Side 2 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 52
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Standard Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?

Sitat Opprinnelig skrevet av Revolver Vis post
    Å, visste ikke at B12 kan ha sammenheng med plagene jeg har i forhold til muskelsmerter og trøtthet! Hvorfor tar du sprøyter, er det kortere virkningstid da?

Hmm, mulig jeg er noe ukonsentert her.. Men hvor finner jeg illustrasjon av hvordan jeg klyper armen? Finner jeg bare dette i selve boken? Interessant med slike alternative prøver som ikke fastlegene benytter seg av!

Jeg har, så lenge jeg kan huske, alltid hatt problemer i forhold til jernmangel. Denne gangen har resultatene mine vist at det er litt lavt, men ikke merkverdig mye, og det tror jeg har sammenheng med at jeg nylig har begynt å ta litt jerntilskudd (ikke daglig, for glemmer det som oftest). Blodmangel har jeg også hatt tidligere. Hvordan ser jeg om de har målt kolesterolnivået mitt, heter det bare kolesterol på prøvesvarene mine?

Hva er forresten K2, Kevlin? :amatør:
    Jeg også tar sprøyter - fordi jeg mangler intrinisic factor:

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
    Du mener uten intrinsic faktor ?
    Det er et protein som må være tilstede for at kroppen skal ta opp B12, men det gjelder ikke de andre vitaminene i B-gruppen.
    De som ikke har dette kan enten ta sprøyter eller meget store doser (1-5mg) oralt.
    Molekylet er så stort at det ikke diffunderer tarmen, men ved store doser kommer litt over likevel.

Jern har forsåvidt noe lignenede fordi c-vitamin må være tilstede for at en skal ta opp nok jern fra maten.
    Det er nok med en slurk juice 5min før maten visstnok.

D3 dosen er nok litt avhengig av hvor lav statusen er.
    Man kan godt ta 100µg/dag i en måned og lenger også med lav status.
    Så kan man fortsette med 50 og måle etter 3mnd og 6mnd. En bør måle. (S-25-OH D3)

Så er vi avhengige av selen for dette ingår i dannelsen av det enzymet som omvandler T4 til T3.
    Det kan også måles, og det bør man. Sikker dose skal være 200mg.
    Du kan klikke på linken http://www.amazon.com/dp/0975262408?...GTK811X104867& og scrolle deg nedover:

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    ..
    (klikkPå bokomslaget og SE SÅ side 3 i denne Linken OBS sidenummereringen starter et stykke ut!): ).
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Sammenhengen mellom vitamin D3 og K2 - samt hvordan K2 er nødvendig for å beholde kalsium på rette plass. Mao i skjelettet og ikke inn i blodårene:
    "When you take vitamin D, your body creates more of these vitamin K2-dependent proteins, the proteins that will move the calcium around.
    They have a lot of potential health benefits. But until the K2 comes in to activate those proteins, those benefits aren't realized.
    So, really, if you're taking vitamin D, you're creating an increased demand for K2.
    And vitamin D and K2 work together to strengthen your bones and improve your heart health.

... For so long, we've been told to take calcium for osteoporosis... and vitamin D, which we know is helpful.
    But then, more studies are coming out showing that increased calcium intake is causing more heart attacks and strokes.
    That created a lot of confusion around whether calcium is safe or not. But that's the wrong question to be asking,
    because we'll never properly understand the health benefits of calcium or vitamin D, unless we take into consideration K2.
    That's what keeps the calcium in its right place."

Kilde: http://articles.mercola.com/sites/ar...1216_SNL_Art_1

Oversettelse (via Google oversetter - http://translate.google.no/?hl=no&tab=TT):
    "Når du tar vitamin D, skaper kroppen mer av de K2-avhengige proteiner, proteiner som vil flytte kalsium rundt.
    De har en rekke potensielle helsefordeler. Men inntil K2 kommer inn for å aktivere disse proteinene, blir disse fordelene er ikke realisert.
    Så egentlig, hvis du tar vitamin D, oppretter du en økt etterspørsel etter K2.
    Og vitamin D og K2 arbeide sammen for å styrke skjelettet og forbedrer hjertehelsen.

...så lenge, har vi fått beskjed om å ta kalsium mot osteoporose ... og vitamin D, som vi vet er nyttig.
    Men så er det flere studier som kommer ut som viser at økt kalsiuminntak forårsaker flere hjerteinfarkt og slag.
    Det har skapt mye forvirring rundt hvorvidt kalsium er trygt eller ikke. Men det er feil spørsmål å stille,
    fordi vi aldri vil forstå ordentlig de helsemessige fordelene av kalsium eller vitamin D, med mindre vi tar hensyn K2.
    Det er det som holder kalsium på rett plass."
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?

Prøv å kom opp på minst 120 i referanseområdet på D3. Sol deg litt uten solkrem om det går, bruk D3 piller, forsøk å finne ut hvor mye du trenger å ta for å komme opp. Og er du så lav som du beskriver bør du ta høye doser for å komme deg opp, deretter måle. Det kan være lurt å ta 10 000 IE per dag for å komme opp. Så må du finne ut hva du trenger for å holde nivået oppe. det er individulet og har med opptak å gjøre. Dårlig opptak er lik høyere dose
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Oslo
    Alder
    34
    Meldinger
    46

Det er helt utrolig hvor mye jeg lærer av dere.. Tusen tusen takk for at dere tar dere tid til å svare! Jeg er så evig takknemlig . Jeg skal se litt på disse D3-vitaminene jeg tar nå, og se om det kanskje kan være slik at jeg kan ta flere enn en tablett daglig. Jeg må uansett få tak i høykonsentrerte piller så fort det lar seg gjøre. Takk for link, BenteR .

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Prøv å kom opp på minst 120 i referanseområdet på D3. Sol deg litt uten solkrem om det går, bruk D3 piller, forsøk å finne ut hvor mye du trenger å ta for å komme opp. Og er du så lav som du beskriver bør du ta høye doser for å komme deg opp, deretter måle. Det kan være lurt å ta 10 000 IE per dag for å komme opp. Så må du finne ut hva du trenger for å holde nivået oppe. det er individulet og har med opptak å gjøre. Dårlig opptak er lik høyere dose
    Takk for gode råd! Jeg har tidligere tatt solarium da jeg har hatt D-vitmangel, og det funket relativt effektivt. Blir dårlig med sol nå, så tenker jeg skal ta litt solarium igjen (med måte, selvfølgelig!). Skal mest sannsynlig flytte til Australia til sommeren og bli borte et år, så der får jeg forhåpentligvis gode muligheter til å sole meg!

Jeg har sett litt på jernprøvene også, og synes det er rart at legen ikke har kommentert disse heller:

S-Jern: 11,2 (ref. 9,0-34,0)
    S-Jernbindingsk: 86 (ref. 49-83)
    S-Jernmetning: 13 (10-50)

Er det noen som vet hva dette betyr? Hva er jernbindingsk, og hvorfor er det høyt?

Er forresten et kolesterol på 4,7 høyt for en jente på 20 år når referansen ligger på 2,9-6,1?

Så også på noen prøver som heter P-HOMOCY, og fant ut på Fürst sine sider at det "først og fremst brukes som supplement til til diagnostikk av vitamin B12- og folat-mangel". Ref her er 5,0-15,0. Mine prøver viste 28,4 14.09.12, og legen har ikke tatt nye prøver siden. Noen som vet hva dette betyr?

Huff, nå blir det mange tall her.. Dere skal vite at jeg på noen måte ikke er hypokonder, men kun overinteressert i blodprøveresultater . Jeg vil ikke si at jeg driver med selvdiagnostikk her, men er ganske sta når det gjelder slikt.. Jeg føler jo at noe er rart med meg. Det samme gjorde jeg før jeg fikk påvist kikhoste og kyssesyke, selv om legene mente det bare var en vanlig hoste og problemer knyttet til astma. Det er ikke det at jeg ikke stoler på legene mine, men jeg stoler mer på magefølelsen når det gjelder helsen min!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Revolver Vis post
    Jeg vil ikke si at jeg driver med selvdiagnostikk her, men er ganske sta når det gjelder slikt.. Jeg føler jo at noe er rart med meg. Det samme gjorde jeg før jeg fikk påvist kikhoste og kyssesyke, selv om legene mente det bare var en vanlig hoste og problemer knyttet til astma. Det er ikke det at jeg ikke stoler på legene mine, men jeg stoler mer på magefølelsen når det gjelder helsen min!
    Du har skjønt noe veldig vesentlig - at selv om legene er eksperter på symptomer, sykdommer og behandling - så er DU eksperten på egen kropp og hva som er "normalt" der. Jeg skulle ønske at flere var som deg - turde å stole på seg selv, når kroppen er "feil" og ikke gi seg, fordi legen ikke finner ut av det med første forsøk.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Forhøyet homocystein er forårsaket av for lave verdier av b vitaminer. Det er en risikofaktor for mange helseproblemer og bør derfor gjøres noe med.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Oslo
    Alder
    34
    Meldinger
    46

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Du har skjønt noe veldig vesentlig - at selv om legene er eksperter på symptomer, sykdommer og behandling - så er DU eksperten på egen kropp og hva som er "normalt" der. Jeg skulle ønske at flere var som deg - turde å stole på seg selv, når kroppen er "feil" og ikke gi seg, fordi legen ikke finner ut av det med første forsøk.
    Snufs.. Jeg er helt overveldet av forståelsen jeg får av dere her inne.. Det er virkelig godt å høre at jeg ikke gjør noe "galt" her, for dette motiverer meg bare enda mer til å stå på og finne ut hva som feiler meg!

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Forhøyet homocystein er forårsaket av for lave verdier av b vitaminer. Det er en risikofaktor for mange helseproblemer og bør derfor gjøres noe med.
    Åå, det forklarer jo en del..! Dette skal jeg søren meg ta opp med legen min! Herregud, hva dere vet...! Å melde meg inn på dette forumet har vært det beste valget på lenge

Så litt på D3-vitaminene jeg tar, og en tablett tilsvarer visst 10 h(omvendt)g eller noe. Dette skal visst være 200% av anbefalt daglig inntak. Holder det med en tablett tror dere, eller skal jeg kjøre på med to daglig?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Tabletten du tar er på 10 mikrogram (den rare u-en med hale og g betyr mikrogram).
    Jeg tar 62,5 mikrogram til dagen og gubben min tar 117,5 mikrogram.
    Når man har lav d-vitamin så er en dose på 10 mikrogram (som er ADI her i Norge) omtrent som og tisse i havet og vente på at det stiger. Altså helt håpløst.
    10 mikrogram og masse sol når man har et høyt og fint d-vitaminnivå kan kanskje være passelig som en vedlikeholdsdose, men skal du få d-vitaminene dine opp, så er 10 mikrogram altfor lav.
    Jeg ville selv tatt minimum 5 slike til dagen.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

He, he - jeg skulle også til å nevne noe om musa som pisser i havet, men BenteR kom meg i forkjøpet Jeg ville si at 10 mcg vil ikke utgjøre mer enn musepiss i havet - et uttrykk jeg har lært etter at jeg ble vestlending
    De tillatte dosene av virkestoff i diverse tilskudd her i landet er i grunnen en stor vits. Nå har de riktignok begynt å selge noen "ekstra sterke" D-vitaminer med 20 mcg, men likevel... 10 mcg tilsvarer 400 ie (internasjonale enheter), og er lite når man skal få rettet opp en stor mangel! Her i huset har vi i vinter tatt 4000 ie, altså tilsvarende 10 tbl av de som apotekene selger. Jeg har tidligere tatt mer i perioder, da jeg hadde lavere nivå enn nå. Mange tar mer gjennom lengre perioder.

Jeg kjøper D-vitaminene hos BigVits i England (veldig greie å handle med!) - de gir også beskjed om at de norske kundene ikke kan kjøpe sterkere enn 5000 ie. Ellers har vi fått noen som en sønn har kjøpt hos iHerb, men der må man være mer forsiktig med hva man tar inn. Blir det for "sterkt" så blir det stoppet i tollen .

Ha en god natt alle sammen!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Hei - vil bare minne om at det er individuelt hvor store doser D3 vi trenger for å få opp verdiene. Jeg ser at flere her på forumet må ta store mengder for å få noen virkning - men det gjelder ikke alle! Kan for eksempel ha sammenheng med hvor godt eller dårlig det tas opp i tarmen.

Jeg har fått mine D-vitaminnivåer til å stige betydelig i vinter, bare med inntak av en spiseskje Møllers tran hver dag, mens andre trenger "heste-doser". Du må selv finne ut av hvor mye du trenger å bruke

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Forhøyet homocystein er forårsaket av for lave verdier av b vitaminer.
    Det er en risikofaktor for mange helseproblemer og bør derfor gjøres noe med.
    Jeg trodde forhøyet homocystein bare var indikasjon for lav B12..
    (og "følgevitaminet" B11 formodentlig..).

I januar fikk jeg beskjed av legen og ta to B12 sprøyter etter hverandre
    (dvs med bare en uke imellom - istedenfor de sedvanlige tre måneder)
    hun sendte meg sms om dette og forklarte at det var pga forhøyet homocystein.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 2 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 06-07-12, 00:08
  2. Svar: 6
    Siste melding: 04-12-11, 01:05
  3. Hyperparathyroidisme eller noe annet?
    Av Devana i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifte
    Svar: 70
    Siste melding: 16-11-10, 23:52
  4. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35
  5. I puls ikveld, du kan ha lavt stoffskifte med normale prøver
    Av nora i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 03-06-08, 12:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder