Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 33
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Narvik
    Meldinger
    49

Standard Re: Fremdeles normale prøvesvar......

Sitat Opprinnelig skrevet av Nala
    Hei igjen.

Da har jeg vært innom jobb og skrevet ut mine prøvesvar. Prøvene ble tatt den 2.6. Så vidt jeg kan se er alt i skjønneste orden, og er selvsagt glad for det, men hvorfor føler jeg meg ikke bra - lurer på om jeg er en hypokonder I såfall er det en ny side av meg siden jeg alltid har vært et arbeidsjern

Vel her en del av resultatene:

Neutrofile% 59% (40-75)
    Monocytter% 11% (2-14)
    Eosinofile% 5% (1-6)
    Ferritin 12 (10-167)
    Ionisert calsium 1.24 (1,10-1.34) Analysert i serum. Korrigert til pH 7.40
    S-TSH 2.60 (0,20-4,30)
    Fritt thyroksin 15 (9-22)
    Anti-TPO <50
    P-PTH 4,5 (1,1-6,8

Dette ser jo fint ut Fritt thyroksin er til og med høyere nå enn for et halvt år siden da den va 12. Får prøve å slå meg til ro at jeg er utbrent slik min lege mente jeg var. Hvis jeg får noen uker på å samle krefter på så kanskje ting retter på seg Fint hvis noen kan kommentere prøvene
    Hei Nala

Legger ved en liste over blodprøver som blir tatt av meg med jevne mellomrom.

Her kommer lista, og håper legen lar deg få ta disse.
    Lykke til!!

17 OH Pregnenolon
    17 OH Progesteron
    Insulin
    C-peptid
    Kortisol morgen/kveld
    ACTH morgen/kveld
    DHEA
    DHEA Sulfat
    Anti TPO
    FT4
    FT3
    TSH
    Ferritin
    S-folat
    Selen
    Sink
    Elektrolytter

Dessuten må du få målt blodtrykket sittende og stående!

Klem fra Lajla

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg har gitt noen refereanser på at en lavere grense på 2,5 diskuteres.
    se for eksempel
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum
    og
    http://www.endo-society.org/news/endocr ... il2004.cfm

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Nala
    Håper det er den lave ferritin som gjør meg dårlig, men jeg har problemer med å få opp nivået siden jeg har en bløder sykdom.
    Hva gjør du for å få nivået opp? Hete hverdagstips er rødt kjøtt, grønne grønnsaker, bønner og linser. Men det vet du sikkert.
    Og å koke/steke i jern. Støpejernsgryter var i "gamle dager" en viktig jernkilde her i norden.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg og mange andre har spesifikt mertet at man ble dårlig når TSH bikket over 2.
    Noen andre merket ikke noe.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Nala

Dette er en thyreoidautredning fra Haukeland. Jeg synes du sakl be legen din om disse prøvene jeg!!

HAUKELAND LAB FOR BIOKJEMISK ENDOKR THYREOIDEAUTREDNINGS [list]THS
    S-Thyroxin fritt FT4
    Thrijodthyronin T3
    S-Thyroxinbindende globulin TBG
    S-Thyroglobulin THG
    S-Thyroglobulin antistoff anti-TG
    S-Thyr.perox-antistoff Anti-TPO
    S-THS receptor-antistoff TRAS
    S-Thyroxin T4
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    24

Standard

Takk for svar
    Når det gjelder å få opp ferritin nivået spiser jeg jerntabletter i perioder, både vanlig og hemojern, problemet er den harde magen jeg får. Ellers spiser jeg veldig sunt, mye grønt, elsker wok. Spiser dessverre lite rødt kjøtt, var vegetarianer til jeg var 25, nå spiser jeg av og til rødt kjøtt, men det vil aldri bli en stor del av mitt kosthold. Et godt tips å kjøpe meg en jerngryte, skal forsøke det.

Jeg klarer å få ferritin opp i rundt 20 hvis jeg spiser jern ofte, men så kommer menstruasjonen som varer i ca. 10 dager med store blødninger, og da dropper nivået . Så har jeg noen uker å bygge det opp igjen....og slik går det i en evig runddans

Jeg er for tiden sykemeldt, noe jeg ikke er fornøyd med. Er veldig glad i jobben min og savner både pasientene og kollegaene voldsomt. Det er andre gang på et år at jeg er sykemeldt, legen mente det var helt uforsvarlig av meg å gå på jobb med et så høyt blodtrykk (172/112), min hvilepuls er dessuten rundt 48-50. Det som er så fortvilende er at jeg mest sannsynnlig vil bli sykemeldt med jevne mellomrom fremover fordi jeg ikke blir noe bedre, og dette synes jeg er helt forferdelig. Dere kjenner dere sikkert igjen???Ønsker så gjerne å jobbe, men har ikke krefter til det :x

Har time hos legen i juli, og skal ta med meg informasjon som jeg har fått av dere. I tillegg skal jeg be henne ta prøver på D-vit, hva heter forresten de prøvene, klarer ikke å finne disse på lab. arket fra klinisk kjemisk UNN. Kan jo være at jeg mangler D-vit. soler meg meget sjelden, og bor jo langt mot nord. Er medlem i Shine club og tar en haug med vitaminer og mineraler som jeg bestiller derfra. I tillegg drikker jeg tran og selolje. Prøvde forresten å bli med i studien til Jorde, men hadde litt for lav BMI.

Uff høres ut som jeg er en hypokonder, beklager

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Blodtrykket pleier å gå ned på riktig dose levaxin. Og ferritin kan godt gå opp på riktig dose.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Blodprøven du skal ta for å sjekke vitamin D-status, heter 25(OH)vitamin D, eller 25-hydroksylase vitamin D.

http://www.helse-bergen.no/helsepersone ... 9vit_D.htm

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Du høres ikke ut som en hypokonder Nala.

Jeg kjenner godt følelsen av å ikke ville være sykemeldt samtidig som du er syk. Syns du skal tenke på helsen din først og fremst og ikke jobbe mens du er syk. For å få opp ferritinen kan du jo prøve blodpudding eller annen innmat dersom du liker det da.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    24

Standard Nye prøver

Hei. Jeg har postet her inne før, og har fått god hjelp og gode råd. Jeg har ikke diagnosen hypothyreose, men tror selv at jeg ligger i startgropa til å utvikle sykdommen. Dette fordi flere i min familie har det, blant andre min mor, men mest av alt fordi jeg har så mange symptomer som stemmer overens med sykdommen. Jeg har nå vært og tatt nye prøver, disse prøvene ble tatt litt ut på dagen og jeg hadde spist frokost. Det er et år siden forrige prøver ble tatt.

Prøver fra mai 2006:

Fritt thyroksin 13 (9-22)
    Fritt trijodthyroksin 5.00 ( 2.8-7.1)
    TSH 2.56 (0.20-4.30)
    Anti TPO <10 (<50)
    Ferritin 19 ( 10-167)

Disse prøvene ble tatt på morgenen fastende.

Prøver mai 2007:

TSH 1.6
    Fritt trijodthyroksin 4.8
    Fritt thyroksin 17
    Anti TRO <10
    Thyreoglobulin 13 (<80)
    Anti thyreoglobulin <20 (<50)
    Ferritin 13

Tror det var disse verdiene, glemte å ta med meg utskrifta fra jobb i dag.
    Disse verdiene er jo såvidt jeg kan bedømme bedre enn i fjor, men formen og brainfogen min er ikke det hakk bedre enn i fjor. Det som er litt rart er at verdiene for anti thyreoglobulin og thyreoglobulin var markert fra klinisk kjemisk med en kommentar bak thyreoglubulin svaret hvor det sto nos sånt som: " Påvist aktivt thyreodeavev" (tror det var det, skal sjekke det i morgen). Noen som vet hva det betyr???

Er selvsagt glad for at prøvene er fine, men føler jeg stanger hodet i veggen siden jeg ikke blir bedre.

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. normale (?) prøvesvar, men ingen bedring..
    Av caspar i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 24-10-07, 15:31
  2. Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
    Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 19
    Siste melding: 25-09-06, 09:50
  3. Fremdeles hyper ?
    Av pusur i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 06-09-06, 07:41

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg