Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
-
03-02-11, 19:58 #11
Sv: Blodprøver sjekk av binyrer
Nei. Sykehuset foreslo en "søvnregistrering" siden jeg sliter ned søvn. Det ble sjekket om jeg hadde pustestopp om natta, puls, søvnkvalitet, osv. Det ble ikke noe mer ut av det, siden det ikke ble funnet noe galt. Jeg har forsøke å leve "binyrevennlig", kuttet ned på kaffe, sukker, drukket te av lakrisrot, smurt med hydrocortisonkrem og progesteronkrem, tatt mer c.vitamin, osv. Jeg synes det hjalp litt i sommer, men i vinter har jeg vært mye "slækk" igjen.
Prøv å få tatt synachen test hvis du kan. Jeg vet ikke mer hva råd jeg skal gi. Ander her inne har en del erfaring med kortison tabl. Jeg har vurdert å skaffe det selv, men jeg har ikke turt, er litt feig sånn ..
-
03-02-11, 22:27 #12
Jeg har nå bestilt kortison tabletter, virker som om dette er den raskeste veien for å avklare om det er
kortisol behov som skaper krøll i hverdagen.
Jeg har det nemlig ganske travelt med å bli frisk
Kom over en inspirerende historie/artikkel via scandlab:
http://scandlab.com/docs/allers_nr_15_scandlab.pdf
-
17-02-11, 11:30 #13
Har nå fått innkallelse til sykehuset for å få tatt synacthen testen.
Skal faktisk legges inn, forstod det slik at jeg måtte være over ett døgn på sykehuset.
Blir spennende å se hva endokrinologen kommer frem til
Har tenkt endel på hva som er fornuftig å gjøre før innleggelse, om jeg bør ta det mye med ro eller ikke.
Har kommet frem til at det virker mest fornuftig å gjøre mitt ytterste for å tømme cortisol lagret i kroppen.
Skal legges inn i neste uke så nå planlegger jeg å stresse kroppen så mye som jeg makter frem til innleggelse.
Hva tenker dere om dette?
Noen tips for hvordan mest effektiv tømme cortisol lagret?
-
17-02-11, 14:56 #14
Jeg tror dette er en dårlig ide, fordi kroppen har ikke et lager av cortisol. Den produserer kun det du forbruker her og nå. Stress kan umidelbart avleses i cortisolnivået i spytt og forsvinner (brytes ned) igjen med engang det er forbrukt. Med lavt stressnivå får du lave cortisol verdier.
En annen grunn til at jeg anbefaler deg å ta det med ro er at binyrene MÅ produsere når du får en injeksjon med synacten (syntetisk ACTH) ACTH er det samme for binyrene som TSH er for skjoldbruskkjertelen. Hvis du stresser deg opp i forkant av testen vil nullprøven (blodprøve som måler ditt naturlige nivå av cortisol) som taes like før injeksjon av synachten være høy og legen konkluderer med at du har høy egenproduksjon. Jeg anbefaler deg derfor det stikk motsatte av det du tenker: nemlig å ta det med ro.
Lykke til
-
17-02-11, 15:39 #15
Skjønner hva du mener Blondie.
Nå har jeg erfart at hvis jeg utsetter meg for belastning hardere enn normalt, så er jeg sengeliggende en lengere periode.
Eks prøvde meg på fjelltur i sommer, ble sengeliggende i to døgn etter denne turen...
Skjønner selvsagt at det ikke er lurt å stresse seg selv opp rett før testen taes.
Tanken er at jeg skal legges inn onsdag neste uke planen var da å stresse kroppen foreksempel mandag og tirsdag, men ta det med ro onsdag.
Var ikke klar over at det ikke finnes ett kortisol lager...
-
21-10-11, 18:48 #16
-
23-02-12, 12:38 #17
Flere som har bestilt noe herfra; http://www.scandlab.com/order.asp..?

Fristes å prøve kortisoltesten om legen fortsatt ikke tror det er vits å teste dette..
-
23-02-12, 13:27 #18
Det er nok denne: Adrenocortex Stress Profile (ASP) eller denne Comprehensive Adrenal Cortex Stress Index (incl SIgA) ?
Priserne kan ses her.
Var der ikke noget om, at norske BMLab havde ellers en eller anden aftale med Scandlab om, selv at stå for salg af disse analyser. Mig bekendt udfører BMLab ikke analyserne selv, men sender dem til samme sted, hvor også Scandlab får udført sine.
Husker også et eller andet om, at selv om BMLab er et privat lab, kræver de alligevel, at patientens fastlege (?) skal bekræfte/tillade bestillingen, selv om patienten selv betaler for analyserne. Det skulle gerne være grunden til, at mange går direkte udenom BMLab, da deres fastleger ikke ønsker at støtte patientens valg.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
23-02-12, 14:57 #19
Skal prøve å stille med et åpent sinn hos legen i morgen og høre hva han mener er neste skritt, før jeg forteller hva JEG ønsker å utelukke..! Føler liksom ikke at jeg har tiden på min side her i forhold til å beholde jobben min..
Bestiller kortisoltest fra Scandlab i morgen hvis legen ikke vil la meg ta de testene gjennom ham og de "normale" kanalene..
Spent på utfallet i morgen..! Får endelig ikke håpe de bruker ev. overskuddsblod fra blodprøvene mine til å utvide "normal-referanseområdet" til div. blodverdier mhp stoffskifte..
-
23-02-12, 16:09 #20
Du kan få helt gratis spyttprøver fra Aker, men da må (fast)legen bestille dem for deg. Ta gjerne med disse skrivene fra tidskriftet.no for å overbevise legen om at spyttprøver er en god ide http://tidsskriftet.no/article/842235 og denne http://tidsskriftet.no/article/1502899
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte? Sjekk om du er i gråsonen
Av myris i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 2Siste melding: 13-06-11, 06:30 -
sjekk denne linken om PHU, veldig interessant for oss
Av snoopy i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 15-01-08, 13:07 -
Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 03-08-07, 15:35 -
Hvem har behov for å snakke med legen i en halv time?
Av Anne Ma i forumet Hos legenSvar: 11Siste melding: 17-06-06, 14:17 -
Sjekk denne artikkelen! Hodepine som sitt symptom for hypo.
Av i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 10Siste melding: 24-04-05, 18:25

Svar med sitat

Bokmerker