Viser søkeresultater 11 til 20 av 28
Tråd: Hashimoto's
-
15-08-07, 09:41 #11
Hei
Har hatt struma (forstørret skjoldbruskjertel) i mange år. For et par år siden ble det også konstatert at jeg hadde knuter i kjertelen. Til sammen gjorde dette at jeg konstant følte et press på halsen, og har i mange år hatt stort ubehag om noen tok meg på halsen. Klarte å bruke høyhalset genser, men ikke trange smykker eller halsåpninger. Presset ble også verre om jeg var stresset eller i fysisk aktivitet, fordi den ene knuten lå rett over halspulsåren som presset mot knuten i de tilfellene. Presset var svært ubehagelig, og har i perioder gitt meg angst for ikke å få puste. Har nå operert bort kjertelen, og presset begynner å forsvinne (har fortsatt litt hevelser etter operasjonen).
Har du blitt undersøkt for struma? Et struma er ikke farlig i seg selv, og forekommer ofte uten at man har forstyrrelser i stoffskifte. Men blir strumaet stort, tror jeg det er vanlig at man fjerner kjertelen. Mitt struma var moderat, som legen kalte det, og var ikke årsaken til at jeg ble operert.
-
15-08-07, 12:07 #12
Hei.
Takk for svar.
Jeg har en tendens til å tro at alt jeg "feiler" er innbildning - og det er på en merkelig måte værre enn om det virkelig feiler meg noe.
Jeg bor ikke i Norge og den ene legen jeg har tilgang til har sagt at hun ikke kan hjelpe med annet enn å ta blodprøver. Og da er det jo godt at det finns et sted jeg kan gå med mine "dumme spørsmål".
Ruth
-
15-08-07, 14:12 #13
Slett ikke dumt spørsmål, har ofte lurt på dette selv. Kjenner dette "kvelertaket" ofte, vet ikke om det er forskjell mellom å ligge eller stå oppreist, men det varierer i styrke. Noen ganger er det også sånn at jeg ikke tåler å bli tatt på rundt halsen. Skikkelig ekkelt hvis datteren min kryper oppå meg, og trykker på. Har heller ikke brukt høyhalset på flere år, men har ikke sett sammenhengen før nå.
Da jeg var under kreftbehandling, klaget jeg på dette, og da ble det tatt alvorlig. Ble sendt til MR, men de fant visst ikke noe. Har aldri vært utredet i f t stoffskiftet, så ingen har undersøkt kjertelen.Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
-
15-08-07, 21:36 #14
-
15-08-07, 21:52 #15
Jeg har også følelse av svakt press på sidene av halsen, en "klam hånd" som tar tak, liksom. Det stråler også varme ut fra halsen, opp mot ansiktet og nedover mot skuldrene. Svie i kjertelen, kaller noen her det.
Kjertelen er sjekket med ultralyd, scintigrafi og vanlig røntgen; finner ikke noe unormalt sier de alle. . .
-
25-08-07, 00:38 #16
Flere dumme spørsmål
Den siste måneden har jeg flere ganger hovnet opp i ansiktet, huden kjennes ut som on den er brent- og øynene mine forsvinner inn i hodet. Det startet igjen for 4 dager siden, men denne gangen har jeg også fått sår rundt munnen. Det er ikke Herpes sår, men ser heller ut som brannsår. De væsker ikke, men har ruglete. rød hud.
Legen min her har gitt meg flere antihistaminer - men jeg kan ikke skjønne hva slags allergi det kan være?
Ã…ret før jeg fikk diagnosen "Hypo" hadde jeg kjempeproblemer med huden, spesielt på hendene. Huden ble hard og sprakk. Kan dette ha noe sammenheng med det samme?
Også jeg som skal møte min sønns nye store kjærlighet i morgen!!!!!!!!!!!!!
Ruth
-
25-08-07, 09:39 #17
Jeg så denne nylig : http://www.type2hypothyroidism.com/
Tror det er mulighet for at det kan komme av lav dose - eller at thyroxinet du bruker ikke virker godt nok hvis dosen er rimelig.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-08-07, 11:56 #18
det at huden blir stiv og sprekker er typisk tegn på hypo, husker jeg hadde masse problemer med det før jeg ble diagnostisert. jeg har også opplevd å føle meg brent og hoven og "trykk" rundt øynene - mener også at disse symp kommer rett før jeg merker at jeg må øke dosen - øker sakte men sikkert - hver 6 uke omtrent ... så tror nok du ligger litt lavt om dagen. vet ikek noe om munnsår. for hendene kan jeg anbefale avene (?) cold creme - har gjort underverker for mine hender. kjøpes på apotek, ca 100 kr
-
25-08-07, 16:35 #19
Jeg hadde sår på halsen, som klødde og ble hissig rødt i ca et år før hypothyreose ble konstatert. Etter medisinering ble det borte, men først når jeg kom på høy nok dose. Er jeg på lav så kommer det tilbake. Jeg prøvde alle mulig kremer, men ingenting hjalp. Bare nok thyroxin....
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
26-08-07, 09:14 #20
Jeg tror nok dere har rett og at dette har noe med hypoen min å gjøre og ikke allergi. Så Takk! for hjelpen. Jeg skal prøve å ta litt større doser fremover. Forsvinner det da - så har dere rett og legen min kan få beholde allergimedisinen sin.
Ruth
Lignende tråder
-
hashimoto encehalopati
Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 28Siste melding: 07-05-13, 10:50 -
Hashimoto og jod
Av Sharon i forumet Hashimoto's Thyroiditt og jodSvar: 10Siste melding: 27-12-11, 11:39 -
Hashimoto og jod
Av Sharon i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 8Siste melding: 27-08-11, 21:44 -
Hashimoto`s metafor (billede)
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 0Siste melding: 02-02-10, 12:44
Svar med sitat

Bokmerker