Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
-
03-02-07, 11:16 #11
Det er mye info her på nettet, men det er vanskelig å verifisere det!! Dette er i hverfall rett frem og skrevet av en person legen kan sammenligne seg med. Siden det ikke er gjort ordentlige studier av Armour så blir det jo vanskelig for meg å ta det med til legen som "bevis". Det er jo akkurat det som er det store probelmet slik jeg ser det. Hadde ikke de svina av noen legemiddelfolk klart å manipulere markedet før og nå, så hadde vi alle sluppet dette her!
Jeg er klar over at disse "artiklene" ikke er gode, men de er norske med navngitt endo. Kan være en liten brikke i å få Armour på resept i stedet for å handle på nett.
Jeg har lett etter informasjon om Armour på nettet, men jeg har vanskelig for å konsentrere meg om engelsk så det hemmer meg. Og så blir jeg så usikker på de reklame spekkede amerikanske sidene. Det virker så useriøst.. Skeptisk nordmann
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
03-02-07, 11:22 #12
NTF er medlem i en overorgansiasjon, hvor de ikke er for liothyronin engang, tror jeg,og de kan ikke kritisere hverandre. Den engelske organisasjonen er imot bruken av liothyronin, såvidt jeg har forstått, før de hat skikkelig forskning som viser at det virker. Professor Dayan i england har da gjort noe forskning, men innrømmer privat til noen at opplegget var ikke bra nok. De bare tok vekk thyroxin med såogsåmye og erstattet med såogsåmye liothyronin. Da trenger man ett trinn til, nemlig å justere dosen slik at ft4 ikke faller. dette trinnet var ikke mulig i forsøket fordi man ikke kan justere forskningen underveis. Man må fortsette slk som planlagt.....
Noe lignende ble også gjort i Australia, hvor ft4 og ft3 sank med det opplegget de har.
Jeg nevner forskning på liothyronin her i forbindelse med Armour, fordi det er beslektet, det er t4/t3 kombinasjonsbehandling.
Det med Armour, forskningen må betales. I USA er det kommersielle interesser som betaler for det, og Thyroid eies ikke av noen, det finnes ikke generic Thyroid, alt er Thyroid. Det er billig. Ingen overskudd til å støtte forsking.
NTF vet nok at jeg har lagt ut info. Jeg tror de hører mer på søsterorgansisasjonene.
I England har det også poppet opp alternative pasientorganisasjoner som er for liothyronin og for Armour.
NTF her ønsker ikke at så skjer her, og Bente Bakke har jo skrevet en artikkel i Thyra om Armour.
Men forsking om Armour får de ikke, fordi Synthroid jo snøt oss for det dengang.
http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage_armour.html historien er fordelt over flere sider
http://www.british-thyroid-association. ... t_info.htm Her står det at de ikke er for liothyronin engang.
De anklaget også en lege for å få forbud mot at han skal behandle pasienter som har TSH innenfor referanseområdet. De er imot at noen skalo få thyroxin som har symptomer med TSH ikke er høy nok. Det var masse skrive om det på forumene og legen måtte foran en egen legedomstol i GMC i London. Han reddet mange pasienter som var blitt uføre eller omtrent uføre men TSH var ikke høy nok, og ga dem resept på thyroxin.
Tenk, foreningen gikk til det skritt til å fjerne en lege, det ville være det samme som å fjerne Balderklinikken og Omdal her. Ikke rart pasientene ble opprørt. Alt er dokumentert på internett. En skikkelig såpeopera.
Hvis du laster ned en pdf som heter guidelines på 86 sider, står det at man ikke skal behandle hypothyreose før TSH er over 10. (hvis patienten ikke er gravid , da) Se selv. Og videre, mål ved behandling er en TSH innenfor referanseområdet, men de kan ikke se noen bevis for at TSH bør ligge i nedre halvdel av referaneområdet. Og videre: man kan ikke bruke ft4 -eller ft3-målinger ved kombinasjonsbehandling. Begge disse ting er jo feil, basert på pasientenes erfaringer. De norske retningslinjer er da også en TSH mellom 0,5 og 1,5.
NTF kan ikke kritisere BTF ifølge avtalen.
NTF er for ordens skyld hverken imot liothyronin eller Armour.
Ei heller tidlig behandling.
Måtte bare tilføye det siste for at det ikke skulle bli helt galt.
-
03-02-07, 12:24 #13
Høres jo helt vanvittig ut Nora.
Skjønner ikke at en pasientoranisasjon kan gå ut og gjøre noe slikt! Hadde meldt meg ut på flekken om jeg hadde lest noe slikt fra norsk side.
Takk Gud for at NTF har et mer åpent sinn enn det! De har hatt mye stoff fra Lars Omdal i medlemsbladene sine i det siste. Han er for Armour og synes det er bedre enn Liothyronin i kombi-behandling.
http://thyroid.about.com/cs/thyroiddrug ... throid.htm
Denne linken til Mary Shomon ligger faktisk uten på NTF sine sider. Så de kan ikke være offentlig / politisk imot denne typen av medisinering.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
03-02-07, 13:20 #14
Bente Bakke som skrev artikkelen om Armour og Omdal, er nå ny leder. Det er altså håp.
Om den engelsek organisasjonen:
jeg har kommet over en som er i den engelske BTF, og skriver i medlemsbladet. Hun etterlyste mer info om kombinasjonsbehandling på forumet. Hun er iikke imot, men ville samle info. Hun bor i Skottland. Hun skrev at der på sykehuset i nærheten, hadde de senket øvre grense på TSH til 3, tror jeg.
Jeg skrev til henne at vi i Norge bruker en del liothyronin, og at hun uten videre sikkert kunne kontakte NTF for å høre deres erfaringer med kombinasjonsbehandling.
Vet ikke om hun har gjort det.
Jeg mener at man må gå den veien NTF har gjort, at man er åpne. De er heller ikke helt fastlåste i BTF men det ser jammen slik ut i retningslinjene....
Ang. Armour og det gamle styret, muligens de ikke har lest hva jeg har skrevet om emnet. Noen kunne også ikke lese engelsk.
-
03-02-07, 13:50 #15
Det er vel slik de fleste steder at noen er mer "redde" for å trampe i salaten i forhold til politikk. Ã… være for konservativ hjelper ikke pasientene videre i sin søken etter å bli friskere. Man må kune riste litt i treet og se på reaksjonene som kommer sier nå jeg..
Den engelske er BTF jo en skam! Jeg fatter ikke hvorfor leger osv er så skeptiske til en medisin som ble brukt i over hundre år med god virkning.. Det burde være enkelt å få prøve orginalen, men den gang ei..
Det er vel alltid slik i en organisasjon at man har forskjellige meninger om ting, og det er jo slike som hun fra scottland som tilslutt vil forandre holdningene. hun kjemper jo for å åpne de opp. Håper det lykkes henne og at hun finner god informasjon. Jeg tenker at de må jo sitte på utrolige mengder med informasjon gjennom opplevelsene til sine pasienter! Selv om de mener at pasienthistorier ikke er godt nok i de høye rekker av legepersonal..Hilsen Anne Ma
-
03-02-07, 15:13 #16
Det er en del endokrinologer so har begynt å skrive ut liothyronin der. Dayan for eksempel, og Perros.
De driver og diskuterer i BTF, de er ikke enige, men flertallet bestemmer.
Man er jo forsiktig hvis man vil komme med offentlige retningslinjer.
Min mening er at det kan være lurt å la være........
Det vites også at det pågår en strid internasjonalt , de forskjellige endokrinologiske foreninger (i USA er det fire forskjellige) strides om når man skal behandle hypothyreose. Hvis man går inn på en anv de siste nyhetsbrevene a vMary Shomon, da nevner hun dem med navn. ( www.thyroid-info.com ) Den ene er for å behandle hypothyreose allerede ved en TSH på 2,5 eller 3. Det er artilker om denne kontroversen i fagtissskriftene. De andre grupperinger er for å vente til TSH er 10. I NOrge har vi jo Jorde og alle i Tromsø, de er medlemmer i gruppen som vil vente til TSH er 10, Bergen vet jeg ikke, og i Oslo er den andre gruppen.
Så det er ikke BTF som er skyld i dette, heller.
Om hvem som anmeldte Doktoren som måtte foran GMC, må jeg se etter om det var BTF sammen med BTA (BTA er endokrinologene som har grense på 10 i england) eller bare endokrilnologene (BTA). Lett å bli forvirret med bokstavsupper som man ikke er inne i.
-
03-02-07, 15:31 #17
Tilbake til Thyroid USP:
Det er edet som er selve standarden, som man vet virker.
Dengang thyroxin bel oppfunnet, trodde man at det var den aktive bestanddelen i Thyroid. Man nektet å søke en NDA siden Thyroid var anerkjent og man jo laget det samme.
Synthroid er fryktelig dyrt. Det har en aggressiv marikedsføring, og reresentantene er kjent for å fortelle legene løgner om at alle de andre preparatene er mindreverdige. De gir legen "samples" som de starter pasienten på. (babymelkprodusentenen gjorde slik også. Og da tørket jo melka opp...det er en annen skandale)
På foruemen er det tiii og ofte noen nye som kommer og skriver hjelp Armour lages ikke mer, har legen sagt, eller hjelp legen ahr sagt at Armour er ustabil. de er kjent med slike ting hos Forest pharmaceuticals også, det kommer stadigvekk slike historier.
Synthroid er veldig dyrt, ikke slik som hos oss hvor thyroxin koster 70 kr for 100.
De er også involvert ie en gedigen skandale som har ført til nye bestemmelser om etikk i forskning. Dengang Abbott eide Syntroid-merkenavnet (jeg tror det var Abbot, er ikke sikker, samme er det jo) startet de en kliniksk undersøkelse ment å bevise at Synthroid var overlegen de andre merkene. Det var det ikke, og de sparket forskeren og nektet publisering av studien. Forskeren gikk til sak tror jeg, og det ble en stor skandale.
(man tester bioekvivalensen ved å gi ens tor dose til normale friske mennesker og så måler man stigningen av ft4. Hvis den ahr steget omtrent likt, da er de lbioekvivalente. det forklarer også hvorfor man ikke kan gjøre det med Armour. Ft4 kan jo ikke stige så mye siden halvparten av virkningen kommer av t3)
-
03-02-07, 15:47 #18
Du Nora.
Jeg lider ganske mye under fatigue. Og selv om tretthet er et av symptomene for hypotyreose så er ikke den trettheten / slitenheten hos variabel en gang. Ble heller ikke bedre med Levaxin. Det er bare galt eller verst når det kommer til det hos meg. Vet du om noe materiale om slikt der ute på nettet? Jeg snuser jo på CFS/ME og har mange mange symptomer på det. Har du sett at de linker fatigue opp mot hypotyreose? Eller ME opp mot hypotyreose? Jeg er skjelden konsentrert nok til å lete gjennom hauger med engelske sider, men må vel tvinge meg er jeg redd for ;)
Spør gjerne alt for stort spørsmål nå ja. Er ute og leter selv. Har planer om å presse legen til å utrede meg for det ved neste time! Han mumler om det, men det er litt ullent det han kommer med. ;)Hilsen Anne Ma
-
03-02-07, 15:56 #19
I artikkelen om balderklinikken og ME står det jo at det er en viss smmenheng.
Jeg tror at mary Shomon har skrevet noe om emnet, men kan ikke huske helt...
Og dem på ME-forumet her vel mer om sammenhengen med hypothyeose?
Skal være obs på det i fremtiden, hvis jeg kommer over det.
De har skrevet om sammenhengen med borreliose på det engelske forumet. og bakterieinfeksjonen tetter igjen thyroxinreseptorene slik at man ikke kan nyttiggjøre seg det stoffskiftehormonet som flyter i blodet. Det var ihvertfall det de beskrev på det engleske forumet.
Noen prøvde også liothyronin eller Armour i litt for stor dose en stund, og etterpå klarte de seg fint med bare thyroxin, noe hade skjedd med reseptorene mente de. (slike hjemmeforsøk anbefales ikke...)
Noen hadde også en lignende opplevelse med armour, de prøvde det en stund, og så trengte de mindre. opg så kunne de gå over til thyroxin alene. Rart. En teori er det med borreliose og reseptorer, at det forklarer sånt.
-
03-02-07, 15:59 #20
Takk for svaret Nora

Da har jeg noe å forske i ihvertfall!!Hilsen Anne Ma
Lignende tråder
-
Endo-time
Av Vimseliten i forumet Hos legenSvar: 3Siste melding: 30-09-08, 04:41 -
Endo i Bergen
Av Unn i forumet Hos legenSvar: 0Siste melding: 23-09-08, 12:48 -
Hva gjør en endo?
Av Lillejenta i forumet Hos legenSvar: 14Siste melding: 05-04-08, 09:53 -
noen som har vært hos endo på sus?
Av cathrin i forumet Hos legenSvar: 5Siste melding: 20-05-07, 22:15
Svar med sitat
Bokmerker