Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 25
    Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    132

Standard

hei
    jeg er og interessert i dette,sitter med en boks Armour i skapet..
    Hvor Lav blir Tsh?

Hvor blir T4 liggende? Lavt antar jeg-siden de fleste vil supplerer med levaxin.

Venter man her og (på armour) i 6-8 uker før en blodprøve taes?

Hansen sier at grovt regnet er et 1 grain armour, 75 mcg levaxin-skal vi gå etter det da eller..
    Graves Disease siden`99. Senere lavt stoffskifte.
    Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    120

Standard

Hei!

Jeg fikk telefon fra legen min i dag. Hun har ikke fått fatt i noen i "sykehusmiljøet" i Norge som vil anbefale Armour eller Lio - hun vil derfor ikke starte slik behandling, selv etter at jeg ga henne artikkelen av Haug...

Jeg kommer nå til å bestille Armour på nettet - er det noen av dere som har begynt på Armour helt på egen hånd?

Og Hansen: Jeg går idag på 150 mg Levaxin pr. dag - hva vil du anbefale meg? Jeg vet at du ikke er lege osv., men du virker som du har greie på det likevel...:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du er desverre ikke alene om å få slike avgjørelser tredd ned over hodet på deg. Pussig restriksjon på Lio - helt toskete.
    Rekasjon på Armour er mer typisk.
    Trist at legene setter sånn blind, forfeilet lojalitet til oppståtte fordommer.
    Trist at de meler sin ege kake istedenfor å gjøre det de skal - sørge for at pasientene får et best mulig behandlingstilbud.
    Trist at Thyroideaforbundet betingelsesløst vil samarbeide med slike typer.

Det går fint å importere selv. Lurer du på noe kan du Pm-e meg.
    150G/dag Levaxin er ganske mye. Du skal trolig over 3 Grain Armour/dag, men begynn lavere og øk etterhvert.
    Du kan trolig gå rett over til 1 grain (60 mg) men la 50 mcg Levaxin være igjen. Iallfall til å begynne med.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Bethen..tillater meg å bruke tråden din??---- Jeg har heller ikke fått Liothyronin - ikke av fastlege, ikke av endo. Den siste svarte at det er det nok av i vevet, så da så. Jeg har aldri klart få en spes. høy FT3, og har nok svært lite å gå på ang. doseøkning(som noen har nevnt til meg,ja)- så bare jeg evnt. får eliminert noen andre diagnoser, så er jeg og kjøper på nettet! Det får da være en grense for hvor lenge legene kan la oss skli nedoverbakke... Men noe som forundrer meg - er ikke legene engang enige om bruk av Liothyronin - det er vel et Nycomed produkt(og de er jo så "bra"!!!). Stemmer det at endoene i et distrikt "bestemmer" over resten av primærlegene? Er jo fortvila at geografi skal bli avgjørende !
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Stemmer det Gunnda.
    Det er Enoden som i realiteten bestemmer behandlingen innenfor dennes distrikt.
    Den fastlegen som ikke gjør som endoen sier må argumentere meget godt, ellers er denne illle ute.
    Slik er systemet. Det skal ivareta en lik behandling, men fører i realiteten til stor landsdelsvariasjon.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Norge
    Meldinger
    22

Standard

Hei igjen

Nå har jeg ventet en stund på resepten, og endelig kom den. Han har bare dosert 60 mg Armour.

Da er spørsmålet mitt om tabletten kan deles, jeg skal starte opp med 30 mg. Lurte også å gå via 45 mg før jeg starter med 60 mg. (Er veldig følsom, i alle fall for Levaxin).

Hilsen Bethen

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg er helt avhengig av Apotekets Tablettdeler til mitt bruk. Den er blå og det står ServoMed på den. Den deler alle tabletter i 2 eller 4 deler.
    2Grains styrke er billigst så jeg deler denne til passe doser og legger ut en uke av gangen i en eske med 7 rom i - også Apotekervare.

1Grain er fint til å starte med, men det er relativt vanlig å komme raskt opp i over 2 Grain. Man reagerer helt anderledes på denne, og følsomheten kan både virke lavere og høyere tror jeg.
    Et tips er å fornye til 2Grains resept så du har igjen noen 1Grains. Disse er nødvendige om du trenger doser som ender på kvarte Grains.

Det er også relativt vanlig at leger doserer for lavt og for forsiktig i starten.
    Det er nesten alltid slik at de som begynner med Armour går over fra Levaxin, og ikke før at denne har ødelagt en fullstendig.
    Om det er dette som er tilfelle med deg, så vil jeg bare tipse om at du jo har masse Levaxin i deg og den har en halveringstid på en uke.
    Etter mitt syn bør man ta hensyn til dette når det gjelder de som går over fra Levaxin til Armour.
    Gå inn for å erstatte den Levaxin som forsvinner fra kroppen med Armour og øk derfor dosen med en halv grain hver uke de første 3 ukene. Da har man en såpass dose at en ikke behøver å gå helt i kjelleren, og man kan vente på kroppens signaler om at man trenger å øke dosen uten å lide for mye.

Herfra og oppover er det vanlig å øke med 15mG og en bør nok holde ut en måneds tid for liksom å få tid til å kjenne virknigen.
    Når dosen er oppe i over 2,5Grain/dag bør en vente lenger.
    Omtrent slik sies det iallfall.

Min egen erfaring er litt anderledes :
    Jeg fikk en "nedtur" etter et år, og da måtte jeg bare øke og øke og var oppe i 5Grain i nesten hele fjoråret.
    Så ved årsskiftet var det plutselig for mye og nå er jeg på 3Grain og det virker som det er rikelig.
    Det var det ikke før jeg økte, så det virker som at økningen var nødvendig for å sette igang noe som hadde ligge brakk ........
    Og når det først er satt igang kan en klare seg med mindre for å holde det gående.
    Dette kan jo være meget personlig, men jeg ville bare nevne det.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Norge
    Meldinger
    22

Standard

Takk igjen for skikkelig svar.

Det er flott at tabletten kan deles, pilledeler har jeg allerede.

Hvordan er din erfaring med å dele opp dosen over dagen? Har lest at noen tar to doser og noen fire i løpet av dagen. Dette fordi virkningen av t3 avtar raskere enn t4.

Fatlegen min har fått en veileder fra NTF som er skrevet av dr. Omdal på Balderklinikken. Hun hadde bare satt den i hytta, men hun har den i alle fall. Jeg får insistere på at hun leser den eller be om å få den. Det er mye jeg lurer på både om dosering og oppfølging. Har også bestillt en time hos Omdal, men kommer meg nok ikke dit før til høsten. Da skal jeg ha startet opp med Armour så kan jeg få hjelp med justering.

Men jeg tror ikke jeg trenger så store doser som du beskriver her. Bruker tross alt bare 50 / 75 mcg Levaxin idag. Jeg starter med 30 mg Armour, øker til 60, og tar der videre derfra med Omdal. Jeg er veldig spent på hvordan dette vil påvirke formen.

Takk for hjelpen!

Hilsen Bethen

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Sikkert rimelig som du skriver til slutt der.
    Ellers kan jo hytta være like langt unna som hylla for noen da
    Jeg burde ikke hovere over skriveleiver - jeg har jo Enoden lenger oppe her.....
    det er jo artig at det kommer noe ut av det

Jeg tar dosen i en svelg om morran. Kjenner ikke forskjell på om jeg deler den opp - og da er det jo enklere å ...
    Det står ikke noe om deling i pakningsvedlegget til Armour.
    Likevel kan det jo god hende at det er et alternativ for deg.

Poenget mitt er at alle bør finne ut hva som er best for seg - og da må man jo justere litt opp og ned og dele og ikke dele å sånn. Og sikkert også snuble litt !
    Egen erfaring er noe en bare må finne ut selv.
    Ikke engang legen kan gi deg det .......
    Spør faren til en 13åring om det går å overføre erfaring .......

Veilederen er vel den famøse som foreningen skulle formidle legen uten at pasienten skulle få vite hva som sto i den - en praksis som fikk meg til å sprekke ......
    Tru ikke på noen andre enn deg selv, men veilederen er sikkert bedre enn ingen veileder, og det er jo greitt med litt hjelp av en erfaren fagperson i starten.
    Og da er det viktig at denne er nettopp det.......

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Norge
    Meldinger
    22

Standard

Hei

Du får unnskylde trykkleifene mine, er litt sliten i hodet til tider.

Skal forsøke å få tilgang til den veilederen. Nå har begge legene mine fått den, og ingen av dem har lest den. Det er jo litt irriterende hvis den inneholder relevant informasjon.

Faslegen min er grei, veilederen er i hylla ja, og ikke på hytta. Hun får lese den neste gang, eller gi den til meg, syns jeg. Grunnen til at NTF ikke sender den til pasientene, er at de ikke vil at de skal starte med egenmedisinering. Nå har jeg fått resepten av en lege, da bør ikke det være noe problem lengre.

Ellers er det vel bare å sette i gang, og forsøke å finne ut av ting etter hvert.

Takk for hjelpen!

Hilsen Bethen

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn