Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 29 av 29
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Verdier på Armour

Jeg tar ikke Armour kvelden før blodprøven; tar den rett etter prøven om morgenen.
    Jeg hadde FT4 på mellom 25 og 27 da jeg følte meg best på Levaksin.
    Min TSH har aldri vært til og stole på siden jeg har både høy anti-TPO og høy TRAS, og FT3 har alltid ligget lavt i referanseområdet på Levaksin.

På Armour er TSH 0,014, FT4 har falt til mellom 15 og 16 og FT3 har begynt så smått og stige, men ligger fremdeles lavt i referanseområdet.
    På sykehuset tok de stoffskifteprøver da jeg hadde tatt kveldsdosen min (tar den ved sengetid), og da var TSH 0,014, FT3 7,8 og FT4 17,4.
    FT3 vil altså vise et mye høyere resultat om du har tatt tablett kvelden før.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Standard Sv: Verdier på Armour

TSH blir lav, som når du er i behandling med Liothyronin, som er syntetisk T3. Når det tilføres T3, registrerer hypofysen det, og senker TSH fordi det ikke er behov for at thyreoidea skal produsere mer.
    Fritt T4 blir gjerne lav. Med Armour er thyreoideahormonet festet til et bindeprotein, og vil derfor ikke registreres av blodprøven som fritt sirkulerende T4 i blodbanen.
    Du og legen din må vel se mest på verdien av T3, og ellers justere Armour-dosen din etter symptomer. Husk også å sjekke verdiene av D-vitamin, B12, jern, selen og evt. sink, som er viktige for at du skal føle deg bra. Jod kan også være greit å få sjekket, da det er nødvendig for at thyreoidea skal fungere godt.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    76

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Smile Sv: Overgang til Armour Thyroid

Hej Serena Vi har lagt alla dina nya Armour-trådar tillsammans för att göra det lättare för dig och andra att hålla koll på ditt ärende, och svara dig.

Det är inte så bra för dig, om du hela tiden lägger upp nya ämnen, istället för att fortsätta i denna ursprungliga tråden. Andra som har svarat dig tidigare i denna tråden, de kommer att få ett automatiskt meddelande från forumet att det finns ett nytt inlägg, och de kommer tillbaka för att läsa (och svara?) om du lägger upp nya meddelanden (i samma ärende/ämne) i samma tråd.
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Overgang til Armour Thyroid

Finnes vel ingen begrensing; man øker til man finner sin optimale dose.
    Fra jeg kom opp i to grain (120 mg), økte jeg sakte. Det vil si det gikk lengre tid mellom hver økning.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    76

ok.. Er på 180 nå, men blir ikke kvitt brainfog. Hvor fort merker man doseøkning? Det er bare noen dager siden jeg gikk opp til 180, men på da jeg startet på lio i tillegg på levaxin (før jeg byttet til Armour) forsvant brainfog umiddelbart. Vurderer å gå opp til 240/4 grain, men er ikke det veldig mye? ...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Har du fått testet rT3? Om reverse T3 ligger veldig høyt, kan det tyde på at du omdanner T4 til T3 i liten grad. Kanskje kan det hjelpe med litt syntetisk T3 i tillegg, eller jobbe med å pleie mitokondriene gjennom supersunn mat, Q10, karnitin, alle B-vitaminer, K2, C-vitamin, E-vitamin, jod og selen?

Ellers er det mange som trenger høyere dose enn 180 mg. Det som går an er å ta 60 mg ekstra en dag og se hva slags reaksjon du får på dette. Føler du deg bedre, ville jeg økt meg videre oppover ganske snart. Jeg ville økt thyroid før jeg satset på en blanding av syntetisk og thyroid. Jeg har en fornemmelse av at Anisa ikke bifaller dette blandingsforslaget
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    76

Standard Bytte fra morgen til kvelds-medisinering

Godt nytt år alle sammen!

Er nå på 210mg og tror det er bra. Tar meds på morgenen nå. Vurderer å bytte tilbake til kveld, husker jeg sov bedre da jeg tok dem på kvelden. Imidlertid var jeg groggy hele dagen, hvilket forsvant da jeg byttet til morgen.

Hvis jeg nå skal bytte tilbake til kveld, skal jeg da ta neste dags dose samme dagen som jeg har tatt dagens dose på morgenen? Kan ikke gå 36 t mellom dosene og tenker også at det blir feil ift ukesdose. Men to doser med 12-14 t mellomrom er kanskje mye? Evt dele neste dags dose i to og ta denne kveld og morgen, og deretter kun kveld.

Hva tror dere?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg hadde tatt 1/2 dose på morgenen, 1/2 dose på kvelden og så 1/1 dose neste kveld.... Eller fortsatt med delt dose i et par dager for å kjenne hvordan det fungerte først før hel overgang. Du kan jo også ta 1/2morgen + 1/2kveld og så gå over til 1/3 morgen og 2/2 kveld...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Graves sykdom. Overgang fra Levaxin til Erfa Thyroid
    Av Vilje i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 47
    Siste melding: 21-07-10, 21:50
  2. Praktiske spørsmål ved overgang til Thyroid
    Av Delisa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 21
    Siste melding: 29-04-10, 12:37
  3. Hjelp! Dosering av Erfa overgang fra Armour