Viser søkeresultater 11 til 20 av 24
-
05-03-07, 10:24 #11
Ja, den hjemmetesten skal jeg jaggu ta!
Jeg spiser brød i massevis nå, for jeg vet at hvis-hvis-hvis jeg har cøliaki så må jeg ha skadete tarmtotter ved undersøkelsen. Litt flaut å slutte med brød på egenhånd og så gir det ikke noe utslag på testing. Nora, glutenpulver fra helsekosten har jeg ikke tenkt på. :idea:
Vi som er på forumet her bruker gjerne noen penger ekstra på Armour og diverse kosttilskudd. Hvis jeg har cøliaki så er det det eneste en får noe penger igjen for å kjøpe glutenfrie produkter. 1600 kroner i mnd er mye penger for meg. For meg hadde faktisk en cøliaki-diagnose vært bra. For å gå lavkarbo merkes på lommeboka.
-
05-03-07, 10:31 #12
Er det noen av dere som tar ekstra "tilskudd" fiber?
Jeg har både et pulver som jeg kan blande i youghurt og piller kjøpt på helskost.
Det er generelt bra med mye fiber for oss med lavt stoffskifte(har jeg lest) og magen min er nesten alltid bra i de periodene jeg er flink til å ta fiber (og masse vann(som også er bra
)
Fungerer både mot hard og mot løs mage
-
05-03-07, 11:22 #13
magen min har blitt mye bedre de siste 3 mnd faktisk... eneste forskjellen jeg har gjort er at jeg baker brødet mitt selv... får i meg mindre gjær kanskje?
i alle fall er avføringen blitt fastere, og oppblåstheten er borte.
jeg merker også at jeg ikke børdrikke melk, men kokt melk er hel ok.
det er bra siden jeg elsker havregrøt
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
05-03-07, 14:33 #14
Jeg gjør.
Opprinnelig skrevet av Heidi
Fiber- og urtetabletter fra Herbalife. Fungerer fint! Det eneste produktet jeg handler nå etter å ha vært kunde i noen måneder. Men disse er uunværlige...Alt annet har jeg droppet litt etter hvert..
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
05-03-07, 14:35 #15
HUSK - frøskaller
Hej
Jeg tager HUSK-frøskaller hver morgen, hvilket hjælper mig med at holde min mave i gang. Frøskallerne skal iblandes vand, og kan købes på alle apoteker og i supermarkeder her i Danmark. Jeg ved ikke om de også forhandles i Norge.
Min mave er stadigvæk noget "besværlig" - men hvis jeg stopper med HUSK bliver jeg helt forstoppet.
Hej fra Gitte
-
05-03-07, 18:02 #16
Jeg vrir hjernen for å huske om jeg har hatt forstoppelse.
Ingen dag uten "nummer to" flere ganger. Og fort nok ja.
Kan ikke huske hard avføring de siste 10 årene ihvertfall...............som tenåring brukte jeg linfrø oppbløtet i vann, så da hadde jeg noe tregere mage.
-
05-03-07, 21:11 #17
I dag har jeg vont i magen, ikke diaré, men det verker og kjennes ut som om det er en vulkan der inne.
-
06-03-07, 19:11 #18
I dag var jeg på Vitus Apotek og apotek 1. De ante ikke hva jeg spurte etter.Det fins en hjemmetest, og jeg spurte på apoteket her sist uke og apotekene kan få den inn til neste dag og den koster 175 kr.
Den måler Ttg2. (Tissue transglutaminase IgA)
Jeg hadde ikke skrevet ned Ttg2, men sa at jeg skulle ha test for cøliaki.
-Hæ?
Ja for å vise om en reagerer på gluten.
-Nei hadde aldri hørt om det.
Sånt som måler Iga-mangel?
-Iga???Mangel???
:twisted:
-
06-03-07, 20:56 #19
http://www.ncf.no/?dokId=486 sånn halvveis ned.
Men den måler ikke IgA-mangel. Det gjøres derimot hvis legen tar denne testen, dabestemmer man automatisk totalt-IgA samtidig og hvis det er IgA-mangels så tar de IgG-varianten av testen.
http://files.ncf.no/Pressemelding%20Col ... 202006.doc
http://files.ncf.no/Find%20Out%20selvte ... isning.pdf
-
09-03-07, 04:24 #20
Re: Hvordan fungerer magen deres? Litt ufine detaljer!
Opprinnelig skrevet av marge
Sånn var det for meg også, jeg levde med diare og løs mage (eller det jeg tolket som diare) i 14 år. Jeg måtte også på do fort, var jeg heldig hadde jeg to minutter på meg fra jeg merket at jeg måtte på do, til jeg måtte sitte der. Og det er jo ikke alltid man er i så kort avstand til nærmeste do... så ja, jeg hadde noen uhell jeg også.
Det var ikke mye hjelp å få fra legene, beste kommentaren jeg fikk var at "jeg bare skulle se på diareen som en fin måte å gå ned i vekt på"!
Jadda...
Vel, løsningen kom for en dag ved en tilfeldighet.
Jeg hadde flere ganger fått påvist for lavt B12-nivå, og ble satt på sprøyter med det. Jeg ante jo ingenting om B12 annet enn det legen fortalte, og han sa ingenting om mageplager. Han fortalte bare om balanseproblemer og depresjoner, så jeg hadde aldri satt B12 i forbindelse med mageplagene.
For snart to år siden var jeg så ille plaget med magen at jeg ikke visste verken ut eller inn. Tilfeldighetene ville at jeg hadde vært hos lege og tatt blodprøver som viste at B12 var for lavt igjen og jeg ble nok en gang satt på sprøyter. Denne gangen opplevde jeg at det etter første sprøyte var tvert slutt med mageplagene! I løpet av to dager var magen normal, og jeg begynte å lure på hvorfor.
Jeg undersøkte en del om B12-mangel og fant en dansk nettside som fortalte mye mer om det enn legen min hadde sagt. Der stod det bla. at når man har for lite B12, så fungerer ikke de nervene som styrer tarmtømmingen. Derfor får man ingen varsel om at man må på do, før det (nesten) er for sent. Dette gjelder ofte også de nervene som styrer tømmingen av urin. Nå har jeg selvfølgelig mistet bokmerket, men jeg tror det var en side hos danske Netdoktor.
Vi som har autoimmune sykdommer, vi har ofte problemer med å ta opp B12 fra maten, fordi vi produserer for lite av et stoff som kalles intrisic factor. Dette stoffet produseres i magesekken og trengs for at tarmene skal kunne ta ut B12 fra maten. Har man for lite av dette stoffet, blir for lite B12 tatt opp og man får symptomer som dette med følelse av diare.
Jeg fikk kranglet meg til 10 ukers behandling med B12 (får normalt bare 5), men tre måneder etter dette måtte jeg igjen ha ny runde. Ettersom jeg er av den utpreget late typen og ikke orker tanken på å være på legesenteret en gang pr uke i lang tid og heller ikke har råd til å betale for alt sammen, begynte jeg å søke etter alternativer. Og det var det noen her på forumet som tipset meg om!
Jeg kjøper derfor nå sugetabletter via nettet, og har det helt topp med det! Jeg kan få tilbakefall enkelte ganger, men da er det som regel for at jeg har glemt å ta tablettene på en stund. Tar dem ikke hver dag, trenger ikke ta dem mer enn et par-tre ganger i uka.
Det må være sugetabletter, for vanlige tabletter passerer bare rett igjennom. Sugetablettene går rett ut i blodbanen via spyttet.
Jeg kjøper mine tabletter her:
http://www.vitaviva.com
Siden dette er innen EØS-området, og kun til privat bruk for tre måneder om gangen, er det lovlig å bestille.
http://www.legemiddelverket.no/template ... 18547.aspx
Ett glass med hundre tabletter holder til et halvt års forbruk for meg.
Så dere som har slike mageplager; sjekk ut B12-nivået også! Husk at selv om prøvesvarene er innenfor normalen, så kan det likevel være for lavt!
Min B12 er nå på 350, legen min ville ikke at det skulle komme under 250, selv om laveste nivå er 175.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
Lignende tråder
-
Hvordan var veien deres til diagnose?
Av Evita i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 28-10-08, 22:34 -
Hva var deres tsh på da dere begynte på levaxin?
Av gretal i forumet TSHSvar: 8Siste melding: 26-02-08, 04:12 -
Hvordan virker FT3 på formen deres?
Av Trygve i forumet Høyt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 01-12-06, 17:30
Svar med sitat
Bokmerker