Viser søkeresultater 11 til 20 av 90
-
22-03-08, 21:30 #11Hildemor Gjest
Jeg synes du skal ta en ting av gangen jeg
Du er akkurat satt på Levaxin og det er verdt et forsøk i første omgang.
Det er lett og bli litt forvirret av alle svar her inne tror jeg. Og majoriteten av de som har stoffskifteproblemer bruker ikke Armour. På dette forumet er det mange som ikke føler seg friske av ensidig behandling med Levaxin og du må ikke sammenligne deg med andre når det gjelder hva som kan være riktig i ditt tilfelle.
Jeg synes du skal gjøre ting i samråd med lege en periode. Du er satt på 25 mikrogram - da tar du det inntil en ny blodprøve tas om en 6-8 uker. Ikke begynn og behandle denne sykdommen selv!
-
22-03-08, 22:03 #12
Jeg er i tvil om hva jeg syns.
Er det best å starte på Levaxin eller Armour ?
Det er verd mer enn penger om noen kan svare på det spørsmålet.
Hadde jeg sluppet unna 16år med helvetes symptomer om jeg bare hadde startet med Armour istedenfor ?
Ja, det får jeg jo aldri svar på.
Men jeg har jo dannet meg en oppfattning som ikke bare er basert på min egen situasjon. Jeg har jo lest noen berettelser fra 70åra da legene byttet ut pasientenes naturthyroxin med den nye og bedre kunstig framstillte "moderne medisin", som det het.
Det var ikke noe internett den gangen, og man klaget ikke på legens avgjørelse heller !
Så det finnes få klageskrifter fra den tia, de er nok brent på bokbålet.
Men noen har jeg sett. Nora linket til noen engang.
Det er viktig å ha tunga rett i munnen nå - mange blir bra på Levaxin, og har det bra i åresvis. Hvor mange vet ingen noe sikkert om.
Minste motstands vei er i allefall å følge legens metode så langt det går, og tolmodig må man bare belage seg på å være, men det finnes grenser.
Og den grensen må man også belage på å skyve foran seg et stykke, men særlig langt synes jeg ikke man bør flytte den. Man kan kreve at den behandling man mottar fra spesialister som hever sin gode lønn for at de hevder å være nettopp det - skal virke.
Visst kan man det !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-03-08, 01:13 #13
Jeg tror ikke det er noen lege som vil gi nye tilfeller av Hypothyreose Armour. Hvorfor ikke prøve standard først, det synes jeg er logisk i hvertfall. Og mye billigere ;) Dessuten er det ingen vits i å krangle med helsevesnet før man må. Det er så intenst krevende.
Så Persa, mitt råd er: start med Levaxin. Hør på legen, ta blodprøver jevnlig. Finn en rett dose (kan ta en del tid). Har du ikke sett bedring på 1 til 2 år. Så kan du gå videre med f.eks Armour. Marioteten blir bra på Levaxin selv om det ikke finnes statistikk. Poenget er at ikke alle blir bra på Armour el. lignende heller. Der mangler det også statistikk ;)Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
23-03-08, 07:32 #14
OK. Da starter jeg med Levaxin og ser hvordan det går.
Hilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer
-
23-03-08, 10:55 #15
Ja, start med levaxin, og vær obs på at du muligens må øke dosen i samråd med legen og blodprøver.
I USA så er thyroxin fryktelig overpriset, koster ti ganger mer enn her. Blodprøver koster et par tusen kroner også, og legevisitt en masse også. Men Armour Thyroid koster en brøkdel, sånn 15 dollar for Nature-throid for 100 stk. Så på nettet anbefaler en del pasienter de nye pasientene å finne en lege som er åpen å bruke Armour Thyroid og starte med det med en gang . Det fins masser av mennesker der som betaler det privat, og prisen for Armour Thyroid er mindre enn egenandelen uansett.
Vi har andre tilstander her og det enkleste er å prøve levaxin og se åssen man blir. Veldig mange blir brukbart bra og de poster ikke her på forumene. Du finner en del på kvinneguiden forumet osv og de nevner at de tar levaxin og er bra sånn i forbifarten.
Man kan også trenge litt liothyronin i tillegg men det ser man først senere , at ft3 er lavt når man har kommet opp i en bra dose levaxin. Og så kan det være at man er bedre på en lav dose levaxin og kroppen lager nok t3 (liothyronin er t3) og hvis man øker dosen levaxin, går deiodinaseenzymet ned for di den delvis er avhengig av TSH, og TSH går ned ved økt dose levaxin, og så må man begynne med liothyronin som man ikke ville trengt hvis man hadde klart seg med en mindre dose levaxin.....så start med en lav dose og se. Mer er ikke alltid bedre.
Beklager litt langtekkelig svar men det kan noen ganger være noe innviklet.
Husk at du kan ha flere ting som foregår, som lavt B-12, lavt D-vitamin og matvareintoleranser og insulinresistens. Noen (eller mange) blir bedre på lavkarbo av den grunn, at stoffskiftemedisinene ikke virker bra før de går på lavkarbo for å få bukt med insuslinresisteins som synes å tette igjen reseptorene for stoffkskiftehormoner også.
nora
-
23-03-08, 12:19 #16
Var litt lavt Vitamin D men ellers var det bra( ifølge legen da). Når det gjelder matvareintoleranse kan jeg bekrefte at jeg ikke tåler melk og gluten. Blir skikkelig dårlig av dette. Har vært uten dette i snart 2 år. Har spist mye soya produkter denne perioden og har den siste tiden blitt dårlig etter mat men har ikke tenkt at dette kan være soya. Har nå lest at dette påvirker stoffskifte. Det jeg sliter mest med er lavt blodsukker. Dette er som regel lavt hele tiden. Ofte grenser det til føling, helt nede på 3 tallet. Måler dette selv noen ganger. Hadde håpet at et normalt stoffskifte ville bedre dette. Det er vel en sammenheng her etter hva jeg har lest.
Kan det være mulig at jeg hadde høyt stoffskifte før da symptomene for en del år siden stemmer med dette. Og at dette kan skifte til lavt stoffskifte senere.
PersaHilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer
-
23-03-08, 12:45 #17
Det kan godt være at du har lavt blodsukker pga ditt lave stoffskifte (min personlige mening er at ofest har man for lavt stoffskifte når TSH går over 2, mens at mange kan kompensere for det opptil en TSH på 2)
Det kan godt være at du har hatt en periode med graves sykdom.
Ja, soya er skikkelig ille.
Jeg selv fungerte brukbart med en borderline lavt soffskifte med en TSH på 2 som var stabil, men når samboeren min begynte å kjøpe soyamelk til meg jevnlig så tippet jeg over til lavt stoffskifte dengang. (boderline er hvor man har velidg lite symptomer og en TSH over 1,5 men cika under 2 etter min definisjon. Legene vil si at boderline er over 3,5 og oftest se bort fra alle symptomene...) Jeg mener du lenge har hatt lavt stoffskte nå. Tipper at soyaen hjalp til. ....
nora
-
23-03-08, 18:12 #18
Ja soya er nå utelukket. Ser flere sliter med gluten/melk og anbefaler gluten og melkefri kost. Hva er sammenhengen med gluten og melke intoleranse og lavt stoffskifte? Tåler man dette bedre igjen når stoffskifte er på riktig nivå igjen?
Hvis det viser seg at kroppen min ikke danner antistoffer(anti-TPO), kan
det da være mulighet for at kjertelen blir "frisk" igjen?
PersaHilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer
-
23-03-08, 20:46 #19
Hei Persa

Det finnes flere antistoffer mot thyreoideakjertelen enn anti-TPO. Selv har jeg aldri hatt anti-TPO, men har det ander to typene som heter anti-TG (Thyreoglobilin antistoff) og TRAS (TSH-Receptor antistoff).
Det finnes en sjanse for at stoffskiftet kan regulere seg igjen. Valigvis prøver man ofte å seponere etter ca 6 mnd, om effekten uteblir.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
23-03-08, 23:09 #20
Vel, nå er forsåvidt ikke anti-TPO et antistoff.
Det er en laboratorietest som er følsom for noen stoffer som ødelegger kjertelen. Disse stoffene er primært inne i kjertelen og kan i den grad de lekker ut i blodet fanges opp og registreres av testsystemet.
Anti-TPO testen er den testen som er følsom for flest antistoffer og er den mest brukte. Den var ment å skulle overta for flere tester, men har man testutstyr og noen bestiller de gamle testene, så er det ikke så lett å kassere apperatur.
Ingen av disse testene er helt pålitelige. Alle påviser antistoff hos noen som ikke har det, eller rettere, som aldri utvikler hypothyreose.
Anti-TPO er den beste i så måte, men ca.10% av målingene er trolig feil.
www.furst.no sier om anti-TPO :
1 mL serum
Indikasjon: Utredning ved mistanke om autoimmun thyreoiditt.
Referanseområde: 35 kU/L
Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.
Analytisk V.K.: Se separat tabell over Analysevariasjon
Thyroglobulin (må ikke forveksles med TBG - thyroxinbinende globulin).
Thyreoglobulin proteinet produseres jo av kjertelen og kan angripes av antistoffer slik at kjertelen ikke har noe protein å feste jodatomene på.
Testen brukes som tyca-kontroll etter papillær eller follikulære typer, eller for å se etter at alt er fjernet etter en operasjon.
Thyreoglobulin - TG-verdine - er et mål på hvor mye thyreoideavev man har. Man ser høye verdier etter en biopsi, men noe lekker også ut ved en thyreoiditt.
Måling av thyreoglobulin forstyrres om antistoffer mot denne er tilstede, derfor tas disse målinger alltid samtidig.
Anti TG - er et antistoff rettet mot dette proteinet og om det finnes er det inne i kjertelen. Det er altså et sykdomstegn og i den grad noe lekker ut i blodet kan det fanges opp av tester.
Man regner med at det er svært liten økt risiko for utvikling av tyreoideasykdom hvis man ikke også samtidig har antistoffer mot thyreoideas peroksidase (anti-TPO).
Aker kommenterer :
Diagnostisk informasjon: Anti-Tg stiger ofte ved autoimmun sykdom i skjoldbruskkjertelen, særlig ved Hashimotos tyreoiditt. Den er imidlertid et mindre sensitivt parameter ved denne sykdommen enn anti-TPO.
Anti-Tg må ikke forveksles med Tg (tyreoglobulin) som brukes som tumormarkør og oppfølging av pasienter ved tyreoideacancer. Tg bestemmes ikke ved Hormonlaboratoriet. Slike prøver kan sendes til Klinisk kjemisk avd., Det Norske Radiumhospital. Bemerk at tilstedeværelse av anti-Tg kan påvirke måleresultatene av Tg.
Indikasjon for måling: Ved måling av tyreoglobulin må man bestemme anti-Tg for å utelukke interferens i analysen.
Kommentar: Ved spørsmål om autoimmun tyreoditt får man meget liten tilleggsinformasjon utover det man får ved bestemmelse av anti-TPO. Det er derfor ingen grunn til å måle anti-Tg rutinemessig ved mistanke om tyreoideasykdom.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
uutoimmun variant av lavt stoffskifte uten utslag på antiTPO
Av mojavi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 14-10-09, 19:31 -
stor skjoldbukskjertel uten stoffskifte
Av CRYSTAL i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 10Siste melding: 31-01-07, 17:10 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28
Svar med sitat
Bokmerker