Viser søkeresultater 11 til 20 av 29
-
31-08-09, 10:30 #11
Sv: Får jeg være med?
Så kan du jo gå inn på et analyselboratorium å se hvordan de tolker resultatene. For det er det de som gjør. Legen retter seg i stor grad etter hva disse finner ut.
på feks http://www.furst.no/bb/index6.html
Finner du på triglyserider :
fS-Triglyserider
[fS-Triglyserider] 054 (A) (Triacylglyserol)
1 mL serum fra pasient som har fastet i 12 timer.
Indikasjon: Utredning av hyperlipoproteinemi. Residiverende pankreatitt. Alkoholmisbruk.
Referanseområde: (NORIP, 7. januar 2005), 2,60 mmol/L
Tolkning: Høye verdier kan være arvelig betingede (familiær hypertriglyseridemi). Sekundære hypertriglyseridemier sees ved dårlig kontrollert diabetes, hypothyreose, nyre-, pankreas- og leversykdommer. Stort karbohydratinntak, P-piller, graviditet, steroidhormoner, diuretika og beta-blokkere kan gi økte verdier. Økte triglyserider er alene neppe noen viktig risikofaktor for hjerte-/kar-sykdommer. Se Lipider.
Analytisk og biologisk V.K.: Se separat tabell over Analysevariasjon
Så er det sikkert noen ord man ikke kjenner de fulle betydningen av, så da får man google mer....
god googling da
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-08-09, 11:46 #12
alle prøvene var innenfor referanseområdet. Jeg fikk ikke med meg referansene( altså skrevet de ned), men det stemmer med de furst opererer med.
Så da er vel prøvene normale. Legen tok ikke d-vitamin prøve eller anti-TPO, kun det som nevnes over pluss blodsukker på 5.1.
Kan det være at jeg har lavt stoffskifte selv om prøvene er så fine som disse? Eller kan det feks være d-vitaminmangel? Jeg fortalte jo legen at jeg kan ikke være ute i sola siden jeg blir dårlig, og tran tar jeg ikke( pga leverens flotte evne til å samle på giftstoffer...og norskehavet er ikke rent).
Og fine prøver får meg jo ikke til å slutte å fr*se og miste hår!
-
31-08-09, 11:58 #13
Det som er så vanskelig med lavt stoffskifte, er at mange andre sykdommer og tilstander hart samme symptomer.
Men jeg tror jeg kan si at de med lavt stoffskifte har MER og FLER av dem.
D-vitaminmangel er et godt tips !
Rent fyseologisk er det meget sansynlig at vi får for lite av dette.
Statistisk ligger vi langt etter sydligere land - og er vi så mye anderledes ?
Et annet, og nyere er at vi også får for lite vitamin K2 (ikke K1 eller K)
Det finnes kombinasjonsprodukter i nettbutikker, men det er usikkert om innførsel til eget bruk er lov.
Jeg har en sak gående og vil komme tilbake med resultatet av denne.
Norsk definisjon av hva som er et legemiddel er toskete ! og er i direkte konfrontasjon med vedtatte internasjonale handelsregler.
I følge tollvesenet har jeg ikke lov å kjøpe D3 med over 10µg fra USA, men fra EU er det ok med langt høyere styrke.
Og langt høyere styrke er helt påkrevd !
Det er helt bortkastet å spise bare 10µg/dag hvis man har en D3-mangel.
Forskere anbefaler 100 den første tiden og ellers 50.
Over 250 anbefales ikke.
D-vitamin er ikke bare D-vitamin.
Det finnes 5 forskjellige, og kroppen lager kun D3.
D2 (ergokalsiferol) er fra planter og kan overdoseres.
Den er heller ikke så effektiv - bare 10-20% kan omdannes til D3 - restene blir gift over en viss konsentrasjon.
Pass på at du får D3.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-08-09, 15:00 #14
Der er noget om, at vitaminet D2 (ergokalsiferol) (ikke D3) tilsættes fødevarer for forebyggelse af D-vitaminmangel. Samtidigt de eneste dokumenterede tilfælde af overdosering med D-vitaminet er sket som følge af overdose af D2 fra berigede fødevarer. Netop fordi D2 ikke kan optages fuldstændig og efterlader giftige depoter i kroppen.
Det ville være meget bedre at tilsætte vitaminet D3 i stedet, men så vidt jeg ved, er D3 for dyrt i fremstillingspriserne, mens D2 produceres billigt af genmodificerede bakterier (eller var det svampe....) i - hvor ellers - Kina. Derfor går jeg selv i en lang bue udenom fødevarer berigede med D(2)-vitamin.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
31-08-09, 15:20 #15
Jeg har skjønt at jeg må bruke D3 og mannen ble sendt på apoteket og fant n*comed sin tror jeg... Men nå så jeg at det var sukker i den( min verste fiende som gir meg hø*t blodsukker)... Er det m*e i de tro? men hvor mange tabletter er det da tro? Ser for meg masse sukker innabord og tomt boks fort... Nå kjøpte mannen d-dråper til ungene også ( en flaske varer ikke lenge til 3 unger;) ), og den inneholdt kun D3 og kokosolje... Kanskje jeg skal bruke den også?
Nå ble det mange spørsmål på en gang her. Jeg skal i allefall spørre legen om å få sjekket d-vitamin når jeg er der neste gang og hvorfor han ikke sjekket anti tpo når den er så viktig.
-
31-08-09, 16:20 #16
Nycomed sin er ikke den eneste på det Norske marked. Andre kan ha andre tilleggstoffer, så det kan være verd en undersøkelse.
Se bare opp så de ikkeer D2 = ergokalsiferol i den da.
Jeg lurer faktisk på om den grønne melka er tilsatt D2 ?
Noen som vet ?
I så fall er det omtrent bortkastet, og det er jo så lite likevel at det ikke er å regne for noe.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-08-09, 16:49 #17
Spør Tine! De bør vite hvilken D-vitamin de bruker!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
01-09-09, 09:54 #18
Fine prøver, men kan jeg kreve behandling alikevel?
Jeg skal ha legetime den 18.sept. Men jeg fikk prøvesvarene i går ved å ringe legekontoret og alle prøvene og jo fine og innenfor referanseområdet. Jeg har vel i grunn de fleste s*mptomer som er å oppdrive. Pr tiden er jeg så sliten at jeg knapt klarer å holde meg oppe en hel dag. Tror jeg kan kr*sse av for så og si alle s*mptomer i listene her inne. Men jeg har jo også ME som har helt samme s*mptomer. Selv er jeg ikke helt sikker på om ME er ME eller om det er lavt stoffskifte med fine prøver...
Kan jeg kreve å få prøve medisin selv med så fine prøver? Jeg har gått sjuk hele mitt voksne liv og jeg har ikke våknet uthvilt en eneste dag siden jeg var 13 år..
Jeg er livredd for å oppfattes som en h*pokonder, for egentlig er ikke sjukdom det jeg br*r meg så m*e om, men nå maser mannen på at jeg må få sjekket det ene og det andre, for han ser jo hvordan dette sliter på meg.
Jeg er redd legen kommer til å avfeie meg og si at jeg er sliten og har ettervirkinger etter å ha fått en utviklingshemmed datter som det har vært m*e st'r med( sondemating, oppkast, forkjølelser hele vinteren, og sen utvikling..), men den som har blitt sliten av dette er mannen.
Ja, jeg kan bli veldig stressa og lett irritert, men det er ikke frøkna som er 2 1/2 år som ikke går og som kaster opp hele tiden, det er mere en 6 åring som vil bestemme alt. Jeg er en evig optimist, men nå er jeg sliten av å ordne opp med leger, NAV osv, jeg er snart utdannet hobb*jurist
Prøvene mine er slik:
tsh 1.6
t4 16
t3 5
ldl 3.1
kolesterol 5.4
hdl 1.2
trigl*serider( ?) 3.42
natrium 137
Så, hva gjør jeg når jeg kommer til legen og han sier at prøvene er fine? Jeg er desperat på å prøve noe som kanskje kan hjelpe meg til å få litt mere krefter, litt mindre hår i børsten, litt mindre sprekker på hælene, litt mindre tåkes*n, litt mindre muskelsmerter og stølhet og litt færre knekt negler og energi til å sitte 20minutter på gulvet og leke med jernbane med ungene...
-
01-09-09, 10:36 #19
Sv: Fine prøver, men kan jeg kreve behandling alikevel?
Herregud, det er jo tragisk at man skal gå så lenge og føle seg så dårlig!
Hvis ingen vil hjelpe deg, husk at det finnes håp. Dr. Oftebro. Han symptomdiagnoserer og medisinerer etter diagnose på den måten.
Hvis du har "prøvd alt" og gått SÅ lenge.. Da er det vel ingen tvil lenger.. Du har Hypotyreose!
-
01-09-09, 11:03 #20
Sv: Fine prøver, men kan jeg kreve behandling alikevel?
Dr. Oftebro, hvor holder han til? Jeg bor i tr*sil...
Legen min tok ikke anti-tpo prøven, er det mulig å få utslag på den, tross de andre prøvene som var så fine? Jeg tenkte nemlig å be ham om å sjekke d-vitamin nivået siden det ikke ble gjort og jeg igrunn ikke oppholder meg i sola. Og da vi jeg gjerne be ham sjekke den derre tpo som jeg forstår kan være en viktig prøve?
Nå skal det sies at jeg igrunn ikke har rent ned legekontoret de siste årene, etter å ha fått beskjed om at såklart jeg ikke har lavt stoffskifte og med ME får man bare hvile. Og hvile har jeg gjort, hele ungdomstiden min og siden som voksen. Nå har jeg 3 unger og elsker de over alt, men orker ikke å leke med de:(
Lignende tråder
-
"Normale prøver" - har hypothyreose alikevel
Av Tor i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 133Siste melding: 01-09-08, 22:50 -
Kan de kreve operasjon?
Av Sonja Midtlien i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 9Siste melding: 03-03-08, 18:30 -
Skal jeg kreve medisiner?
Av Hella i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 23-10-06, 12:08 -
"Har-fine-prøver-men-er-ikke-bra"-klubben.
Av i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 16Siste melding: 28-09-05, 21:58
Svar med sitat

Bokmerker