Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Fastlegen mener jeg er overdosert

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Belgiske endokrinologer har fundet ud af, at hos nogle af de patienter, der har længe måttet leve med underskud af T3 og hvis krop har tilvænnet sig T3-mangel, krævede det en periode hvor kroppens hormonfeedback fra andre hormonkirtler pånyt skulle "lære" at der ikke længere var brug for feedback (kompensation) på T3-mangel.

I "overlappende" periode kunne det forekomme, at stimuli var midlertidigt "dobbelt" (fra Liothyronin OG fra hormonfeedback) hvorfor de syge i kombinationsbehandling har oplevet det som overdosering, selv om det egentlig "kun" var symptomer fra det nu overflødige hormonfeedback. Den foreslåede løsning var at "holde ud" til hormonfeedback på dette punkt har deaktiveret sig selv, når der ikke længere var brug for at kompensere på det (før) manglende T3.
    Til det Anisa skriver her vil jeg bare si at det er også min egen erfaring.
    Jeg har hatt god nytte av å gå overdosert - helt til kroppen sa fra.
    Nå er ikke min erfaring helt entydig, for jeg startet jo opp med relativt kraftige D3-doser mens jeg var høydosert (5Grain/dag)
    Jeg er derfor ikke sikker på om det var de månedne med høydosering som var "over" eller om det var introduksjksjonen av D3 som gjorde at jeg måtte senke dosen.
    Det kan være en kombinasjon ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Hos meg ble jo Levaxin dosen kjørt så høyt som mulig over tid før jeg tilsatte Lio. Og jeg senket t4 og la til 5 µg Lio. Men det virker som om den syntetiske medisinen ikke gjør jobben så godt som Thyroidene. Men jeg kjenner mange som er "helt friske" på kun Levaxin og de som har blitt bra med tillegg av Lio. Det var ikke tilfellet hos meg..

Jeg har tor på at man reagerer forskjellig på det meste, og det er jo derfor det blir så komplisert. Jeg har to andre med Hypo i familien. Den ene er "helt frisk" på Levaxin alene. Den andre ble 100% ufør på samme medisin, til personen skiftet til Armour, og er nå tilbake i full jobb osv.

For meg er det drepen å være overdosert. Hele systemet krasjer. Kan ha med at jeg har andre plager utenom, men det blir jo også helt umulig å finne ut av..

Det med de Belgiske forskerene var veldig interessant Anisa! For da jeg gikk tom for Thyroid og måtte over til syntet igjen så tilsatte jeg 20µg Lio og det går greit. Ikke at kroppen reagere særlig godt på det (kraftig fall i formen), men blir ikke helt ødelagt av Lioen heller. Sist jeg forsøkte meg på Lio ble jeg skam dårlig på alle fronter..

Det med D-vitaminer kan man ikke understreke nok. Jeg blir helt frustrert over legene som nekter å ta de prøvene... Hvor stor dose tar du n'Finn?
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Bare vi klarer - og får muligheten til - å finne ut av oss selv, er dette slik jeg ønsker det. Det er mulig lavt stoffskifte ses på som EN sykdom, men det er iallfall slik at den arter seg meget forskjellig for de individer som er berørt.
    Og det må vi bare ha respekt og forståelse for.

Jo, jeg begynte med D3 litt haltende og smånervøst sommeren 08.
    Det er for jævlig, men jeg påvirkes av skremseslpropaganda selv om jeg vet bedre !
    Initialdosene var små, og etter noen uker tok jeg mot til meg å "hølja" innpå 50µg. Det resulterte i at leggene gikk i fulll krampe begge to.
    Så ble det litt stopp og start og det gikk bedre og bedre.
    I hele fjor tok jeg 50µg. Jeg har målt flere ganger, og alltid seponert en uke før og så tar disse prøvene flere uker å få svar på her, så det blir en stopp.
    OH-25 viste en fallende tendens i hele fjor, også 01.02.10 (OH-25=69), så fra Mars bruker jeg 100µg/dag.
    Jeg vil anta at det også er for lite uten at man regelmessig spiser mye fiskemølje eller går spesielt mye i solarier.
    Jeg gjør sjelden noen av delene, og vil regne med at vinterbruk av 100µg/dag knapt har evnen til å bevare sommerens D3-fangst.

Jeg antar det er best å å mest mulig fra moder sol, siden det er slik det er beregnet å komme inn i kroppen.
    Piller ser jeg på som et nødvendig onde, men det må til her på berget.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Søren og!!! Var hos legen idag og glemte hele D prøven :(

Jeg fikk beskjed om å ta 20µg da jeg var på Aker i fjor vår. Men jeg har ikke fått sjekket det siden, men det må jeg jo bare få til.. Jeg har jo lurt på om det er nok eller om jeg burde ta mer.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Det er kanskje vanskelig å finne artikler, i hvert fall på norsk, som virker troverdige og ikke ser "hjemmesnekra" ut for legen. Kanskje noen andre her kan hjelpe deg med det.

Det er trist med alle disse legene som skal stå på sitt og ikke har tillit til pasientene i det hele tatt. Det kunne kanskje hjulpet, hvis du ikke har gjort det allerede, å gå rolig frem og forklare hvordan du ser på situasjonen, dine tanker rundt det, og være litt pedagogisk. Hvis dette ikke hjelper, vil jeg vel anbefale at du bytter fastlege, ettersom dette er en person du kommer til å måtte ha tillit til i lang tid fremover. Går selv på Volvat, og er rimelig fornøyd med det, selv om hun stoffskiftespeisalisten jeg gikk til plutselig forsvant og hun andre var sykemeldt, så jeg går til en som ikke er spesialist på stoffskifte, men han er like flink, synes jeg. Hadde faktisk så å si nøyaktig samme verdier forrige gang jeg var der, og til tross for at jeg sa at jeg følte meg litt overdosert, syntes han jeg skulle fortsette på dosen, og etterhvert gikk overdoseringssymptomene over (føler meg nesten mer lav nå). Har byttet fastlege litt rundt, men kommer ikke til å gå bort fra Volvat nå. Etterhvert trenger man jo ikke gå dit så ofte, så da blir det ikke så dyrt.

Ønsker deg lykke til med legen, og et tips er å ikke la han bruke opp så mye av din tid, selv om det er litt strevsomt å bytte.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    114

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Jeg følger ikke resonnemanget ditt nå Anne Ma.
    Man får jo behandling med T3 fordi den bestående T4 dosen ikke evner å danne nok T3.
    Hvis man senker T4 dosen blir det jo dannet enda mindre T3 av denne.
    Det er jo innlysende at dette er det samme som å sage av den grenen man sitter på.

T3 skal jo doseres som en tilleggsdose til en for lav T3 forekomst.
    En tilleggsdose til den T3 som jo kommer fra T4-dosen man tar.
    Derfor er det helt essensiellt at man ikke rører denne !

Så er det jo klart at man skal begynne smått.
    Flere utenlandske leger anbefaler at en T3 dose aldri skal overstige 5µg.
    Det er 1/4 tablett.
    Hvis ikke det er nok, kan man ta flere doser, men ikke over 4, og ikke senere enn kl 15.

Jeg forsøkte jo dette på slutten av Levaxintia, og Liothyronintillegget hadde faktisk den effekten at mine fT4 målinger ble lavere. Jeg måtte øke Levaxindosen, for det er meget viktig at målingen fT4 ikke blir for lav.
    Den er viktig for bla.a. hjernen, som må danne sin egen fT3 av denne, og det oppdages stadig flere funksjoner i kroppen som er avhengig av at fT4 har en høy verdi.

Jeg vil anbefale deg et grundig søk i utenlandske siter.
    Jeg kan iallfall ikke gå god for at foreldet tankegods vekkes til live igjen.
    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Jeg ser at flere legesider anbefaler å sette ned Levaxindosen når man introduserer Lio.
    Altså sette ned T4 dosen når man begynner å tilføre T3.
    Det mener jeg er helt feil !

For hvorfor skal man sette ned T4 dosen ? Da blir jo fT4 lavere ! Og det blir derfor dannet mindre T3 !
    Tror man det blir dannet T4 av T3 ? Altså at fT4 vil stige fordi men får T3 ?
    Det er i så fall helt fagelig feil.
    Så kan jeg ikke tenke meg andre grunner til at denne feiltenkningen er oppstått.

Man vet ikke helt hvorfor T4 er nødvendig.
    Det omtales bare som et pro-hormon for T3 - en lagervare.
    Og det er ikke kun det !
    Det er meget viktig at T4 har en så høy verdi som mulig i seg selv.
    Ikke bare fordi at det da blir dannet mer T3.
    Man har gjort studier på det, og ingen kan leve på kun Liothyronin - Levaxin må være hoveddosen. Jeg leste noe om at hjernen danner sitt eget T3 av T4 - kanskje derfor ?.
    Kommer sikkert mer fra den fronten.
    Hvis disse hypotesene er riktige, så må man vel også bruker Levaxin (T4) sammen med ERFA thyroid/ andre thyroider.....fordi thyroider tilfører vel også kun T3??

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

1 Grain THYROID(=60mg) inneholder-omtrent
    38µg T4
    9µgT T3
    +T2 ,T1 (T0)
    calsitonin. Og mulig ting i tillegg!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    114

Takk.
    Ok, da forstår jeg bedre.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Thyroidene lages av grisens tyreoideakjertel.
    Kortversjonen er at man frysetører bort vevet og sitter igjen med hormonene.
    Man hevder at man får med seg alt kjertlen produserer - også om det skulle være ukjente emner man ikke har oppdaget enda.

Hormoner er ikke arts-spesifikke. Vi kan derfor i praksis bruke hormoner fra alle pattedyr.
    Men noen undringer er det jo (som alltid) :

Det er slik at en kjertel har mer T3 i seg enn blodet har. Kjertlens innbyrdes forhold mellom T4 og T3 er høyere enn i blodet.
    T3 er jo en kortvarig sak, mens T4 er en langvarig. Dette fører jo til at T3 forsvinner fortere enn T4 i blodet, og forholdet dem i mellom endres.

Dertil kommer at når vi spiser denne T4/T3 blandingen, er opptaksforholdne i tarmen også ulike.
    Man kan ikke håpe på høyere opptak av T4 enn 80% under ideelle forhold. ( det kan spores en liten fordel for tyroidene her)
    T3 derimot tas alltid opp 100%.
    Disse to forhold bidrar til at tyroidbrukere i praksis får for mye fT3 når fT4 er ideelt dosert.

Dette er nok bakgrunnsinfo for teorien om innblanding med Levaxin, som jo inneholder ren T4 og vil dermed bedre fT4/fT3-ratioen i blodet.
    (Etym. bedre : gjøre den med lik det man måler i antatt friske mennesker)

Så er det som kjent ikke alltid at teori og praksis stemmer.....
    Jeg kan ikke blande inn Levaxin, og merker at jeg får tilbakefall av symptomer med så lite som 25µg innblanding.
    Og jeg vil derfor kunne hevde at LITT av noe som virker dårlig OGSÅ vil virke dårlig. Man kan selvfølgelig blande inn så lite at man ikke merker den dårlige effekten - men hva skulle være vitsen med det ?

Svaret er vel som i innledningen : Å bedre blodbiometrien. Pasientens ve og vel er heller ikke nevnt her.......

En annen årsak til innblandingsteorien er administrativ.
    Balders leder er jo selve eksponenten for blanding - ta det beste fra to leire, det vil behandlingen tjene på. (For min egen del låter en slik arbeidsteori bra.)

Det er jo Balder som står for innføringen av denne blandingen i Norge, og min betenkning i administrativ retning går på min følelese av at det nok ville være lettere å få aksept i fagmiljøet for en middelvei.
    Etter mange år kan det se ut som at Balder nå har funnet at det var en feilvurdering. Fagmijøet er ikke villig til å akseptere en slik behandlingsteori.
    Og hva kommer det av ?
    Hvem er det som bestemmer hvor helsekronene kanaliseres i Norge - og hvor mange leger sitter det der ?

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Legen mener jeg er overdosert, jeg er uenig...
    Av Vimseliten i forumet Blodprøver
    Svar: 26
    Siste melding: 18-03-09, 14:31
  2. Hva mener dere om dette?
    Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 1
    Siste melding: 27-05-08, 22:27
  3. til fastlegen i morgen
    Av mokki i forumet Hos legen
    Svar: 6
    Siste melding: 14-06-06, 11:37
  4. Får ikke hjelp av fastlegen
    Av i forumet Hos legen
    Svar: 2
    Siste melding: 08-04-05, 16:33

Bokmerker

Regler for innlegg