Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    1

Standard normale (?) prøvesvar, men ingen bedring..

Hei
    Hadde blitt kjempeglad om noen kunne se på disse prøvene og si hva de synes.

Fikk diagnosen i 2001. Vet ikke hvor lenge jeg har vært syk. Tror jeg hadde problemer med stoffskifte et par tre år før det ble oppdaget.
    Har siden det hatt svingende form, fra ganske bra til skikkelig dårlig.
    Har etter å ha fått barn nummer tre (mai 2006) vært i konstant dårlig form.
    Tar 150 med levaxin + jern (hver for seg altså) hver dag.

Har vel fortsatt hyposympt.

Alltid trøtt og sliten
    Orker ikke mas og stress
    Gått opp 10 kg i løpet av 6 mnd
    Brainfog
    Fryser
    Veldige muskel og leddsmerter
    Økt behåring på mage, hake og lår, mens håret på hodet faller av i store mengder.
    Lange uregelmessige mens-sykluser, ca 45-60 dager mellom hver.

Har tatt en haug med prøver og vært hos både endo og reumatolog uten at jeg har blitt noe klokere av det.
    Har av reumatologen fått beskjed om at jeg ser frisk ut, og av endoen at det var borgerkrig i kroppen, og at det kunne ta to mnd eller to år før jeg ble bedre. Ikke særlig oppløftende…

Kunne armour eller lio vært noe for meg?
    Kjenner at jeg begynner å bli litt desperat..

Tok prøver i mai og de var:
    Ferritin- 17
    s-tsh 1.57
    s-ft4 16.6
    s-ft3 4.3
    anti-tpo mer enn 1300
    shgb 16 (normalt over 23)
    c-peptid 914 (ref. 220-1400)
    Tok også en test for å måle tårevæskeproduksjonen. (husker ikke hva den heter..) Resultatet var 4mm, noe som var positivt i forhold til for eksempel sjøgren syndrom. Men har ikke noe større problemer med tørr munn. Dessuten var blodprøvene negative.

Testet også positivt på anit-gad 1,21. ref. mindre enn 0,08
    Blodsukkeret begynner også å bli litt høyere. Ofte over 6 fastende. Tar blodprøver hver tredje mnd for å komme en ev. diabetes i forkjøpet. Men det er vel ikke skyld i den dårlige formen?

Har også tatt en haug andre prøver som alle er innen referanseområdet. Så i teorien skulle vel alt være bra?

Prøveverdiene (ft4)har ligget omtrent likt hele tiden, kanskje noe høyere nå, uten at jeg syns de har noe å si på formen.

Langt og klagende dette her. Men om noen har noen synspunkter tas de i mot med stor takk!!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei - ser du er ny her, men også at du sliter med samme symptomer og samme spørsmål som mange her på forumet gjør.
    Jeg antar du har lest litt her før du skrev selv, ellers hadde du nok ikke hørt om Armour - og du kanskje sett at jeg har mine egene løsninger på noen spørsmål. Sikkert fordi jeg opplever denne sykdommen veldig forskjellig fra andre med samme sykdom.

Stoffskifteaktiviteten er jo en forbrenning som foregår ute i cellene og den reguleres av stoffskiftehormonene på den måten at de slipper oxygen til forbrenningen. Omtrent som man åpner trekken på en vedovn.

Det er helt naturlig å tenke seg at lav kroppstemperatur er en direkte følge av lav stoffskifteaktivitet.
    Derav kan en logsik slutte at behandlingen ikke virker om tempen er for lav.
    Om morgenen, etter en god natts søvn har kroppen vært koblet vekk fra de aktiviteter som gir tilleggsvarme, så mål tempen med det samme gluggene opner seg, da får du en temp som er resultatet av det basale stoffskiftet.
    Det man synser om kroppstemperatur om dagen er ikke å stole på - man kan feks godt fryse selv om kroppstempen er 39Grader..

Så er det også slik at det du spiser jo kommer i blodet - enten det er nyttig eller ikke.
    Om du spiser stoffskiftehormoner, så vil disse havne i blodet enten de virker eller ikke. Og et laboratorie har instrumenter som finner disse - og klarer ikke skille på om de virker eller ikke.
    En kan også tenke seg at en del av dem ikke virker og at man demed kan kompensere for dette ved å øke dosen litt.

Levaxin er syntetisk fremstillt - Armour er fremstillt av Gris - ingen av dem er fremstillt av menneske - og absolutt ikke av deg, som nok er en forutsettning for at du skal ha det som før.

Det er forskjell på en Rolex fremstillt i Schweits og i Honkong - de ser like ut, men virker de like godt ?
    Syntetiske hormoner, grisehormoner og vårehormoner ser like ut i mikroskopet, men er de det ? Teorien sier at hormoner er ikke artsspesifike, noe som må bety at men tror at fek. kaninhormoner vil virke som ens eget.
    Det kan man jo forsøke .........
    Kanskje den pipa får en annen låt da ?

Svaret jeg vil gi på spørsmålet ditt, er at blodprøver ikke kan si deg noe om hvordan du har det. Alle mennesker har blodprøver som er sånn nogen lunde - og noen virker veldig bra med det.
    De rene stoffskifteprøver mener jeg overtolkes til langt utenfor det ansvarlige.
    Om man skal finne ut hvordan kroppen har det med den nåværende stoffskiftesituasjonen, så må man gå til prøver som er mer sekundære.
    Som feks. : kolesterol er høy ved lavt stoffskifte
    Det finnes mange slike som varierer med stoffskiftet.
    Karotener og Elektrolyttene - det er mange og hardisken min er tom nå .....
    SHBG som du jo har tatt, er en slik prøve og blir høy ved for høyt stoffskifte.
    Men en lav prøve, som du har - betyr ikke uten videre at du har lavt stoffskifte, den kan bety mange ting og må sammenholdes med en rekke prøver av denne typen.
    Drar prøvene i en retning er dette en mye bedre stoffskifteindikator enn å se etter hvor mange stoffskiftehormoner som av en eller annnen grunn svever rundt i blodet.
    Det er jo ikke der de gjør nytte for seg.

Så er det jo også slik at vi må begynne å stole på oss selv !
    Du vet jo - som mange andre - at stoffskiftebehandlingen du mottar ikke virker godt nok.
    Hvis legen din ikke klarer å hjelpe deg tross dine klager så syns jeg at man må ta skjea i egen hånd........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

caspar-damen , du har jo begynnede diabetes1, den atuoimmune typen, samt atistoffer for skjoldbruskkjertelen.
    det var dette endokrinologen snakket om, når han snakket om borgerkrig.
    Hvis jeg var deg, ville jeg øyeblikkelig undersøkt om jeg skulle sluttet å spise gluten, alt gluten er en kjent trigger for begge disse antistoffer. samt begynt med selen go gått til noen alternative terapeuter for å sjekke om det var noe mer å gjøre.
    Altså en kombinert selen-ogantioxidant-tablett og omega-3 i form av kapsel eller flytened omega-3-kids samt E-vitaminer og c-vitaminer.
    Du tar jern, pga lavt ferritin.
    Kanskje du har også positive antigiadin-og Vevstransgutaminase2-prøver (som er for cøliaki)
    Da har men typisk lavt ferritn, og lavt D-vitamin og lavt kaslium og kalium og hpye levertall.
    nora

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn