Viser søkeresultater 11 til 20 av 50
-
12-07-07, 00:51 #11
Hei -diab-
Depresjon er et symptom på stoffskifte. De fleste som har lavt stoffskifte reagerer ikke eller reagerer dårlig på antidepressive medisiner. mange av de mest fremtredende symptomene på lavt stoffskifte kan tolkes av legen som depresjon, for det er så mange symptomer på depresjon som også er symptomer på lavt stoffskifte.
Det er god sjanse for at du ikke er deprimert egntlig, men at det er hormonforstyrrelsen som gir utslag. Nå vet jeg jo ikke hvilke symptomer du har på depresjon, men kanskje noen av disse ;)
Dette er et litt vanskelig tema for legene tror jeg, men det er skrevet litt om de i tidsskriftet for lægeforeningen. Legger ve noen linker til artikler som kanskje er interressante for deg.Psykiatriske aspekter:
Depresjon, angst, slapphet, slitenhet, utmattethet, initiativløshet, affektive symptomer, paranoid, psydodemens, hypothyreoid psykotisk, apatisk, økt søvnbehov.
Hypotyreose blir oftere knyttet sammen med og feil diagnostisert som psykiatriske tilstander, enn hypertyreose. De fysiske symptomene som er knyttet til alvorlig depresjon, stress og utmattelse, som ofte fører til psykiatriske diagnoser, er også symptomer på hypotyreose. Depresjon og andre psykiske symptomer er vanlige ved mangel på tyroksin. Forskerne vet ikke hvorfor tyroksin mangel fører til depresjon, men man vet at hjernen "jobber" senere. Forskerne har blant annet funnet at blodstrømmen til hjernen minsker, og at forbruket av oksygen og glukose (sukker) faller. Symptomer som er felles for alvorlig depresjon og hypotyreose; nedsatt appetitt og libido, dysfori, vektøkning, forstoppelse, økt søvnbehov, tap av interesse/glede/nytelse, tretthet, utmattelse og kognitiv dysfunksjon.
Ved noen tilfeller kan psykiateren finne oppførsel som passer til en psykose. Myksødem kalles en meget sjelden tilstand, og det er denne alvorlige hypotyreose tilstanden som hypothyreoid psykose kan vise seg i. Og da i et bilde av depresjon, agitasjon, angst, mistenksomhet, hyperaktivitet, hørsels- og synshallusinasjoner. Før ble denne tilstanden kalt Myxedema madness.
En studie av latent hypotyreote pasienter viste signifikant økte verdier for angst, hysteri og tvangstanker og bedring på alle områder med tyroksin.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=380454
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=526567
http://www.nettpsykiateren.no/article.p ... ad&order=0 - Gå litt ned i denne artikkelen så finner du det som er interressant.
Det er ikke så mange jeg fant sånn langt ut på natten, men håper det hjelper litt det jeg har funnet frem.
Jeg ønsker deg lykke til med alt det du skal begynne med nå. Og jeg krysser fingrene for at du finner ut av stoffskiftet og alt det som følger med.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
12-07-07, 00:59 #12
De fleste leger sjekker bare hormonet T4 (thyroksin) og TSH som er et signalstoff fra hjenen. Vanligvis når man har prøver utenfor referanseområdene så blir det tatt en thyreoideautredning. Grunnen til det er å finne ut om du har en forbigående lidelse eller ikke. På denne utredningen sjekker man antistoffer mot kjertelen osv. Du bør be legen din om en slik utredning etterhvert, for den vil virkelig bekrefte om du har hypotyreose eller noe forbigående.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
12-07-07, 01:03 #13
Velkommen -diab-

Ta med denne listen til legen din og be han ta disse prøvene. Da er hverken du eller han i tvil om diagnosen lenger
S-THS
S-Thyroxin fritt
S-Thyroxin
Thrijodthyronin
S-Thyroxinbindende globulin
S-Thyroglobulin
S-Thyroglobulin antistoff
S-Thyr.perox-antistoff
S-THS receptor-antistoff
Når du har fått svar på denne thyreoideautredningen så har du nok en riktig diagnose
Hilsen Anne Ma
-
12-07-07, 01:30 #14
Takk skal du ha, Anne Ma. Det var nyttige linker å lese. Det blir veldig spennende å snakke med fastlegen min etter ferien nå...
Levaxin siden juni 2007. Legen og jeg er litt uenige om jeg har hypotyreose,
selv om jeg har nesten 30 av disse symptomene.
-
12-07-07, 01:33 #15
Takk for svar, alle sammen.
Som du skriver Anne Ma, så er det mest utpreget i hodebunn og ansikt, men også en del på overkroppen.
Håper at dette gir seg etterhvert, det virker jo lovende ut fra svarene her.Levaxin siden juni 2007. Legen og jeg er litt uenige om jeg har hypotyreose,
selv om jeg har nesten 30 av disse symptomene.
-
12-07-07, 08:24 #16
Velkommen inn hit Daib! Her vil du nok få god hjelp til å finne ut av om det er hypo du sliter med
-
12-07-07, 13:34 #17
Håper det går bra!!

Du får holde oss oppdaterte
Hilsen Anne Ma
-
12-07-07, 21:12 #18
Mener du jeg lukter vondt flere steder....?
Opprinnelig skrevet av n`Finn
-
12-07-07, 21:18 #19
Kommer jeg opp i forklaringsproblemer her ?
Neida mohaienne, jeg bare ville fortelle at jeg periodevis blir forvist til verandaen.
Og det er ikke på grunn av svetten.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-07-07, 23:52 #20
Og de andre som blir forvist til verandaen - de lukter parfyme de da liksom? Hm... må være VELDIG mange med lavt stoffskifte der ute...
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
Lignende tråder
-
Symptomer Hypothyreose
Av gjest i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 15Siste melding: 02-08-09, 02:36 -
Hypothyreose. Lege utilgjengelig, litt doseringshjelp, takk
Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 22-01-09, 16:10 -
Har jeg hypothyreose?
Av snowbird i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 01-12-06, 00:52 -
Ingen tvil lenger: diagnose hypotyreose.
Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifteSvar: 20Siste melding: 02-07-06, 12:54
Svar med sitat
Bokmerker