Viser søkeresultater 91 til 100 av 102
-
03-07-13, 07:14 #91
Sv: Normale prøver - men mange symptomer
Trodde man "fikk lov" å ta en dose så stor at TSH kom "helt ned" til 0,5? Man kan vel uansett bestemme selv om man vil ta en større dose enn foreskrevet, såfremt man får tak i medisiner da selvfølgelig..?
Jeg har dessverre også god kjennskap til "normale" prøvesvar og den nedslående og tidkrevende runddansen hos de offentlige leger mens livet står på vent.. Støtter deg i ditt valg av NDT og ønsker deg lykke til hos legen!
-
24-03-14, 19:41 #92
Prøver tatt i mars, ca. kl 9 på morgenen: TSH 1,5 (0,5 - 2,6) FT3 4,0 (2,6 – 5,7) FT4 14 (9-19)
Det betyr at tallene har krøpet oppover siden forrige måling for 1 år siden. De ligger nå på samme nivå som for ca 15 mnd siden, da jeg brukte 25 mcr levaxin dgl. Etter at jeg sluttet med levaxin gikk FT4/FT3 litt ned, nå er de altså tilbake igjen. Dermed har ikke så liten dose noen hensikt hos meg. Jeg sluttet fordi jeg ikke fikk lov å øke dosen. Jeg har også faset ut hydrocortison nå.
Har (som i flere år) forhøyet kolesterol, fått tilbud om statiner, men takket nei. Mitt LDL er ikke for høyt, det er HDL som går i taket. Jeg har også høyere verdier av vit-D, B12 og jern enn på lenge.
Formen er bra, er fortsatt glutenfri og har ingen planer om å gjeninnføre korn. Det jeg plages med er at jeg er kald og frossen/ kalde hender og føtter og åndenød som kommer og går. Jeg skal jobbe med å få utredet dette videre, tenker at det kan være muskulært. Jeg er ofte anspent og har problemer med å slappe av. Jeg har begynt med lett trening og merker framgang på kondisjon. Fordøyelsen er fin, konsentrasjonsevne kunne dog vært bedre.
Kosttilskudd nå: Litt multivitamin, ekstra vit C, D, selen, jod, omega 3, magnesium.
Vår-lig hilsen fra Tily
-
25-03-14, 07:43 #93
Tar du sol eller tar du d-vitamin oralt? HDL + b-vitamin + sollys danner d-vitamin i huden.... Så det er mulig at du faktisk kunne sole ned HDL'en litt. Ikke at høy HDL alene er noe å bry seg om, det er jo triglyseridene og partikkelstørrelsen som sier mest om en eventuell risiko.
Ah... ser jo at du tar d-vitamin. Kanskje du burde prøve litt solarium i stedet for den.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
01-06-14, 21:18 #94
Hvordan er formen nå?
Nå har jeg lest igjennom hele tråden (igjen) - vi har mye av det samme, ikke minst ganske like stoffskifteprøver!
Jeg fikk prøvemedisinering med Levaxin i begynnelsen av desember. Begynte med 25 mcg pr døgn og har økt med 12,5-25 mcg ca hver 4 uke. Nå har jeg nettopp økt igjen og bruker 87,5 mcg pr døgn. Først nå, etter ca 6 mnd, føler jeg at jeg nærmer meg "normal": dvs bedre kroppstemperatur, mindre svingninger (de plutselige "hyper-flashene" avtar i styrke), og til min store glede har jeg igjen begynt å være litt mer impulsiv! Mange hypo-ting henger igjen (bla konstant varierende øresus). Har ingen diagnose enda, men fastlegen er endelig på gli!
Jeg håper du har overskudd til å jobbe videre med å finne ut av hva som feiler deg. Jeg fikk en positiv virkning veldig hurtig av Levaxinet, andre må gå flere mnd med gradvis opptrapping før de kjenner bedring. Har du muligheten til å prøve NDT igjen, med opptrapping hver 4-6 uke og til du når høyere dose?
Jeg har ikke kutta alt korn, men har kutta ned. Innser at jeg burde kutta helt ut, men inntil jeg får påvist betennelse i kjertelen eller noe annet som skulle tilsi at jeg burde kutte, så gjør jeg neppe det (selv om jeg som sagt nok burde vært glutenfri). Var glutenfri i 4-5 uker og følte meg marginalt bedre av det - jeg kunne kanskje prøvd en lengre periode...
Stå på videre!
-
07-06-14, 18:06 #95
Hei
. Formen er fortsatt slik som jeg skrev om i mars. Noe nytt forsøk med NDT er vanskelig når ikke legen vil være med på det. Å skaffe det selv ble så usikkert synes jeg. Siden formen er mye bedre er motivasjonen til å forsøke mindre også, må jeg innrømme. Jeg mener likevel at levaksin-brukere burde ha NDT som et reelt valg, og jeg "framsnakker" det når temaet diskuteres i en el. annen sammenheng.
Jeg vil absolutt anbefale å kutte ut gluten. For meg er det nesten et nytt liv. Ikke alt kan påvises i prøver, tror jeg.
Lykke til videre.
-
20-11-15, 16:48 #96Uregistrerte Gjest
Hei.
Spørsmål ang blodprøvesvar.
Har slitt lenge med helsa, og mange symptomer som passer på lavt stoffskifte, er mann 45 år.
B12 267
D vit 34
Fosfat 0,68Tsh 1,78
Fritt T4 14,1
+ en god del andre tester i forbindelse med Me, uten at jeg selv mener det er det rette
Lege sier alle prøvesvar er ok, men synes selv disse er i grenseland??
noen synspunkter her inne?
-
21-11-15, 08:02 #97
Oj, oj!
Både D3 og B12 er lavt, mann 45 år. I mange andre land ville du fått beskjed om å ta tilskudd, kanskje også B12 sprøyter. Jeg mener at denne legen vet lite om vitaminer når han sier at dette er i grenseland. Jeg leste en lege som sa man burde jogge hvis D3 er lavt
Kunnskapsnivået er ikke alltid så høyt jeg skulle ønske. For meg er disse tallene veldig lave. Jeg ville tatt tilskudd hadde jeg slike prøver, jeg gjør det også. Min lege sier D3 skal ligge på ca 120. Det kan være mange grunner til at mineralene er så lave hos deg. For meg er nok traumer en årsak. For de av dere som er interessert i temaet er det en norsk lege som heldigvis begynner å forstå mer av dette, Anne Luise Kirkengen. Hun har skrevet en bok om dette "Hvordan krenkede barn blir syke voksne". Jeg har ikke lest den, men har en kollega som anbefaler den varmt. Jeg sier ikke at traumer er ditt problem, mann 45 år. Men det er lurt å ha et vidt og åpent søk når noe i kroppen ikke fungerer. Vi er mange som sliter med utviklingstraumer etter neglisjering, vold, seksuelt misbruk, for lite kjærlighet, rigiditet, ikke blitt sett eller akseptert som den vi var, med mere. Mye ondt kan skje med små barn. På engelsk heter det developmental trauma. Man kan også søke på utviklingsforstyrrelser. Kjært barn, mange navn
En del undersøkelser viser at minst 40 % av befolkningen har større eller mindre utviklingsforstyrrelser. Noen mener tallet er enda høyere.
http://www.sinnetshelse.no/artikler/krenkede_barn.html Her er et intervju med Anne Luise Kirkengen for dem som vil vite litt mer. Jeg tror flere bibliotek har boken hennes. Hun snakker blant annet om at traumer kan hindre opptak av mineraler, vitaminer osv i kroppen. Dette er et veldig spennende tema.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
22-11-15, 09:41 #98
Jeg vet ikke hvilke referanseområdet vit. D og B12 prøvene har her, men det ser lavt ut. Antar Vit. D bør være ca 100. Ta tilskudd 40-50 uq dagl. og følg opp med nye prøver jevnlig. Les om D vit.mangel.
-
22-11-15, 13:16 #99Uregistrerte Gjest
Hei og takk for svar.
Tar godt med D3 vit, 40-60uq om dagen og B12, ca 3 mnd nå, hjelper kanskje litt etter hvert.
har vel en god del av symptomer på lista her på forumet og kjenner meg veldig godt igjen av historier her, er godt undersøkt de siste 5-6 år og ikke funnet noe på prøver.
Konkluderer nok med ME, noe jeg mener selv ikke er rett, så tar imot alle tips her.
sover veldig dårlig i tillegg, våkner ofte, livlige drømmer og utslitt når morran kommer.
Muskel kramper, stikkinger er det mye av, mister muskler korsrygg og lår og kjennes svake ut.
hva er grense på lavt stoffskifte, fritt T4?
-
27-11-15, 17:14 #100
Referanseområdet for FT4 går ofte mellom 9-19 eller 10-20. FT3 bør også måles, det er det aktive hormonet, mens FT4 er "lageret". T3 omdannes fra T4 og noe T3 produserer kjertelen selv.
Lignende tråder
-
Hvorfor har jeg fortsatt symptomer når prøvene er normale?
Av Vigdis i forumet Lavt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 12-01-10, 08:50 -
Fine blodprøver til tross for mange symptomer
Av sisi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 26-10-09, 14:27 -
Mange symptomer over lengre tid, kan noen hjelpe?
Av Kenneth&Lisa i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 15-06-09, 06:08 -
Normale prøver – men ikke frisk
Av usansynelig i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 8Siste melding: 28-05-09, 11:18 -
Normale prøver - men mange symptomer, bl.a. varm hals ...
Av Tily i forumet BlodprøverSvar: 11Siste melding: 06-08-07, 22:36
Svar med sitat
Bokmerker