Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 23 av 23
  1. #21
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard

    Grunnen til at den ikke brukes er på et litt annet plan.
    Armour lages av skjoldbruskkjertler av svin og denne typen medisin var den første typen som var i bruk fra omtrent 1860.
    På 1970tallet var alt det gamle bare noe drit og alt som var nytt ble tatt imot med ukritiske armer. Man ville for alt i verden ikke forknippes med gameldagse tenkemåter.
    Medisinindustrien hadde nettopp funnet ut hvordan man kunne lage et kunstig (syntetisk) molekyl som så ut akkurat som det menneskelige T4.
    Og "seeing is beliving" ?
    Ser det likt ut i et microskop - så virker det helt likt ?
    Vel - det var omkvedet, og jeg er av de som ikke tror - jeg må vite.
    Og jeg stiller kritiske spørsmåll. både til meg selv og andre som kan være jævlige å besvare. (sett det ?)

    Så fulgte en markedsføringskampanje som utkonkurrerte de tradisjonelle produktene på et blunk.
    Ikke så rart i den settingen - produktene på den tiden var heller ikke helt stabile - og passet sikkert heller ikke for alle - og ble da som nå både ordinert og brukt feil - dessuten luktet de gris !!!!

    Myndighetene verden over som skal godkjenne nye produkter godtok industriens forklaring om at "det var det samme - bare bedre".
    Levaxin har ikke gjennomgått dobbeltblinde tester mot eksisterende produkter for å bli godkjent !

    Så det er en markedsmessig forklaring på at Armour ikke brukes - en økonomisk forklaring om man vil.
    Det burde vært en faglig fundert forklaring.
    Legene lider av at synkront hukommelsestap når det gjelder Armour. Man kan lett tro at de er fanget av noe økonomisk, men det kan like godt være systemet som helhetlig forlanger avstandtagende til produkter av biologisk opprinnelse. Et slags fagelig ufundert enighet, en "hear-saying" altså.

    Det store men - er likevel teorien i dette.
    Hvordan man må forutsette at kroppen virker på en bestemt måte for å godta at kroppen ikke trenger de andre hormonene den produserer.
    Det syntetiske produktet er et forhormon som kroppen må bearbeide for å kunne bruke det. Det er muligens i denne lite forståtte prosessen noe går galt.
    Kroppens stoffskiftehormon fremkommer når denne prosessen (de-jodinasen) fjerner ett av de 4 jodatomene T4 har og hormonet skifter da navn til T3.
    Kjertelen produserer også T2 og T1 og Calsitonin som man ikke får ved den syntetiske vaianten, men som kjertelproduktene tilfører oss.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  2. #22
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    LIER
    Meldinger
    38

    Standard

    takk for bra svar:O)
    men har jeg forstått det riktig at armour ikke fåes på blå resept??
    hva koster i så fall ett års forbruk da??? jeg vil gjerne teste ut den medisin, for jeg vil sjekke om jeg føler meg bedre da....
    må i samme slengen berømme deg for mange flotte innlegg, du er jammen en kunnskapsrik kar og det er herlig at du øser ut med din innsikt og knowhow til alle-
    en rose for jobben: @--->----- og applaus!!!
    god kveld, klemm

  3. #23
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard

    Det glemte jeg.
    Armour produseres av http://www.forestpharm.com/ i USA
    De har ikke søkt markedsføringstillatelse utenfor USA.
    Ingen land kan ha markedsført alle medikamenter. Staten krever penger for slikt !
    så da har man et institutt som heter registreringsfritak. Dette instituttet er to-delt. En for syntetindustrien - en for produkter av biologisk opphav.
    Legen har søknadsskjema i skuffen da dette brukes mange ganger daglig.
    Syntetindustrien er forfordelt - produktene fra denne industrien beøver ikke godkjennes, de skal bare meldes.
    Uten denne unntakelse hadde ikke sykehusnorge fungert.
    Produkter av biologisk opphav skal det søkes om, men de godkjennes alltid, og det går fort (noen uker)
    Andre restriksjoner myndighetene har lagt på slike produkter, er at apotekene ikke har lov å ha de på lager.
    De må bestilles i hver enkelt tilfelle, men mitt Apotek, i Vituskjeden, skaffer dette på få dager og var de billigste når jeg begynnte.
    100stk av 2Grains styrke (120mg) koster sånn 400,-
    Jeg bruker 2stk om dagen og det blir da nesten 3000,- i året.

    Myndighetene har untatt denne medisinen fra blåreseptordningen så man må batale for sin gjennvunnende helse selv - noe vår stoffskifteorganisasjon stilltiende har sett på i åresvis.
    Må si at jeg håper på en offensiv derfra !
    Jeg har selv blitt avvist av trygderetten, som er helsenorges høyesterett.
    Og jeg har sterke reaksjoner på Levaxin.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

  1. Norsk Thyreoideaforbund og TSH
    Av BenteB i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)
    Svar: 33
    Siste melding: 17-09-10, 10:27
  2. Medisinsk norsk-engelsk-norsk ordbok
    Av Sonja Midtlien i forumet Biblioteket
    Svar: 0
    Siste melding: 16-02-09, 20:51
  3. Norsk Thyroideaforbund og BTF
    Av Hansen i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 22
    Siste melding: 18-12-07, 20:19
  4. Norsk litteratur om FT4 og FT3
    Av marge i forumet Thyreoidea-hormoner
    Svar: 3
    Siste melding: 22-03-07, 11:22
  5. Hvilke erfaringer har dere med Norsk Thyroideaforbund?
    Av Stina i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 11
    Siste melding: 02-06-06, 19:38

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn