Side 11 av 12 Først 123456789101112 Siste
Viser søkeresultater 101 til 110 av 112
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    63
    Meldinger
    421

Standard Sv: Hva ta Levaxin sammen med?

Har fulgt denne tråden.Har i løpet av en uke latt Levaxinen løses opp under tungen. Skal fortsette med det og se hvordan det går.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    62
    Meldinger
    88

Exclamation Kalk og jern hemmer opptak av thyroxin!

I anledning Verdens Thyroideadag var jeg igår og hørte på et foredrag der en endokrinolog snakket litt om stoffskiftesykdommer og behandling med Levaxin.

Der lærte jeg noe som jeg ikke visste, og som jeg tenkte det kunne være greit å dele med dere andre:

Han sa nemlig at kalk hemmer opptak av thyroxinet som er i Levaxin, slik at f.eks. Levaxinen derfor bør ta minst en halv time før man evt. spiser kalktabletter eller drikker melk. Da vil kroppen allerede ha tatt opp mesteparten av thyroxinet slik at kalktablettene eller evt. et glass melk ikke vil påvirke medisinen. Dette var iallfall veldig nyttig for meg å vite, da jeg alltid starter dagen med et glass melk nesten med en gang jeg står opp. Nå når jeg er oppmerksom på det, så passer jeg på å ta Levaxinen med en gang og heller vente litt med melken - sånn for å være på den sikre siden.

Han gjorde dessuten oppmerksom på at jerntabletter og Levaxin påvirker hverandre begge veier - Levaxin påvirker/hemmer kroppens opptak av jern negativt og jern påvirker/hemmer opptaket av Levaxin. Hvis man daglig f.eks. spiser jerntabletter bør man altså ta disse på en annen tid av dagen enn den daglige dosen med Levaxin.

Dette er jo kjempeviktig informasjon som jeg faktisk synes leger alltid burde opplyse om når de skriver ut resept på Levaxin. For det er jo mange av oss som i tillegg spiser diverse kosttilskudd. Og vi ønsker vel alle å få best mulig effekt av medisinen vi må svelge hver eneste dag.....!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard

Ha ha, ja, men mange læger taler jo til en, som om, man lever i en boble, der udelukkende består af ting fra deres faglige univers. At man har ægtefælle og barn og gerne vil passe et arbejde ser for eksempel ikke ud til at indgå i deres overvejelser, synes jeg; mange lader til at tro, at man har kæmpemeget tid at sætte af til at være prøvekanin. Man skal selv have hånden på roret, uanset hvilken type medicin, man tager. Så klog blev jeg da af Eltroxin-skandalen i Danmark og mange andre med mig, kan jeg se på facebook.

... vil da lige nævne, at jeg først har hørt om det med kalk og jern i forhold til medicinen her i foråret ... 12 år efter diagnosen. Jeg har i alle årene taget mine piller om morgenen og så straks efter kørt på med mad, vitaminpiller etc. ...

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    114

Standard Sv: Kalk og jern hemmer opptak av thyroxin!

Dere kan også lese pakningsvedlegg......eller lever dere i en boble som legene antyder?
    Pakningsvedlegget er ikke til pynt på forpakningen, men bør/skal bestandig leses av pasient.

På Levaxin pakningsvedlegg står det:
    Effekten av behandlingen kan påvirkes dersom legemidlet tas sammen med følgende preparater:
    Jerntilskudd, kalsiumprodukter eller midler mot halsbrann eller sure oppstøt. Det bør gå minst 2 timer mellom inntak av disse preparatene og Levaxin.

-M-

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Nå, Pluto, blev du lige forarget der

Jeg kan oplyse, at jeg aldrig har taget Levaxin, at jeg er flink til at læse indlægssedler, og at den gamle Eltroxin mig bekendt ikke var forsynet med sådanne oplysninger. På indlægssedlen til Ny Eltroxin, derimod, står der klart, at man skal tage sin medicin på fastende hjerte. At man evt. ikke må indtage kalk eller jern selvom man har ventet den halve time, der skal gå, inden man spiser, fremgår ikke. Der står ikke f.eks. at man bør tage sine vitaminpiller om aftenen. Der står bare 'Eltroxin skal indtages på tom mave.'

Så er der et afsnit, der handler om alle mulige former for medicin, og dér står kalk og jern nævnt. Der står ikke en dyt om, hvad man så skal stille op, hvis man har brug for de ting, i øvrigt.

Men derudover: Uanset, hvem der lever i hvilken boble og hvorfor, kan man nu godt tale pænt til hinanden. Især her på forummet, hvor mange sårbare mennesker færdes. Jeg vedkender mig, at jeg ikke har vidst nok om min sygdom. Det er jo derfor, jeg skriver 'Man skal selv have hånden på roret, uanset hvilken type medicin, man tager. Så klog blev jeg da af Eltroxin-skandalen i Danmark og mange andre med mig, kan jeg se på facebook.'

MEN DER ER ALTSÅ EN KÆMPE MODSÆTNING mellem den måde, man som stofskiftepatient kan blive tiltalt på, fordi lægen mener, man nærmest er senil - og så dette, at man altså må sætte sig ind i alt for at klare sig. At man som stofskiftepatient faktisk kan lide meget af brainfog, gør det da kun så meget mere logisk for lægen at sætte patienten ind i, hvordan medicinen tages bedst etc. Det hører naturligt med til det omsorgsarbejde, som lægegerningen nu engang er. Hvis den altså passes med omhu.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Litt dumt spm men gjelder dette også feks ost, smør og andre produkter med litt melk i? Må ha en brødskive til frokost, blir litt tørt uten smør....

Gjelder disse "reglene" også for Erfa Thyroid forresten?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Nei.
    Gjelder kun karbonatbunnet kalk.
    I vanlig mat er kalken ikke bundet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Som jeg forstår det, skal man vente i en halv time inden man spiser, uanset hvilken slags stofskiftemedicin, man bruger.
    Når man så spiser, er der også nogle slags mad, der er bedre end andre, fordi en vigtig del af stofskifteprocessen foregår i maven, derfor er bl.a. sukker ikke så godt.

Jeg kan huske, at n'Finn et start har skrevet, at han spiser akkurat hvad han vil en halv time efter, at han har indtaget sin thyroid. Så værre er det åbenbart ikke

Med hensyn til de forskellige tilskud, kan man jo vente med at tage jern til efter aftensmaden og tage sin kalk inden man skal sove - det er vist bedst sammen med magnesium, tror jeg - og så er det vel også her, man bedst tager sin kalk, tænker jeg.

Men det er så min lille version. Der kommer nok dem, der er mere kvalificerede

Jeg selv er så stort et rodehoved, at det ville være SÅ FINT, hvis jeg kunne ta' hele molevitten på én gang ... Men måske skal jeg bare sætte mobiltelefonen til at alarmere mig nogle gange om dagen, til jeg har øvet mig lidt på det. I hvert fald er det svært at huske alt dette, synes jeg.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Ja det er ikke så lett alltid å huske på alle intervallene som gjelder... Jeg er så sulten når jeg våkner så jeg spiser alltid en frukt eller noe lett før det har gått en halvtime fra inntak av Erfa. Men det hjelper kanskje litt for opptaket at jeg legger den under tungen? Dose nr 2 tar jeg midt på dagen på jobb. Jeg har ikke helt kontroll på intervallene da men prøver å holde melken unna.

N'Finn; hva mener du med karbonatbunnet kalk? Er dette melk og ikke vanlig mat?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Kalk forekommer ofte i bundet form.
    Piller produseres av karbonatbundet kalk.
    Det er kalk som ikke er tenkt som menneskemat, feks kalk fra koraller.
    Karbonater er jo stein, og det er såvidt jeg kan finne ut bare denne formen som man ikke skal ta sammen med stoffskiftehormoner.

Frie, eller feks citratbundet kalk er bedre og vil ikke binde opp stoffskiftehormoner.
    Men jern gjør det i alle varianter, det er viktig å huske på.

http://www.sund-forskning.dk/compone...-er-bedst.html
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 11 av 12 Først 123456789101112 Siste

Lignende tråder

1. Har jeg jern og B12 mangel?
    Av Tornerose i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)
    Svar: 15
    Siste melding: 26-08-10, 10:51
  2. Nature Thyroid, kalk og jern
    Av Bille i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 6
    Siste melding: 26-03-10, 19:30
  3. Kvikk fiks for jern..?
    Av Kevlin i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)
    Svar: 13
    Siste melding: 26-03-10, 14:26
  4. Jern...., kvalme?
    Av Maia i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)
    Svar: 6
    Siste melding: 19-09-07, 20:39
  5. Levaxin + kaffe, jern og kalk...
    Av Heidi i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 5
    Siste melding: 18-02-07, 17:03

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn