Viser søkeresultater 21 til 30 av 76
-
29-05-12, 16:53 #21
Uteblitt mens og varm i kroppen!
Begynte på Levaxin for halvannen uke siden nå. Har gått ned i vekt og ellers kun hatt litt hodepine. Ingen andre symptomer før nå. Er så varm, ikke hele tiden - fryser fortsatt på kvelden når jeg skal legge meg, men i løpet av dagen når jeg er i aktivitet svetter jeg mer enn før og blir MYE varmere enn før. Noen som kjenner dette igjen? Har også gått og ventet på mens i 5 dager nå (den er alltid på dagen!) men den uteblir. Er ikke gravid
Er dette vanlig eller? Er på oppstartsdose, 50 mg levaxin.
Håper noen vil svare meg. Takk
-
29-05-12, 20:17 #22
Sv: Uteblitt mens og varm i kroppen!
hei

jeg går og på levaxin, men har vært dosert i noen år. Jeg kjenner igjen varmen du beskriver, og jeg tror det har med at forbrenningen i kroppen øker, den "kommer igang" igjen
.. og jeg tenker at "kulden" kanskje ikke gir seg sånn ordentlig før man er "rett" dosert, eller har vært dosert i en tid...
Mtp syklus, er jeg forholdsvis regelmessig, men ved underdosering/overdosering hos meg har det hendt flere ganger at mensen forskyves-enkelte ganger med flere uker. Det handler jo om hormoner, som kroppen skal bli "vant til".., og som trengs siden skjoldkjertelen ikke produserer/produserer "nok" tyroksin....
Håper du merker rask bedring
Klem fra "en søster i nøden"
-
31-05-12, 13:28 #23
Sv: Uteblitt mens og varm i kroppen!
Tusen takk for svar, Esmeralda! Godt å høre jeg ikke er alene. Blir jo litt bekymret og lurer på alt mulig når man starter på medisiner. Jeg har forresten enda ikke sett snurten av mensen. Lurer på om jeg er over eller under-medisinert da? huff, det vil vel forhåpentlig prøvene vise? Tok 30 blodprøver i går...Også håper jeg inderlig det er som du sier, at varmen er tegn på at forbrenningen kommer i gang igjen..for den har vært bortreist noen år nå tror jeg...
Takk igjen for svar! Jeg går forresten jevnt og trutt ned i vekt, har du merket noe slikt?
ha en fin dag - snart helg! 
-
31-05-12, 13:30 #24
Sv: Føler meg elendig ved oppstart av levaxin
...og nå føler jeg meg litt bedre. Energien begynner å komme mer og mer...den har vært fraværende noen år. Utrolig bra følelse...men så er det en del annet jeg syns er rart...som vektnedgang, litt hodepine, varm i kroppen og sånn, men alt i alt bedre. Kanskje kroppen trengte litt tid...
-
05-07-12, 07:00 #25
Har en del spørsmål om lavt stoffskifte...(ny i gamet...)
Hei alle!

Har vært innom her før og fått mye god hjelp og info, så nå prøver jeg igjen.
Fikk påvist lavt stoffskifte av fastlegen min for 2 måneder siden. Har deretter vært hos en annen lege som har enda mer greie på dette, han holder til i Arendal.
Det viser seg at jeg har antistoffer i kroppen, som jobber mot skjoldbruskkjertelen, samt også "feil" verdier av alt det andre blodprøvene viste. Jeg Har mange spørmål etter at jeg nå har begynt på medisin (levaxin 75 mg - begynte på 50 men har økt til 75 etter legens anbefaling og skal visst opp i 100 etterhvert...)
1. Kan noen forklare meg hva antistoffer gjør og hvor "skummelt" er det å ha dem?
2. Er det vanlig å kjenne litt ømhet i halsen? Jeg kjenner det som et "press" på hver side av halsen...og har lurt på hva det kommer av?
3. Har gått ned 4 kg i vekt. Vil dette stabilisere seg, eller er dette en fin virkning av tablettene? Har tidligere ikke klart å ned i vekt, men trenger det.
4. Jeg har, før diagnosen, undret meg over at jeg stammer litt, ikke klarer si ordene ordentlig. Noen ganger sier jeg ordene tre ganger på rad før de kommer skikkelig ut osv...Kan dette ha med lavt stoffskifte å gjøre?
5. Har nedsatt hukommelse, og surrer mye. Kan dette også knyttes til lavt stoffskifte?
6. Legen i Arendal satt meg opp fra 50 til 75 mg, og sier at jeg etterhvert kan øke til 100. Men når da? han sa bare at jeg skulle vente noen uker....men jeg vet ikke helt hvor mange uker jeg da skal vente...
Jeg fikk ikke spurt legen om alt jeg ville, gikk litt fort i svingene.
Men jeg håper noen med erfaring kan svare meg her inne.
Forøvrig har jeg merket SUPER effekt fra å ta tablettene på kvelden, til å bytte over til å ta dem om morgenen. Nå sover jeg jo endelig kjempegodt og våkner bedre med å ta tablettene på morgenen.
Håper på svar
Mvh Milli
-
05-07-12, 07:32 #26
Sv: Har en del spørsmål om lavt stoffskifte...(ny i gamet...)
Hej Milli. Dit indlæg er lagt sammen med din oprindelige tråd, så folk får det nemmere ved at overskue hele din historie.
Det er ikke den bedste tid på året, for de hurtige svar. I i ferie-sæsonen er der ikke så mange brugere, der kommer forbi. Prøv om du kan finde flere svar på dine spørgsmål, i de tråde der allerede findes her.
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
06-07-12, 23:51 #27
Sv: Har en del spørsmål om lavt stoffskifte...(ny i gamet...)
Antistoffene viser at immunforsvaret ditt reagerer unormalt. Det går til angrep på cellene i skjoldbruskkjertelen, slik at den gradvis ødelegges, og ikke blir i stand til å produsere hormonet den skal. Denne tilstanden kalles autoimmun thyreoiditt, eller Hashimotos thyreoiditt. Resultatet er lavt stoffskifte, og behandlingen er å ta medisiner som erstatter det hormonet som kjertelen ikke klarer å lage lenger.1. Kan noen forklare meg hva antistoffer gjør og hvor "skummelt" er det å ha dem?
Det er vanlig å kjenne ømhet i halsen, noen har også problemer med å svelge, eller går og kremter mye. Noen ganger skyldes det at kjertelen vokser (struma), eller den kjennes øm når immunforsvaret jobber med å bryte den ned.2. Er det vanlig å kjenne litt ømhet i halsen? Jeg kjenner det som et "press" på hver side av halsen...og har lurt på hva det kommer av?
Mange som kommer i behandling med stoffskiftemedisin går ned i vekt.3. Har gått ned 4 kg i vekt. Vil dette stabilisere seg, eller er dette en fin virkning av tablettene? Har tidligere ikke klart å ned i vekt, men trenger det.
Jeg har ikke hørt - eller lest - om noen som stammer pga lavt stoffskifte. Kanskje noen andre kan svare deg?4. Jeg har, før diagnosen, undret meg over at jeg stammer litt, ikke klarer si ordene ordentlig. Noen ganger sier jeg ordene tre ganger på rad før de kommer skikkelig ut osv...Kan dette ha med lavt stoffskifte å gjøre?
Det kan det, dessverre - men det kan også bedre seg mye når du kommer opp på riktig dose medisin.5. Har nedsatt hukommelse, og surrer mye. Kan dette også knyttes til lavt stoffskifte?
Med Levaxin bør du vente 4-6 uker før du øker dosen.6. Legen i Arendal satt meg opp fra 50 til 75 mg, og sier at jeg etterhvert kan øke til 100. Men når da? han sa bare at jeg skulle vente noen uker....men jeg vet ikke helt hvor mange uker jeg da skal vente...
-
15-08-12, 21:48 #28
Bytte fra Levaxin til Armour
Hei dere

Jeg er enda litt fersk i dette gamet, men syns denne nettsiden gir meg mye nyttig info. Lærer masse hele tiden.
Ble diagnostisert med lavt stoffskifte i vår, etter å ha vært energitappet i 2 år etter en fødsel.
Nå har jeg gått på levaxin en stund og merker en økt energi, men effekten er ikke optimal. I følge legen kan det være jeg trenger høyere dose, men det ble også diskutert Armour mtp at den ofte gjør det noe lettere også å gå ned i vekt. (ikke så lett på levaxin...syns jeg)
Jeg lurer nå på:
Hva betyr det dere skriver som dere kaller "grain"? Jeg har fått beskjed om å ta en tablett, syns jeg han sa. Og hva tilsvarer det ifht levaxinen? jeg har brukt 100 mikrogram levaxin. Er en tablett armour tilsvarende?
Når på dagen skal denne tas? Jeg tok levaxin om morgenen, og følte jeg "våknet" raskere av den.
Er det noen kjente bivirkninger med armour?
Og lukter denne så sterkt at det er vanskelig å svelge den?
Som dere skjønner gikk det litt fort hos legen, og jeg innser det var fortsatt mye jeg lurte på og ikke fikk info om. Håper noen av dere kan svare meg
Og forresten, hvor fort skal man merke en effekt av armour? jeg syns legen sa et par dager...men med levaxinen gikk det jo en ukes tid før jeg kjente effekten...
Hilsen Milli
-
16-08-12, 03:57 #29
Sv: Bytte fra Levaxin til Armour
En grain svarer til ca. 60-62 mg. Man kan ikke sammenligne T4 i levaxin med T4 i Armour, fordi den første skal først igennem leveren for at blive til T4, hvorimod i Armour er indholdet af hormoner allerede parate til at gå i kroppen og virke. Det betyder at Levaxin er en omvej, hvor Armour virker direkte.
Hvis den tablet du har fået besked på at indtage er på ca. 60 mg - da er det alt for lidt. Normal effektive dose for folk der går fra 100 mcg Levaxin er to grain = ca. 120 mg. Armour. Nogle Levaxin-faster nogle dage før de starter på Armour, mens andre bytter direkte over. Det sidste er det bedste, mener jeg, idet der er ingen grund til at udsætte kroppen for at tømme T4-lageret og skulle tåle endnu mindre T3 end de i forvejen er i underskud af (ikke "optimal" virkning af levaxin).
Du kunne ikke "vågne" hurtigere af Levaxin om morgenen, fordi Levaxin virker ikke før den bliver omdannet til T3 og det tager længere tid end "hurtigere".
Det er nok noget mere besværligt at tage Armour om morgenen, idet der skal gå mindst ½ time før man kan få sin morgenkaffe eller morgenmad. Alligevel gør mange netop det. Man kan i stedet tage Armour lige inden man sover. Om natten foregår det meste af kroppens administration af thyreoideahormoner og der også dannes mest af cortisol, som understøtter optagelse af hormoner i kroppens celler. Omdannelsen af T4 til T3 vil alligevel foregå over hele døgnet, så der er ingen grund til at være bange for at mangle hormoner om dagen, når man har taget dem til natten. Mange mener at de få langt mere ud af medicinen ved at tage pillen til natten, foruden at det er langt nemmere at tage medicinen til samme tid hver nat, end hver morgen.
Der er ikke nogen særlige bivirkninger forbundet med Armour, undtagen ved grov overdose, men to grain er altså langt fra en overdose. Der er ingen grund til bekymring.
Man bør dog være opmærksom på, at i begyndelsen "mærker" nogle (ikke alle) at de er startet på Armour. Det er ikke bivirkninger og heller ikke overdose, men mere er det kroppens (positive) reaktion på at få rette hormoner til stofskiftet. Noget kroppen ellers har vænnet sig af med, i behandling med Levaxin. Det kan tage nogle få dage til "systemet" har vænnet sig til denne forandring og man bør derfor ikke begynde at sætte doseringen ned af den grund. Usikkerheden på "det ukendte" (som f.eks. skifte til en ny medicin) kan give forbigående angstlignende symptomer som ligner hyperthyreose/overdose. Efter kort tid, eller ganske få dage bliver man fortrolig med den ny medicin og ikke længere over-fokuserer på den. Det bedste at gøre er at tage sine piller og glemme alt om dem til næste dag, man skal have pillerne igen.
Det er ganske almindelige tabletter i normal størrelse. Det fleste vitaminpiller er langt større end Armour-tabletter, så det skal nok gå fint med at sluge dem. Nogle har berettet at den "gamle Armour" lugtede af gris. Jeg har aldrig kunne mærke noget til den lugt.
Tillykke med medicinskifte.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
16-08-12, 08:07 #30
Sv: Bytte fra Levaxin til Armour
Grain er nok den amerikanske betegnelsen på styrke på medisinen. Den Armour jeg får utlevert på apoteket, doseres i milligram (mg). Da jeg gikk på Levaxin alene, hadde jeg finjustert meg fram til en dose på 100 og 87,5 µg (mikrogram) annenhver dag. 100 µg hver dag var litt for mye, og ga meg hjertebank - så noen av oss fungerer med så lave doser. Det kan ha sammenheng med at det fortsatt er restfunksjon i kjertelen.
Nå bruker jeg 45 mg Armour og 25 µg Levaxin, som jeg tar om morgenen med en gang jeg våkner. Frokost og kaffe tar jeg på jobben, for at opptaket av stoffskiftemedisin ikke skal forstyrres. Det fungerer for tiden ganske fint!
Jeg må bare passe på å ta pauser og ikke stresse for mye. Stresser jeg for mye, ser det ut til at det blir for mye for binyrene, slik at jeg "kræsjer" og mister energien igjen.
Lignende tråder
-
Diagnostisert med struma og høyt stoffskifte i 1988. Trenger litt hjelp :)
Av Litamor i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 07-04-12, 10:41 -
Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 15-02-12, 06:56 -
Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
Av HildeM i forumet Lavt stoffskifteSvar: 56Siste melding: 01-09-10, 12:23 -
Hypothyreose diagnostisert i august 2006
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 611Siste melding: 15-08-10, 21:23 -
Jeg ble diagnostisert med hypo i 2007, men legen ville se det an (TSH 13...)
Av sammy i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 20-01-10, 10:46
Svar med sitat

Bokmerker