Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 31
    baremei Gjest

Standard

Takk, Marianne, det gjør godt når folk sier slikt.

Og ja, du har helt rett. Men så er det nå sånn, tror jeg, at helst skulle man hatt en rik ektemann eller arvet en onkel i Amerika, kunnet droppe jobben og vie all sin tid til dette. Da har man kanskje et håp om å oppnå noe, hvis man får med seg fler.
    Og kanskje attpåtil med en hypo-hjerne som bor i sirup.

Jeg har friskmeldt meg selv, og tenker slett ikke hypo lenger, annet enn når jeg ser tilbake og er glad for at jeg ikke har det sånn lenger.

Så det å bruke såpass med tid her som jeg gjør er mitt lille bidrag til denne kampen, om bare en eneste en slipper å gå slik jeg gjorde fordi jeg kan bidra med noe er jeg fornøy .

Samtidig har jeg en bok i hodet, men føler jeg burde hatt et sabbatsår for å få alt ned på papiret. Jeg har notater, skriverier, linker, dokumentasjon og noen få kontakter som kan utnyttes, men det har bare blitt med ideen foreløpig.

Boken burde vært rettet mot alle, leger, pasienter og pårørende, og fortelle på saklig vis om denne dritten.

Går det an å søke stipend for slikt, kanskje? Kunstnerlønn? Er vel sveltihjel, det. Kanskje Nycomed burde sponse, de hadde jo solgt mye mer Levaxin... *ondskapsfullt flir*

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Orker ikke lese hele tråden i detalj, men jeg har et mulig svar på dette (om det ikke er kommet fram):

baremei
    Det går over min forstand at sykdom i hodet kvalifiserer til tannlegedekning, men ikke sykdom i kroppen.
    Det er ikke "sykdommen i hodet" som kvalifiserer til tannlegedekning, så vidt jeg har forsått det, derimot medisiner mot denne sykdommen, nemlig antidepressiva som gjør tennene dårligere - igjen så vidt jeg har forstått det (pga økt munntørrhet?). Vet om ei dame som fikk dekket mange, mange tusen pga dette. Kanskje 50 000 eller noe slikt. Veldig mye i alle fall. Vet heller ikke om det var 100% dekning eller 50% dekning, men jeg vet at det var et sted i denne størrelsesordenen i alle fall.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Fant noe...

Tørre slimhinner
    Tørre slimhinner - er det ikke slimhinner vi har i munnen da? Og spytt gjør at du ikke får så lett hull i tennene. Altså mindre spytt/tørre slimhinner = større sjanse for tannråte. (Og det er vel dette som antidepressiva forårsaker.)

http://www.hieronimus.org/cgi-bin/hiero ... ikkel.show

Også her
    tørre slimhinner
    http://www.helsenytt.no/artikler/hun_stoffskiftet.htm
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

dårlig spyttproduksjon kan ogsåkomme av medisiner..., bl a. antidepresiva... trorkanskje det også er en årakssammenheng, mellom refusjon og psykiatri...

baremei Gjest

Standard

Jeg bruker ikke og har aldri brukt antidepressiva, så jeg kan ikke skylde på det.

Jeg bruker altfor lite medisin for revmatismen til at det kan få skylden for noe som helst annet enn noen timers lindring i ny og ne.

Tyroxin har ingen slike bivirkninger.

Men jeg har vært plaget av tørre slimhinner i munn og øyne. Ikke i en slik grad at jeg har tatt det opp med legen, men nok til å klage til tannlege og optiker og kjøpe slike spyttstimulerende greier på apoteket.

Hvor kan jeg finne dokumentasjon på at stoffskiftet har skylden? Noen som har vært flinkere enn meg til å spa det opp?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Du ka godt ha sjøgrens i tillegg til alt annet.
    Det pleier de å si på forumene når dette spørsmålet dukker opp.
    Og da er det håp om å få noe dekket.

baremei Gjest

Standard

Neppe. Det har jeg vurdert, og det er ingenting annet som stemmer med sjøgrens. Jeg henger det på hypoen og/eller revmatismen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Interessant side om syre?

http://www.helseogkroppsmiljo.no/veien_ ... bedre_liv/

"Ã… stelle en gammel hest"
    Eldre hester kan trenge spesielt stell for å holde seg friske og sunne.

Tenner slites ofte helt ned hos en gammel hest
    Løse tenner er et annet vanlig problem

Forstyrrelser i hypofysens og skjoldbruskkjertelens funksjonsevne gir problemer som krever veterinærbesøk.

Når hesten overmannes av slitasjeskader og alder som sådan vil det mest humane for dyret være avlivning.
    http://www.dyrlegenett.no/gammel%20hest.htm

Akk, det er så sant som det er sagt :(

Kor er dyrlegen, dykk, me treng han vel no? No som tennan ikkj e' no go!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Og jeg som trodde jeg var rimelig human ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Kanskje dette kan være noe for enkelte med lavt stoffskifte, tyreoditt som plages med tennene. Står at det kan være vanskelig å stille diagnose på sjøgrens. Gir jo noen rettigheter ved tannbehandling.

http://www.fou.uib.no/fd/1997/f/105001/sjogrens.htm
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Psykisk nedtur
    Av an i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 3
    Siste melding: 19-06-08, 22:10

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn