Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 28

Tråd: Føtter...

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Skottland
    Meldinger
    57

Standard

Anne Ma

Det burde det. Den gangen jeg fikk FM diagnosen jobbet jeg av alle steder på "Ullevål Nevrokirurgien". En dag gikk jeg rett og slett i gulvet. Bokstavelig talt.
    Jeg hadde nervesmerter i hele venstre arm, jeg var tynn som et strek, jeg raste ned i vekt. hadde intense muskelsmerter, jeg sov omtrent ikke. Fordi jeg jobbet der fikk jeg tatt omtrent hver eneste test som fantes. Unntatt skjoldbrukskjertel funksjoner. Så diagnosen ble FM og jeg VET at det var fordi de rett og slett ikke fant ut av det.
    På den tiden viste jeg ingenting om hypo eller hyper. Men jeg har ofte lurt på om de HADDE tatt den ENE blodprøven som trengs og hadde hatt litt kunnskap om det - kanskje jeg ikke hadde vært så elendig i dag_

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Bergen
    Alder
    43
    Meldinger
    69

Standard

Jeg har slitt lenge med akillessenebetennelse. Det var alltid verst om morgenen og når jeg hadde sittet i ro en stund. Har sett en del busser kjøre fra meg på vei til jobb fordi jeg ikke har vært i stand til å løpe etter den.

Har tatt en del Brexidolkurer uten at det har hjulpet. Men i sommer forsvant det av seg selv. Sannsynligvis pga. at jeg har kuttet ned på treningen.

Var også inne hos spesilaist og han rådet meg til å ha god demping i skoene, trene variert og tøye senene godt etter trening.
    Jeg er en 24 år gammel gutt som er under utredning for lavt stoffskifte. Har sannsynligvis slitt med lavt stoffskifte i 7-8 år.
    • "Det må være en menneskerett å være syk på en slik måte at du kan ha litt glede av det." Halvdan Sivertsen

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Men jeg har ofte lurt på om de HADDE tatt den ENE blodprøven som trengs og hadde hatt litt kunnskap om det - kanskje jeg ikke hadde vært så elendig i dag
    Vel kjent tanke det der!!
    Jeg hadde ingen forutsetning for å vite bedre jeg da. Men hos meg var det trettheten, og ikke smerter osv som var det mest fremtredende. Idag ser jeg jo alle symptomene, men den gang så hadde ikke Hegge begynt å brøle om stoffskiftet en gang. ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Re: Føtter...

Sitat Opprinnelig skrevet av Shanita
    I tillegg har jeg smerter i ankelen akkurat som om jeg skulle ha forstuet foten. Jeg er nesten redd for å gå i trappa, siden foten har sviktet under meg flere ganger. Har det i begge føttene og smerten flytter seg fra den ene til den andre.
    Jeg har måttet "gå til" anklene hver morgen i mange år, ganske stiv med en gang jeg våkner.

Sitat Opprinnelig skrevet av Ruth Mari
    Jeg har heller ikke satt dette i forbindelse med hypoen. Jeg fikk diagnosen "fibromyalgia" for ca. 16 - 17 år siden og trodde det var det. Jeg lurer ofte på om fibroen og hypoen egentlig er samme tingen. (?)
    I og med du sikkert leser engelsk enkelk kan du jo sjekke sidene til Dr. Lowe. Han er opptatt av sammenhengen mellom fibromyalgia og stoffskifteproblemer.

fra Lie

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kom til å tenke på at jeg har hatt smerter i føttene siden jeg var liten. Trodde tidligere det var fordi jeg var tung og kanskje ikke gikk med de beste fottøy - men andre slipper jo unna med det også.

Var faktisk til fotspesialist når jeg var liten. Fikk noen grusomme innlegg som ga meg enda flere smerter. Han sa jeg var tverrplattfot. Jeg har veldig høy bue på føttene, slik at hele vekta mi nesten bæres av putene nedenfor tærne - så der har jeg veldig mye vondt. Jeg trodde da at høy bue = tverrplattfot, men jeg har ikke peiling. Siden vi nå diskuterer dette, så lurer jeg rett og slett på om musklene i føttene er så stramme at jeg har høy bue pga dette. Har dere høy bue?

Og er det noen som har kommet over noen artikler om sammenhengen smerter i føttene og hypo?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Skottland
    Meldinger
    57

Standard

Hei Lie,

Takk for tipset. Jeg fant mye der som bekrefter ting jeg har lurt på. n Problemet nå er vel å få legen min til å begripe noe av det.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østfold
    Alder
    59
    Meldinger
    101

Standard

Jeg har også smerter under føttene, mest hælene. Jeg fikk en del tips i den tråden her:
    http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... highlight=
    Er smerten mest under føttene så er det mest sannsynlig plantar fasciitis.
    http://www.pasienthandboka.no/default.a ... entid=2731

Det er verst om morgenen og etter å ha hatt bena i ro en stund.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Standard

Jeg hadde også fryktelig vondt i føttene om morgenen eller etter å ha sittet ller ligget lenge og hadde også konstante muskelsmerter. men ikke lenger!

Siterer meg selv under (dette står et annet sted på forumet) og gir det jeg tror er løsningenc - basert på min og andres erfaring:

[i]Mange myter når det gjelder stoffskifte. For det første er det mange unge som får det. Jeg hadde det fra jeg var ca 1 år gammel men ble ikke diagnostisert før jeg var 22. Men ordentlig behandling fikk jeg ikke før jeg var 34! Og jeg har faktisk løsningen. Dyr men god.

1: Levaxin er bare tull og ikke bra nok. Visste dere at Thyroxinhormonet kan deles opp i følgende: T4, t3, t2, t1 og t0? Levaxin er den venstre halvparten av t4 (mange føler seg bedre på den høyre halvparten, men den importeres ikke til Norge). Vi får altså bare en tiendedel av det hormonet friske mennesker har. Høres det logisk ut? Tenkte vel det, ja. Løsningen er Armour, laget av tørkede, malte griseskjoldbruskkjertler og har da hele hormonet. Armour er også mye mer stabilt som medisin enn Levaxin og tas bedre opp i kroppen fordi det er naturlig.

Mange som begynner på Levaxin føler seg bedre en stund men blir verre igjen etter noen år. Grunnen er at man får masse t4, for lite t3 og nesten ingenting av t2, t1 og t0. SELVE MEDISINERINGEN FØRER ALTSÃ… TIL HORMONUBALANSE!

2: Pga dårlig medisinering og selve sykdommen får vi lettere infeksjoner. Dette fører ofte til at vi har masse følgetilstander. Typisk er Candida eller andre parasitter og som en følge av dette igjen, dårlig næringsopptak i tarmen. Resultatet igjen at det er at man får mangel på nesten alt av vitaminer og mineraler, som man selvsagt også blir veldig daff av. Løsningen er å sjekke om man har matintoleranse og ta de vitaminer og mineraler man mangler. MERK!Siden opptaket er dårlig er det viktig å ta mye større doser enn hva de fleste leger foreskriver. Ta gjerne noen tusen milligram for eksempel av B-vitaminer, man ka ikke overdosere på dem men føler seg fryktelig dårlig dersom man mangler dem.

En myte til jeg bare må knuse: Det er ikke nødvendig å trene for å gå ned i vekt! Tvert imot er det veldig viktig for folk med lavt stoffskifte å IKKE trene. Høres rart ut? Det som skjer når man bygger muskler er mye det samme som skjer når man får et kutt eller anne skade. Huden slenger på litt ekstra for å reparere skaden og så blir arrvevet tykkere enn huden rundt. Det samme skjer når man trener. Man river ned muskelfibre når man trener, og får større muskler fordi kroppen reparerer skaden ved å slenge på ekstra muskelfibre. Men hvis kroppen ikke fungerer ordentlig klarer den ikke å bygge opp igjen musklene etter trening. Resultatet er da faktisk at man dersom man har en stoffskiftesykdom som ikke blir behandlet ordentlig (og det gjelder jo de fleste stoffskiftepasienter i dette landet) så MISTER man faktisk muskelmasse av å trene! Og da går jo stoffskiftet ytterligere ned! Så slutt å trene, få ordentlig behandling og spis masse men riktig og veldig ofte!

Basert på personlig erfaring og lesingn av masse litteratur. Spørsmål om hvordan man går fram? Kontakt Balderklinikken, de er flinke på sånt. Få noen til å skrive ut Armour til deg.[/
    i]

Nemlig! Kan også komme med et generelt forslag om at man bør sjekke magnesiumverdiene dersom man har mye muskelsmerter -det er ikke uvanlig for hypothyroide å ha det og det fører gjerne til nettopp den type lidelser.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er ganske intressant å studere hvorden kjertelen virker. Det finnes flere forklaringsmodeller og en jeg så var omtrent sånn :
    Thyroxinhormonet lager kjertelen i en dobbelt, paralell prosess som sammenføres til en.
    Det monteres enten en eller to jodatomer på et tyrosinprotein - i hver produksjonshall. Så sammenkobles disse to tyrosinene med sine jodatomer, noen med to enere, en ener og en toer, og to toere. Det ferdige produktet ser altså ut som to sammenbundne proteiner med et antall jodatomer bundet fast - enten 2,3 eller 4 stk.
    Altså 80% er T4 og 15% er T3.
    Det er TSH som regulerer antall jodatomer til kjertelen, og dermed mengden.
    T2 snakkes det veldig lite om, men denne er påvist i forsøk å ha en metabolsk funksjon. Den inngår også i enzymet i de-jodinaseprosessen.

Formen på konstruksjonen forklares som venstrehent.
    Dette kunne jo blittt laget som en høyrehånd, eller annenhver gang, men det blir det ikke. Fenomenet kalles racemi.
    Syntetisk fremstillig produserer like mange høyre som venstre vendte.
    Syntetindustien var lenge uvitende om problemet, og også neglisjerende idet man hevdet at det ikke spillte noen rolle.
    Mee idag er man oppmerksom på fenomenet og tar hensyn til det. Mange medisiner er racemiske.
    Lev - forstavelsen i Levaxin betyr jo nettopp venstre (på Latin)
    Men man har visst ikke greid å fjærne alle "høyrehendene" ettersom jeg har lest.
    Noen som vet ?

Så når disse kommer ut i blodet bindes disse til et nytt protein, flest til TBG. Produksjonen kjøres altså først på lager og frigjøres etterhvert.
    Da er det en enzynstyrt prosess som heter de-jodinasen, altså en av-jodings prosess som fjerner et og et jodatom.
    Da fremkommer også T1 og T0, men det viktigste prosessen gjør er å fremskaffer det egentlige stoffskiftehormonet T3 fra lagervaren T4.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg er litt plaget med kramper under bena. Det er skikkelig vont. Sist satte jeg foten i lunkent vann og det ga seg da. Vet ikke om det var tilfeldig da.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn