Viser søkeresultater 11 til 20 av 45
Tråd: Taninas dagbok
-
05-07-10, 20:36 #11
Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare!

Smgj: Ja, alle prøvene er tatt forskriftsmessig; om morgenen, fastende, og uten å ha tatt levaxinen først.
Og så vil jeg si at jeg hittil ikke har økt dosen utover det jeg har fått "beskjed" om fra legen. (Det har ikke vært samme lege som har godkjent økning).
Jeg kvier meg litt til å gjøre det, siden legen jeg har nå tross alt er såpass samarbeidsvillig. Men jeg skal tenke over det. Må fordøye det litt...
En pussighet: Da jeg tok den prøven i fjor som viste fT4 12,5, gjorde jeg ingenting. Vet ikke hvorfor... jeg var ikke hos legen da, og var litt oppgitt av å ha en hel haug av andre symptomer og problemer. Så jeg ga liksom f...
Da jeg så tok prøven i februar, viste den dette plutselige hoppet. Men da kommer også anti-TPO inn. Nå var det for første gang utenfor referanseområdet. Er det noen som kan forklare hva dette kan skyldes?
Nå har jeg funnet tidligere prøvesvar. Her skyldes noe av svingningene at jeg har økt dosen. I et anfall av optimisme, eksperimenterte jeg først å senke dosen på egenhånd, da jeg syntes at jeg var så mye bedre. Det var ikke vellykket.
Jeg tror dette var høsten 2006.
Det viser seg at den forrige legen min bare tok TSH for den perioden jeg har fått utskrift. Jeg husker at jeg ble fortalt T4-verdier mens jeg var der også, men jeg husker ikke lenger disse. Jeg fikk nemlig høyt kolesterol i 2006, og etter det var kun dette interessant for vedkommende. Det var grunnen til at jeg byttet lege da. (Det var ikke den samme legen som ga meg levaxin i utgangspunktet; jeg fikk dog allernådigst lov til å fortsette på den dosen jeg hadde...) En annen lege i Oslo forhøyet dosen min høsten 2007.
S-TSH (0,2-4,0) 09.05: 1,35, 10.06: 1,3, 01.07: 0,95, 05.07: 1,3, 02.08: 1,6
-
05-07-10, 21:57 #12
Nei, jeg ser ikke rT3 blant disse prøvene. Heller ikke TBG.
Når det gjelder jod: Jeg har trodd at jeg hadde godt av en liten dose av dette, siden jodmangel jo sies å forårsake hypothyreose. Derfor begynte jeg å ta svært små mengder av tangmel i fjor høst. Det kan altså ha forårsaket den negative utviklingen? Det sto anbefalt dose: 1 knivs p i s s daglig. Og jeg har knapt tatt det! Men nå skal jeg øyeblikkelig slutte med det.
Det du beskriver av følger av anti-TPO, kjenner jeg godt igjen! Jeg har også begynt å kjenne knærne mine litt for godt de siste månedene.
I samme periode droppet jeg også Spektro-tablettene og de andre kosttilskuddene var jeg også veldig slapp med, siden jeg spiste en del nøtter, (paranøtter skal jo inneholde så mye selen), og at jeg syntes det var greit med en pause. Samtidig tok jeg maca, acai og chlorella. Disse sluttet jeg med ved juletider, men det er ikke så lenge siden jeg begynte igjen med de andre kosttilskuddene. (Altså spektro, b-vitaminer, C-vitaminer og da i tillegg D og K)
Jeg tok også to bokser med NBG (er det det det heter? Det er betaglukaner. Jeg sluttet fort, for jeg syntes det var de som trigget mye av problemene jeg fikk rundt nyttår).
Dette blir veldig mange detaljer, ser jeg...
Når jeg leser det dere har skrevet, og hva jeg selv skriver, så føler jeg meg plutselig innmari dum. Men jeg får se det positive i at jeg har tatt tak i dette nå, så da er det kanskje håp!?

Neste gang jeg skal til legen skal jeg være godt forberedt. Tusen takk for alle innspill, råd og tanker om min situasjon!
Jeg vil lese og lære mer om dette selv også, dette forumet inspirerer veldig. (Selv om jeg først var litt matt av alt som ble skrevet på forumet, og som gikk godt over hodet på meg).
Men først: Natta!
-
06-07-10, 07:37 #13
Sv: Taninas dagbok
Ny dag, nye rutiner! Ja, det blir ikke så store forandringer foreløpig, men jeg har bestemt meg for å ta en tablett mer i uka, slik at ukesdosen blir på 500 µg hver uke.
Så kutter jeg ut tangmelet.
Når det gjelder selen, så har jeg faktisk tenkt at jeg kan ha fått i meg for mye, siden jeg spiste såpass mye av paranøtter. Jeg skal undersøke litt mer om det.
Jeg tror jeg tok en kombinert sink/selen-tablett for noen år siden. Jeg er bare litt redd for å ta for mye av ting og tang også. (Særlig tang tok jeg jo for mye av, viste det seg...
)
Jeg tenkte at jeg kunne se hvordan dette gikk, før jeg drar til legen neste gang. Da vil jo prøvene også vise om det har hatt noen effekt.
Og så oppdaget jeg at gojibær visstnok tilhørte søtvierfamilien. Og det kan jo forklare en hel del av mine mageplager, siden jeg ikke tåler de fire vanligste matvarene fra den familien. (Jeg har hatt en anelse i bakhodet, men ikke sjekket det opp.) Så dermed ryker de som godis.
Siden ashwaganda også tilhører søtvierfamilien, er det grunnen til at jeg ikke synes det er verdt å prøve det.
Da håper jeg dette gir bedre helse. Men nå skal jeg dra til øyelegen.
Ha en fin dag!
-
06-07-10, 08:30 #14
Hei igjen og lykke til hos øyenlegen.
Eneste måten å vite ift. selenstatus er jo å måle - og det er lett.
Du skal innta MYE selen for å være over - Paranøtter inneholder mest selen av næringsstoffene.
Jeg har klart det og ligger nå over men kun ørlite. Ref. på selen er ca. mellom 0,6 og 1,8. Jeg hadde 1 i oktober 09 og ved inntak av 400mcg (200mcg mer enn anbefalt i 9 mnd.) ligger jeg nå på 1,9 og det synes jeg er helt greit. Tror jeg må skrive ett eget innlegg om selen og mitt nesten "religiøse" forhold til antioksidanten/mineralet.
Tangmelet kan du jo kutte ut en periode og se om det har noen effekt. Jod kommer i mange former og tangmel er en av dem. Kelp inneholder mye jod, men er noe omdiskutert da det også har vist seg å inneholde en del andre tungmetaller. Om du skal ha jod er det ikke sikkrt du skal ha det fra kelp. Jeg synes du skal få målt jodverdiene dine ved neste legebesøk.
H:-)
-
06-07-10, 17:35 #15
Takk skal du ha!
Jo, det gikk bra, jeg fikk øyedråpene på blå resept, akkurat slik Vigdis foreslo. Så kjøpte jeg Simplex i tillegg. Jeg fikk også resept på antibiotika, da det var ny infeksjon, selv om den ikke er så hissig som de tidligere.
Ja, jeg skal måle både selen og jod neste gang det er aktuelt å ta prøver. Men siden jeg tok en hel haug for ikke så lenge siden, og det er sommer og ferietid, tenkte jeg at jeg venter til august.
rT3 og TBG vil jeg også be om.
Jeg har hatt et dårlig forhold til et par fastleger før, og her jeg bor er det ikke mange å velge mellom. Derfor er det veldig viktig for meg at fastlegen ikke opplever meg som altfor "vanskelig". Nå synes jeg nemlig h*n har begynt å ta meg mer alvorlig, og da vil jeg heller bruke litt list og lempe.
Jeg tenkte at tangmel var mye mer "snilt" enn kelp, som jeg har hørt kunne være altfor sterkt. Og med de ytterst små mengdene jeg tok daglig, tenkte jeg ikke at det kunne få så store konsekvenser.
Men ellers kan jeg ikke skjønne hvorfor antistoffene plutselig skulle begynne å stige akkurat nå. Jeg har aldri visst at det er de i seg selv som kan gi slike symptomer som jeg har fått nå. Det er faktisk en hjelp bare å få vite om det!
Om jeg nå får medhold i at disse prøvene er verdt å ta i august, kan jo det vise om det har hjulpet å kutte ut tangmelet.
Forresten tror jeg nok at jeg skal invistere i sink og selen, også.
-
07-07-10, 12:22 #16
En grunn til at jeg er litt redd for å øke doseringen mer enn det jeg har gjort nå, er for at jeg jo inntil nylig var veldig tynn i lang tid, og jeg har hatt mye problemer med løs mage. Dette er jo ikke akkurat typisk for hypotyreose.
Akkurat nå, er jeg ganske passe, selv om symptomene har blomstret opp det siste året. Det er jo ikke nødvendigvis noen motsetning i dette, at jeg går opp i vekt, samtidig som at symptomene på lavt stoffskifte øker. Men ting har forandret seg uten at jeg helt skjønner hvorfor. Men så er kanskje ikke hypotyreose noe man "skjønner"? Det var dog ikke spesielt kledelig å være så tynn.
Jeg lurer veldig på dette med antistoffene.
Vil dette kunne normaliseres med tyroid? Har noen her erfart det? Skal se om jeg finner noe mer konkret om dette blant alle de trådene som er her på forumet. Jeg trenger å samle opplysninger om dette, så jeg kan snakke så bevisst som mulig til legen neste gang jeg skal dit. Og samtidig virke helt avslappet.
-
07-07-10, 12:45 #17
Er du utredet for cøliaki? Og candida? Cøliaki ses ofte i sammenheng med stoffskifteproblemer... Ad antistoffer så er vel det de fleste sier at "de forsvinner sammen med at kjertelen dør"...
Samtidig har jeg funnet stoff som tilsier at tidlig t4-behandling kan redusere antistoff-mengden. Men det finnes dessverre lite konkret å finne.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
07-07-10, 13:11 #18
Med stadige øyeinfeksjoner slik jeg forstår du har hatt - hvor mye antibiotika har du spist i det siste med tanke på diareen. Nå som du har fått antibiotika igjen er det en god ide å ta det sammen med probiotika f. eks. BioCare Intensive på FOS base med L. acidophilus og B. bifidium bakteriestammer
Har også forsøkt å finne mer om t4-behandling og normalisering av antistoffer, uten å finne noe mer enn smgj. For min del var det iallefall ikke tilfelle.Akkurat nå, er jeg ganske passe, selv om symptomene har blomstret opp det siste året. Det er jo ikke nødvendigvis noen motsetning i dette, at jeg går opp i vekt, samtidig som at symptomene på lavt stoffskifte øker. Men ting har forandret seg uten at jeg helt skjønner hvorfor. Men så er kanskje ikke hypotyreose noe man "skjønner"? Det var dog ikke spesielt kledelig å være så tynn.
Jeg lurer veldig på dette med antistoffene.
Vil dette kunne normaliseres med tyroid? Har noen her erfart det? Skal se om jeg finner noe mer konkret om dette blant alle de trådene som er her på forumet. Jeg trenger å samle opplysninger om dette, så jeg kan snakke så bevisst som mulig til legen neste gang jeg skal dit. Og samtidig virke helt avslappet.
HLA-DQ assosierte gener (eller Cøliaki-disponerte HLA-DQ gener) Mange med antistoffer (Hashimotos) har en genetisk tendens til å bli følsomme for gluten (gliadin + glutenin = gluten), funnet i et protein i matvarer som hvete og rug. HLA-DQ assosierte gener kan nå testes for å fastslå om en pasient har behov for i perioder eller permanent å fjerne gluten- produkter fra sitt kosthold. Negativ HLA DQ2/DQ8 test utelukker cøliaki med så stor grad av sikkerhet at pasienten i en del tilfeller kan spares for videre utredning. Blodprøven heter i Norge HLA DQ2/DQ8 . Cøliaki påvises sjelden hos individer som ikke uttrykker DQ2 og/eller DQ8. En positiv test alene er aldri diagnostisk for cøliaki, mens en negativ test utelukker cøliaki med så stor grad av sikkerhet at pasienten i en del tilfeller kan spares for videre utredningEr du utredet for cøliaki? Og candida? Cøliaki ses ofte i sammenheng med stoffskifteproblemer...
H:-)
-
07-07-10, 17:08 #19
Nei, jeg tror ikke det. Det er testet på visse matintoleranser, og det var negativt, men vet ikke om det innbefattet gluten. Det er jo matvarer jeg reagerer på ellers, så hvor sikre de prøvene er, vet jeg ikke.
Jeg spiser forøvrig svært sjelden gluten, da jeg spiser lavkarbo, men uten å være i ketose. Har gjort det i flere år.
Takk for svar, selv om det ikke var helt som jeg håpet, angående antistoffene!
-
07-07-10, 17:12 #20
Lignende tråder
-
Maikas dagbok
Av maika i forumet DagbokerSvar: 17Siste melding: 09-03-12, 14:12 -
Vimselitens dagbok
Av Vimseliten i forumet DagbokerSvar: 8Siste melding: 06-02-09, 01:29 -
~~des65 sin dagbok!~~
Av des65 i forumet DagbokerSvar: 19Siste melding: 21-07-05, 12:35
Svar med sitat