Side 2 av 28 Først 12345678910111213141516171819202122232425262728 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 278
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Yvette, kan det være slik at legen din senket dosen levaxin når TSH ble lav, uten å ta hensyn til dine symptomer?

Kanskje du trenger litt liothyronin (som er T3) i tillegg, det trenger noen for å få tenke, for di ft3 er lev hos noen med hypothyreose.

Hos meg er TSH 1,9 når jeg tar 75µg levaxin, og FT4 og FT3 er i nedre halvdel, og jeg mister håret og har mange symptomer. Men jeg kan tenke fordi ft3 ikke er så lav.
    Hvis jeg tar 100 µg så blir TSH 0,3 og ft3 blir veldig lav og jeg kan ikke tenke. Mister ting og glemmer alt.
    For å få både ft4 og ft3 på midtpunktet eller såvidt over, må jeg ta litt mer enn 125µg levaxin og jeg trenger 10µg liothyronin, da har jeg ikke håravfall og forstoppelse og jeg mister ikke ting i gulvet hele tiden. Da er min TSH på 0,02.

Du må lage et skjema på et ark, eller i XL, og skrive ned doser og TSH og FT4 og FT3 og hvordan du har det.

Det vanligste er å måtte ha FT4 og FT3 i øre halvdel av referanseområdet. Hos noen er da TSH på 0,02 eller noe sånt.

Ikke alle får en TSH på 0,5-1,5 som er opplest og vedtatt best. Noen få lavere. OG det er hvert år noen på forumene som har en TSH på 3 og ft4 over referanseområdet, og jommen tvinger legene dem til å ta mer thyroxin for å få ned TSH til 1 og de blir bare dårlige. (de har thryeoideahormonresistens og ligger normalt på en TSH på 3-noe)

nora
    Tusen takk for svar. Du spør om legen senket dosen med levaxin når TSH ble lav, uten å ta hensyn til mine symptomer. Til det er svaret et rungende JA. Da var TSH 0,01, T3 6,9 og T4 22. Tok bort en tablett pr uke. Gikk da på 100mg (ug?) pr dag, slik at jeg senket fra 700mg pr uke til 600mg. Etter 2 mndr ble T4 til 13 og T3 til 3,9. Ser nå når jeg studerer at TSH da gikk opp til 0,19. Jeg synes det endret seg dramatisk på så kort tid, men det kan kanskje svinge slik?

Jeg øket dosen igjen til 700mg pr uke etter legens råd, men på eget initiativ har jeg gått opp til 1000mg siste uke. Har ikke hjertebank og da kan det vel ikke være så farlig? Tar sjansen. Følte at legens råd var ren gjetting uansett. Jeg orker ikke ligge så langt nede. Tror jeg da er sykere. Kanskje innbilning??

Likevel føler jeg ikke så stor forskjell i hvordan jeg har det. Jeg har masse kroppsverk uansett. Startet fra dag 1 med levaxin. Denne kan jeg leve med om jeg må, men jeg takler IKKE mer vektøkning. Jeg trener til jeg stuper om nødvendig. Heldigvis har jeg ork til det.

Når jeg leste boken av Audhild Løhre så kjente jeg meg selv igjen i masse. Har ikke hatt denne trettheten, men har trodd jeg var lat fordi det var så mye jeg ikke orket. Har ikke pyntet til jul på flere år. Ikke juletre f.eks. Har ikke baket eller laget mat på like mange år, bare det som får plass i mikroen og tar 5 min. Har vurdert hushjelp i lang tid, men har tenkt at det må jeg da orke (alene med en sønn på 25 år i kjelleren). Ingen roter, men for et prosjekt!!

Så var det jobben. Vi hatt noe omorganisering for snart 3 år siden så jeg trodde at alt dette rotet i hodet kom av at jeg ikke taklet stresset. Var forundret over at jeg kunne lese det samme om og om igjen uten å skjønne noenting. Jeg skulle skrive ting og tang, og det ble bare tull og jeg brukte altfor lang tid på alt. Så følte jeg at ansiktet var en stiv maske. Hadde to teorier: enten stråling fra pc eller sminke/krem. Har søvnproblemer og får medisin for dette, men plutselig kræsjet jeg helt og ble sykmeldt. Har 1/2 uførepensjon fra før. Og nå vil jeg søke om 100%. Jeg er så trett og lei.

Dette ble mye syting, men det er godt å få gjøre det i dette forumet da jeg føler det er vanskelig for andre å forstå. Ja - jeg mister også alt mulig på gulvet og jeg skjelver en del (ikke hele tiden). Huff dette ble mye.
    Takk til dere alle som lytter og forstår
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Yvette - jeg fikk nesten samme svar som deg en gang. Det bei sagt at jeg nok hadde for lite magnesium og at stoffskiftet ville bedre seg når dette blei ok, men jeg sjekket dette med å ta en blodprøve. Den viste for høyt magnesium og de andre elektrolyttene var helt på max alle sammen.
    Da fikk jeg vite at :
    Magnesium er høy ved hypothyreose og hyperpharathyreodisme.
    Calcium er høy ved hyperpharathyreodisme og hyperthyreose.
    Kalium er høy ved Addison.
    Natrium er lav ved Addison.
    Så det er mange signaler fra kroppen ellers på stoffskiftesykdommer.
    Syns og det er litt vanskelig å tro folk når de sier at stoffskiftet vil ta seg opp igjen. Det er nesten bare fødselshypothyreose som kan det. Har man førts målt noe rusk der så går det som oftest gal vei desverre.
    Om det virkelig er binyrepulver, så inneholder dette hormoner. Det går ikke å fjerne disse. Er de fra mennesker så er det jo høys uetisk og vel ulovlig også.
    Det må vel være noe annet ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Hei igjen Hansen
    Takk for svar. Kan bli forvirret av mindre. Binyrepulver og hypofysepulver er fra økoligiske kalver fra New Zealand fikk jeg opplyst. Jeg fortsetter en stund til med denne "Skreddersydde pakken" i et ørlite håp om at det hjelper. Har, som deg, liten tro på gjenoppliving av en død skjpldbruskkjertel. Der tror jeg at hun lover for mye.

Har også et lite utlslag på mineralet Kadmium, og der er halveringstiden 90 år!! Hvorfor opplyser de om slike mineraler som aldri vil gå ut av kroppen uansett?? Og det får meg til å lure på denne igjen "skreddersydde" pakken. Jeg har stilt kritiske spørsmål til Homøopaten som utdanner andre "terapeuter" i Norge, og jeg har sendt dialogen til bladet Mat og Helse, som trykket en artikkel om nettopp hårmineralanalyse. Jeg har fått tilbakemelding fra lege Stig Bruset, som stiller spørsmålstegn ved den. Og han er legen i bladet!

Likevel slakter jeg den ikke ennå. Skal gå på dette i 3 mndr. Har gått i 1 mnd. Jeg MÅ prøve det som finnes på markedet! I et desperat håp om hjelp! Og jeg er kanske ikke alene om det antar jeg. Jeg er jo egentlig i startfasen i forhold til mange av dere. Og jeg skjønner ikke at det ikke har klikket for mange av dere! Jeg er i grensland.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ja - en må jo bare prøve, ellers får man jo aldri vite.
    Kadmium er stygt da - et er jo et tungmetall som ikke finnes naturlig tror jeg. Brukes i velstandprodukter som batterier + +.
    Bør ikke ha i seg dette - går visst ut over nyrene i første omgang.
    Håranalyser er omstridt. Har sett anført at det meste vaskes ut og "soles"ut, men legene har det jo med å kritisere alle andre og aldri seg selv. Vi må likevel være obs på at det er VI som er markedet !
    Denne er bra, men ikke la deg skremme da ! : http://www.bellona.no/no/industri_og...ter/12795.html
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Interessant. Jeg måtte kikke på diagrammene mine, og jeg ser at jeg har bare et ørlite utslag. Og etter det jeg leser i artikkelen du sender så har jeg ikke alarmerende symptomer - heldigvis. Nei, jeg lar meg snart ikke skremme av noenting. Takk igjen

Huff som jeg maser, men det er kanskje fordi jeg er ny her og det endelig er noen som lytter og som kan gi fornuftige svar og gode råd.

Til deg igjen Hansen. Si fra når det blir for mye!

Du sa at du også var plaget med kroppsverk fra du begynte med levaxin. Var den kroppsverken konstant eller var det bedre noen dager? Hos meg var det skikkelig ille med det samme jeg begynte i september i fjor, så "flatet" den litt ut en stund, og så har det gått litt opp og ned i styrke, men ikke i samsvar med prøveresultat eller doseendring, så er det en form for bivirkning av medisinen? Eller betyr det at medisinen jobber i kroppen og at det blir bedre. Men tror jeg leste at du har hatt et 17 år langt smertehelvete med denne medisinen? Det vil jeg gjerne unngå! Selv om jeg vet at mange mennesker er syke og har det vondt - med ulike sykdommer. Men må jeg leve med det så greier jeg det.

Men hva er det egentlig? Og hvorfor skjelver jeg? Skjelving er heller ikke like ille hele tiden. Tar jeg for mye medisin? :(

Jeg holder på å søke om uførepensjon fordi jeg har en jobb der jeg må sitte, og det makter jeg ikke. Har problem i bil etter ca 15 min. Har kjøpt liggestol hjemme for å kunne skifte stilling. Føler i samtale med trygdekontoret at de ikke forstår at jeg sliter - fordi det ikke er treff på skjelett- og reumatisme prøver. De må stole på hva jeg sier, og det gjør de ikke. Legen forstår at jeg har det vanskelig. Derfor han har sendt meg til disse undersøkelsene, men legen har visst ikke det siste ordet. Jeg har en usikker fremtid. Sånn er det når smertene ikke er synlige eller målbare.

Jeg klarer å trimme for når jeg blir varm så kjenner jeg det ikke. Trener jeg for hardt får jeg svi dagen etter. Har funnet tålerensegrensa mi her.

Kanskje jeg skriver dette i feil Tema, men siden det er jeg som startet dette så velger jeg å skrive her. Ser at eldre temaer ikke er besvart på lang tid. Har ikke skjønt fullt ut systemet her, men det kommer nok.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Kroppsverken min varierte veldig fra dag til dag, men var sjelden hele borte. Fysioterapeuten syns jeg var en rar person for behandløingen virket liksom ikke. Det var fint like etterpå. Restitusjonstiden etter trening var borte - eller evig lang da.
    Jeg merket en gang da jeg glemte dosen at jeg var mye bedre. Så prøvde jeg å hoppe over en dag til og det blei en ny fin dag. Men jeg måtte jo begynne igjen, og da kom verken att den.
    Dette må legen ta hensyn til, og gjør vel det i dag - håper jeg.
    Han plikter å finne alternativer når en medisin virker uheldig.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Systemet her er at hvis noen vil svare på et eldre tama, så kommer det på topp i forumet bare fordi det er besvart sist....mener jeg å ha pbservert.

Leit det med trygdekontoret.
    Legene selv sliter med trygdekontoret også på flere måter.
    les litt om det på Eyr http://www.uib.no/isf/eyr/ hvis du vil.
    For eksempel om pasienten som har alvorlig allergisk reaksjon på acetylsalisylsyre (som manbruker som blodfortynnende medisin) og det ble søkt om en annen som er dyrere på blå resept. Trygdekontoret godkjente ikke dette...
    Det er ofte bare vanlige kontorfolk som sitter og behandler disse sakene, enda de har rådgivende leger som jobber for dem.

Hilsen
    nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Skriver i dette temaet igjen fordi jeg begynte her med min hårmineralanalyse. Jeg nevnte i et innlegg at jeg sendte min korrespondanse med homøopat Grete Wauer Eriksen til bladet "Mat og Helse" fordi de har hatt en artikkel om akkurat denne håranalysen og det var denne damen som da "reklamerte" for dette.

Jeg har i dag sendt ny e-post til redaktøren med forespørsel om de kan snuse litt på medisinen Armour. Jeg vet ikke hvor mange av dere som kjenner dette bladet, men jeg har abonnert i et par år nå. Noe av det som kjennetegner "Mat og Helse" er jo nettopp at de stiller kritiske spørsmål til den farmasøytiske industrien og anbefaler naturpreparater. Og slik jeg har forstått det så må jo Armour være så nær som det går an å komme naturen??

I allefall så viste jeg til alle innlegg både i "Mat og Helse"- bladet og i andre ukeblader om slankekurer i alle varianter, CLA, Fedon, Atkinsen, lav carbo osv..trim og hele pakken. Jeg skrev at jeg har vært innom det meste, dog uten å lykkes. Jeg fortalte om lavt stoffskifte, om Levaxin som jeg har tatt i X antal mndr nå - uten virkning. Ikke bare at den er uten virkning (på meg. Brukte meg selv), men at jeg bare er blitt dårligere. Jeg sa at jeg vet at det finnes en alternativ medisin, Armour, som virker på de fleste som etter mye strev og årelange lidelser, får et noenlunde verdig liv igjen når de møter leger som til slutt kapitulerer og gir Armour. Men - at den altså sitter langt inne hos legene.

Det er ikke bare å spise mat med lav glykemisk indeks og trimme og så forsvinner kiloene. Jeg prøver i e-posten å forklare at vi er MANGE hvor dette ikke fungerer!!! Jeg er så lei av alle slanketips og oppskrifter og bikinisesong osv!! Hvorfor finner jeg så lite om denne sykdommen i alle disse bladene?? Det er helt utrolig. :twisted:

Stig Bruset er lege i "Mat og Helse". Jeg tillot meg å be dem ta dette opp med han. Vet ikke hvor han åpen han er på dette, men det er verdt et forsøk. Jeg nevnte Helge Oftebro og Balderklinikken. Jeg antar at redaktøren vil svare meg. Han var svært imøtekommende når jeg stilte spørsmål om hårmineralanalysen. Stig Bruset svarte meg også fornuftig på den.

Om det kommer noe positivt ut av dette aner jeg ikke, men jeg klarer ikke å bare vente. Er det noen av dere der ute som er innenfor helsevesenet? Jeg er det definitivt ikke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Kjempefint tiltak.

Jeg har noen nr av bladet og det bladet er så absolutt et sted som kan tenkes å være interessert i å skrive om desiccated thyroid. (Armour er vare et varemerke og har ikke engang rettigheter utenom USA)

Det bladet tør å snakke medisindustrien midt imot.

Dessverre får jeg ikke tak idet her jeg bor, fins bare en million dameblader her med uinteressant stoff om husinnredning og moter, ikke noe om det virkelige livet....

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Her er svaret fra redaktøren i "Mat og Helse" :

Hei selv!

Synd at du ikke har råd til å abonnere, for det er mye billigere enn løssalg. Vi kommer jo til å skrive interesssante ting i hvert nummer… Ellers har vi vært inne på hypotyreose flere ganger, bla. i forbindelse med radioaktivt nedfall (radioaktivt jod hemmer skjoldkjertelen), kokosfett og selen (som stimulerer tyroksinproduksjonen).

Hvis du finner ut hvor man kan få tak i Armour kjertelekstrakter, er jeg svært interessert i å vite det. Det anbefales bl.a. av Broda Barnes, som er spesialist på hypotyreose, et problem som trolig rammer langt flere enn vi tror. Selv brukte jeg T3 i fem år da jeg var ung (169-74), men fant ut at det ikke var nødvendig…

vh
    Dag Viljen Poleszynski, dr.philos.
    Fagredaktør Mat&helse

Noen som kan hjelpe??

Vil veldig gjerne sende svar tilbake til han så fort som mulig!

Her kommer en ny runde fra Jar. Jeg har nok bommet litt på tittel. Han er Fagredaktør i bladet, men jeg ser at han nå har sendt kopi til Cathrine Badendyck, som er Redaktøren.

Sent: Monday, June 27, 2005 3:38 PM

Veldig hyggelig!

Broda Barnes har skrevet flere bøker om hypotyreose. Vet ikke om de er i salg, men ta en søk på nettet på navnet, så kan du få opp noen titler. Den beste indikatoren på lavt stoffskifte er temperaturmåling, som beskrives i bøkene.

En mulighet for å øke skjoldkjertelfunksjonen er også å ta tilskudd av jod, inntil 1000 µg/d, samt vitamin A (tran).

vh
    Dag Viljen
    Dag Viljen Poleszynski, dr.philos.
    Fagredaktør Mat&helse

Han er i det minste interessert. Får håpe det kommer noe poitivt ut av det!!

Meg igjen jeg er "i siget". Legger ved en side av denne Broda Barnes. Innholdet er vel ikke ukjent for de fleste, men kan hun være noen vi kan kontakte?

http://www.dr-overbye.no/skoleles.asp?ID=7

Jeg har ikke så mye trening i å kopiere linker så jeg vet ikke om jeg gjør dette riktig

Side 2 av 28 Først 12345678910111213141516171819202122232425262728 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 57
    Siste melding: 14-06-15, 14:49
  2. Hadde antistoff i minst 5 år før eg fekk lågt stoffskifte hausten 2005
    Av Delisa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 56
    Siste melding: 03-07-10, 15:08
  3. UTEN DUSJ
    Av cathrin i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 0
    Siste melding: 23-03-07, 22:37
  4. Hva betyr det å ha blokkerende antistoff? (hypothyreose)
    Av maximus i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 9
    Siste melding: 12-03-07, 20:24
  5. brun uten sol
    Av Feiga i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 27-05-05, 19:01

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn