Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
-
23-07-07, 20:38 #11
Tar alltid prøvene fastende jeg, det har legen sagt at er best
-
23-07-07, 22:11 #12
Såher skriver www.furst.no :
Prøver til medikamentanalyser tas som regel rett før neste tablettinntak, dvs. under såkalt medikamentfaste. For antiepileptika, digitalis-preparater og ved thyroksinbehandling anbefales å ta prøve om morgenen før pasienten tar dagens første tablett. Litium-bestemmelser krever nøye kontroll med prøvetidspunktet• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-07-07, 22:16 #13
Også :
Pasientens stilling (liggende/sittende) under prøvetaking spiller en rolle ved bestemmelse av høymolekylære stoffer og cellulære partikler. Det gjelder derfor også proteinbundne substanser som noen hormoner (f eks testosteron, kortisol), lipider, enzymer, kalsium, jern, kobber, vitamin B12 og andre. Verdiene er ca 10% høyere i stående enn i liggende stilling. Etter stillingsendring inntrer nytt ekvilibrium etter ca 1/2 time.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-07-07, 12:26 #14
Endelig noen tall - hjelp til å tolke dem
I dag fikk jeg endelig tak i legekontoret og fikk prøvesvar:
TSH: 2,4
T4: 13,9
De på legekontoret sa de var helt fine...
Disse prøvene ble tatt etter at jeg både hadde spist og tatt medisinen, kanskje en time etterpå, kanskje noe mer. Jeg bruker 25 microgram Levaxin, og er ikke i form i det hele tatt. Er virkelig disse prøvene fine? Slik jeg har forstått innlegg her inne så burde TSH'en vært lavere og T4'en høyere for at det skulle vært fint.
(Jeg har dessverre ikke noen prøvesvar fra tidligere målinger, de skal jeg skaffe meg neste gang jeg er hos legen)
Kan jeg øke dosen ut fra disse svarene selv om de mente at de var fine?Levaxin siden juni 2007. Legen og jeg er litt uenige om jeg har hypotyreose,
selv om jeg har nesten 30 av disse symptomene.
-
25-07-07, 13:28 #15
Nå har du desverre ikke lagt ut referanse verdiene, men eg vil våge å påstå at en TSH på 2.4 er før høy, serlig når du tar levaxin og T4 eller er der fri T4 er ganske lav.
Prøver bør tas om morgenen før du tar levaxin.
Du får ta en prat med legen din for å sjekke om du ikke kan øke dosen din. Hvis alt annet er normalt og du ikke har trøbbel med hjerte kan eg ikke se noen grunn til at du ikke skal kunne øke dosen med 25 mikrogram for dagen og se formen an. Men sjekk med legen først bare for en sikkerhets skyld.
Vi pleier å sie at FT4 bør ligge i øvre halvdel av referanse området og noen har det best når FT4 ligger helt i topp eller kanskje litt over referanse området.
-
25-07-07, 13:40 #16
Jeg vil si at svaret på spørsmålet ditt er et rungende ja.
Forutsatt at du har hatt dosen så lenge at målingen blir riktig og at den er tatt på rette måten.
Du bestemmer over din kropp. Du bestemmer om det er lurt å høre på legen eller om du selv vil øke dosen for å se om du får det bedre.
Men - og det er et ganske bestemt men - du må jo være ansvarlig mot kroppen din. Du må vite hva du driver med, og det betyr egentlig bare at du må være tolmodig og du må ikke øke dosen i vilden sky osv.
Alle jeg har "truffet" her har vært svært så ansvarlige og søkt lærdom som de har brukt for å køe sin egen helse.
Dine vurderinger er da også helt korrekte, så stol på deg selv.
Øker du med 25 om gangen og venter flere mnd mellom hver gang så merker du godt når du ikke skal øke mer, eller gå ett trinn tilbake.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-07-07, 18:55 #17
Jeg har gått veldig opp i dose sidenjeg begynte på Levaxin. Tror jeg begynte å ta 50 mg om dagen. Så økte jeg dosen til 100mg 2-3dager i uka. Til slutt var jeg opp i 100mg 5dager og 200mg 2 dager i uka. Så var det en periode jeg var hyper. Veldig rastløs, klarte ikke sitte stille, selvom jeg var hjemme og hadde besøk. Måtte alltid gjøre noe. Da var doseringen for høy.
Nå er jeg nede i 100mg hver dag. så sist jeg tok prøver var den alt for høy, men det var min egen skyld. Jeg hadde prøvd meg på noen piller som ikke er farlige men det skulle øke forbrenningen osv. Det viste seg at den økte stoffskiftet mitt også. Så jeg måtte inn å ta en kontrollprøve og alt var bra da. neste gang er vel om 3måneder.
For ca 1år siden sa legen at jeg hadde hatt bra prøver den siste tiden og at jeg ikke trengte å komme inn før om 6måneder.(dette var i januar) Jeg var frisørlærling, fysisk jobb. Så jeg ble fortere sliten enn de andre. men da sommeren kom var jeg helt ferdig. Var ør i hue hele tiden og likblek. Men jeg trodde det var fordi det var den første sommeren jeg ikke hadde 2måneder ferie, og første året jeg jobbet fult. Og det var likefør ferien min, så jeg tok ikke ut noen sykemelding, noe jeg ser i ettertid jeg brde absolutt ha gjort. Men når man er så "tidlig" i diagnosen så kjenner du ikke til hva du skal kjenne etter. Jeg tenkte ikke på at det var sykdommen som gjorde meg slik.
Det er viktig å ta vare på seg selv, ikke alltid høre på lege. Heller ta flere prøver enn man trenger om man føler for det. Det er kun du selv som kjenner hva du føler og kan bestemme. Legen kan ikke si nei til å ta en prøve av deg.
-
28-07-07, 23:13 #18
Re: Endelig noen tall - hjelp til å tolke dem
Du trenger ikke å gå til legekontoret for å få prøvesvarene fra tidligere prøver
Opprinnelig skrevet av -diab-
Det holder å ringe kontoret og be helsesekretæren om en utskrift av alle tidligere prøver. Da jeg gjorde det, fikk jeg de i posten dagen etter.
-
29-08-07, 09:56 #19
Kan noen hjelpe meg å se på tallene her?
I dag fikk jeg endelig somla meg til å ringe legekontoret og få oppgitt alle stoffskifteprøvene som jeg har tatt.
Jeg er så i tvil om jeg har hypothyreose, så det hadde vært fint om noen kunne sagt noe om disse tallene:
29.06.04: TSH: 1,88 FT4: 17,2
09.07.04: TSH: 1,88 FT4: 17,2
13.06.05: TSH: 2,44 FT4: 12,5
02.10.06: TSH: 2,72 FT4: 13,1
30.05.07: TSH: 2,58 FT4: 11,5 (Start Levaxin 25 µg)
11.07.07: TSH: 2,04 FT4: 13,9 (Økte til Levaxin 50 µg)
Det var etter den prøven i mai i år at jeg begynte på Levaxin, 25 µg.
Og etter den prøven i juli (som er ganske usikker siden jeg ikke visste at jeg ikke skulle ta medisin og faste før prøve) ville legen øke til 75 µg, men etter råd her inne og på linker dere henviste meg til så økte jeg bare til 50 µg.
Jeg har forøvrig mange symptomer på lavt stoffskifte, og sliter veldig med kreftene, konsentrasjonen og hukommelsen for tida.Levaxin siden juni 2007. Legen og jeg er litt uenige om jeg har hypotyreose,
selv om jeg har nesten 30 av disse symptomene.
-
29-08-07, 11:20 #20
De siste prøvene du har tatt, har du da gått på Levaxin? (selv fastende)
Da synes jeg at TSH er høy og FT4 er lav. Så det tyder nok på at du har hypotyrose da.
Mulig du bør vurdere å gå opp litt til på Levaxinen.
Lignende tråder
-
Hva betyr disse prøvene?
Av Aurora Sophie i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 2Siste melding: 29-04-08, 22:37 -
Kan disse prøvene indikere noe?
Av Stina i forumet BlodprøverSvar: 19Siste melding: 09-10-07, 20:23
Svar med sitat
Bokmerker