Viser søkeresultater 21 til 28 av 28
-
13-10-07, 20:09 #21
det er normal startdose. jeg har også hatt vondt i halsen de siste dagene, men det er forkjølelse. kommer fort og tar litt tid før halsvondt utvikler seg til snørr og tårer ...
-
14-09-08, 14:41 #22
Nummenhet i benet
Fikk i dag plutselig nummenhet i venstre legg og fot. Etter hvert føles foten varm og det prikker. Vet det kan være vanlig med prikking i fingrene, men hva med beina og føttene?
-
14-09-08, 18:04 #23
Re: Nummenhet i benet
Bille,
Det kan være mangel på B12 vitamin eller at din stofskiftemedicin skal sættes op.
-
14-09-08, 18:23 #24
Får se det an. Tar regelmessig B vitaminkompleks, ølgjær. Føler meg ganske ok nå etter at jeg økte dosen. Men har perioder med ondt her og der.
Opprinnelig skrevet av ninus
-
14-09-08, 19:12 #25
Typiske mangel-symptomer er jo fra nervesystemet så det kan godt være årsaken-
Det er lett å teste, men husk at vi må ha en høyere verdi enn det som vanligvis kreves.
B12 produserer kroppen selv - i magesekken.
Hvis B12 blir for lav, er det fordi dette systemet er ødelagt.
Vitaminet brukes om og om igjen så det tar lang tid før man merker at man har fått for lite.
B12-molekylet er så stort at det ikke diffunderer tarmveggen, det tas ikke opp av maten hvis man ikke har magesekkens "intrinsisk faktor".
Da er injeksjoner eneste utvei.......hvis man ikke spiser megadoer da.
For en mitte liten del av B12 kommer gjennom tarmveggen hvis det er mye tilstede.
Det finnes tabletter med over 1000µG B12 som er beregnet på sli bruk.
vanlige tabletter med dagsdoseinnhold (få µg) har ingen effekt hvis man mangler opptaksproteinet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-09-08, 19:26 #26
Har hatt og har mye nevropati: foteblad, legger, lår, ryggstrekkere, handflater m.m. Eneste gangen jeg var kvitt dette(etter jeg fikk det for et og et halvt år siden), var den perioden jeg gikk på kortison ,som medførte at stoffskifteverdiene mine økte(samme dose i 27 uker). Ved seponering av kortison kom det tilbake(og stoffskifteverdiene sank). Jeg har ikke fått "medhold" hos en eneste lege på at dette er relatert til hypoen og medisineringen; hverken av nevrolog, endokrinolog eller fastlegen. Selv er jeg "sikker i min sak".Så som Ninus sier- mest sannsynlig undermedisinering....
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
15-09-08, 10:49 #27
Er B12 vitamin noe legen tar prøve av samtidig som stoffskifte-verdiene?
-
15-09-08, 11:31 #28
jada - hvis du ber om det.
Ferritin er også et parameter som vi bør obse litt på. Det bør også være høyere hos "oss".
D-vitaminprøvene er generelt meget viktige.
Og så er det vel slik at ikke så mange leger er obs på våre spesielle krav til disse prøvene.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat

Bokmerker