Hei,

Jeg er ny på dette forumet, og meldte meg inn i håp om å få litt råd og egenhåndserfaring fra andre.

Jeg er en jente på 20 år som ikke har vært helt i form på en stund. Slutten av sommerferien ifjor ble jeg innlagt på Ullevål etter sykdom med pustevansker (har astma) med mistanke om blodpropp i lungene. Jeg gikk på P-piller den tiden, og det var naturlig å tro at det var noe unormalt når oksygenopptaket mitt plutselig ble halvert.. Etter mange prøver og kanskje 4-5 døgn på sykehuset, så ble det konstantert at jeg hadde kyssesyken. Heldigvis! Var nemlig på vei til å få utredning for kreft.. Ikke den beste perioden i livet mitt, med andre ord.

Jeg studerer fulltid på universitetet, og mitt høstsemester ifjor ble naturlig nok sterkt påvirket av kyssesyken. Jeg var mye slapp, og følte at jeg sov hele tiden. Likevel var jeg heldig i og med at leveren min hadde oppnådd normal størrelse bare en måned etter diagnoseringen. Trøttheten forsvant vel aldri, og henger igjen nå mer enn aldri før.

Jeg har vært redd for ME og slikt, men har kommet frem til i samråd av lege at dette ikke kan være tilfellet for min del. Om jeg hadde hatt ME så tror jeg at jeg kun hadde slitt med utmattelse. Problemene jeg har er enda flere enn kun trøtthet:

- Mitt aller største problem er muskel- og leddsmerter. Kan forklares som om jeg føler meg støl hele tiden, uten å ha trent. Verker litt i knærne når jeg går og, og føler meg av og til som en 20-åring i en 60-årings kropp.
- Nå har jeg irritabel tarm, men føler magen er vrangere enn noensinne. Har forstoppelse relativt ofte, og det kan gå dager mellom hver gang. Når det først skjer noe, så føler jeg at ting er "uferdig".
- VEKTØKNING. Nå skal det sies at jeg ikke har fått trent den perioden jeg hadde kyssesyken, men synes det er ganske sykt at jeg har klart å legge på meg 8-9 kg på litt mindre enn et år. Har ikke spist noe annerledes, tvert imot sunnere (prøver å kutte ned på brød og ris og slikt pga magen).
- Et av de andre største problemene er at jeg har slitt med øresus kontinuerlig siden okt/nov. Føles ut som om jeg har luft i ørene, og iblant kommer det en piping som skremmer meg litt..
- Konsentrasjonen er relativt dårlig. Sliter med å lese, føler meg lat.
- Har også en god del plager i forhold til lysprikker i synsfeltet. Har en mild migrene med aura, men synes det har vært litt mer hyppig den siste tiden. Har økt hodepine også.
- Håravfall. Mister en del hår av å dra gjennom det med fingrene. Også på brynene har jeg opplevd det.
- Neglene fliser seg opp konstant.

Har vært hos legen nylig for utredning av lavt stoffskifte. Hun har kjent litt på halsen min, og sier at venstre halvdel av skjoldbruskkjertelen min er forstørret. Har ikke lagt så veldig merke til det selv, men kan kjenne det nå om jeg kjenner etter. Blodprøveresultatene viste at jeg har mangel på vitamin D, men synes det er merkelig at det skal være grunnen til alle problemene mine. Har manglet det før, og følte meg ikke sånn. Stoffskifteprøvene ser slik ut (ref.verdiene i parentes):

Anti-TPO: <28 (<100)
S-fritt T3: 5,1 (3,5 - 6,5)
S-fritt T4: 12,9 (11,0 - 23,0)
S-TRAS: <0.8 (<1,0)
S-TSH: 3,1 (0,20 - 4,0)

Jeg skjønner fint lite av resultatene selv, så jeg lurer på om noen av dere vet noe om åssen disse ser ut? Legen min har ikke kommentert noe på dem.

Dette ble KJEMPELANGT ser jeg, og om du har kommet deg gjennom teksten så blir jeg kjempeimponert . Om det ikke er lavt stoffskifte, er det noen som vet om noen andre grunner til at jeg kan føle meg sånn? Det er ikke noe gøy å gå rundt og føle seg halvveis hele tiden.. :(