Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
Tråd: Norge i stor smør-panik
-
07-12-11, 21:56 #11
Sv: Norge i stor smør-panik
Joda, jeg vet godt til at margarin ikke er det beste produktet, og at man helst bør spise smør.
Og om man blir syk av margarin er det jo helt annen sak.
Det jeg mener, er om man må ty til en pakke margarin mens smørmangelen pågår, er det ingen krise for de aller fleste av oss.
Eller man kan kutte ut smøret og få i seg fett fra andre kilder.
Det løser seg jo snart det hele.Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
07-12-11, 22:39 #12
Dessuten kan både fløte og rømme piskes til smør
.
Gunnar Lindgren har mange artikler om matfett og margarin.
Her er utdrag fra to av dem:
Inget vetenskapligt stöd
Det finns inget vetenskaligt stöd för att en fettsnål kost ger oss ett längre liv. Propagandan för fettsnål kost har burits upp av kostrådgivare, journalister, läkare, hälsoorganisationer m fl utifrån obevisade hypoteser från nittonhundratalets mitt, ivrigt underblåsta av livsmedelsindustrin.
En ”konsensuskonferens” iscensattes i USA 1984 genom att kalla sådana personer, som kunde väntas stödja synen på kolesterol och fett som en risk för hjärtsjukdom. Denna konferens påstod sedan, inte oväntat, att den fettsnåla kosten var hälsosam. Forskaren Daniel Steinberg anser att det inte hade behövts någon "konsensuskonferens" om det verkligen fanns enighet.
Vid Harvard har man i en stor uppmärksammad studie av sjuksköterskor visat att det inte finns något samband mellan totala fettkonsumtionen och hjärtsjukdom. Enkelomättat fett, som exempelvis finns i olivolja, sänker möjligen risken något. Mättat fett är något sämre, om ens det, än den pasta och andra kolhydrater som den fettsnåla kosten anvisar. Däremot ser man ett tydligare samband mellan transfetter (härdade fetter) och ohälsa.
En av de världsledande forskarna inom ämnet, Walter Willett, är talesman för denna stora studie och kritiserar att myndigheterna inte ingriper mot propagandan för fettsnål kost, trots dessa viktiga fynd.
”Skandalöst, man säger att man måste ha verkligt starka bevis för att ändra rekommendationerna, vilket är ironiskt då de en gång utfärdades utan sådana starka bevis.”
Fettsnål kost leder sannolikt till övervikt, hjärtsjukdom och diabetes. Om vi minskar fettintaget kommer vi att äta andra livsmedel i stället för att få samma energiintag som tidigare.
Detta viktiga faktum – att vi byter ett livsmedel mot ett annat – får en rad ofta förbisedda konsekvenser.
Pasta, bröd och andra kolhydrater har ersatt fett, vilket till och med kan ha försämrat hälsan, då detta på goda grunder kan sättas i samband med den viktökning som är tydlig i många industriländer där man propagerat för fettsnål kost. I USA var vikten hos befolkningen oförändrad mellan 1960 och 1980, men andelen överviktiga ökade från 14 % till över 22 % efter att propagandan för fettsnål kost påbörjades.
Övervikten medför i sin tur att risken ökar för hjärt- och kärlsjukdom och diabetes. Vi upplever nu en tydlig ökning av diabetes. Antalet nya fall av hjärt- och kärlsjukdom har inte minskat, men dödligheten har minskat genom bättre medicinsk behandling.Aceton i margarin
För första gången medger nu Livsmedelsverket på sin hemsida (mars 2002) att följande kemikalier används vid tillverkning av margariner.
Extraktionsbensin (hexan)
Aceton
Nickelspån
Natronlut
Fosforsyra och citronsyra
Blekmedel
Som förorening i margarinet behandlar man:
Metanol (bildas av natriummetylatet vid omestringen)
PAH
Men Livsmedelsverket vill inte ange i vilka produkter eller i vilka halter de kemiska ämnena
förekommer.Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
08-12-11, 23:41 #13
TV2 får toldsmæk for smør-hjælp
Har TV2 lokket velmenende danskere til smør-smugleri? Smør-hjælp til Norge kan koste dyrt.
"Utak er verdens løn: Norske toldregler betyder, at TV2 skal betale en klækkelig afgift for at sende 4000 pakker smør indsamlet igennem Go'Morgen Danmark, til Norge. (...) Her kan smør-donationen, ifølge ekstrabladet.dk's beregninger, resultere i en regning på op imod 9600 norske kroner i told - afhængigt af, hvor meget smør man mener, der kan fås for 6000 norske kroner.
Hos vores norske broderfolk er man dog meget taknemmelige for hjælpen. Ifølge Michael Rydal Ravn har alle nordmænd, TV2 har været i kontakt med - inklusiv ansatte ved toldvæsenet - har været meget glade for den danske smørhjælp. Pakkerne bliver delt ud i den norske pendant til Go'Morgen Danmark, 'Go'Morgen Norge', i morgen tidlig."
Vi du have det told-dyre danske smør, se 'Go'Morgen Norge' om nogle timer...
TV2 får toldsmæk for smør-hjælp
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
09-12-11, 13:08 #14
Å selge smør for 1000 kr pakken MÅ jo være en spøk!! Det finnes jo både fløte og rømme i butikkene og det kan alle klare å piske til smør og da for en mye billigere penge enn svartebørssmør måtte ville kunne koste
Her får du se litt av prosessen
Jeg leste oppskrift på smør i avisa i går:
½ liter fløte og
3 dl (1 boks) seterrømme piskes til smør.
Visp fløten og rømmen i mikmaster og la den vispe til rømmen har skilt seg.
NB! Pass på at det ikke blir så varmt at rømmen/fløten smelter. Da vil smørfettet ikke komme ut.
Press deretter ut så mye væske du kan med hendene.
Væsken kalles kjernemelk og noen steder saup.
På engelske kalles det «buttermilk» som i flere land er et eget handelsprodukt, så bruk saupen i f.eks brøddeig.
Vask smøret i rent kaldt vann (for å få ut mest mulig kjernemelk).
Elt så inn ca 2 ts salt eller etter smak i smøret.
Personlig foretrekker jeg havsalt som inneholder alle mineraler kroppen skal ha.
Hjemmelaget smør (bygårdssmør)
Oppskrift på hjemmelaget smør
Denne oppskriten gir 400 gram ferdig smør.
Alt. 1 – Smør
1 liter kremfløte
3 teskjeer salt (1-2 teskje dersom det er til matlaging)
Alt. 2 – Bygårdssmør (setersmør ultra)
1 liter kremfløte
6-7 teskjeer salt
1/2-1 boks seterrømme
Kjør alle ingrediensene i kjøkkenmaskinen, på maks hastighet. Det tar ca. 3-4 minutter når du visper fløte og salt før det blir smørklumper. Husk å ha en eller annen form for sprutestopp over bakebollen, for det vil garanterte sprute en del underveis – spesielt mot slutten når smør skiller seg fra smørmelk (kjærnemelk/saup). Dersom du har en eldre maskin, sånn som meg, så må du være kreativ. Selv brukte jeg bare en lengde matpapir som jeg foldet rundt bollen, og holdt sammen med fingrene mens jeg vispet.
Prosessen er som følger (du fortsetter bare å kjøre maskinen hele tiden):
- Det dannes krem
- Fløten begynner å få konsistens og farge som eggerøre.
- Da nærmer du deg smør.
- Det dannes kjærnemelk, og smør klumper seg.
- Stopp vispingen, og ta vare på saupen. Den kan brukes i andre oppskrifter.
Bruk en slikkepott til å samle smøret til en klump, og tøm av kjærnemelken. Fyll bollen med kaldt vann – nok til at du kan bearbeide smøret under vann. Vask hendene godt – gjerne spritvask. Masser/kna smørklumpen i hendene. Prøv å hold fingrene sammen når du klemmer, hvis ikke faller det bare masse små klumper rundt i vannet, som det er vanskelig å samle. Fortsett å massere klumpen med smør til det ikke kommer ut noe mer kjærnemelk. Det holder å bytte vann to ganger.
NB! Når du føler deg ferdig, kna litt til, så slipper du at smøret “svetter” så mye!Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
-
09-12-11, 20:47 #15

Ja, nå har smørsjåfør Carl Christian Lunden som driver Slagter Winther i Hirtshals vært her med smør og delt ut til folk i Oslo
Det er jo unektelig en morsom idé å samle smør fra Danmark til oss som har følt på at det virkelig er en mangelvare i norske butikker akkurat nå.
1000
-lig takk til våre danske venner
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
-
15-12-11, 19:36 #16
Litt NY
informasjon og oppdatering på smørkrisen i Norge:
Fjordland har klart å levere Bremyk som består av 70 % smør og 30 % rapsolje, til SPAR butikker i Tromsø
og Synnøve Finden har importert belgisk smør som vi fikk tak i på Coop OBS. 
Ikke rart verden ler av oss, verdens rikeste land med olje, men SMØR dét kan TINE meierier ikke levere folk året rundt !!!
Tror nok det egentlig ligger mye svindel og lureri bak, ikke bare bak manglende smørproduksjon, men også strømleverandører som sier vi har tomme vannmagasin slik at vi derfor må betale ågerpriser !
Hvordan kan dette landet med vann så det renner over (alle andre steder enn i vannmagasinene !!) ikke kunne levere strøm til rimelig pris ?
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
-
15-12-11, 23:02 #17
He-he
jeg tok meg idet selv
tidligere ikveld
at jeg ringte et par venninner fra ICA Maxi;
fordi jeg (HURRA!!) hadde funnet Bremyk i 400 grams pakker.
Jeg fikk bestilling på tre pakker fra den ene, mens den andre hadde vært på Harry-tur
og kjøpt med meierismør fra "søta bror".
Noe sært og snålt skal man da ha i sin tilværelse - den som kun tar spøk for spøk.. osvKevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
16-12-11, 00:22 #18
I Nordlys avis (Nord-Norges største avis) får vi vite at Eide Handel i Tromsø lager eget smør for salg (i sin butikk)
Det tar jeg hatten av for
Noen flere gourmetforretninger som følger deres
eksempel?
-
16-12-11, 01:18 #19
Denne artikkelen er nok mye nærmere sannheten enn den flotte forklaringe: "det er lavkarbo sin skyld"
http://www.dagbladet.no/2011/12/14/k...smor/19421051/
-
16-12-11, 10:32 #20
Har man satt seg litt inn i lavkarbo har man lenge forstått at denne forklaringen ikke holder mål. Om så hadde vært tilfelle skulle nemlig sukkerforbruket gått drastisk ned. Så mye ned at produsentene av sukkerholdige varar virkelig fikk problemer. Har ikke sett så mange overskrifter på at sukkerforbruket går ned!!
Lignende tråder
-
Erstatning til smør, margarin og olje.
Av maika i forumet Helbred og kostholdSvar: 8Siste melding: 06-11-10, 17:33 -
Lægeordineret frygt og panik!
Av Anisa i forumet MedisinalindustriSvar: 0Siste melding: 02-08-10, 12:46 -
Lægeordineret frygt og panik!
Av Anisa i forumet Emner startet av AnisaSvar: 0Siste melding: 02-08-10, 12:46 -
Smør med.... soya??
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 8Siste melding: 19-07-10, 18:02 -
Stor GI-tabell
Av Mod i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 0Siste melding: 18-08-09, 21:30
Svar med sitat

Bokmerker