Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
-
23-04-06, 00:18 #11
Det er jo svært prosverdig av deg å tenke gjennom tinga da !
Kanskje er du litt generell ? Kan spise villfisk for det om du synes oppdrettsaksen ikke har det bra ?
Tia er ikke inne til å provosere, og det er bare ment som et tankekors da.
Feks. vil et godt prinsipp være at et dyr får leve et godt liv til det dør.
Vurder om feks. Elgen ikke gjør det ? Den får jo gå å plukke ut den maten den vil ha - helt til skuddet faller og den er mat ?
Så noe kan du vel spise ?
Jeg tipper at du ikke får nok B12 og proteiner. Dette bør du forklare legen din og be ham ta nødvendige blodprøver. Du bør ligge godt over de anbefalte verdiene.
B12 i vitaminpiller hjelper ikke det spøtt. Der er det 9µ og det er som den berømte musa og havet.
Skal du leve slik du skisserer her må du finne ut hvordan su skal få i deg nok proteiner. De finnes heller ikke i vitaminpiller - må kjøpe kroppsbyggerbøff da.
Soyaproteiner bør du glemme og er det ikke så mye andre bønner da. Tofu lages av flere typer.
Brød såklart, men du må drikke melk til ellers blir det ikke nok peptider til en human proteinstreng.
Du må dra dine egene erfaringer, men det blir ensformig da. Og å leve slik krever mye av deg og det minner om den spiseforvanskningen man ser hos anorektikere, som også er et spøkelse du må passe deg for da Stina.
Likevel har jeg stor respekt for grunnene dine, men ikke for at du velger å sette dette foran dine egene behov.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-04-06, 00:55 #12
Heia n`Finn
Joda, bare provoser du! Helt OK det, for hvis jeg blir forb... så kjenner jeg i alle fall at det står til liv. :x
Neida, bare tuller, jeg. Jeg tror vi faktisk er ganske enige. Dette med elgen har jeg sagt lenge. Hvis noen sørger for å jakte og felle en elg på forsvarlig måte (INGEN SKADESKYTING), så er jeg (i prinsippet) villig til å spise elgkjøtt. Kanskje t.o.m. mer humant å nedfelle et dyr som lever lykkelig og uvitende i fri natur, med et raskt dødbringende skudd, som det ikke forstår noe særlig av - enn å la det dø av alderdom og svakhet? Joda, vi har mye å tenke på og ta stilling til.
Forstår ikke helt hva du mener. Ã…jo, du mener ikke fisk, men sammeligner elg og sau? Eller er hjernen min nå totalt dau???Kanskje er du litt generell ? Kan spise villfisk for det om du synes oppdrettsaksen ikke har det bra ?
Legen... Hm... Ja, da er vi tilbake til det samme, gamle problemet da. Han mener jo jeg er ferdig utredet og ønsker heller ikke å henvise meg videre. Har bedt om Cølliaki-utredning en gang fordi jeg bl.a. har mye vondt i magen. Har også spurt om det er noe spesielt jeg bør spise/ikke bør spise med mine sykdommer, men nei da... Men takk for info'en om B12... Jeg har en sønn som var slapp og hadde for lite B12 (ikke han med for høy TPO). Han ville nesten aldri spise kjøtt og melk og slikt + han har vokst seg kjempediger. Når jeg så ett års tid etter sluttet å spise kjøtt, så går han og maser etter nettopp det.
Men det er altså kun nå her i 2006 jeg ikke har spist kjøtt. Og jeg merker ingen forverring etter det, bare så det er sagt. Men hva med proteinpulver, nei... der er det vel også soya bl.a.???
Når det gjelder egne behov, så er også behovet for å døyve dårlig samvittighet er viktig behov for meg, og jeg får dårlig samvittighet hvis jeg føler jeg støtter opp om dyreplageri.
Anorektiker.... Æhmm. Tror ikke det er særlig fare for det, nei. Alt for sulten til det."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
23-04-06, 01:01 #13baremei Gjest
Hva med å kjøpe lykkelig kjøtt? I flere år kjøpte vi gris som hadde gått ute med trynet i bakken hele sitt liv, ett år til og med bak huset vårt. De levde lykkelig og gryntet blidt når vi kom for å klø dem bak øret. Så kom slakteribilen hit og dett var dett - vår fryser ble noen kilo fullere. Litt snålt å få dyrene du hadde klødd bak øret i retur i pappesker, men vi _visste_ at dyrene hadde hatt det bra så lenge de levde. De fikk ikke kraftfor engang, eierne kjørte land og strand rundt og sanket dagens rester fra butikker og bakerier og slikt, så de fikk masse grønnsaker og frukt og brød.
Opprinnelig skrevet av Stina
Det samme gjorde vi med kalkun og høns.
Det finnes etterhvert en del slike gårdsbruk, det står ofte annonser i lokalavisen vår. Da har dyrene hatt det bra, og så blir de mat. Og mat må vi ha. Men det koster...
Dessuten er det rødt kjøtt du får mest B-vitaminer fra. Så spiser du ikke det bør du sjekke, ja.
-
23-04-06, 01:10 #14
Kor farsken får eg tak i ein lukkeleg gris?
Joda, dette har jeg også tenkt på. Kjøper økologisk melk fordi de påstår at kyrne som leverer til dette, har det bedre. Kjøper egg fra frittgående høner... Har også kjøpt økologisk kjøtt i Danmark. Men jeg bor i en liten kommune på Sørlandet og vet ikke hvor jeg skal få tak i det... Og jeg har lenge ønsket meg et lite hus på landet hvor jeg kan holde høns bl.a. Men hvis de ikke kan gå fritt pga fugleinfluensa, så blir de jo ulukkelege, og då blir eg óg ulukkeleg.
Det får vel kanskje bli i mitt neste liv?
Tusen, hjertelig... For gode tips.
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
23-04-06, 01:50 #15
Jeg har tenkt mye over det jeg også. Det med dyr som mat osv. Selv har jeg kommet frem til, at jeg lider hver gang jeg ser noe lide, akkurat som deg Stina, men jeg har kommet frem til et litt annet svar. Jeg har ikke sluttet å spise kjøtt. Jeg innså at det å lage et moralsk spørsmål av hva jeg spiste ville få meg til å slutte å spise alt. For jeg kan få vondt i magen av å klippe i stueplantene
De lever de og, og de har følelser på sin måte.
Så jeg tror, at ved bevisst forbruks mønster, kan jeg påvirke at dyrene får det godt i Norges land. Kanskje naivt, men jeg tror på det. Bare se hvor mye som skjedde i Tine da de prøvde å skvise ut Synnøve Finden produkter.. Boikott de som ikke gjør jobben skikkelig sier jeg
Og vi kan jo se fremgang i dyrerettigheter i norge for tiden.. Ting tar tid, men det hjelper jo
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
23-04-06, 20:33 #16
Angående grisene som Thyroid Powder USP (USP betyr United States Pharmacopeia, Europa har eget pharmacopeia, det betyr det er regulert hvor mye bakterier det kanvære og innholdet av t4 og t3 innefor 10%)
altså grisene kommer fra dyr brukt til vanlig mat, men de kommer fra et område hvor de spesialiserer seg på både kuer og griser som er bare oppforet på vegetabilsk føde, kun på korn.
Det er bare svit i Thyroid USP.
Her er en pdf fra ALI som produserer pulveret. Det er forresten dette som brukes i kanada også. Jeg antar at ALI er eneste produsent, Mieke fra Holland har undersøkt og sier så.
http://www.americanlaboratories.com/
http://www.americanlaboratories.com/Thyroid.htm følg information sheet linken
om nebraska
http://www.agr.state.ne.us/pub/apd/dairy_expansion.pdf de har veldig lite mugg i kornet (=lite aflatoksin)
http://www.agr.state.ne.us/
http://www.nass.usda.gov/Statistics_by_ ... /index.asp
http://www.necornfedbeef.com/ vet ikke om det fins en site for svin
-
23-04-06, 21:13 #17
Hjertlig takk for informasjonen
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Lignende tråder
-
Jeg blir ikke klok på dette, noen som kan hjelpe meg?
Av Veronica i forumet BlodprøverSvar: 8Siste melding: 19-08-08, 09:23 -
Noen som kan hjelpe meg med å forstå blodprøve resultatet?
Av Mona K i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 08-04-08, 18:27 -
Noen som kan hjelpe?
Av stine i forumet Lavt stoffskifteSvar: 27Siste melding: 28-10-07, 19:36 -
Har hatt hashimotos/knutestruma en god stund
Av sos i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 01-05-07, 21:19
Svar med sitat
Bokmerker