sep 2008
    Meldinger
    39

Tak for linkene, og glemme kan vi jo alle (især os med stofskifteproblemer)

Der er læsestof for resten af aftenen, men spændende ser det ud.
    Det bliver også spændende at høre om nogen har erfaringer med Natto /K2

Lilli

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er jo merkelig det der med glemmingen.
    Jeg hadde jo ikke glemt - jeg var sikker på at det het Nappo, og jeg tror jeg har skrevet det sånn en tid ?

Så det er vel heller en hukommelsesendring - det er vel et mer spesifikt ord ?
    Og hvorfor og hvordan det endrer seg fra Natto til Nappo vet jeg ikke.
    Men det er jo merkelig ?

Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    78

hai!
    Kan noen hjelpe meg å regne ut 1.000 IU D-vitamin , hva det er i ug?

Livene
    Hadde jeg bodd i USA hadde jeg fått behandling for lavt stoffskifte. Nå har jeg kjøpt meg ARMOUR og skal prøve ut dette alene.

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn