Side 2 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 48
    Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    27

Standard Sv: Noen som kan hjelpe meg med prøvesvar ?

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Du har visst hatt dette enstund du viravira.....
    Jeg har jo vært der - fremstillt meg for leger, fått globoid og øyedråper - og gode ønsker. Blitt sendt til spesialister - alt fra ørenesehals til reumatologer og psykologer - og fått diagnoser.
    Jeg har også fibromyalgi - men det var før jeg fikk hypothyreose sies det.
    Men var det det ?????
    Når jeg "ripper opp i det" vil man ikke engang i etterpåklokskapens lys endre noe på alle de feil som er gjort.
    Etterpåklokskapen er som kjent den enenste klokskap.....

Ta blodprøver fastende så tidlig om morgenen som det er mulig (for en som har så lavt stoffskifte som deg)
    Det viktigste er at man medikamentfaster.
    Flere hormoner har døgnvariasjoner, og morgenverdien er viktig. TSH er feks mye høyere om morgenen hos de som den virker på da. Det gjør den ikke hos deg på de foreliggende prøver, men du kan jo prøve tidlig da, siden de jo er slaver av denne.

Hvis blodprøven TRAS er positiv, skal du være meget obs på øyenforandringer.
    Det er forøvrig grunn til hastetime hos spesialist.

Så får man vonter i skråget. Det er det som er grunnlaget for fibromyalgidiagnosen. Men mine vonter forsvant da jeg byttet ut Levaxin med Tyroid. Hovne hender kan være en komplikasjon som heter karpal syndrom - en tranghet i karpalområdet ved leddet. Forekommer også ved ankler.

Kolesterol er en stoffskiftemarkør. Den blir høy ved lavt stoffskifte og blir normal igjen ved korrekt stoffskiftebehandling.
    Jeg er operert for carpal syndrom på begge hender.
    Hva er TRAS ?

Fibromyaligien min er blitt litt bedre etter jeg la om til lavcarbo, men er fortsatt stiv om morgenen.

TSH som ble målt tidlig hos meg var på 0.78 ( kl 08 )
    Det som ble målt senere på dagen ( kl 11 )ble målt til 1.9
    Begge fastende med noen uker s mellomrom
    Legen sa da vi fikk prøvesvarene at jeg hadde litt lavt stoffskifte men at det ikke var det som gjorde meg trøtt. Og at jeg ikke trengte medisiner.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Ja, det er jo et meget godt eksempel på at ingen av oss er gjennomsnittsmennesker - og vi vil ikke bli behandlet som om vi var det heller !

Hvis TSH ikke er målt samme dag kan man ikke si at den stiger utover dagen.
    Hvis TSH stiger utover dagen, er det "mooot normalt" - for gjennomsnittet.
    Kanskje ikke for deg ?
    Men påstanden er bla. avhengig av at døgnrytmen fungerer og at stoffskiftet ellers er i orden - og det er det jo ikke.

TRAS er ThyroideaReceptorAntiStoff.
    Et antistoff som gjør at TSH ikke mottas av kjertlens reseptorer.
    Immunsystemet produserer antistoffer som ligner TSH og som både kan blokkere for stimulere - altså være årsak til både for lavt eller for høyt stoffskifte. (vanligst er for høyt)

Alle med stoffskifteproblemer bør ha tatt alle de antistoffer som det er mulig å teste for.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    27

Standard Jeg har hentet noen blodprøvesvar

Jeg fikk i dag beskjed fra legekontontoret at mine stoffskifteprøver er helt " greie ". Ba samtidig om en utskrift...

I de siste 2 - 3 årene har jeg bedt dem sjekke stoffskiftet mitt men her er det ikke mye jeg skjønner som står i papirene.

Jeg kan se at S-FT4 har vært på 14,0 mai 2008 ( TSH 1,98 ), så ble det målt til 12,1 i februar 2009( TSH 1.94), så 11,5 i juni 2009( TSH 11,5 ) og nå 10.8 i februar 2010 ( TSH 0,78)
    ANTI TPO var på 33 i 2008, nå i dag er den på 65.

Her står det at referanseverdiene er på FT4 9 - 20
    TSH 0.30 - 4,50

Kan ikke se at det er tatt andre stoffskifteprøver.

Noen som mener noe her ?
    Legen sa da vi fikk prøvesvarene at jeg hadde litt lavt stoffskifte men at det ikke var det som gjorde meg trøtt. Og at jeg ikke trengte medisiner.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    27

Standard Sv: Jeg har hentet noen blodprøvesvar

Ser at S -TRIGLYSERIDER er på 6.17 , i 2008 var de på 3,53

Ellers er det * ved s - Alat
    s - ÄSAT
    s -CK
    s-GT
    B-Hb + Glukose
    Det betyr vel at de har unormale verdier regner jeg med ?

Men jeg er altså frisk ..Bare det at jeg ikke føler meg sånn.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg mener jo at det er noe helt feil med de prøvene du fremlegger.
    Tendensen er klart synkende uten at TSH reagerer. Denne skal jo stige, men har også fallende tendens.
    Du har ikke antiostoffer mot kjertelen som kan forklare nedgangen, og min konklusjon må derfor bli at du kan ha sentrale forhold som årsker dette.

Sentrale forhold betyr feil med styringen av kjertelen.
    Hormonet TRH er sentralt her og bør måles.
    Prolaktin også.
    Det er ikke sikkert en kan gjøre annet enn å behandle deg med Levaxin, men du bør gå på fastlegen å sende deg til spesialist for å få en diagnose.

Så fremlegger du endel sekundære prøver som har resultater forenlige med for lavt stoffskifte.
    Sist endret av Hansen; 15-03-10 kl 11:21
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    27

Prolactin var på 167 samtididig som FT4 var på 10,8 og TSH på 0,78.

Bare et lite spørsmål til ( spør veldig mye nå føler jeg ) , men jeg har vært behandlet for angst ( dvs at jeg våkner om natten med hjertebank + at jeg får det særlig om morgenen når jeg våkner ) , men sluttet med medisinen etter ca 2 år da den ikke hadde noen effekt.Dette er virkelig plagsomt.Kan det ha noe med stoffskifte å gjøre ? ( Og hvorfor i all verden ble det ikke sjekket ut før de satte meg på antidep ?? )

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    27

Enda et spørsmål : Hva er referanseverdiene på AKER på TSH og FT4 ?

Det står på prøvesvararket som jegtror er gjort på Aker at FSH er 3 og LH er 3.1 Hva er dette for noe ?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Jeg har hentet noen blodprøvesvar

Sitat Opprinnelig skrevet av viravira Vis post
    Enda et spørsmål : Hva er referanseverdiene på AKER på TSH og FT4 ?
    TSH: Referanseområde for voksne: 0,5 - 3,6 mIE/l
    FT4: Referanseområde for voksne: 8 - 20 pmol/l

Kære viraviva

I denne tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8009 - finder du alle norske laboratorier og du kan slå op alle de referenceområder for hvert et lab. Ofte er det hurtigere end at vente på svar + lige så mange gange man har brug for.

Men vær obs på, at referanseområder er i virkeligheden kun relative og kan afvige noget/meget fra hvad din krop (symptomer) fortæller dig. Så vær ikke alt for tungt fokuseret på disse tal. Hvis tallene "siger" andet end din krop ("siger"), kan det ende med at du bliver ulykkelig over at være syg selv om tallene jo "beviser" at du er rask eller bedre end du har det.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Vira!!
    Når stoffskiftet er lavt, "spyr" vi ut adrenalin . Dette gir jo bl.a. hjertebank!!
    Jeg var plaga mye av dette, spes. etter jeg hadde lagt meg, da jeg våkna (våkna ofte pga hjertebank), gikk opp trapper, men det verste var når jeg "var på do"!!
    Jeg har fortsatt noe av dette, men ble bedre etter jeg fikk medisin.
    En annen faktor er at når binyrene våre blir SLITNE, sender de ut ekstra stresshormon..virker både på hjererytme ,blodtrykk, svetting..
    Lavt stoffskifte må ha hjelp fra binyrene for at vi skal klare være noenlunde på beina!!
    Jeg tipper du sender ut stresshormon,ja
    Kan altså komme fra det lave stoffskiftet, eller årsaken ligger i binyrene selv!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    27

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Vira!!
    Når stoffskiftet er lavt, "spyr" vi ut adrenalin . Dette gir jo bl.a. hjertebank!!
    Jeg var plaga mye av dette, spes. etter jeg hadde lagt meg, da jeg våkna (våkna ofte pga hjertebank), gikk opp trapper, men det verste var når jeg "var på do"!!
    Jeg har fortsatt noe av dette, men ble bedre etter jeg fikk medisin.
    En annen faktor er at når binyrene våre blir SLITNE, sender de ut ekstra stresshormon..virker både på hjererytme ,blodtrykk, svetting..
    Lavt stoffskifte må ha hjelp fra binyrene for at vi skal klare være noenlunde på beina!!
    Jeg tipper du sender ut stresshormon,ja
    Kan altså komme fra det lave stoffskiftet, eller årsaken ligger i binyrene selv!
    Jeg våkner om natta med hjertebank og svetter mye om natta.Så det stemmer.
    Og om morgenen våkner jeg tidlig med veldig hjertebank.

Hvis årsaken ligger i binyrene er det da samme behandling som det er lavt stoffskifte ?

Jeg føler at jeg bør komme fort i behandling, jeg er virkelig dårlig....

Side 2 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Hjælp til at tolke disse - Synes selv det er lavt
    Av Nocturne i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 10-07-08, 23:37
  2. Nye blodprøvesvar.....kan noen tolke dem?
    Av Bodø i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 19-01-08, 14:13
  3. Kan noen hjelpe meg å tolke blodprøveresultat?
    Av mammamia i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 09-03-07, 12:17
  4. Svar: 6
    Siste melding: 21-09-05, 20:20
  5. Kan noe "tolke" prøvesvarene??
    Av Kirsten i forumet Blodprøver
    Svar: 51
    Siste melding: 09-09-05, 22:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder